Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy technologii polimerów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy technologii polimerów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Schmidt <Beata.Schmidt@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Mirosława El Fray <Miroslawa.ElFray@zut.edu.pl>, Beata Schmidt <Beata.Schmidt@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Chemia ogólna i nieorganiczna I, Chemia organiczna I, Matematyka I znajomość zagadnień fizyki w zakresie programu szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie słuchaczy z podstawowymi pojęciami dotyczącymi polimerów i tworzyw sztucznych, w tym charakterystyki fizykochemicznej tych materiałów. |
C-2 | Zaprezentowanie fundamentów teoretycznych procesów polimeryzacji i ich wykorzystania |
C-3 | Przedstawienie sposobów syntezy najczęściej wykorzystywanych polimerów, omówienie właściwości tych materiałów, sposobów ich przetwrzania oraz obszarów ich zastosowań. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Polimery i tworzywa sztuczne - wstep historyczny, podstawowe pojęcia i definicje, nomenklatura | 2 |
T-W-2 | Budowa chemiczna i strukturalna substancji wielkocząsteczkowych | 2 |
T-W-3 | Elementy charakterystyki fizykochemicznej polimerów (ciężar cząsteczkowy, stopień polimeryzacji, stopień krystaliczności, przemiany fazowe) | 2 |
T-W-4 | Mechanizmy, metody i techniki polimeryzacji: - polimeryzacja rodnikowa; - polimeryzacja anionowa; - polimeryzacja kationowa; - polikondensacja; - polimeryzacja blokowa (w masie); - polimeryzacja w zawiesinie; - polimeryzacja w emulsji; - polimeryzacja w rozpuszczalniku (homogeniczna i strąceniowa); - inicjatory polimeryzacji i srodki pomocnicze w syntezie polimerów; - poliaddycja | 9 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Praca z literaturą | 8 |
A-W-3 | Konsultacje | 1 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
A-W-5 | Zaliczenie | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | prezentacja multimedialna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian wiadomosci |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_O01c_W01 Student rozróżnia pojęcia "polimery" i "tworzywa sztuczne", opisuje cechy charakterystyczne tworzyw termoplastycznych i duroplastycznych. | TCH_1A_W07, TCH_1A_W09, TCH_1A_W11 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-2 | M-2, M-1 | S-1 |
TCH_1A_O01c_W02 Student klasyfikuje polimery pod względem ich budowy chemicznej, taktyczności i struktury. | TCH_1A_W02, TCH_1A_W03, TCH_1A_W07, TCH_1A_W09 | — | — | C-1, C-2 | T-W-4, T-W-2 | M-2, M-1 | S-1 |
TCH_1A_O01c_W03 Student definiuje podstawowe wielkości opisu fizykochemicznego substancji wielkocząsteczkowych, takie jak wagowo/liczbowo średni cieżar cząsteczkowy, stopień polimeryzacji i wyjaśnia ich znaczenie. | TCH_1A_W02, TCH_1A_W03, TCH_1A_W01 | — | — | C-1 | T-W-3 | M-2, M-1 | S-1 |
TCH_1A_O01c_W04 Student zna podstawy procesów polimeryzacji, wymienia rodzaje reakcji polimeryzacji i wskazuje sposoby technicznego przeprowadzenia reakcji polimeryzacji. | TCH_1A_W03, TCH_1A_W07, TCH_1A_W09, TCH_1A_W11, TCH_1A_W12 | — | — | C-3, C-2 | T-W-4 | M-2, M-1 | S-1 |
TCH_1A_O01c_W05 Student opisuje sposoby syntezy najcześciej spotykanych tworzyw polimerowych, charakteryzuje właściowści tych tworzyw i wskazuje obszary ich praktycznego zastosowania. | TCH_1A_W02, TCH_1A_W03, TCH_1A_W06, TCH_1A_W07, TCH_1A_W09, TCH_1A_W11, TCH_1A_W13, TCH_1A_W15, TCH_1A_W19 | — | — | C-3, C-2 | T-W-4 | M-2, M-1 | S-1 |
TCH_1A_O01c_W08 Student wymienia i opisuje sposoby przetwarzania tworzyw termoplastycznych. | TCH_1A_W02, TCH_1A_W04, TCH_1A_W06, TCH_1A_W11, TCH_1A_W12, TCH_1A_W13, TCH_1A_W15 | — | — | C-3 | — | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_O01c_U01 Student podejmuje trafne decyzje doboru tworzyw sztucznych do produkcji typowych wytworów przemysłowych z tych materiałów oraz w podstawowym zakresie rozwiązuje problemy doboru techniki przetwarzania TS w aspekcie przetwarzanych surowców oraz właściwości wytworów i skali produkcji. | TCH_1A_U12, TCH_1A_U14, TCH_1A_U16, TCH_1A_U19, TCH_1A_U20, TCH_1A_U21, TCH_1A_U22, TCH_1A_U24 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_O01c_K01 Student rozpoznaje problemy wymagające rozwiązania, wykazuje inicjatywę w definiowaniu możliwych sposobów rozwiązywania uprzednio zidentyfikowanych problemów technicznych i organizacyjnych. | TCH_1A_K01, TCH_1A_K03, TCH_1A_K04, TCH_1A_K06, TCH_1A_K09 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2 | M-2, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_O01c_W01 Student rozróżnia pojęcia "polimery" i "tworzywa sztuczne", opisuje cechy charakterystyczne tworzyw termoplastycznych i duroplastycznych. | 2,0 | |
3,0 | Student co najmniej objaśnia różnicę pomiędzy "polimerem" a "tworzywem sztucznym" | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_1A_O01c_W02 Student klasyfikuje polimery pod względem ich budowy chemicznej, taktyczności i struktury. | 2,0 | |
3,0 | Student podaje co najmniej po jednym poprawnym przykładzie homopolimeru, kopolimeru, polimeru amorficznego i semikrystalicznego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_1A_O01c_W03 Student definiuje podstawowe wielkości opisu fizykochemicznego substancji wielkocząsteczkowych, takie jak wagowo/liczbowo średni cieżar cząsteczkowy, stopień polimeryzacji i wyjaśnia ich znaczenie. | 2,0 | |
3,0 | Student co najmniej definiuje pojecia wagowo i liczbowo średniego ciężaru cząsteczkowego i wyjaśnia na czym polega dyspersja ciężaru cząsteczkowego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_1A_O01c_W04 Student zna podstawy procesów polimeryzacji, wymienia rodzaje reakcji polimeryzacji i wskazuje sposoby technicznego przeprowadzenia reakcji polimeryzacji. | 2,0 | |
3,0 | Student co najmnej wyjaśnia techniczne sposoby przeprowadzenia polimeryzacji rodnikowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_1A_O01c_W05 Student opisuje sposoby syntezy najcześciej spotykanych tworzyw polimerowych, charakteryzuje właściowści tych tworzyw i wskazuje obszary ich praktycznego zastosowania. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wymienić metody syntezy, właściowści i zastosowania co najmniej dwóch ze wskazanych przez egzaminatora trzech tworzyw sztucznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_1A_O01c_W08 Student wymienia i opisuje sposoby przetwarzania tworzyw termoplastycznych. | 2,0 | |
3,0 | Student wymienia techniki przetwarzania termoplastów i szczegółowo opisuje jedna z nich. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_O01c_U01 Student podejmuje trafne decyzje doboru tworzyw sztucznych do produkcji typowych wytworów przemysłowych z tych materiałów oraz w podstawowym zakresie rozwiązuje problemy doboru techniki przetwarzania TS w aspekcie przetwarzanych surowców oraz właściwości wytworów i skali produkcji. | 2,0 | |
3,0 | Student umie prawidłowo rozwiązać problem doboru tworzywa sztucznego i techniki wytwarzania dla typowych wytworów powszechnego użytku. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_O01c_K01 Student rozpoznaje problemy wymagające rozwiązania, wykazuje inicjatywę w definiowaniu możliwych sposobów rozwiązywania uprzednio zidentyfikowanych problemów technicznych i organizacyjnych. | 2,0 | |
3,0 | Student co najmniej potrafi zdefiniować problemy techniczne i organizacyjne wymagające rozwiazania w ramach problemu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Szlezyngier, Tworzywa Sztuczne, Wydawnictwo Oświatowe FOSZE, Rzeszów, 2012, 3, tomy 1-3
Literatura dodatkowa
- Saechtling H., Tworzywa sztuczne. Poradnik, WNT, Warszawa, 2007, 5, ISBN 978-83-204-3354-8
- Kłosowska Wołkowicz Z., Penczek P., Królikowski W., Czub P., Pielichowski J., Ostrysz R., Nienasycone zywice poliestrowe, WNT, Warszawa, 2010
- Rościszewski P., Zielecka M., Silikony własciowści i zastosowanie, WNT, Warszawa, 2004
- Obłój-Muzaj M., Świerz-Motysia B., Szablowska B., Polichlorek winylu, WNT, Warszawa, 2007