Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)

Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo pracy i ergonomia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bezpieczeństwo pracy i ergonomia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych
Nauczyciel odpowiedzialny Robert Pełech <Robert.Pelech@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,50,40zaliczenie
wykładyW1 15 1,50,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukształtowanie nawyku przestrzegania zasad bezpiecznej pracy, przestrzegania przepisów w zakresie ochrony przeciwpożarowej, zabezpieczeń maszyn i urządzeń technicznych, przestrzegania i kontroli parametrów procesu technologicznego, zapobiegania wypadkom w pracy.
W-2Wiedza ogólna w zakresie chemii ogólnej, nieorganicznej i organicznej na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie nawyku przestrzegania zasad bezpiecznej pracy, przestrzegania przepisów w zakresie ochrony przeciwpożarowej, zabezpieczeń maszyn i urządzeń technicznych, przestrzegania i kontroli parametrów procesu technologicznego, zapobiegania wypadkom w pracy.
C-2Wyrabianie przekonania o mozliwości dostosowania urządzeń technicznych i środowiska pracy do fizjologii i psychologii człowieka.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza przypadków zagrozen i niebezpiecznych sytuacji15
15
wykłady
T-W-1Zagrożenia środowiskowe wynikające z emisji pyłów, gazów, doprowadzania odpadów i ścieków.2
T-W-2Zagrożenia spowodowane składowaniem odpadów przemysłowych, niebezpiecznych i specjalnych.2
T-W-3Podział substancji toksycznych i czynników szkodliwych.1
T-W-4Zagrożenia wynikające z eksploatacji instalacji przemysłowych.2
T-W-5Środki poprawiające bezpieczeństwo pracy w przemyśle: zabezpieczenia maszyn i urządzeń, ochrona przeciwpożarowa i przeciwwybuchowa, źródła zapłonu, samozapalenie, zapłon mieszanin gazowych, granice wybuchowości mieszanin gazowych, wpływ parametrów technologicznych na granice wybuchowości.5
T-W-6Zapalność ciał stałych, zapłon pyłów, mieszanin hybrydowych.2
T-W-7Ocena zagrożenia pożarowego materiałów konstrukcyjnych, substancji samozapalnych.2
T-W-8Niekontrolowany przebieg reakcji, atmosfera ochronna, flegmatyzacja materiałów.3
T-W-9Środki gaśnicze.2
T-W-10Czynniki szkodliwe srodowiska pracy.4
T-W-11Karty charakterystyki związku i preparatu chemicznego.2
T-W-12Znaczenie i zastosowanie znaków ostrzegawczych i wzorów w transporcie i przechowywaniu materiałów chemicznych.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajeciach15
A-A-2Przygotowanie do zajec15
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Konsultacje z prowadzacym przedmiot6
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia7
A-W-4Zaliczenie pisemne2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny w połączeniu z prezentacjami wykresów i zalezności ilościowych, opisem zdarzeń, opowiadaniem o zaistniałych faktach w zakresie bezpiecznej pracy.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie w końcu semestru w formie pisemnej. Pytania o charakterze przeglądowym i szczegółowe wymagające krótkichodpowiedzi.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_A03_W01
W wyniku realizacji zajęć student jest w stanie ogólnie ocenić zagrożenia środowiskowe wynikające z emisji gazów, pyłów, odprowadzania odpadów i ścieków, ze składowania odpadów przemysłowych. Potrafi uszeregować i podzielić substancje toksyczne i szkodliwe. Potrafi stosować, opisywać charakteryzować, objaśniać działanie środków podnoszących i zapewniających bezpieczna pracę maszyn i linii technologicznych. Potrafi dobierać materiał konstrukcyjny w celu zapewnienia bezpiecznej pracy, zapewnienia warunków bez możliwości wystąpienia samozapłonu, zapłonu gazów, cieczy, ciał stałych. Potrafi zastosować środki gaśnicze w zależności rodzaju pożaru. Potrafi opisać szkodliwość środowiska pracy za pomocą NDS-ów. Ma umiejętność posługiwania się i wykorzystania karty charakterystyki zwiazku chemicznego. Potrafi zmienić środowisko pracy i lepiej dostosować je do wymagań fizjologii człowieka i psychologii pracy. Potrafi ocenić ryzyko pracy w oparciu o znaki ostrzegawcze dla danego materiału i oznakowaniai stosowane w transporcie.
TCH_1A_W19C-1, C-2T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_A03_U01
W wyniku przeprowadzonych wykładów student ma umiejętność analizowania, interpretowania , oceniania, planowania, zaprezentowania zagrożeń wynikających z emisji pyłów, gazów, odprowadzania odpadów i ścieków, składowania odpadów niebezpiecznych, przemysłowych i specjalnych. Potrafi kontrolować, wdrażać, weryfikować środki poprawiające bezpieczeństwo pracy w zakresie zabezpieczeń przeciwpożarowych, ochrony przed skażeniami środkami toksycznymi. Potrafi posługiwać się i opracowywać karty charakterystyki związku i materiału niebezpiecznego, obliczać poziom czynników szkodliwych środowiska pracy.
TCH_1A_U13, TCH_1A_U14C-1, C-2T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-1S-1
TCH_1A_A03_U02
Student posiada umiejętność analizowania, interpretowania zagrożeń wynikających z emisji gazów, pyłów, odprowadzania odpadów i ścieków do środowiska.
TCH_1A_U13C-1, C-2T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_A03_K01
Student nabędzie świadomość postępowania aktywnego w stosunku do miejsca pracy, postępowania zgodnego z zasadami etyki, postrzegania pozatechnicznych skutków działalności inżynierskiej.
TCH_1A_K03C-1, C-2T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_A03_W01
W wyniku realizacji zajęć student jest w stanie ogólnie ocenić zagrożenia środowiskowe wynikające z emisji gazów, pyłów, odprowadzania odpadów i ścieków, ze składowania odpadów przemysłowych. Potrafi uszeregować i podzielić substancje toksyczne i szkodliwe. Potrafi stosować, opisywać charakteryzować, objaśniać działanie środków podnoszących i zapewniających bezpieczna pracę maszyn i linii technologicznych. Potrafi dobierać materiał konstrukcyjny w celu zapewnienia bezpiecznej pracy, zapewnienia warunków bez możliwości wystąpienia samozapłonu, zapłonu gazów, cieczy, ciał stałych. Potrafi zastosować środki gaśnicze w zależności rodzaju pożaru. Potrafi opisać szkodliwość środowiska pracy za pomocą NDS-ów. Ma umiejętność posługiwania się i wykorzystania karty charakterystyki zwiazku chemicznego. Potrafi zmienić środowisko pracy i lepiej dostosować je do wymagań fizjologii człowieka i psychologii pracy. Potrafi ocenić ryzyko pracy w oparciu o znaki ostrzegawcze dla danego materiału i oznakowaniai stosowane w transporcie.
2,0Nie potrafi ocenić zagrożeń wynikających z odprowadzania odpadów, emisji pyłów, gazów.
3,0Poprawnie ocenia czynniki podnoszące bezpieczną pracę maszyn i urządzeń technologicznych, zapewnienia warunków uniemożliwiających powstawanie samozazpłonu, zapłonu gazów, cieczy palnych i ciał stałych.
3,5Poprawnie ocenia warunki uniemożliwiające powstawanie samozapłonu, zapłonu gazów, cieczy palnych, ciał stałych i potrafi stosować środki gaśnicze w zależnośi od rodzaju pożaru.
4,0Poprawnie ocenia warunki uniemożliwiające powstawanie samozapłonu, zapłonu gazów, cieczy palnych, ciał stałych i potrafi stosować środki gaśnicze w zależnośi od rodzaju pożaru. Potrafi opisać szkodliwość środowiska pracy za pomocą NDS-ów.
4,5Obok podstawowych wiadomości o występowaniu i charakterystyce pożarowej substancji potrafi zaproponować zmiany w środowisku pracy w celu lepszego dostosowania do wymagań fizjologii człowieka.
5,0Potrafi wykorzystać wszystkie omówione w trakcie zajęć zjawiska do zmiany środowiska pracy, w celu lepszego dostosowania go do psychologii i fizjologii człowieka.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_A03_U01
W wyniku przeprowadzonych wykładów student ma umiejętność analizowania, interpretowania , oceniania, planowania, zaprezentowania zagrożeń wynikających z emisji pyłów, gazów, odprowadzania odpadów i ścieków, składowania odpadów niebezpiecznych, przemysłowych i specjalnych. Potrafi kontrolować, wdrażać, weryfikować środki poprawiające bezpieczeństwo pracy w zakresie zabezpieczeń przeciwpożarowych, ochrony przed skażeniami środkami toksycznymi. Potrafi posługiwać się i opracowywać karty charakterystyki związku i materiału niebezpiecznego, obliczać poziom czynników szkodliwych środowiska pracy.
2,0
3,0Potrafi wprowadzać do praktyki przemysłowej środki zabezpieczające przed chemicznymi skażeniami środowiska, środki poprawiające bezpieczeństwo przeciwpożarowe.
3,5
4,0
4,5
5,0
TCH_1A_A03_U02
Student posiada umiejętność analizowania, interpretowania zagrożeń wynikających z emisji gazów, pyłów, odprowadzania odpadów i ścieków do środowiska.
2,0Nie potrafi ocenić, poddać analizie i interpretacji zagrożeń wynikających z emisji gazów, pyłów, odprowadzania odpadów i ścieków do środowiska.
3,0Potrafi ocenić, poddać analizie i interpretacji zagrożenia wynikające z emisji gazów, pyłów, odprowadzania odpadów i ścieków z produkcji przemysłowych do środowiska.
3,5Potrafi ocenić, poddać analizie i interpretacji zagrożenia wynikające z emisji gazów, pyłów, odprowadzania odpadów i ścieków z produkcji przemysłowych do środowiska. Potrafi wdrażać środki poprawiające bezpieczeństwo pracy.
4,0Potrafi oceniać, analizować, interpretować zagrożenia wynikające z emisji gazów, pyłów, odprowadzania odpadów i ścieków przemysłowych, wdrażać środki poprawiające bezpieczeństwo pracy, zwłaszcza w zakresie ochrony przeciwpożarowej.
4,5Potrafi oceniać, analizować, interpretować zagrożenia wynikające z emisji gazów, pyłów, odprowadzania odpadów i ścieków przemysłowych, wdrażać środki poprawiające bezpieczeństwo pracy i ochronę przed skażeniami substancjami toksycznymi.
5,0Potrafi oceniać, analizować, interpretować zagrożenia wynikające z emisji gazów, pyłów, odprowadzania odpadów i ścieków przemysłowych, wdrażania środków poprawiających bezpieczeństwo pracy i ochronę przed skażeniami substancjami toksycznymi. Posiada umiejętność sporządzania kart charakterystyki materiałów niebezpiecznych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_A03_K01
Student nabędzie świadomość postępowania aktywnego w stosunku do miejsca pracy, postępowania zgodnego z zasadami etyki, postrzegania pozatechnicznych skutków działalności inżynierskiej.
2,0
3,0Posiada kompetencje w zakresie zapewnienia bezpiecznej pracy i dostosowania warunków pracy do potrzeb człowieka.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ryng M., Bezpieczeństwo techniczne w przemyśle chemicznym, WNT, Warszawa, 1985
  2. Ryng M., Higiena, bezpieczeczeństwo pracy i bezpieczeństwo pożarowe w przemyśle chemicznym, WNT, Warszawa, 1967
  3. Wasilewski M., Dawydow W., Bezpieczeństwo w pracowni chemicznej, WNT, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Zlewski R., Maleszka A., Statystyczna kontrola procesów, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań, 2011, pierwsze
  2. Makarewicz B., Popularny poradnik BHP, Wydawnictwo związkowe, Warszawa, 1964, drugie
  3. Pusty T., Przewóz materiałów niebezpiecznych, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2009, pierwsze
  4. Isidorow W., Jaroszyńska J., Chemiczne problemy ekologii, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok, 1998, pierwsze

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza przypadków zagrozen i niebezpiecznych sytuacji15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zagrożenia środowiskowe wynikające z emisji pyłów, gazów, doprowadzania odpadów i ścieków.2
T-W-2Zagrożenia spowodowane składowaniem odpadów przemysłowych, niebezpiecznych i specjalnych.2
T-W-3Podział substancji toksycznych i czynników szkodliwych.1
T-W-4Zagrożenia wynikające z eksploatacji instalacji przemysłowych.2
T-W-5Środki poprawiające bezpieczeństwo pracy w przemyśle: zabezpieczenia maszyn i urządzeń, ochrona przeciwpożarowa i przeciwwybuchowa, źródła zapłonu, samozapalenie, zapłon mieszanin gazowych, granice wybuchowości mieszanin gazowych, wpływ parametrów technologicznych na granice wybuchowości.5
T-W-6Zapalność ciał stałych, zapłon pyłów, mieszanin hybrydowych.2
T-W-7Ocena zagrożenia pożarowego materiałów konstrukcyjnych, substancji samozapalnych.2
T-W-8Niekontrolowany przebieg reakcji, atmosfera ochronna, flegmatyzacja materiałów.3
T-W-9Środki gaśnicze.2
T-W-10Czynniki szkodliwe srodowiska pracy.4
T-W-11Karty charakterystyki związku i preparatu chemicznego.2
T-W-12Znaczenie i zastosowanie znaków ostrzegawczych i wzorów w transporcie i przechowywaniu materiałów chemicznych.3
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajeciach15
A-A-2Przygotowanie do zajec15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Konsultacje z prowadzacym przedmiot6
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia7
A-W-4Zaliczenie pisemne2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_A03_W01W wyniku realizacji zajęć student jest w stanie ogólnie ocenić zagrożenia środowiskowe wynikające z emisji gazów, pyłów, odprowadzania odpadów i ścieków, ze składowania odpadów przemysłowych. Potrafi uszeregować i podzielić substancje toksyczne i szkodliwe. Potrafi stosować, opisywać charakteryzować, objaśniać działanie środków podnoszących i zapewniających bezpieczna pracę maszyn i linii technologicznych. Potrafi dobierać materiał konstrukcyjny w celu zapewnienia bezpiecznej pracy, zapewnienia warunków bez możliwości wystąpienia samozapłonu, zapłonu gazów, cieczy, ciał stałych. Potrafi zastosować środki gaśnicze w zależności rodzaju pożaru. Potrafi opisać szkodliwość środowiska pracy za pomocą NDS-ów. Ma umiejętność posługiwania się i wykorzystania karty charakterystyki zwiazku chemicznego. Potrafi zmienić środowisko pracy i lepiej dostosować je do wymagań fizjologii człowieka i psychologii pracy. Potrafi ocenić ryzyko pracy w oparciu o znaki ostrzegawcze dla danego materiału i oznakowaniai stosowane w transporcie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W19posiada wiedzę o podstawowych procesach przemysłowej syntezy chemicznej i w zakresie bezpieczeństwa technicznego
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie nawyku przestrzegania zasad bezpiecznej pracy, przestrzegania przepisów w zakresie ochrony przeciwpożarowej, zabezpieczeń maszyn i urządzeń technicznych, przestrzegania i kontroli parametrów procesu technologicznego, zapobiegania wypadkom w pracy.
C-2Wyrabianie przekonania o mozliwości dostosowania urządzeń technicznych i środowiska pracy do fizjologii i psychologii człowieka.
Treści programoweT-W-4Zagrożenia wynikające z eksploatacji instalacji przemysłowych.
T-W-5Środki poprawiające bezpieczeństwo pracy w przemyśle: zabezpieczenia maszyn i urządzeń, ochrona przeciwpożarowa i przeciwwybuchowa, źródła zapłonu, samozapalenie, zapłon mieszanin gazowych, granice wybuchowości mieszanin gazowych, wpływ parametrów technologicznych na granice wybuchowości.
T-W-6Zapalność ciał stałych, zapłon pyłów, mieszanin hybrydowych.
T-W-1Zagrożenia środowiskowe wynikające z emisji pyłów, gazów, doprowadzania odpadów i ścieków.
T-W-2Zagrożenia spowodowane składowaniem odpadów przemysłowych, niebezpiecznych i specjalnych.
T-W-3Podział substancji toksycznych i czynników szkodliwych.
T-W-7Ocena zagrożenia pożarowego materiałów konstrukcyjnych, substancji samozapalnych.
T-W-8Niekontrolowany przebieg reakcji, atmosfera ochronna, flegmatyzacja materiałów.
T-W-9Środki gaśnicze.
T-W-10Czynniki szkodliwe srodowiska pracy.
T-W-11Karty charakterystyki związku i preparatu chemicznego.
T-W-12Znaczenie i zastosowanie znaków ostrzegawczych i wzorów w transporcie i przechowywaniu materiałów chemicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w połączeniu z prezentacjami wykresów i zalezności ilościowych, opisem zdarzeń, opowiadaniem o zaistniałych faktach w zakresie bezpiecznej pracy.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie w końcu semestru w formie pisemnej. Pytania o charakterze przeglądowym i szczegółowe wymagające krótkichodpowiedzi.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi ocenić zagrożeń wynikających z odprowadzania odpadów, emisji pyłów, gazów.
3,0Poprawnie ocenia czynniki podnoszące bezpieczną pracę maszyn i urządzeń technologicznych, zapewnienia warunków uniemożliwiających powstawanie samozazpłonu, zapłonu gazów, cieczy palnych i ciał stałych.
3,5Poprawnie ocenia warunki uniemożliwiające powstawanie samozapłonu, zapłonu gazów, cieczy palnych, ciał stałych i potrafi stosować środki gaśnicze w zależnośi od rodzaju pożaru.
4,0Poprawnie ocenia warunki uniemożliwiające powstawanie samozapłonu, zapłonu gazów, cieczy palnych, ciał stałych i potrafi stosować środki gaśnicze w zależnośi od rodzaju pożaru. Potrafi opisać szkodliwość środowiska pracy za pomocą NDS-ów.
4,5Obok podstawowych wiadomości o występowaniu i charakterystyce pożarowej substancji potrafi zaproponować zmiany w środowisku pracy w celu lepszego dostosowania do wymagań fizjologii człowieka.
5,0Potrafi wykorzystać wszystkie omówione w trakcie zajęć zjawiska do zmiany środowiska pracy, w celu lepszego dostosowania go do psychologii i fizjologii człowieka.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_A03_U01W wyniku przeprowadzonych wykładów student ma umiejętność analizowania, interpretowania , oceniania, planowania, zaprezentowania zagrożeń wynikających z emisji pyłów, gazów, odprowadzania odpadów i ścieków, składowania odpadów niebezpiecznych, przemysłowych i specjalnych. Potrafi kontrolować, wdrażać, weryfikować środki poprawiające bezpieczeństwo pracy w zakresie zabezpieczeń przeciwpożarowych, ochrony przed skażeniami środkami toksycznymi. Potrafi posługiwać się i opracowywać karty charakterystyki związku i materiału niebezpiecznego, obliczać poziom czynników szkodliwych środowiska pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U13potrafi stosować podstawowe regulacje prawne i przestrzegać zasad bezpieczeństwa pracy obowiązujące w przemyśle chemicznym
TCH_1A_U14potrafi oceniać zagrożenia związane ze stosowaniem surowców i produktów przemysłu chemicznego oraz zagrożenia występujące podczas prowadzenia procesów chemicznych
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie nawyku przestrzegania zasad bezpiecznej pracy, przestrzegania przepisów w zakresie ochrony przeciwpożarowej, zabezpieczeń maszyn i urządzeń technicznych, przestrzegania i kontroli parametrów procesu technologicznego, zapobiegania wypadkom w pracy.
C-2Wyrabianie przekonania o mozliwości dostosowania urządzeń technicznych i środowiska pracy do fizjologii i psychologii człowieka.
Treści programoweT-W-4Zagrożenia wynikające z eksploatacji instalacji przemysłowych.
T-W-5Środki poprawiające bezpieczeństwo pracy w przemyśle: zabezpieczenia maszyn i urządzeń, ochrona przeciwpożarowa i przeciwwybuchowa, źródła zapłonu, samozapalenie, zapłon mieszanin gazowych, granice wybuchowości mieszanin gazowych, wpływ parametrów technologicznych na granice wybuchowości.
T-W-6Zapalność ciał stałych, zapłon pyłów, mieszanin hybrydowych.
T-W-1Zagrożenia środowiskowe wynikające z emisji pyłów, gazów, doprowadzania odpadów i ścieków.
T-W-2Zagrożenia spowodowane składowaniem odpadów przemysłowych, niebezpiecznych i specjalnych.
T-W-3Podział substancji toksycznych i czynników szkodliwych.
T-W-7Ocena zagrożenia pożarowego materiałów konstrukcyjnych, substancji samozapalnych.
T-W-8Niekontrolowany przebieg reakcji, atmosfera ochronna, flegmatyzacja materiałów.
T-W-9Środki gaśnicze.
T-W-10Czynniki szkodliwe srodowiska pracy.
T-W-11Karty charakterystyki związku i preparatu chemicznego.
T-W-12Znaczenie i zastosowanie znaków ostrzegawczych i wzorów w transporcie i przechowywaniu materiałów chemicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w połączeniu z prezentacjami wykresów i zalezności ilościowych, opisem zdarzeń, opowiadaniem o zaistniałych faktach w zakresie bezpiecznej pracy.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie w końcu semestru w formie pisemnej. Pytania o charakterze przeglądowym i szczegółowe wymagające krótkichodpowiedzi.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wprowadzać do praktyki przemysłowej środki zabezpieczające przed chemicznymi skażeniami środowiska, środki poprawiające bezpieczeństwo przeciwpożarowe.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_A03_U02Student posiada umiejętność analizowania, interpretowania zagrożeń wynikających z emisji gazów, pyłów, odprowadzania odpadów i ścieków do środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U13potrafi stosować podstawowe regulacje prawne i przestrzegać zasad bezpieczeństwa pracy obowiązujące w przemyśle chemicznym
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie nawyku przestrzegania zasad bezpiecznej pracy, przestrzegania przepisów w zakresie ochrony przeciwpożarowej, zabezpieczeń maszyn i urządzeń technicznych, przestrzegania i kontroli parametrów procesu technologicznego, zapobiegania wypadkom w pracy.
C-2Wyrabianie przekonania o mozliwości dostosowania urządzeń technicznych i środowiska pracy do fizjologii i psychologii człowieka.
Treści programoweT-W-4Zagrożenia wynikające z eksploatacji instalacji przemysłowych.
T-W-5Środki poprawiające bezpieczeństwo pracy w przemyśle: zabezpieczenia maszyn i urządzeń, ochrona przeciwpożarowa i przeciwwybuchowa, źródła zapłonu, samozapalenie, zapłon mieszanin gazowych, granice wybuchowości mieszanin gazowych, wpływ parametrów technologicznych na granice wybuchowości.
T-W-6Zapalność ciał stałych, zapłon pyłów, mieszanin hybrydowych.
T-W-1Zagrożenia środowiskowe wynikające z emisji pyłów, gazów, doprowadzania odpadów i ścieków.
T-W-2Zagrożenia spowodowane składowaniem odpadów przemysłowych, niebezpiecznych i specjalnych.
T-W-3Podział substancji toksycznych i czynników szkodliwych.
T-W-7Ocena zagrożenia pożarowego materiałów konstrukcyjnych, substancji samozapalnych.
T-W-8Niekontrolowany przebieg reakcji, atmosfera ochronna, flegmatyzacja materiałów.
T-W-9Środki gaśnicze.
T-W-10Czynniki szkodliwe srodowiska pracy.
T-W-11Karty charakterystyki związku i preparatu chemicznego.
T-W-12Znaczenie i zastosowanie znaków ostrzegawczych i wzorów w transporcie i przechowywaniu materiałów chemicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w połączeniu z prezentacjami wykresów i zalezności ilościowych, opisem zdarzeń, opowiadaniem o zaistniałych faktach w zakresie bezpiecznej pracy.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie w końcu semestru w formie pisemnej. Pytania o charakterze przeglądowym i szczegółowe wymagające krótkichodpowiedzi.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi ocenić, poddać analizie i interpretacji zagrożeń wynikających z emisji gazów, pyłów, odprowadzania odpadów i ścieków do środowiska.
3,0Potrafi ocenić, poddać analizie i interpretacji zagrożenia wynikające z emisji gazów, pyłów, odprowadzania odpadów i ścieków z produkcji przemysłowych do środowiska.
3,5Potrafi ocenić, poddać analizie i interpretacji zagrożenia wynikające z emisji gazów, pyłów, odprowadzania odpadów i ścieków z produkcji przemysłowych do środowiska. Potrafi wdrażać środki poprawiające bezpieczeństwo pracy.
4,0Potrafi oceniać, analizować, interpretować zagrożenia wynikające z emisji gazów, pyłów, odprowadzania odpadów i ścieków przemysłowych, wdrażać środki poprawiające bezpieczeństwo pracy, zwłaszcza w zakresie ochrony przeciwpożarowej.
4,5Potrafi oceniać, analizować, interpretować zagrożenia wynikające z emisji gazów, pyłów, odprowadzania odpadów i ścieków przemysłowych, wdrażać środki poprawiające bezpieczeństwo pracy i ochronę przed skażeniami substancjami toksycznymi.
5,0Potrafi oceniać, analizować, interpretować zagrożenia wynikające z emisji gazów, pyłów, odprowadzania odpadów i ścieków przemysłowych, wdrażania środków poprawiających bezpieczeństwo pracy i ochronę przed skażeniami substancjami toksycznymi. Posiada umiejętność sporządzania kart charakterystyki materiałów niebezpiecznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_A03_K01Student nabędzie świadomość postępowania aktywnego w stosunku do miejsca pracy, postępowania zgodnego z zasadami etyki, postrzegania pozatechnicznych skutków działalności inżynierskiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_K03ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie nawyku przestrzegania zasad bezpiecznej pracy, przestrzegania przepisów w zakresie ochrony przeciwpożarowej, zabezpieczeń maszyn i urządzeń technicznych, przestrzegania i kontroli parametrów procesu technologicznego, zapobiegania wypadkom w pracy.
C-2Wyrabianie przekonania o mozliwości dostosowania urządzeń technicznych i środowiska pracy do fizjologii i psychologii człowieka.
Treści programoweT-W-4Zagrożenia wynikające z eksploatacji instalacji przemysłowych.
T-W-5Środki poprawiające bezpieczeństwo pracy w przemyśle: zabezpieczenia maszyn i urządzeń, ochrona przeciwpożarowa i przeciwwybuchowa, źródła zapłonu, samozapalenie, zapłon mieszanin gazowych, granice wybuchowości mieszanin gazowych, wpływ parametrów technologicznych na granice wybuchowości.
T-W-6Zapalność ciał stałych, zapłon pyłów, mieszanin hybrydowych.
T-W-1Zagrożenia środowiskowe wynikające z emisji pyłów, gazów, doprowadzania odpadów i ścieków.
T-W-2Zagrożenia spowodowane składowaniem odpadów przemysłowych, niebezpiecznych i specjalnych.
T-W-3Podział substancji toksycznych i czynników szkodliwych.
T-W-7Ocena zagrożenia pożarowego materiałów konstrukcyjnych, substancji samozapalnych.
T-W-8Niekontrolowany przebieg reakcji, atmosfera ochronna, flegmatyzacja materiałów.
T-W-9Środki gaśnicze.
T-W-10Czynniki szkodliwe srodowiska pracy.
T-W-11Karty charakterystyki związku i preparatu chemicznego.
T-W-12Znaczenie i zastosowanie znaków ostrzegawczych i wzorów w transporcie i przechowywaniu materiałów chemicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w połączeniu z prezentacjami wykresów i zalezności ilościowych, opisem zdarzeń, opowiadaniem o zaistniałych faktach w zakresie bezpiecznej pracy.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie w końcu semestru w formie pisemnej. Pytania o charakterze przeglądowym i szczegółowe wymagające krótkichodpowiedzi.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada kompetencje w zakresie zapewnienia bezpiecznej pracy i dostosowania warunków pracy do potrzeb człowieka.
3,5
4,0
4,5
5,0