Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)

Sylabus przedmiotu Termodynamika techniczna i chemiczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Termodynamika techniczna i chemiczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Kowalczyk <Krzysztof.Kowalczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Piegat <Agnieszka.Piegat@zut.edu.pl>, Joanna Rokicka <Joanna.Rokicka@zut.edu.pl>, Katarzyna Wilpiszewska <Katarzyna.Wilpiszewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka, Chemia fizyczna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studenta z podstawami fenomenologicznymi termodynamiki

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przeliczanie jednostek SI na inne układy w zakresie jednostek siły, ciśnienia, mocy i energii (pracy).3
T-A-2Obliczenia termodynamiczne dla stanu gazowego,ciekłego i stałego7
T-A-3Obliczenia termidynamiczne związane z I i II zasadą termodynamiki5
15
wykłady
T-W-1Termodynamika fenomenologiczna a statystyczna. Podstawowe pojęcia termodynamiczne Temperatura i metody jej pomiaru1
T-W-2Gazy i ich rodzaje, skraplanie gazów, prawa gazowe2
T-W-3Zasady termodynamiki: zerowa, pierwsza, druga i trzecia oraz ich praktyczne konsekwencje3
T-W-4Silniki cieplne, silniki spalinowe tłokowe (budowa i zasada działania, charakterystyka pracy), silniki turbinowe (podział, zasada działania)3
T-W-5Obiegi teoretyczne: Carnota, Otto, Diesla, Sabathe2
T-W-6Przejścia (przemiany) fazowe. Termodynamiczna klasyfikacja przejść fazowych2
T-W-7Równowagi chemiczne. Prawo Hessa1
T-W-8Mieszaniny gazów – termodynamika mieszanin1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Ćwiczenia audytoryjne15
A-A-2praca własna studenta10
A-A-3Konsultacje5
30
wykłady
A-W-1udział w wykładach15
A-W-2praca własna studenta10
A-W-3Konsultacje5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Zapoznanie studentów z definicjami i pojęciami związanymi z tematyką przedmiotu
M-2Ukształtowanie umiejętności opisywania zjawisk i modeli termodynamicznych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Egzamin pisemny na koniec przedmiotu podsumowujący zdobytą wiedzę i umiejętności z zakresu przedmiotu
S-2Ocena formująca: kolokwium zaliczeniowe pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_C10_W01
Student powinien definiować oraz objaśniać i tłumaczyć pojęcia z zakresu chemii fizycznej polimerów
TCH_1A_W02, TCH_1A_W01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_C10_U01
Student potrafi interpretować i ilościowo opisywać zjawiska termodynamiczne
TCH_1A_U01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_C10_K01
Student wykazuje aktywną postawę na wykładach i cwiczeniach oraz dba o poprawność jeęykową zwiazana z terminologia przedmiotu.
TCH_1A_K03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_C10_W01
Student powinien definiować oraz objaśniać i tłumaczyć pojęcia z zakresu chemii fizycznej polimerów
2,0
3,0Student potrafi wymienić i objaśnić niektóre podstawowe definicje i zjawiska termodynamiczne
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_C10_U01
Student potrafi interpretować i ilościowo opisywać zjawiska termodynamiczne
2,0
3,0Student potrafi wymienić i objasnić podstawowe definicje i zjawiska termodynamiczne
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_C10_K01
Student wykazuje aktywną postawę na wykładach i cwiczeniach oraz dba o poprawność jeęykową zwiazana z terminologia przedmiotu.
2,0
3,0Student wykazuje znikomą aktywność na wykładach oraz w trakcie realizacji zajęć audytoryjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. R. Hołyst, A. Poniewierski, A. Ciach, Termodynamika dla chemików, fizyków i inżynierów, Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa, 2005
  2. J. Szargut, Zadania z termodynamiki technicznej, PWN, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. P.W. Atkins, Chemia fizyczna, PWN, Warszawa, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przeliczanie jednostek SI na inne układy w zakresie jednostek siły, ciśnienia, mocy i energii (pracy).3
T-A-2Obliczenia termodynamiczne dla stanu gazowego,ciekłego i stałego7
T-A-3Obliczenia termidynamiczne związane z I i II zasadą termodynamiki5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Termodynamika fenomenologiczna a statystyczna. Podstawowe pojęcia termodynamiczne Temperatura i metody jej pomiaru1
T-W-2Gazy i ich rodzaje, skraplanie gazów, prawa gazowe2
T-W-3Zasady termodynamiki: zerowa, pierwsza, druga i trzecia oraz ich praktyczne konsekwencje3
T-W-4Silniki cieplne, silniki spalinowe tłokowe (budowa i zasada działania, charakterystyka pracy), silniki turbinowe (podział, zasada działania)3
T-W-5Obiegi teoretyczne: Carnota, Otto, Diesla, Sabathe2
T-W-6Przejścia (przemiany) fazowe. Termodynamiczna klasyfikacja przejść fazowych2
T-W-7Równowagi chemiczne. Prawo Hessa1
T-W-8Mieszaniny gazów – termodynamika mieszanin1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Ćwiczenia audytoryjne15
A-A-2praca własna studenta10
A-A-3Konsultacje5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w wykładach15
A-W-2praca własna studenta10
A-W-3Konsultacje5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_C10_W01Student powinien definiować oraz objaśniać i tłumaczyć pojęcia z zakresu chemii fizycznej polimerów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W02ma wiedzę z fizyki w zakresie umożliwiającym rozumienie zjawisk i procesów fizycznych
TCH_1A_W01ma wiedzę z matematyki w zakresie pozwalającym na wykorzystanie metod matematycznych do opisu operacji i procesów chemicznych w technologii chemicznej oraz obliczeń potrzebnych w praktycznych rozwiązaniach inżynierskich
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenta z podstawami fenomenologicznymi termodynamiki
Treści programoweT-W-1Termodynamika fenomenologiczna a statystyczna. Podstawowe pojęcia termodynamiczne Temperatura i metody jej pomiaru
T-W-2Gazy i ich rodzaje, skraplanie gazów, prawa gazowe
T-W-3Zasady termodynamiki: zerowa, pierwsza, druga i trzecia oraz ich praktyczne konsekwencje
T-W-5Obiegi teoretyczne: Carnota, Otto, Diesla, Sabathe
T-W-6Przejścia (przemiany) fazowe. Termodynamiczna klasyfikacja przejść fazowych
T-W-7Równowagi chemiczne. Prawo Hessa
T-W-4Silniki cieplne, silniki spalinowe tłokowe (budowa i zasada działania, charakterystyka pracy), silniki turbinowe (podział, zasada działania)
Metody nauczaniaM-1Zapoznanie studentów z definicjami i pojęciami związanymi z tematyką przedmiotu
M-2Ukształtowanie umiejętności opisywania zjawisk i modeli termodynamicznych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin pisemny na koniec przedmiotu podsumowujący zdobytą wiedzę i umiejętności z zakresu przedmiotu
S-2Ocena formująca: kolokwium zaliczeniowe pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wymienić i objaśnić niektóre podstawowe definicje i zjawiska termodynamiczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_C10_U01Student potrafi interpretować i ilościowo opisywać zjawiska termodynamiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje literaturowe z baz danych oraz innych źródeł związanych z naukami chemicznymi i fizycznymi; potrafi integrować uzyskane informacje, interpretować je, wyciągać prawidłowe wnioski i formułować opinie wraz z ich uzasadnieniem
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenta z podstawami fenomenologicznymi termodynamiki
Treści programoweT-W-1Termodynamika fenomenologiczna a statystyczna. Podstawowe pojęcia termodynamiczne Temperatura i metody jej pomiaru
T-W-2Gazy i ich rodzaje, skraplanie gazów, prawa gazowe
T-W-3Zasady termodynamiki: zerowa, pierwsza, druga i trzecia oraz ich praktyczne konsekwencje
T-W-5Obiegi teoretyczne: Carnota, Otto, Diesla, Sabathe
T-W-6Przejścia (przemiany) fazowe. Termodynamiczna klasyfikacja przejść fazowych
T-W-7Równowagi chemiczne. Prawo Hessa
T-W-4Silniki cieplne, silniki spalinowe tłokowe (budowa i zasada działania, charakterystyka pracy), silniki turbinowe (podział, zasada działania)
Metody nauczaniaM-1Zapoznanie studentów z definicjami i pojęciami związanymi z tematyką przedmiotu
M-2Ukształtowanie umiejętności opisywania zjawisk i modeli termodynamicznych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin pisemny na koniec przedmiotu podsumowujący zdobytą wiedzę i umiejętności z zakresu przedmiotu
S-2Ocena formująca: kolokwium zaliczeniowe pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wymienić i objasnić podstawowe definicje i zjawiska termodynamiczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_C10_K01Student wykazuje aktywną postawę na wykładach i cwiczeniach oraz dba o poprawność jeęykową zwiazana z terminologia przedmiotu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_K03ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenta z podstawami fenomenologicznymi termodynamiki
Treści programoweT-W-1Termodynamika fenomenologiczna a statystyczna. Podstawowe pojęcia termodynamiczne Temperatura i metody jej pomiaru
T-W-2Gazy i ich rodzaje, skraplanie gazów, prawa gazowe
T-W-3Zasady termodynamiki: zerowa, pierwsza, druga i trzecia oraz ich praktyczne konsekwencje
T-W-5Obiegi teoretyczne: Carnota, Otto, Diesla, Sabathe
T-W-6Przejścia (przemiany) fazowe. Termodynamiczna klasyfikacja przejść fazowych
T-W-7Równowagi chemiczne. Prawo Hessa
T-W-4Silniki cieplne, silniki spalinowe tłokowe (budowa i zasada działania, charakterystyka pracy), silniki turbinowe (podział, zasada działania)
Metody nauczaniaM-1Zapoznanie studentów z definicjami i pojęciami związanymi z tematyką przedmiotu
M-2Ukształtowanie umiejętności opisywania zjawisk i modeli termodynamicznych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin pisemny na koniec przedmiotu podsumowujący zdobytą wiedzę i umiejętności z zakresu przedmiotu
S-2Ocena formująca: kolokwium zaliczeniowe pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje znikomą aktywność na wykładach oraz w trakcie realizacji zajęć audytoryjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0