Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)

Sylabus przedmiotu Elementy fizyki i chemii jądrowej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Elementy fizyki i chemii jądrowej
Specjalność Technologie jądrowe
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Rafał Wróbel <Rafal.Wrobel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 15 0,50,50zaliczenie
wykładyW1 30 1,50,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy fizyki
W-2Podstawy chemii nieorganicznej
W-3Matematyka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie się z budową jądra atomowego i zjawiskami w nim występującymi
C-2Zapoznanie się ze zjawiskami promieniotwórczymi występującymi w życiu codziennym i technice

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pomiar promieniowania licznikiem Geigera-Müllera5
T-L-2Charakterystyka materiałów promieniotwórczych metodami instrumentalnymi10
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do elementów fizyki i chemii jądrowej2
T-W-2Historia chemii i fizyki jądrowej2
T-W-3Budowa atomu i jądra atomowego2
T-W-4Model standardowy4
T-W-5Pochodzenie pierwiastków w przyrodzie2
T-W-6Wielki wybuch i supernowe2
T-W-7Promieniotwórczość i szereg promieniotwórczy2
T-W-8Rozszczepienie jądra atomowego2
T-W-9Synteza atomowa2
T-W-10Rodzaje promieniowania przenikliwego2
T-W-11Perspektywy technologii jądrowych4
T-W-12Podsumowanie i powtórka wiadomości2
T-W-13Sposoby pomiaru promieniowania przenikliwego oraz metody zabezpieczania się przed nim2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Praca własna30
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na poszczególnych zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Ocena aktywności na wszystkich zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D13-01_W03
ma szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień powiązanych z fizyką i chemią jądrową, zwłaszcza takich jak: otrzymywanie energii na drodze reakcji jądrowych, reaktory jądrowe, broń jądrowa,
TCH_2A_W06C-1, C-2T-W-7, T-W-3, T-W-10M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D13-01_U09
potrafi integrować wiedzę z zakresu chemii, fizyki, technologii chemicznej, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich w dziedzinach związanych z energetyką jądrową
TCH_2A_U08C-1, C-2T-W-7, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-13, T-L-1, T-L-2M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D13-01_K02
rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu poprzez wydawnictwa popularno-naukowe, prasę, radio i telewizję, opinii dotyczących nowoczesnych rozwiązań w zakresie energetyki jądrowje; potrzebę udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności związanej z energetyką jądrową,
TCH_2A_K01C-1, C-2T-W-11, T-W-13, T-L-1, T-L-2M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D13-01_W03
ma szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień powiązanych z fizyką i chemią jądrową, zwłaszcza takich jak: otrzymywanie energii na drodze reakcji jądrowych, reaktory jądrowe, broń jądrowa,
2,0
3,0Potrafi omówić budowę jądra atomowego oraz pochodzenie pierwiastków w przyrodzie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D13-01_U09
potrafi integrować wiedzę z zakresu chemii, fizyki, technologii chemicznej, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich w dziedzinach związanych z energetyką jądrową
2,0
3,0Potrafi przygotować wystąpienie na zadany temat dotyczący fizyki i chemii jądrowej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D13-01_K02
rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu poprzez wydawnictwa popularno-naukowe, prasę, radio i telewizję, opinii dotyczących nowoczesnych rozwiązań w zakresie energetyki jądrowje; potrzebę udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności związanej z energetyką jądrową,
2,0
3,0Potrafi wybrać i uzasadnić wybór techniki instrumentalnej do charakterystyki materiału promieniotwórczego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wilhelmi Zdzisław, Fizyka reakcji jądrowych, PWN, Warszawa, 1976
  2. Sobkowski Jerzy,Jelińska-Kazimierczuk Małgorzata., Chemia jądrowa, 2006, ISBN: 978-83-7350-080-4

Literatura dodatkowa

  1. Chibowski Stanisław, Grządka Elżbieta, Patkowski Jacek, Skwarek Ewa, Wiśniewska Małgorzata, Ćwiczenia laboratoryjne z chemii jądrowej i radiometrii, Lublin, 2010, ISBN: 9788322731963

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pomiar promieniowania licznikiem Geigera-Müllera5
T-L-2Charakterystyka materiałów promieniotwórczych metodami instrumentalnymi10
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do elementów fizyki i chemii jądrowej2
T-W-2Historia chemii i fizyki jądrowej2
T-W-3Budowa atomu i jądra atomowego2
T-W-4Model standardowy4
T-W-5Pochodzenie pierwiastków w przyrodzie2
T-W-6Wielki wybuch i supernowe2
T-W-7Promieniotwórczość i szereg promieniotwórczy2
T-W-8Rozszczepienie jądra atomowego2
T-W-9Synteza atomowa2
T-W-10Rodzaje promieniowania przenikliwego2
T-W-11Perspektywy technologii jądrowych4
T-W-12Podsumowanie i powtórka wiadomości2
T-W-13Sposoby pomiaru promieniowania przenikliwego oraz metody zabezpieczania się przed nim2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Praca własna30
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D13-01_W03ma szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień powiązanych z fizyką i chemią jądrową, zwłaszcza takich jak: otrzymywanie energii na drodze reakcji jądrowych, reaktory jądrowe, broń jądrowa,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W06ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie technologii nieorganicznej, organicznej, polimerów i analityki chemicznej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z budową jądra atomowego i zjawiskami w nim występującymi
C-2Zapoznanie się ze zjawiskami promieniotwórczymi występującymi w życiu codziennym i technice
Treści programoweT-W-7Promieniotwórczość i szereg promieniotwórczy
T-W-3Budowa atomu i jądra atomowego
T-W-10Rodzaje promieniowania przenikliwego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi omówić budowę jądra atomowego oraz pochodzenie pierwiastków w przyrodzie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D13-01_U09potrafi integrować wiedzę z zakresu chemii, fizyki, technologii chemicznej, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich w dziedzinach związanych z energetyką jądrową
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U08potrafi wykorzystywać metody analityczne oraz eksperymentalne do rozwiązywania problemów badawczych z zakresu technologii chemicznej, zwłaszcza w zakresie ukończonej specjalności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z budową jądra atomowego i zjawiskami w nim występującymi
C-2Zapoznanie się ze zjawiskami promieniotwórczymi występującymi w życiu codziennym i technice
Treści programoweT-W-7Promieniotwórczość i szereg promieniotwórczy
T-W-3Budowa atomu i jądra atomowego
T-W-4Model standardowy
T-W-5Pochodzenie pierwiastków w przyrodzie
T-W-6Wielki wybuch i supernowe
T-W-8Rozszczepienie jądra atomowego
T-W-9Synteza atomowa
T-W-10Rodzaje promieniowania przenikliwego
T-W-11Perspektywy technologii jądrowych
T-W-13Sposoby pomiaru promieniowania przenikliwego oraz metody zabezpieczania się przed nim
T-L-1Pomiar promieniowania licznikiem Geigera-Müllera
T-L-2Charakterystyka materiałów promieniotwórczych metodami instrumentalnymi
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na poszczególnych zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Ocena aktywności na wszystkich zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi przygotować wystąpienie na zadany temat dotyczący fizyki i chemii jądrowej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D13-01_K02rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu poprzez wydawnictwa popularno-naukowe, prasę, radio i telewizję, opinii dotyczących nowoczesnych rozwiązań w zakresie energetyki jądrowje; potrzebę udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności związanej z energetyką jądrową,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_K01potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej i odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z budową jądra atomowego i zjawiskami w nim występującymi
C-2Zapoznanie się ze zjawiskami promieniotwórczymi występującymi w życiu codziennym i technice
Treści programoweT-W-11Perspektywy technologii jądrowych
T-W-13Sposoby pomiaru promieniowania przenikliwego oraz metody zabezpieczania się przed nim
T-L-1Pomiar promieniowania licznikiem Geigera-Müllera
T-L-2Charakterystyka materiałów promieniotwórczych metodami instrumentalnymi
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na poszczególnych zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Ocena aktywności na wszystkich zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wybrać i uzasadnić wybór techniki instrumentalnej do charakterystyki materiału promieniotwórczego
3,5
4,0
4,5
5,0