Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Inorganic Chemical Technology

Sylabus przedmiotu Implanty polimerowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Implanty polimerowe
Specjalność Biopolimery i biomateriały
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Polimerów i Biomateriałów
Nauczyciel odpowiedzialny Mirosława El Fray <Miroslawa.ElFray@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,00,62egzamin
laboratoriaL2 30 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu chemii i technologii polimerów oraz podstaw nauki o biomateriałach polimerowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z rodzajami matetiałów polimerowych stosowanych do wytwarzania implantów
C-2przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczącej biomateriałów polimerowych stosowanych do rekonstrukcji tkanek jako implanty
C-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu wytwarzania i oceny właściwości implantów polimerowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ocena właściwości powierzchniowych implantów (porowatość, kąt zwilżania powierzchni wodą)10
T-L-2Badania morfologii powierzchni metodami mikroskopii optycznej i elektronowej10
T-L-3Badania kolonizacji powierzchni implantów bakteriami10
30
wykłady
T-W-1Implanty w kardiochirurgii (kontakt z krwią, sztuczne serce, zastawki i naczynia krwionośne)6
T-W-2Implanty w ortopedii: protezowanie stawu kolanowego i biodrowego; sztuczna chrząstka6
T-W-3Implanty stomatologiczne3
T-W-4Protezowanie więzadeł i ścięgien4
T-W-5Implanty do sterowanej regeneracji tkanek6
T-W-6Polimerowe implanty wstrzykiwalne5
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1udział studenta w laboratoriach30
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2praca własna studenta30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykłady informacyjno-dydaktyczne w postaci prezentacji multimedialnej
M-2zajęcia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena ciągła
S-2Ocena podsumowująca: pytania otwarte, zadania problemowe
S-3Ocena podsumowująca: sprawozdanie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D11-07_W01
student definiuje podstawowe pojęcia związane z implantami
TCH_2A_W01, TCH_2A_W04, TCH_2A_W06C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-3M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D11-07_U01
w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi dobierać rodzaj materiału polimerowego do zastosowań medycznych jako implanty
TCH_2A_U04, TCH_2A_U08C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-3M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D11-07_K01
student potrafi pracować w zespole, jest przygotowany do wykorzystywania oraz ustawicznego zdobywania wiedzy w dowolnym środowsiku zawodowym związanym z technologią chemiczna i inżynierią biomateriałów
TCH_2A_K01, TCH_2A_K02C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-3M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D11-07_W01
student definiuje podstawowe pojęcia związane z implantami
2,0
3,0student posiada ograniczoną wiedzę w zakresie implantów polimerowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D11-07_U01
w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi dobierać rodzaj materiału polimerowego do zastosowań medycznych jako implanty
2,0student nie posiada umiejętności w zakresie doboru rodzaju materiału polimerowego do zastosowań medycznych
3,0student posiada ograniczone umiejętności w zakresie jak wyżej
3,5student posiada podstawowe umiejętności w zakresie jak wyżej
4,0student posiada umiejętności w zakresie jak wyżej
4,5student posiada umiejętności w zakresie jak wyżej oraz ograniczone umiejętności w zakresie doboru różnych materiałów do zastosowań medycznych
5,0student posiada umiejętności w zakresie jak wyżej oraz podstawowe umiejętności w zakresie doboru różnych materiałów do zastosowań medycznych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D11-07_K01
student potrafi pracować w zespole, jest przygotowany do wykorzystywania oraz ustawicznego zdobywania wiedzy w dowolnym środowsiku zawodowym związanym z technologią chemiczna i inżynierią biomateriałów
2,0student nie wykazuje kreatywności i umiejętności pracy w zespole, nie zna zasad etyki zawodowej i bezpieczeństwa pracy
3,0student posiada ograniczoną kreatywność i umiejetność pracy w zespole oraz znajomośc zasad etyki zawodowej i bezpieczeństwa pracy
3,5student posiada kreatywność i umiejetność pracy w zespole oraz znajomośc zasad etyki zawodowej i bezpieczeństwa pracy
4,0student posiada kreatywność i umiejetność pracy w zespole oraz znajomośc zasad etyki zawodowej i bezpieczeństwa pracy, a także jest przygotowywany do zdobywania wiedzy w danym środowisku przemysłowym
4,5student posiada kreatywność i umiejetność pracy w zespole oraz znajomośc zasad etyki zawodowej i bezpieczeństwa pracy, a także jest przygotowywany do zdobywania wiedzy w dowolnym środowisku przemysłowym
5,0student posiada kreatywność i umiejetność pracy w zespole oraz znajomośc zasad etyki zawodowej i bezpieczeństwa pracy, a także jest przygotowywany do wykorzystywania i ustawicznego zdobywania wiedzy w dowolnym środowisku przemysłowym

Literatura podstawowa

  1. S. Błażewicz, L. Stoch, BIOCYBERNETYKA I INŻYNIERIA BIOMEDYCZNA 2000, Tom 4. Biomateriały, Exit, Kraków, 2000, I
  2. M. Darowski, T. Orłowski, A. Weryński, J.M. Wójcicki, BIOCYBERNETYKA I INŻYNIERIA BIOMEDYCZNA 2000, Tom 3. Sztuczne narządy, Exit, Kraków, 2000, I
  3. B.D. Ratner, A.S. Hoffman, F.J, Schoen, J.E. Lemons, Biomaterials Science. An Introduction to Materials in Medicine, Elsevier, San Diego, 2004
  4. A.W. Batchelor, M. Chandrasekaran, Service Characteristics of Biomedical Materials and Implants, Imperial College Press, London, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Wise D.L, Biomaterials and Bioengineering Handbook, Marcel Dekker, New York, 2000

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ocena właściwości powierzchniowych implantów (porowatość, kąt zwilżania powierzchni wodą)10
T-L-2Badania morfologii powierzchni metodami mikroskopii optycznej i elektronowej10
T-L-3Badania kolonizacji powierzchni implantów bakteriami10
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Implanty w kardiochirurgii (kontakt z krwią, sztuczne serce, zastawki i naczynia krwionośne)6
T-W-2Implanty w ortopedii: protezowanie stawu kolanowego i biodrowego; sztuczna chrząstka6
T-W-3Implanty stomatologiczne3
T-W-4Protezowanie więzadeł i ścięgien4
T-W-5Implanty do sterowanej regeneracji tkanek6
T-W-6Polimerowe implanty wstrzykiwalne5
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1udział studenta w laboratoriach30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2praca własna studenta30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D11-07_W01student definiuje podstawowe pojęcia związane z implantami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biotechnologii, technologii chemicznej, organicznej, nieorganicznej oraz technologii polimerów, której zakres dostosowany jest do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu ukończonej specjalności
TCH_2A_W04ma rozszerzoną wiedzę w zakresie oddziaływania procesów technologicznych na środowisko, bezpieczeństwa produkcji przemysłowych, uwarunkowań prawnych w zakresie zagrożeń środowiska
TCH_2A_W06ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie technologii nieorganicznej, organicznej, polimerów i analityki chemicznej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z rodzajami matetiałów polimerowych stosowanych do wytwarzania implantów
C-2przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczącej biomateriałów polimerowych stosowanych do rekonstrukcji tkanek jako implanty
C-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu wytwarzania i oceny właściwości implantów polimerowych.
Treści programoweT-W-1Implanty w kardiochirurgii (kontakt z krwią, sztuczne serce, zastawki i naczynia krwionośne)
T-W-2Implanty w ortopedii: protezowanie stawu kolanowego i biodrowego; sztuczna chrząstka
T-W-4Protezowanie więzadeł i ścięgien
T-W-5Implanty do sterowanej regeneracji tkanek
T-W-6Polimerowe implanty wstrzykiwalne
T-W-3Implanty stomatologiczne
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjno-dydaktyczne w postaci prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena ciągła
S-2Ocena podsumowująca: pytania otwarte, zadania problemowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student posiada ograniczoną wiedzę w zakresie implantów polimerowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D11-07_U01w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi dobierać rodzaj materiału polimerowego do zastosowań medycznych jako implanty
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U04na podstawie danych literaturowych oraz własnych badań naukowych potrafi przygotować w języku polskim i angielskim publikację naukową z zakresu technologii chemicznej, zgodnie z wymogami wydawnictw, szczególnie w tematyce ukończonej specjalności
TCH_2A_U08potrafi wykorzystywać metody analityczne oraz eksperymentalne do rozwiązywania problemów badawczych z zakresu technologii chemicznej, zwłaszcza w zakresie ukończonej specjalności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z rodzajami matetiałów polimerowych stosowanych do wytwarzania implantów
C-2przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczącej biomateriałów polimerowych stosowanych do rekonstrukcji tkanek jako implanty
Treści programoweT-W-1Implanty w kardiochirurgii (kontakt z krwią, sztuczne serce, zastawki i naczynia krwionośne)
T-W-2Implanty w ortopedii: protezowanie stawu kolanowego i biodrowego; sztuczna chrząstka
T-W-4Protezowanie więzadeł i ścięgien
T-W-5Implanty do sterowanej regeneracji tkanek
T-W-6Polimerowe implanty wstrzykiwalne
T-W-3Implanty stomatologiczne
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjno-dydaktyczne w postaci prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena ciągła
S-2Ocena podsumowująca: pytania otwarte, zadania problemowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie posiada umiejętności w zakresie doboru rodzaju materiału polimerowego do zastosowań medycznych
3,0student posiada ograniczone umiejętności w zakresie jak wyżej
3,5student posiada podstawowe umiejętności w zakresie jak wyżej
4,0student posiada umiejętności w zakresie jak wyżej
4,5student posiada umiejętności w zakresie jak wyżej oraz ograniczone umiejętności w zakresie doboru różnych materiałów do zastosowań medycznych
5,0student posiada umiejętności w zakresie jak wyżej oraz podstawowe umiejętności w zakresie doboru różnych materiałów do zastosowań medycznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D11-07_K01student potrafi pracować w zespole, jest przygotowany do wykorzystywania oraz ustawicznego zdobywania wiedzy w dowolnym środowsiku zawodowym związanym z technologią chemiczna i inżynierią biomateriałów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_K01potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej i odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TCH_2A_K02rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu poprzez wydawnictwa popularno-naukowe, prasę, radio i telewizję, opinii dotyczących nowoczesnych rozwiązań w zakresie technologii chemicznej, zaniechań technologii przestarzałych; potrzebę udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności związanej z technologią chemiczną
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z rodzajami matetiałów polimerowych stosowanych do wytwarzania implantów
C-2przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczącej biomateriałów polimerowych stosowanych do rekonstrukcji tkanek jako implanty
C-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu wytwarzania i oceny właściwości implantów polimerowych.
Treści programoweT-W-1Implanty w kardiochirurgii (kontakt z krwią, sztuczne serce, zastawki i naczynia krwionośne)
T-W-2Implanty w ortopedii: protezowanie stawu kolanowego i biodrowego; sztuczna chrząstka
T-W-4Protezowanie więzadeł i ścięgien
T-W-5Implanty do sterowanej regeneracji tkanek
T-W-6Polimerowe implanty wstrzykiwalne
T-W-3Implanty stomatologiczne
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjno-dydaktyczne w postaci prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena ciągła
S-2Ocena podsumowująca: pytania otwarte, zadania problemowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie wykazuje kreatywności i umiejętności pracy w zespole, nie zna zasad etyki zawodowej i bezpieczeństwa pracy
3,0student posiada ograniczoną kreatywność i umiejetność pracy w zespole oraz znajomośc zasad etyki zawodowej i bezpieczeństwa pracy
3,5student posiada kreatywność i umiejetność pracy w zespole oraz znajomośc zasad etyki zawodowej i bezpieczeństwa pracy
4,0student posiada kreatywność i umiejetność pracy w zespole oraz znajomośc zasad etyki zawodowej i bezpieczeństwa pracy, a także jest przygotowywany do zdobywania wiedzy w danym środowisku przemysłowym
4,5student posiada kreatywność i umiejetność pracy w zespole oraz znajomośc zasad etyki zawodowej i bezpieczeństwa pracy, a także jest przygotowywany do zdobywania wiedzy w dowolnym środowisku przemysłowym
5,0student posiada kreatywność i umiejetność pracy w zespole oraz znajomośc zasad etyki zawodowej i bezpieczeństwa pracy, a także jest przygotowywany do wykorzystywania i ustawicznego zdobywania wiedzy w dowolnym środowisku przemysłowym