Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Biopolimery i biomateriały

Sylabus przedmiotu Zarządzanie badaniami jakości produkcji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie badaniami jakości produkcji
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Materiałów Katalitycznych i Sorpcyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Tryba <Beata.Tryba@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Beata Tryba <Beata.Tryba@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość matematyki na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z istniejącymi koncepcjami i systemami zarządzania jakością, ze szczególnym uwzględnieniem norm ISO 9000
C-2Zapoznanie z metodami poprawy oraz oceny jakości wyrobów i procesów
C-3Zapoznanie studentów z metodami statystycznymi w ocenie jakości procesów produkcyjnych
C-4Zapoznanie studentów z kosztami jakości, jak można wpływać na koszty jakości w celu osiągnięcia korzystnych wyników finansowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody statystyczne w sterowaniu jakością2
T-A-2Tworzenie kart kontrolnych produktów2
T-A-3Projektowanie i ocena zdolności jakościowej procesów2
T-A-4Analiza kosztów jakości1
T-A-5Wykres Pareto1
T-A-6Weryfikacja hipotez statystycznych w analizie danych pomiarowych2
T-A-7Metoda FMEA w analizie ryzyka procesów produkcyjnych1
T-A-8Testy nieparametryczne w sterowaniu jakością2
T-A-9Konrola odbiorcza według oceny liczbowej1
T-A-10Analiza wskaźnika R&R w ocenie przydatności systemów pomiarowych1
15
wykłady
T-W-1Koncepcje zarządzania jakością3
T-W-2System Zarządzania Jakości wg norm ISO 90011
T-W-3Statystyczne metody w ocenie jakości2
T-W-4Badania zdolności jakościowej procesów1
T-W-5Karty kontrolne produktów1
T-W-6Statystyczna kontrola odbiorcza1
T-W-7Rachunek kosztów jakości1
T-W-8Metody planowania jakości1
T-W-9Metody analizy ryzyka procesów1
T-W-10Standaryzacja i procedury1
T-W-11Metody i narzędzia poprawy jakości2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęc15
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przegląd literatury6
A-W-3Opanowanie materiału wykładowego7
A-W-4Konsultacje z wykładowcą2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca na koniec semestru

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_A05b_W02
Posiada wiedzę na temat zarządzania produktami chemicznymi, potrafi ocenić jakość produktów za pomocą różnych metod.
TCH_2A_W10C-2T-W-3, T-W-5, T-A-3, T-A-2, T-W-6, T-A-1, T-W-1, T-A-9M-1S-1
TCH_2A_A05b_W03
Zna statystyczne metody kontroli procesów (SPC-Statistics Process Control)
TCH_2A_W13C-3T-A-10, T-W-5, T-A-1, T-A-3, T-W-3, T-W-6, T-A-9, T-A-2M-1S-1
TCH_2A_A05b_W04
wie jak system zarządzania jakością może wpłynąć na poprawę jakości produktów oraz wyniki finansowe przedsiębiorstwa
TCH_2A_W14C-1, C-4T-W-2, T-W-7, T-W-1, T-A-4, T-A-5M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_A05b_U01
zna metody statystyczne kontroli procesów i potrafi wykorzystać otrzymane wyniki z procesów do obliczeń statystycznych
TCH_2A_U08C-3T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-A-3, T-A-8, T-A-2, T-A-1, T-W-6, T-A-9, T-A-6, T-A-10M-1S-1
TCH_2A_A05b_U02
potrafi ocenić jakość produktu za pomocą różnych dostępnych technik
TCH_2A_U15C-2T-W-5, T-A-2, T-W-3, T-A-6M-1S-1
TCH_2A_A05b_U03
Wie co to są koszty jakości i jak można na nie wpływać, aby osiągnąć jak najlepszy wynik finansowy
TCH_2A_U20C-4T-A-4, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_A05b_K01
Potrafi zastosować poznane koncepcje i narzędzia poprawy jakości w praktyce, wie jak to się przekłada na korzystny wynik finansowy firmy; w ocenie jakości wyrobów bierze pod uwagę cykl zycia produktu i jego wpływ na środowisko
TCH_2A_K01T-W-11, T-A-8, T-W-1, T-W-2, T-A-7, T-W-7, T-W-9, T-A-4, T-A-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_A05b_W02
Posiada wiedzę na temat zarządzania produktami chemicznymi, potrafi ocenić jakość produktów za pomocą różnych metod.
2,0
3,0wynik z testu sprawdzającego przynajmniej 50%
3,5
4,0
4,5
5,0
TCH_2A_A05b_W03
Zna statystyczne metody kontroli procesów (SPC-Statistics Process Control)
2,0
3,0zaliczenie testu sprawdzającego przynajmniej w 50%
3,5
4,0
4,5
5,0
TCH_2A_A05b_W04
wie jak system zarządzania jakością może wpłynąć na poprawę jakości produktów oraz wyniki finansowe przedsiębiorstwa
2,0
3,0zaliczenie testu sprawdzającego przynajmniej w 50%
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_A05b_U01
zna metody statystyczne kontroli procesów i potrafi wykorzystać otrzymane wyniki z procesów do obliczeń statystycznych
2,0
3,0zaliczenie testu przynajmniej w 50%
3,5
4,0
4,5
5,0
TCH_2A_A05b_U02
potrafi ocenić jakość produktu za pomocą różnych dostępnych technik
2,0
3,0zaliczenie testu przynajmniej w 50%
3,5
4,0
4,5
5,0
TCH_2A_A05b_U03
Wie co to są koszty jakości i jak można na nie wpływać, aby osiągnąć jak najlepszy wynik finansowy
2,0
3,0zaliczenie testu przynajmniej w 50%
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_A05b_K01
Potrafi zastosować poznane koncepcje i narzędzia poprawy jakości w praktyce, wie jak to się przekłada na korzystny wynik finansowy firmy; w ocenie jakości wyrobów bierze pod uwagę cykl zycia produktu i jego wpływ na środowisko
2,0
3,0zaliczenie testu z wynikiem przynajmniej 50%
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Adam Hamrol, Władysław Mantura, Zarządzanie jakością, Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009, 3
  2. Łunarski Jerzy, Zarządzanie jakością. Standardy i zasady, Wydawnictwa Naukowo Techniczne, 2007
  3. pod red. Adama Tabora, Andrzeja Zająca, Marka Rączki, Zarządzanie Jakością, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2000
  4. Krystyna Lisiecka, Systemy zarządzania jakością produktów: metody analizy i oceny, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej in. Karola Adamieckiego, Katowice, 2009
  5. Adam Hamrol, Zarządzanie i inżynieria jakości, PWN, Warszawa, 2018

Literatura dodatkowa

  1. L. Dwiliński, Zarządzanie jakością i niezawodnością wyrobów, Oficyna Wysdawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2000
  2. Jerzy Żuchowski, Zarządzanie jakością procesów, produktów i środowiska: aspekty towaroznawcze, PWN, Warszawa, 2001
  3. Grzegorz Kończak, Metody statystyczne w sterowaniu jakością produkcji, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody statystyczne w sterowaniu jakością2
T-A-2Tworzenie kart kontrolnych produktów2
T-A-3Projektowanie i ocena zdolności jakościowej procesów2
T-A-4Analiza kosztów jakości1
T-A-5Wykres Pareto1
T-A-6Weryfikacja hipotez statystycznych w analizie danych pomiarowych2
T-A-7Metoda FMEA w analizie ryzyka procesów produkcyjnych1
T-A-8Testy nieparametryczne w sterowaniu jakością2
T-A-9Konrola odbiorcza według oceny liczbowej1
T-A-10Analiza wskaźnika R&R w ocenie przydatności systemów pomiarowych1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Koncepcje zarządzania jakością3
T-W-2System Zarządzania Jakości wg norm ISO 90011
T-W-3Statystyczne metody w ocenie jakości2
T-W-4Badania zdolności jakościowej procesów1
T-W-5Karty kontrolne produktów1
T-W-6Statystyczna kontrola odbiorcza1
T-W-7Rachunek kosztów jakości1
T-W-8Metody planowania jakości1
T-W-9Metody analizy ryzyka procesów1
T-W-10Standaryzacja i procedury1
T-W-11Metody i narzędzia poprawy jakości2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęc15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przegląd literatury6
A-W-3Opanowanie materiału wykładowego7
A-W-4Konsultacje z wykładowcą2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_A05b_W02Posiada wiedzę na temat zarządzania produktami chemicznymi, potrafi ocenić jakość produktów za pomocą różnych metod.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W10ma uporządkowaną pogłębioną wiedzę o surowcach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym w zakresie związanym z ukończoną specjalnością
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z metodami poprawy oraz oceny jakości wyrobów i procesów
Treści programoweT-W-3Statystyczne metody w ocenie jakości
T-W-5Karty kontrolne produktów
T-A-3Projektowanie i ocena zdolności jakościowej procesów
T-A-2Tworzenie kart kontrolnych produktów
T-W-6Statystyczna kontrola odbiorcza
T-A-1Metody statystyczne w sterowaniu jakością
T-W-1Koncepcje zarządzania jakością
T-A-9Konrola odbiorcza według oceny liczbowej
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca na koniec semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0wynik z testu sprawdzającego przynajmniej 50%
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_A05b_W03Zna statystyczne metody kontroli procesów (SPC-Statistics Process Control)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W13ma pogłębioną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi i materiałów stosowanych podczas wdrażania i realizacji procesów technologicznych, stosownie do ukończonej specjalności
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z metodami statystycznymi w ocenie jakości procesów produkcyjnych
Treści programoweT-A-10Analiza wskaźnika R&R w ocenie przydatności systemów pomiarowych
T-W-5Karty kontrolne produktów
T-A-1Metody statystyczne w sterowaniu jakością
T-A-3Projektowanie i ocena zdolności jakościowej procesów
T-W-3Statystyczne metody w ocenie jakości
T-W-6Statystyczna kontrola odbiorcza
T-A-9Konrola odbiorcza według oceny liczbowej
T-A-2Tworzenie kart kontrolnych produktów
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca na koniec semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zaliczenie testu sprawdzającego przynajmniej w 50%
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_A05b_W04wie jak system zarządzania jakością może wpłynąć na poprawę jakości produktów oraz wyniki finansowe przedsiębiorstwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W14ma pogłębioną wiedzę do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uzwzględniania w praktyce inżynierskiej i działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istniejącymi koncepcjami i systemami zarządzania jakością, ze szczególnym uwzględnieniem norm ISO 9000
C-4Zapoznanie studentów z kosztami jakości, jak można wpływać na koszty jakości w celu osiągnięcia korzystnych wyników finansowych
Treści programoweT-W-2System Zarządzania Jakości wg norm ISO 9001
T-W-7Rachunek kosztów jakości
T-W-1Koncepcje zarządzania jakością
T-A-4Analiza kosztów jakości
T-A-5Wykres Pareto
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca na koniec semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zaliczenie testu sprawdzającego przynajmniej w 50%
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_A05b_U01zna metody statystyczne kontroli procesów i potrafi wykorzystać otrzymane wyniki z procesów do obliczeń statystycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U08potrafi wykorzystywać metody analityczne oraz eksperymentalne do rozwiązywania problemów badawczych z zakresu technologii chemicznej, zwłaszcza w zakresie ukończonej specjalności
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z metodami statystycznymi w ocenie jakości procesów produkcyjnych
Treści programoweT-W-4Badania zdolności jakościowej procesów
T-W-5Karty kontrolne produktów
T-W-3Statystyczne metody w ocenie jakości
T-A-3Projektowanie i ocena zdolności jakościowej procesów
T-A-8Testy nieparametryczne w sterowaniu jakością
T-A-2Tworzenie kart kontrolnych produktów
T-A-1Metody statystyczne w sterowaniu jakością
T-W-6Statystyczna kontrola odbiorcza
T-A-9Konrola odbiorcza według oceny liczbowej
T-A-6Weryfikacja hipotez statystycznych w analizie danych pomiarowych
T-A-10Analiza wskaźnika R&R w ocenie przydatności systemów pomiarowych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca na koniec semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zaliczenie testu przynajmniej w 50%
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_A05b_U02potrafi ocenić jakość produktu za pomocą różnych dostępnych technik
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U15potrafi nadać związkowi określoną formę użytkową i wykonać formulację do innych form użytkowych, zwłaszcza w zakresie ukończonej specjalności
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z metodami poprawy oraz oceny jakości wyrobów i procesów
Treści programoweT-W-5Karty kontrolne produktów
T-A-2Tworzenie kart kontrolnych produktów
T-W-3Statystyczne metody w ocenie jakości
T-A-6Weryfikacja hipotez statystycznych w analizie danych pomiarowych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca na koniec semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zaliczenie testu przynajmniej w 50%
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_A05b_U03Wie co to są koszty jakości i jak można na nie wpływać, aby osiągnąć jak najlepszy wynik finansowy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U20potrafi dokonać analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z kosztami jakości, jak można wpływać na koszty jakości w celu osiągnięcia korzystnych wyników finansowych
Treści programoweT-A-4Analiza kosztów jakości
T-W-7Rachunek kosztów jakości
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca na koniec semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zaliczenie testu przynajmniej w 50%
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_A05b_K01Potrafi zastosować poznane koncepcje i narzędzia poprawy jakości w praktyce, wie jak to się przekłada na korzystny wynik finansowy firmy; w ocenie jakości wyrobów bierze pod uwagę cykl zycia produktu i jego wpływ na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_K01potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej i odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Treści programoweT-W-11Metody i narzędzia poprawy jakości
T-A-8Testy nieparametryczne w sterowaniu jakością
T-W-1Koncepcje zarządzania jakością
T-W-2System Zarządzania Jakości wg norm ISO 9001
T-A-7Metoda FMEA w analizie ryzyka procesów produkcyjnych
T-W-7Rachunek kosztów jakości
T-W-9Metody analizy ryzyka procesów
T-A-4Analiza kosztów jakości
T-A-1Metody statystyczne w sterowaniu jakością
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zaliczenie testu z wynikiem przynajmniej 50%
3,5
4,0
4,5
5,0