Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Biotechnologia przemysłowa

Sylabus przedmiotu Technologia syntezy monomerów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia syntezy monomerów
Specjalność Technologia środków pomocniczych i kosmetyków
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Czech <psa_czech@wp.pl>
Inni nauczyciele Paula Ossowicz-Rupniewska <Paula.Ossowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chemia ogólna.
W-2Podstawy technologii chemicznej.
W-3Podstawy inżynierii chemicznej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z technologiami produkcji monomerów i ich rozwojem z uwzględnieniem aspektów środowiskowych, elementów zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju.
C-2Ukształtownie umiejętności czytania schematów technologicznych oraz przeprowadzenia krytycznej analizy porównawczej stosowanych rozwiązań technologicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Metody otrzymywania monomerów o właściwościach dehezyjnych.4
T-W-2Metody otrzymywania wybranych monomerów nienasyconych.3
T-W-3Metody otrzymywania (met)akryloamidu i jego pochodnych.3
T-W-4Metody otrzymywania nienasyconych fotoinicjatorów.3
T-W-5Metody otrzymywania wielofunkcyjnych fotoinicjatorów.1
T-W-6Metody otrzymywania winylowych zwiazków krzemoorganicznych.3
T-W-7Metody otrzymywania monofunkcyjnych monomerów akrylanowych oraz metakrylanowych.4
T-W-8Metody otrzymywania wielofunkcyjnych akrylanów oraz metakrylanów.3
T-W-9Metody otrzymywania wielofunkcyjnych etyleno- oraz propylenoimin.3
T-W-10Metody otrzymywania wielofunkcyjnych acetyloacetonianów.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Samodzielne studiowanie wskazanej przez prowadzącego literatury.6
A-W-3Konsultacje z prowadzącym.3
A-W-4Przygotowanie do egzaminu.20
A-W-5Egzamin.1
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z objaśnieniami wspomagany prezentacją multimedialną.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny po zakończeniu wykładów z tematyki objętej wykładami.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D05-07_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę z zakresu metod otrzymywania monomerów, ich właściowościach i zastosowaniach oraz nowoczesnych technologiach i kierunkach ich rozwoju z uwzględnieniem elementów zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju w aspektach świadomego ograniczania antropopresji na środowisko naturalne.
TCH_2A_W10C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-10, T-W-1, T-W-9, T-W-8M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D05-07_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma umiejętności czytania schematów technologicznych oraz przeprowadzenia krytycznej analizy porównawczej stosowanych rozwiązań technologicznych a także potrafi zaproponować modyfikację istniejących rozwiązań technicznych i procesowych.
TCH_2A_U11C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-10, T-W-1, T-W-9, T-W-8M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D05-07_K01
student potrafi prawidłowo ocenić technologie stosowane w produkcji omawianych monomerów, rozumie potrzebę wprowadzania nowych, ekonomicznych rozwiazań w tej dziedzinie
TCH_2A_K01C-2, C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-10, T-W-1, T-W-9, T-W-8M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D05-07_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę z zakresu metod otrzymywania monomerów, ich właściowościach i zastosowaniach oraz nowoczesnych technologiach i kierunkach ich rozwoju z uwzględnieniem elementów zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju w aspektach świadomego ograniczania antropopresji na środowisko naturalne.
2,0Nie potrafi wymienić nawet podstawowych metod otrzymywania omawianych monomerów.
3,0Student zna kilka z omawianych metod otrzymywania monomerów i ich zastosowania. Zna nowoczesne technologie produkcji tych monomerów i kierunki ich rozwoju.
3,5Student zna kilka z omawianych metod otrzymywania monomerów i ich zastosowania. Zna nowoczesne technologie produkcji tych monomerów i kierunki ich rozwoju. Potrafi wskazać elementy zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju stosowane w tych technologiach.
4,0Student zna większość omawianych metod otrzymywania monomerów, ich właściowości i zastosowania. Zna większość nowoczesne technologie produkcji monomerów i kierunki ich rozwoju. Potrafi wskazać elementy zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju stosowane w tych technologiach.
4,5Student zna większość omawianych metod otrzymywania monomerów, ich właściowości i zastosowania. Zna większość nowoczesne technologie produkcji monomerów i kierunki ich rozwoju. Potrafi wskazać elementy zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju stosowane w tych technologiach. W sposób świadowmy formułuje aspekty działalności ze sfery produkcji i organizacji pozwalające na ograniczanie antropopresji na środowisko naturalne.
5,0Student zna wszystykie omawiane metody otrzymywania monomerów, ich właściowości i zastosowania. Zna wszystkie nowoczesne technologie produkcji monomerów i kierunki ich rozwoju i je objaśnia. Potrafi wskazać i omówić elementy zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju stosowane w tych technologiach. W sposób świadowmy formułuje aspekty działalności ze sfery produkcji i organizacji pozwalające na ograniczanie antropopresji na środowisko naturalne.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D05-07_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma umiejętności czytania schematów technologicznych oraz przeprowadzenia krytycznej analizy porównawczej stosowanych rozwiązań technologicznych a także potrafi zaproponować modyfikację istniejących rozwiązań technicznych i procesowych.
2,0Student nie posiada nawet umiejętności czytania schematów technologicznych.
3,0Student posiada umiejętność samodzielnego czytania schematów technologicznych. Z pomocą prowadzącego przeprowadza analizę porównawczą zaledwie kilku stosowanych rozwiązań technologicznych i w niewielkim zakresie potrafi zaproponować modyfikację istniejących rozwiązań technicznych.
3,5Student posiada umiejętność samodzielnego czytania schematów technologicznych. Korzystając ze wskazówek prowadzącego przeprowadza krytyczną analizę porównawczą stosowanych rozwiązań technologicznych i formułuje wnioski. Korzystając ze wskazówek prowadzącego potrafi zaproponować modyfikację istniejących rozwiązań technicznych i procesowych.
4,0Student posiada umiejętność samodzielnego czytania schematów technologicznych i je objaśnia. Samodzielnie przeprowadza krytyczną analizę porównawczą stosowanych rozwiązań technologicznych i formułuje wnioski. Potrafi zaproponować modyfikację istniejących rozwiązań technicznych i procesowych.
4,5Student posiada umiejętność samodzielnego czytania schematów technologicznych i je objaśnia. Samodzielnie przeprowadza krytyczną analizę porównawczą stosowanych rozwiązań technologicznych i formułuje wnioski. Potrafi zaproponować modyfikację istniejących rozwiązań technicznych i procesowych.
5,0Student posiada umiejętność samodzielnego czytania schematów technologicznych i je objaśnia. Samodzielnie przeprowadza krytyczną analizę porównawczą stosowanych rozwiązań technologicznych i formułuje wnioski. Potrafi zaproponować modyfikację istniejących rozwiązań technicznych i procesowych, wykorzystać i stosować je w praktyce badawczej i inżynierskiej oraz je rozwijać i weryfikować.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D05-07_K01
student potrafi prawidłowo ocenić technologie stosowane w produkcji omawianych monomerów, rozumie potrzebę wprowadzania nowych, ekonomicznych rozwiazań w tej dziedzinie
2,0
3,0student potrafi częściowo zdefiniować problem technologii omawianych monomerów, potrafi zaproponować nowe rozwiązania
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. A. Bukowska A, W. Bukowski, Technologia produkcji monomerów. Monomery nienasycone., Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 2001
  2. E. Grzywa, J. Molenda, Technologia podstawowych syntez organicznych., WNT, Warszawa, 2000, tom 1, tom 2
  3. R. Bogoczek, E. Kociołek-Balawejder, Technologia chemiczna organiczna., Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Wrocław, 1992

Literatura dodatkowa

  1. S. Bretsznajder i in., Podstawy ogólne technologii chemicznej, WNT, Warszawa, 1973

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metody otrzymywania monomerów o właściwościach dehezyjnych.4
T-W-2Metody otrzymywania wybranych monomerów nienasyconych.3
T-W-3Metody otrzymywania (met)akryloamidu i jego pochodnych.3
T-W-4Metody otrzymywania nienasyconych fotoinicjatorów.3
T-W-5Metody otrzymywania wielofunkcyjnych fotoinicjatorów.1
T-W-6Metody otrzymywania winylowych zwiazków krzemoorganicznych.3
T-W-7Metody otrzymywania monofunkcyjnych monomerów akrylanowych oraz metakrylanowych.4
T-W-8Metody otrzymywania wielofunkcyjnych akrylanów oraz metakrylanów.3
T-W-9Metody otrzymywania wielofunkcyjnych etyleno- oraz propylenoimin.3
T-W-10Metody otrzymywania wielofunkcyjnych acetyloacetonianów.3
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Samodzielne studiowanie wskazanej przez prowadzącego literatury.6
A-W-3Konsultacje z prowadzącym.3
A-W-4Przygotowanie do egzaminu.20
A-W-5Egzamin.1
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D05-07_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę z zakresu metod otrzymywania monomerów, ich właściowościach i zastosowaniach oraz nowoczesnych technologiach i kierunkach ich rozwoju z uwzględnieniem elementów zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju w aspektach świadomego ograniczania antropopresji na środowisko naturalne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W10ma uporządkowaną pogłębioną wiedzę o surowcach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym w zakresie związanym z ukończoną specjalnością
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z technologiami produkcji monomerów i ich rozwojem z uwzględnieniem aspektów środowiskowych, elementów zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju.
Treści programoweT-W-2Metody otrzymywania wybranych monomerów nienasyconych.
T-W-3Metody otrzymywania (met)akryloamidu i jego pochodnych.
T-W-4Metody otrzymywania nienasyconych fotoinicjatorów.
T-W-5Metody otrzymywania wielofunkcyjnych fotoinicjatorów.
T-W-6Metody otrzymywania winylowych zwiazków krzemoorganicznych.
T-W-7Metody otrzymywania monofunkcyjnych monomerów akrylanowych oraz metakrylanowych.
T-W-10Metody otrzymywania wielofunkcyjnych acetyloacetonianów.
T-W-1Metody otrzymywania monomerów o właściwościach dehezyjnych.
T-W-9Metody otrzymywania wielofunkcyjnych etyleno- oraz propylenoimin.
T-W-8Metody otrzymywania wielofunkcyjnych akrylanów oraz metakrylanów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z objaśnieniami wspomagany prezentacją multimedialną.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny po zakończeniu wykładów z tematyki objętej wykładami.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wymienić nawet podstawowych metod otrzymywania omawianych monomerów.
3,0Student zna kilka z omawianych metod otrzymywania monomerów i ich zastosowania. Zna nowoczesne technologie produkcji tych monomerów i kierunki ich rozwoju.
3,5Student zna kilka z omawianych metod otrzymywania monomerów i ich zastosowania. Zna nowoczesne technologie produkcji tych monomerów i kierunki ich rozwoju. Potrafi wskazać elementy zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju stosowane w tych technologiach.
4,0Student zna większość omawianych metod otrzymywania monomerów, ich właściowości i zastosowania. Zna większość nowoczesne technologie produkcji monomerów i kierunki ich rozwoju. Potrafi wskazać elementy zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju stosowane w tych technologiach.
4,5Student zna większość omawianych metod otrzymywania monomerów, ich właściowości i zastosowania. Zna większość nowoczesne technologie produkcji monomerów i kierunki ich rozwoju. Potrafi wskazać elementy zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju stosowane w tych technologiach. W sposób świadowmy formułuje aspekty działalności ze sfery produkcji i organizacji pozwalające na ograniczanie antropopresji na środowisko naturalne.
5,0Student zna wszystykie omawiane metody otrzymywania monomerów, ich właściowości i zastosowania. Zna wszystkie nowoczesne technologie produkcji monomerów i kierunki ich rozwoju i je objaśnia. Potrafi wskazać i omówić elementy zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju stosowane w tych technologiach. W sposób świadowmy formułuje aspekty działalności ze sfery produkcji i organizacji pozwalające na ograniczanie antropopresji na środowisko naturalne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D05-07_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma umiejętności czytania schematów technologicznych oraz przeprowadzenia krytycznej analizy porównawczej stosowanych rozwiązań technologicznych a także potrafi zaproponować modyfikację istniejących rozwiązań technicznych i procesowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U11potrafi wykorzystywać wiedzę do analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technicznych stosowanych w różnych procesach technologicznych realizowanych w zakresie ukończonej specjalności
Cel przedmiotuC-2Ukształtownie umiejętności czytania schematów technologicznych oraz przeprowadzenia krytycznej analizy porównawczej stosowanych rozwiązań technologicznych.
Treści programoweT-W-2Metody otrzymywania wybranych monomerów nienasyconych.
T-W-3Metody otrzymywania (met)akryloamidu i jego pochodnych.
T-W-4Metody otrzymywania nienasyconych fotoinicjatorów.
T-W-5Metody otrzymywania wielofunkcyjnych fotoinicjatorów.
T-W-6Metody otrzymywania winylowych zwiazków krzemoorganicznych.
T-W-7Metody otrzymywania monofunkcyjnych monomerów akrylanowych oraz metakrylanowych.
T-W-10Metody otrzymywania wielofunkcyjnych acetyloacetonianów.
T-W-1Metody otrzymywania monomerów o właściwościach dehezyjnych.
T-W-9Metody otrzymywania wielofunkcyjnych etyleno- oraz propylenoimin.
T-W-8Metody otrzymywania wielofunkcyjnych akrylanów oraz metakrylanów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z objaśnieniami wspomagany prezentacją multimedialną.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny po zakończeniu wykładów z tematyki objętej wykładami.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada nawet umiejętności czytania schematów technologicznych.
3,0Student posiada umiejętność samodzielnego czytania schematów technologicznych. Z pomocą prowadzącego przeprowadza analizę porównawczą zaledwie kilku stosowanych rozwiązań technologicznych i w niewielkim zakresie potrafi zaproponować modyfikację istniejących rozwiązań technicznych.
3,5Student posiada umiejętność samodzielnego czytania schematów technologicznych. Korzystając ze wskazówek prowadzącego przeprowadza krytyczną analizę porównawczą stosowanych rozwiązań technologicznych i formułuje wnioski. Korzystając ze wskazówek prowadzącego potrafi zaproponować modyfikację istniejących rozwiązań technicznych i procesowych.
4,0Student posiada umiejętność samodzielnego czytania schematów technologicznych i je objaśnia. Samodzielnie przeprowadza krytyczną analizę porównawczą stosowanych rozwiązań technologicznych i formułuje wnioski. Potrafi zaproponować modyfikację istniejących rozwiązań technicznych i procesowych.
4,5Student posiada umiejętność samodzielnego czytania schematów technologicznych i je objaśnia. Samodzielnie przeprowadza krytyczną analizę porównawczą stosowanych rozwiązań technologicznych i formułuje wnioski. Potrafi zaproponować modyfikację istniejących rozwiązań technicznych i procesowych.
5,0Student posiada umiejętność samodzielnego czytania schematów technologicznych i je objaśnia. Samodzielnie przeprowadza krytyczną analizę porównawczą stosowanych rozwiązań technologicznych i formułuje wnioski. Potrafi zaproponować modyfikację istniejących rozwiązań technicznych i procesowych, wykorzystać i stosować je w praktyce badawczej i inżynierskiej oraz je rozwijać i weryfikować.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D05-07_K01student potrafi prawidłowo ocenić technologie stosowane w produkcji omawianych monomerów, rozumie potrzebę wprowadzania nowych, ekonomicznych rozwiazań w tej dziedzinie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_K01potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej i odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Ukształtownie umiejętności czytania schematów technologicznych oraz przeprowadzenia krytycznej analizy porównawczej stosowanych rozwiązań technologicznych.
C-1Zapoznanie studentów z technologiami produkcji monomerów i ich rozwojem z uwzględnieniem aspektów środowiskowych, elementów zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju.
Treści programoweT-W-2Metody otrzymywania wybranych monomerów nienasyconych.
T-W-3Metody otrzymywania (met)akryloamidu i jego pochodnych.
T-W-4Metody otrzymywania nienasyconych fotoinicjatorów.
T-W-5Metody otrzymywania wielofunkcyjnych fotoinicjatorów.
T-W-6Metody otrzymywania winylowych zwiazków krzemoorganicznych.
T-W-7Metody otrzymywania monofunkcyjnych monomerów akrylanowych oraz metakrylanowych.
T-W-10Metody otrzymywania wielofunkcyjnych acetyloacetonianów.
T-W-1Metody otrzymywania monomerów o właściwościach dehezyjnych.
T-W-9Metody otrzymywania wielofunkcyjnych etyleno- oraz propylenoimin.
T-W-8Metody otrzymywania wielofunkcyjnych akrylanów oraz metakrylanów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z objaśnieniami wspomagany prezentacją multimedialną.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny po zakończeniu wykładów z tematyki objętej wykładami.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi częściowo zdefiniować problem technologii omawianych monomerów, potrafi zaproponować nowe rozwiązania
3,5
4,0
4,5
5,0