Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)

Sylabus przedmiotu Gospodarka wodno-ściekowa w przemyśle chemicznym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gospodarka wodno-ściekowa w przemyśle chemicznym
Specjalność Technologia wody i inżynierii środowiska
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Materiałów Katalitycznych i Sorpcyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Tryba <Beata.Tryba@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy technologii uzdatniania wody i oczyszczania ścieków
W-2Podstawy technologii chemicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z ustawodawstwem w zakresie gospodarki wodno-ściekowej w Polsce.
C-2Zapoznanie studenta z rodzajami zanieczyszczeń wprowadzanych do środowiska przez zakłady przemysłu chemicznego i branż pokrewnych (rafinerie, włókiennictwo, przemysł spożywczy i papierniczy) oraz wymaganiami prawnymi dotyczącymi dopuszczalnych ilości tych zanieczyszczeń wprowadzanych ze ściekami do wód i do ziemi
C-3Zapoznanie studenta z ogólnymi zasadami gospodarki wodno-ściekowej w zakładach przemysłowych, ze szczególnym uwzględnieniem obiegów wody i bilansów wodnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Prawo wodne. Ustawy i rozporządzenia związane z gospodarką wodną3
T-W-2Oczyszczanie ścieków i recykling wody w poszczególnych branżach przemysłu chemicznego i przemysłów pokrewnych10
T-W-3Analiza cyklu „życia” wody w przemyśle – studium przypadku2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Zbieranie materiałów. Samodzielna analiza aktów prawnych związanych z gospodarką wodno-ściekową6
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia8
A-W-4Konsultacje z wykładowcą1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: test sprawdzający wiedzę zdobytą podczas cyklu wykładów pod koniec zajęć

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D08-12_W04
Student zna prawo wodne oraz rozporządzenia dotyczące wprowadzania ścieków do wód i gleb oraz do urządzeń kanalizacyjnych, posiada wiedzę z zakresu produkcji i oczyszczania ścieków przemysłowych
TCH_2A_W04C-1, C-2T-W-1, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D08-12_U01
Student potrafi znależć i zinterpretować odpowiednie akty prawne i rozporządzenia dotyczące gospodarki wodno-ściekowej. Potrafi czytać i rozumie schematy technologiczne oczyszczania ścieików przemysłowych.
TCH_2A_U01C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-1
TCH_2A_D08-12_U02
Student potrafi identyfikować i interpretować zagrożenia środowiska wynikające z działalności zakładów przemysłowych. Student potrafi zaproponować sposób oczyszczania ścieków powstałych w zakładach przemysłu chemicznego i branż pokrewnych.
TCH_2A_U02C-2T-W-2, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D08-12_K01
Student samodzielnie analizuje aspekty prawne i środowiskowe związane z gospodarką wodno-ściekową w zakładach przemysłowych i potrafi podejmować odpowiednie działania i decyzje w tym zakresie.
TCH_2A_K01C-1T-W-1, T-W-3M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D08-12_W04
Student zna prawo wodne oraz rozporządzenia dotyczące wprowadzania ścieków do wód i gleb oraz do urządzeń kanalizacyjnych, posiada wiedzę z zakresu produkcji i oczyszczania ścieków przemysłowych
2,0Wyniki z testu sprawdzającego poniżej 50 %
3,0WYniki z testu sprawdzającego przynajmniej 60 %
3,5WYniki z testu sprawdzającego w zakresie od 65 do 75 %
4,0WYniki z testu sprawdzającego powyżej 75 %
4,5WYniki z testu sprawdzającego powyżej 85 %
5,0WYniki z testu sprawdzającego powyżej 95%

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D08-12_U01
Student potrafi znależć i zinterpretować odpowiednie akty prawne i rozporządzenia dotyczące gospodarki wodno-ściekowej. Potrafi czytać i rozumie schematy technologiczne oczyszczania ścieików przemysłowych.
2,0Student nie zna aktów prawnych dotyczących gospodarki wodno-ściekowej oraz nie rozumie schematów technologicznych oczyszczania ścieków przemysłowych
3,0Student posiada bardzo ogólną wiedzę dotyczącą aspektów prawnych związanych z gospodarką wodno-ściekową oraz potrafi czytać schematy technologiczne oczyszczaia ścieków przemysłowych, ale do końca nie rozumie zastosowanych procesów oczyszczania ścieków
3,5Student wykazuje się dość dobrą znajomością aktów prawnych w gospodarce wodo-ściekowej, czyta i rozumie schematy technologiczne oczyszczania ścieków przemysłowych, ale jego wiedza nie przekracza 75 % wiedzy przekazanej podczas wykładów
4,0Student dobrze zna akty i rozporządzenia dotyczące gospodarki wodno-ściekowej, czyyta i rozumie schematy technologiczne oczyszczania ścieków przemysłowych, zna źródło powstawania ścieków, jego wiedza ie przekracza 85 % ogólnej wiedzy wykładanego przedmiotu
4,5Student doskonale sobie radzi ze znalezieniem i interpretacją aktów prawnych dotyczących gospodarki wodno-ściekowej, zna rodzaje ścieków powstających z różnych branż przemysłu i potrafi czytać schematy technologiczne oczyszczania ścieków, jego wiedza nie jest kompletna
5,0Student doskonale sobie radzi ze znalezieniem i interpretacją aktów prawnych dotyczących gospodarki wodno-ściekowej, zna rodzaje ścieków powstających z różnych branż przemysłu i potrafi czytać schematy technologiczne oczyszczania ścieków
TCH_2A_D08-12_U02
Student potrafi identyfikować i interpretować zagrożenia środowiska wynikające z działalności zakładów przemysłowych. Student potrafi zaproponować sposób oczyszczania ścieków powstałych w zakładach przemysłu chemicznego i branż pokrewnych.
2,0Student nie zna technologii produkcji przemysłu chemicznego i branż pokrewnych oraz nie potrafi powiedzieć jakiego rodzaju ścieki są wytwarzane w poszczególnych zakładach przemysłowych, nie zna też sposobu ich oczyszczania
3,0Student zna technologie produkcji i rodzaje ścieków powstających w zakładach przemysłowych, ale nie potrafi zapropoować sposobu ich oczyszczania
3,5Student zna technologie produkcji i rodzaje ścieków powstających w zakładach przemysłowych, zna metody ich oczyszczania, ale nie rozumie zastosowanych technologii
4,0Student zna technologie produkcji i rodzaje ścieków powstających w zakładach przemysłowych, zna metody ich oczyszczania i rozumie schematy technologiczne, ale jego wiedza jest w zakresie około 80% ogólnej wiedzy wykładanego przedmiotu
4,5Student dobrze zna technologie produkcji i rodzaje ścieków powstających w zakładach przemysłowych, zna metody ich oczyszczania i sam potrafi zaproponowac odpowiednie technologie, ale jego wiedza nie jest kompletna
5,0Student doskonale zna technologie produkcji i rodzaje ścieków powstających w zakładach przemysłowych, zna metody ich oczyszczania i rozumie zastosowane procesy i technologie, sam potrafi zaproponować i uzasadnić zmiany

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D08-12_K01
Student samodzielnie analizuje aspekty prawne i środowiskowe związane z gospodarką wodno-ściekową w zakładach przemysłowych i potrafi podejmować odpowiednie działania i decyzje w tym zakresie.
2,0Student nie zna i nie rozumie aktów prawnych związanych z gospodarką wodno-ściekową
3,0Student zna akty prawne związane z gospodarką wodno-ściekową i częściowo potrafi je zinterpretować
3,5Student zna akty prawne związane z gospodarką wodno-ściekową i potrafi je zinterpretować, ale nie zna ich funkcjonowaia w zakładach przemysłowych
4,0Student zna akty prawne związane z gospodarką wodno-ściekową w zakładach przemysłowych i potrafi je zinterpretować, ale jego wiedza jest na poziomie około 80% ogolnej wiedzy wykładanego przedmiotu
4,5Student zna akty prawne związane z gospodarką wodno-ściekową w zakładach przemysłowych i potrafi je zinterpretować, jego wiedza jest na poziomie około 90% ogolnej wiedzy wykładanego przedmiotu
5,0Student zna akty prawne związane z gospodarką wodno-ściekową w zakładach przemysłowych i potrafi je zinterpretować oraz potrafi samodzielnie podejmować decyzje związane z interpretacją przepisów prawnych

Literatura podstawowa

  1. Ustawa Prawo wodne z dnia 18 lipca 2001 r. (Dz.U. 2001 Nr 115 poz. 1229 z późn. zm.), 2001
  2. Ustawa o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków z dn. 7 czerwca 2001 r. (Dz.U. 2001 nr 72 poz. 747 z późn. zm.), 2001
  3. Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 24 lipca 2006 r. w sprawie warunków, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu ścieków do wód lub do ziemi, oraz w sprawie substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego (Dz.U. 2006 nr 137 poz. 984 z późn. zm.), 2006
  4. Rozporządzenie Ministra Budownictwa z dnia 14 lipca 2006 r. w sprawie sposobu realizacji obowiązków dostawców ścieków przemysłowych oraz warunków wprowadzania ścieków do urządzeń kanalizacyjnych (Dz. U. 2006 Nr 136, poz. 964), 2006
  5. Ustawa Prawo ochrony środowiska z dn. 27 kwietnia 2001 r. (Dz.U. 2001 nr 62 poz. 627 z późn. zm.), 2001
  6. pr. zb. pod red. Z. Heidricha, Gospodarka wodno-ściekowa. Przepisy-Normy-Technologie-Metody postępowania, Wyd. VERLAG DASHOFER Sp. z o.o., 2009
  7. B. Bartkiewicz, Oczyszczanie ścieków przemysłowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. H.Ruffer, K-H. Rosenwinkel, Oczyszczanie ścieków przemysłowych. Poradnik, Oficyna Wydawnicza Projprzem-EKO, Bydgoszcz, 1998

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Prawo wodne. Ustawy i rozporządzenia związane z gospodarką wodną3
T-W-2Oczyszczanie ścieków i recykling wody w poszczególnych branżach przemysłu chemicznego i przemysłów pokrewnych10
T-W-3Analiza cyklu „życia” wody w przemyśle – studium przypadku2
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Zbieranie materiałów. Samodzielna analiza aktów prawnych związanych z gospodarką wodno-ściekową6
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia8
A-W-4Konsultacje z wykładowcą1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D08-12_W04Student zna prawo wodne oraz rozporządzenia dotyczące wprowadzania ścieków do wód i gleb oraz do urządzeń kanalizacyjnych, posiada wiedzę z zakresu produkcji i oczyszczania ścieków przemysłowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W04ma rozszerzoną wiedzę w zakresie oddziaływania procesów technologicznych na środowisko, bezpieczeństwa produkcji przemysłowych, uwarunkowań prawnych w zakresie zagrożeń środowiska
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z ustawodawstwem w zakresie gospodarki wodno-ściekowej w Polsce.
C-2Zapoznanie studenta z rodzajami zanieczyszczeń wprowadzanych do środowiska przez zakłady przemysłu chemicznego i branż pokrewnych (rafinerie, włókiennictwo, przemysł spożywczy i papierniczy) oraz wymaganiami prawnymi dotyczącymi dopuszczalnych ilości tych zanieczyszczeń wprowadzanych ze ściekami do wód i do ziemi
Treści programoweT-W-1Prawo wodne. Ustawy i rozporządzenia związane z gospodarką wodną
T-W-2Oczyszczanie ścieków i recykling wody w poszczególnych branżach przemysłu chemicznego i przemysłów pokrewnych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test sprawdzający wiedzę zdobytą podczas cyklu wykładów pod koniec zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Wyniki z testu sprawdzającego poniżej 50 %
3,0WYniki z testu sprawdzającego przynajmniej 60 %
3,5WYniki z testu sprawdzającego w zakresie od 65 do 75 %
4,0WYniki z testu sprawdzającego powyżej 75 %
4,5WYniki z testu sprawdzającego powyżej 85 %
5,0WYniki z testu sprawdzającego powyżej 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D08-12_U01Student potrafi znależć i zinterpretować odpowiednie akty prawne i rozporządzenia dotyczące gospodarki wodno-ściekowej. Potrafi czytać i rozumie schematy technologiczne oczyszczania ścieików przemysłowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury polskiej i angielskojęzycznej, baz danych i innych źródeł związanych z technologią chemiczną i naukami pokrewnymi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z ustawodawstwem w zakresie gospodarki wodno-ściekowej w Polsce.
C-2Zapoznanie studenta z rodzajami zanieczyszczeń wprowadzanych do środowiska przez zakłady przemysłu chemicznego i branż pokrewnych (rafinerie, włókiennictwo, przemysł spożywczy i papierniczy) oraz wymaganiami prawnymi dotyczącymi dopuszczalnych ilości tych zanieczyszczeń wprowadzanych ze ściekami do wód i do ziemi
C-3Zapoznanie studenta z ogólnymi zasadami gospodarki wodno-ściekowej w zakładach przemysłowych, ze szczególnym uwzględnieniem obiegów wody i bilansów wodnych
Treści programoweT-W-1Prawo wodne. Ustawy i rozporządzenia związane z gospodarką wodną
T-W-2Oczyszczanie ścieków i recykling wody w poszczególnych branżach przemysłu chemicznego i przemysłów pokrewnych
T-W-3Analiza cyklu „życia” wody w przemyśle – studium przypadku
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test sprawdzający wiedzę zdobytą podczas cyklu wykładów pod koniec zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna aktów prawnych dotyczących gospodarki wodno-ściekowej oraz nie rozumie schematów technologicznych oczyszczania ścieków przemysłowych
3,0Student posiada bardzo ogólną wiedzę dotyczącą aspektów prawnych związanych z gospodarką wodno-ściekową oraz potrafi czytać schematy technologiczne oczyszczaia ścieków przemysłowych, ale do końca nie rozumie zastosowanych procesów oczyszczania ścieków
3,5Student wykazuje się dość dobrą znajomością aktów prawnych w gospodarce wodo-ściekowej, czyta i rozumie schematy technologiczne oczyszczania ścieków przemysłowych, ale jego wiedza nie przekracza 75 % wiedzy przekazanej podczas wykładów
4,0Student dobrze zna akty i rozporządzenia dotyczące gospodarki wodno-ściekowej, czyyta i rozumie schematy technologiczne oczyszczania ścieków przemysłowych, zna źródło powstawania ścieków, jego wiedza ie przekracza 85 % ogólnej wiedzy wykładanego przedmiotu
4,5Student doskonale sobie radzi ze znalezieniem i interpretacją aktów prawnych dotyczących gospodarki wodno-ściekowej, zna rodzaje ścieków powstających z różnych branż przemysłu i potrafi czytać schematy technologiczne oczyszczania ścieków, jego wiedza nie jest kompletna
5,0Student doskonale sobie radzi ze znalezieniem i interpretacją aktów prawnych dotyczących gospodarki wodno-ściekowej, zna rodzaje ścieków powstających z różnych branż przemysłu i potrafi czytać schematy technologiczne oczyszczania ścieków
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D08-12_U02Student potrafi identyfikować i interpretować zagrożenia środowiska wynikające z działalności zakładów przemysłowych. Student potrafi zaproponować sposób oczyszczania ścieków powstałych w zakładach przemysłu chemicznego i branż pokrewnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U02potrafi interpretować i analizować pozyskane informacje literaturowe oraz wyciągać prawidłowe wnioski, w zakresie ukończonej specjalności potrafi formułować opinie wraz z uzasadnieniem w języku polskim i angielskim
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z rodzajami zanieczyszczeń wprowadzanych do środowiska przez zakłady przemysłu chemicznego i branż pokrewnych (rafinerie, włókiennictwo, przemysł spożywczy i papierniczy) oraz wymaganiami prawnymi dotyczącymi dopuszczalnych ilości tych zanieczyszczeń wprowadzanych ze ściekami do wód i do ziemi
Treści programoweT-W-2Oczyszczanie ścieków i recykling wody w poszczególnych branżach przemysłu chemicznego i przemysłów pokrewnych
T-W-3Analiza cyklu „życia” wody w przemyśle – studium przypadku
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test sprawdzający wiedzę zdobytą podczas cyklu wykładów pod koniec zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna technologii produkcji przemysłu chemicznego i branż pokrewnych oraz nie potrafi powiedzieć jakiego rodzaju ścieki są wytwarzane w poszczególnych zakładach przemysłowych, nie zna też sposobu ich oczyszczania
3,0Student zna technologie produkcji i rodzaje ścieków powstających w zakładach przemysłowych, ale nie potrafi zapropoować sposobu ich oczyszczania
3,5Student zna technologie produkcji i rodzaje ścieków powstających w zakładach przemysłowych, zna metody ich oczyszczania, ale nie rozumie zastosowanych technologii
4,0Student zna technologie produkcji i rodzaje ścieków powstających w zakładach przemysłowych, zna metody ich oczyszczania i rozumie schematy technologiczne, ale jego wiedza jest w zakresie około 80% ogólnej wiedzy wykładanego przedmiotu
4,5Student dobrze zna technologie produkcji i rodzaje ścieków powstających w zakładach przemysłowych, zna metody ich oczyszczania i sam potrafi zaproponowac odpowiednie technologie, ale jego wiedza nie jest kompletna
5,0Student doskonale zna technologie produkcji i rodzaje ścieków powstających w zakładach przemysłowych, zna metody ich oczyszczania i rozumie zastosowane procesy i technologie, sam potrafi zaproponować i uzasadnić zmiany
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D08-12_K01Student samodzielnie analizuje aspekty prawne i środowiskowe związane z gospodarką wodno-ściekową w zakładach przemysłowych i potrafi podejmować odpowiednie działania i decyzje w tym zakresie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_K01potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej i odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z ustawodawstwem w zakresie gospodarki wodno-ściekowej w Polsce.
Treści programoweT-W-1Prawo wodne. Ustawy i rozporządzenia związane z gospodarką wodną
T-W-3Analiza cyklu „życia” wody w przemyśle – studium przypadku
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test sprawdzający wiedzę zdobytą podczas cyklu wykładów pod koniec zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie aktów prawnych związanych z gospodarką wodno-ściekową
3,0Student zna akty prawne związane z gospodarką wodno-ściekową i częściowo potrafi je zinterpretować
3,5Student zna akty prawne związane z gospodarką wodno-ściekową i potrafi je zinterpretować, ale nie zna ich funkcjonowaia w zakładach przemysłowych
4,0Student zna akty prawne związane z gospodarką wodno-ściekową w zakładach przemysłowych i potrafi je zinterpretować, ale jego wiedza jest na poziomie około 80% ogolnej wiedzy wykładanego przedmiotu
4,5Student zna akty prawne związane z gospodarką wodno-ściekową w zakładach przemysłowych i potrafi je zinterpretować, jego wiedza jest na poziomie około 90% ogolnej wiedzy wykładanego przedmiotu
5,0Student zna akty prawne związane z gospodarką wodno-ściekową w zakładach przemysłowych i potrafi je zinterpretować oraz potrafi samodzielnie podejmować decyzje związane z interpretacją przepisów prawnych