Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy informatyki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy informatyki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizykochemii Nanomateriałów
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Mijowska <Ewa.Borowiak-Palen@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Beata Zielinska <Beata.Zielinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 60 2,00,41zaliczenie
wykładyW2 30 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka I i II
W-2Fizyka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie Studenta z budową systemów komputerowych oraz systemami operacyjnymi MS-DOS i WINDOWS.
C-2Zapozanie studentów z obsługą programów: edytor pisma Microsoft Word, arkusza kalkulacyjny Microsoft Excel oraz Origin.
C-3Zdobycie umiejętności zastosowanie omawianych programów do rozwiazywania zagadnień chemicznych.
C-4Zapoznanie Studenta z podstawami programowania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Omówienie sieci komputerowej zainstalowanej w laboratorium studenckim, nauka obsługi.2
T-L-2Praktyczne poznanie systemu MS - DOS.5
T-L-3Praktyczne poznanie systemu MS Windows. Główne Menu systemu. Operacje na oknach. Ustawianie parametrów pracy. Obsługa podstawowych aplikacji systemu.5
T-L-4Nauka posługiwania się edytorem tekstu MS Word. Ugruntowanie wiedzy z wykładu. Nauka praktycznego stosowania poznanych opcji.8
T-L-5Nauka posługiwania się arkuszem kalkulacyjnym MS Excel. Ugruntowanie i nauka stosowania materiału przekazanego na wykładzie. Rozwiązywanie prostych zadań.8
T-L-6Nauka posługiwania się programem Origin. Ugruntowanie i nauka praktycznego wykorzystania materiału przekazanego na wykładzie. Rozwiązywanie prostych zadań.8
T-L-7Opanowanie edytora ekranowego wybranego języka programowania. Obsługa poszczególnych opcji menu języka programowania. Opracowywanie algorytmów wybranych prostych zagadnień numerycznych. Pisanie program na podstawie opracowanego algorytmu.12
T-L-8Programowanie zagadnień występujących w technologii chemicznej (rozwiązywanie równań stanu gazu rzeczywistego, modelowanie przebiegu następczych reakcji chemicznych, rozwiązywanie modelu reaktora z dyspersją radialną).8
T-L-9Internet i sposób posługiwania się tym narzędziem - zajęcia praktyczne na sieci komputerowej. Komputerowe bazy danych, ich obsługa i przydatność w studiach literaturowych.4
60
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia informatyki. Budowa systemów komputerowych. Komputer klasy IBM - PC i jego budowa. Zasady higienicznej pracy z komputerem.2
T-W-2Omówienie podstawowych poleceń systemu operacyjnego MS - DOS. System operacyjny WINDOWS - jego budowa i obsługa.2
T-W-3Edytor pisma Microsoft Word. Obsługa edytora. Operacje na tekście (formatowanie, wybór stylu, kopiowanie , usuwanie i wstawianie fragmentów tekstu). Wstawianie innych obiektów do dokumentu (ilustracje, równania). Tabele i ich obsługa.4
T-W-4Arkusz kalkulacyjne Microsoft Excel. Budowa arkusza. Wpisywanie i zmiana danych. Formaty zawartości komórek. Budowa formuły obliczeń. Kopiowanie formuły. Zamrażanie treści komórki. Budowa wykresów wizualizujących zawartość arkusza. Stosowanie pakietu matematycznego. MS Excel jako elementarna baza danych (budowa i obsługa bazy, stosowanie filtrów).4
T-W-5Zastosowanie pakietu do rozwiązywania zagadnień chemicznych (wyznaczanie równowagowego stopnia przereagowania w reakcji utleniania dwutlenku siarki).2
T-W-6Omownienie podstawowych poleceń w programie Origin.4
T-W-7Podstawy programowania. Tworzenie schematów obliczeń. Sformalizowany i niesformalizowany zapis algorytmów. Podstawy programowania z zastosowaniem wybranego języka programowania. Definicja zmiennych i stałych. Instrukcje tworzenia pętli. Budowa wyrażeń boolowskich. Wprowadzanie i wyprowadzanie danych.4
T-W-8Zastosowanie programowania do problemów technologii chemicznej. Rozwiązywanie równań stanu o skomplikowanej postaci. Całkowanie przebiegów doświadczalnych z wyjścia aparatury badawczej. Rozwiązywanie równań modelujących procesy technologiczne (równania różniczkowe zwyczajne i równania różniczkowe cząstkowe).4
T-W-9Komputery przemysłowe i ich zastosowania. Komputery w miernictwie chemicznym.2
T-W-10Internet. Powstanie zasady działania, rozwój.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach60
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład wspomagany prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: kontrola postepów realizowanych zadań
S-2Ocena formująca: Ocena jakosci oraz kompletności wykonanych zadań
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_A10_W01
ma wiedzę w zakresie informatyki w stopniu potrzebnym do rozwiązywania i formułowania prostych zadań i obliczeń związanych z technologią chemiczną.
TCH_1A_W05C-1, C-2, C-4, C-3T-L-5, T-L-1, T-L-4, T-L-9, T-L-7, T-L-8, T-L-2, T-L-6, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_A10_U07
potrafi posługiwać się programami komputerowymi, wspomagającymi realizację zadań typowych dla działalności inżynierskiej w zakresie technologii chemicznej
TCH_1A_U07C-3T-L-5, T-L-4, T-L-9, T-L-7, T-L-8, T-L-2, T-L-6, T-L-3M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_A10_W01
ma wiedzę w zakresie informatyki w stopniu potrzebnym do rozwiązywania i formułowania prostych zadań i obliczeń związanych z technologią chemiczną.
2,0Student nie opanował lub opanował w stopniu niewystarczającym podstawowej wiedzy z informatyki w zakresie potrzebnym do rozwiązywania i formułowania prostych zadań i obliczeń związanych z technologią chemiczną.
3,0Student opanował w stopniu dostatecznym wiedzę z informatyki w zakresie potrzebnym do rozwiązywania i formułowania prostych zadań i obliczeń związanych z technologią chemiczną. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 60%.
3,5Student opanował w stopniu większym, niż dostateczny wiedzę z informatyki w zakresie potrzebnym do rozwiązywania i formułowania prostych zadań i obliczeń związanych z technologią chemiczną. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 70%.
4,0Student ma w stopniu dobrym wiedzę z informatyki w zakresie potrzebnym do rozwiązywania i formułowania prostych zadań i obliczeń związanych z technologią chemiczną. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 80%.
4,5Student ma w stopniu wiekszym, niż dobrym, wiedzę z informatyki w zakresie potrzebnym do rozwiązywania i formułowania prostych zadań i obliczeń związanych z technologią chemiczną. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 90%.
5,0Student bardzo dobrze opanował wiedzę z informatyki w zakresie potrzebnym do rozwiązywania i formułowania prostych zadań i obliczeń związanych z technologią chemiczną. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 100%.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_A10_U07
potrafi posługiwać się programami komputerowymi, wspomagającymi realizację zadań typowych dla działalności inżynierskiej w zakresie technologii chemicznej
2,0Student nie potrafi lub potrafi w stopniu niewystarczającym posługiwać się programami komputerowymi, wspomagającymi realizację zadań typowych dla działalności inżynierskiej w zakresie technologii chemicznej. Umiejętności zdobyte przez Studenta nie przekraczają 60 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym posługiwać się programami komputerowymi, wspomagającymi realizację zadań typowych dla działalności inżynierskiej w zakresie technologii chemicznej. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 60 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
3,5Student potrafi poprawnie posługiwać się programami komputerowymi, wspomagającymi realizację zadań typowych dla działalności inżynierskiej w zakresie technologii chemicznej. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 70 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
4,0Student dobrze posługuje się programami komputerowymi, wspomagającymi realizację zadań typowych dla działalności inżynierskiej w zakresie technologii chemicznej. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 80 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
4,5Student w stopniu wiekszym jak dobrze posługuje się programami komputerowymi, wspomagającymi realizację zadań typowych dla działalności inżynierskiej w zakresie technologii chemicznej. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 90 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
5,0Student bardzo dobrze posługuje się programami komputerowymi, wspomagającymi realizację zadań typowych dla działalności inżynierskiej w zakresie technologii chemicznej. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 100 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.

Literatura podstawowa

  1. -, Dokumentacja programów narzędziowych i systemowych, -, -, 2012, -, -

Literatura dodatkowa

  1. Katherine Murray, Microsoft Word 2010 PL. Praktyczne podejście, Helion SA, Gliwice, 2011
  2. Curtis D. Frye, Microsoft Excel 2010 PL. Praktyczne podejście, Helion SA, Gliwice, 2011
  3. Galon Z., Origin Podręcznik użytkownika, Gambit, 2004

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Omówienie sieci komputerowej zainstalowanej w laboratorium studenckim, nauka obsługi.2
T-L-2Praktyczne poznanie systemu MS - DOS.5
T-L-3Praktyczne poznanie systemu MS Windows. Główne Menu systemu. Operacje na oknach. Ustawianie parametrów pracy. Obsługa podstawowych aplikacji systemu.5
T-L-4Nauka posługiwania się edytorem tekstu MS Word. Ugruntowanie wiedzy z wykładu. Nauka praktycznego stosowania poznanych opcji.8
T-L-5Nauka posługiwania się arkuszem kalkulacyjnym MS Excel. Ugruntowanie i nauka stosowania materiału przekazanego na wykładzie. Rozwiązywanie prostych zadań.8
T-L-6Nauka posługiwania się programem Origin. Ugruntowanie i nauka praktycznego wykorzystania materiału przekazanego na wykładzie. Rozwiązywanie prostych zadań.8
T-L-7Opanowanie edytora ekranowego wybranego języka programowania. Obsługa poszczególnych opcji menu języka programowania. Opracowywanie algorytmów wybranych prostych zagadnień numerycznych. Pisanie program na podstawie opracowanego algorytmu.12
T-L-8Programowanie zagadnień występujących w technologii chemicznej (rozwiązywanie równań stanu gazu rzeczywistego, modelowanie przebiegu następczych reakcji chemicznych, rozwiązywanie modelu reaktora z dyspersją radialną).8
T-L-9Internet i sposób posługiwania się tym narzędziem - zajęcia praktyczne na sieci komputerowej. Komputerowe bazy danych, ich obsługa i przydatność w studiach literaturowych.4
60

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia informatyki. Budowa systemów komputerowych. Komputer klasy IBM - PC i jego budowa. Zasady higienicznej pracy z komputerem.2
T-W-2Omówienie podstawowych poleceń systemu operacyjnego MS - DOS. System operacyjny WINDOWS - jego budowa i obsługa.2
T-W-3Edytor pisma Microsoft Word. Obsługa edytora. Operacje na tekście (formatowanie, wybór stylu, kopiowanie , usuwanie i wstawianie fragmentów tekstu). Wstawianie innych obiektów do dokumentu (ilustracje, równania). Tabele i ich obsługa.4
T-W-4Arkusz kalkulacyjne Microsoft Excel. Budowa arkusza. Wpisywanie i zmiana danych. Formaty zawartości komórek. Budowa formuły obliczeń. Kopiowanie formuły. Zamrażanie treści komórki. Budowa wykresów wizualizujących zawartość arkusza. Stosowanie pakietu matematycznego. MS Excel jako elementarna baza danych (budowa i obsługa bazy, stosowanie filtrów).4
T-W-5Zastosowanie pakietu do rozwiązywania zagadnień chemicznych (wyznaczanie równowagowego stopnia przereagowania w reakcji utleniania dwutlenku siarki).2
T-W-6Omownienie podstawowych poleceń w programie Origin.4
T-W-7Podstawy programowania. Tworzenie schematów obliczeń. Sformalizowany i niesformalizowany zapis algorytmów. Podstawy programowania z zastosowaniem wybranego języka programowania. Definicja zmiennych i stałych. Instrukcje tworzenia pętli. Budowa wyrażeń boolowskich. Wprowadzanie i wyprowadzanie danych.4
T-W-8Zastosowanie programowania do problemów technologii chemicznej. Rozwiązywanie równań stanu o skomplikowanej postaci. Całkowanie przebiegów doświadczalnych z wyjścia aparatury badawczej. Rozwiązywanie równań modelujących procesy technologiczne (równania różniczkowe zwyczajne i równania różniczkowe cząstkowe).4
T-W-9Komputery przemysłowe i ich zastosowania. Komputery w miernictwie chemicznym.2
T-W-10Internet. Powstanie zasady działania, rozwój.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach60
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_A10_W01ma wiedzę w zakresie informatyki w stopniu potrzebnym do rozwiązywania i formułowania prostych zadań i obliczeń związanych z technologią chemiczną.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W05ma wiedzę w zakresie elektrotechniki, elektroniki, automatyki i informatyki w zakresie potrzebnym do rozwiązywania i formułowania prostych zadań i obliczeń związanych z technologią chemiczną
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie Studenta z budową systemów komputerowych oraz systemami operacyjnymi MS-DOS i WINDOWS.
C-2Zapozanie studentów z obsługą programów: edytor pisma Microsoft Word, arkusza kalkulacyjny Microsoft Excel oraz Origin.
C-4Zapoznanie Studenta z podstawami programowania.
C-3Zdobycie umiejętności zastosowanie omawianych programów do rozwiazywania zagadnień chemicznych.
Treści programoweT-L-5Nauka posługiwania się arkuszem kalkulacyjnym MS Excel. Ugruntowanie i nauka stosowania materiału przekazanego na wykładzie. Rozwiązywanie prostych zadań.
T-L-1Omówienie sieci komputerowej zainstalowanej w laboratorium studenckim, nauka obsługi.
T-L-4Nauka posługiwania się edytorem tekstu MS Word. Ugruntowanie wiedzy z wykładu. Nauka praktycznego stosowania poznanych opcji.
T-L-9Internet i sposób posługiwania się tym narzędziem - zajęcia praktyczne na sieci komputerowej. Komputerowe bazy danych, ich obsługa i przydatność w studiach literaturowych.
T-L-7Opanowanie edytora ekranowego wybranego języka programowania. Obsługa poszczególnych opcji menu języka programowania. Opracowywanie algorytmów wybranych prostych zagadnień numerycznych. Pisanie program na podstawie opracowanego algorytmu.
T-L-8Programowanie zagadnień występujących w technologii chemicznej (rozwiązywanie równań stanu gazu rzeczywistego, modelowanie przebiegu następczych reakcji chemicznych, rozwiązywanie modelu reaktora z dyspersją radialną).
T-L-2Praktyczne poznanie systemu MS - DOS.
T-L-6Nauka posługiwania się programem Origin. Ugruntowanie i nauka praktycznego wykorzystania materiału przekazanego na wykładzie. Rozwiązywanie prostych zadań.
T-L-3Praktyczne poznanie systemu MS Windows. Główne Menu systemu. Operacje na oknach. Ustawianie parametrów pracy. Obsługa podstawowych aplikacji systemu.
T-W-1Podstawowe pojęcia informatyki. Budowa systemów komputerowych. Komputer klasy IBM - PC i jego budowa. Zasady higienicznej pracy z komputerem.
T-W-2Omówienie podstawowych poleceń systemu operacyjnego MS - DOS. System operacyjny WINDOWS - jego budowa i obsługa.
T-W-3Edytor pisma Microsoft Word. Obsługa edytora. Operacje na tekście (formatowanie, wybór stylu, kopiowanie , usuwanie i wstawianie fragmentów tekstu). Wstawianie innych obiektów do dokumentu (ilustracje, równania). Tabele i ich obsługa.
T-W-4Arkusz kalkulacyjne Microsoft Excel. Budowa arkusza. Wpisywanie i zmiana danych. Formaty zawartości komórek. Budowa formuły obliczeń. Kopiowanie formuły. Zamrażanie treści komórki. Budowa wykresów wizualizujących zawartość arkusza. Stosowanie pakietu matematycznego. MS Excel jako elementarna baza danych (budowa i obsługa bazy, stosowanie filtrów).
T-W-5Zastosowanie pakietu do rozwiązywania zagadnień chemicznych (wyznaczanie równowagowego stopnia przereagowania w reakcji utleniania dwutlenku siarki).
T-W-6Omownienie podstawowych poleceń w programie Origin.
T-W-8Zastosowanie programowania do problemów technologii chemicznej. Rozwiązywanie równań stanu o skomplikowanej postaci. Całkowanie przebiegów doświadczalnych z wyjścia aparatury badawczej. Rozwiązywanie równań modelujących procesy technologiczne (równania różniczkowe zwyczajne i równania różniczkowe cząstkowe).
T-W-9Komputery przemysłowe i ich zastosowania. Komputery w miernictwie chemicznym.
T-W-10Internet. Powstanie zasady działania, rozwój.
T-W-7Podstawy programowania. Tworzenie schematów obliczeń. Sformalizowany i niesformalizowany zapis algorytmów. Podstawy programowania z zastosowaniem wybranego języka programowania. Definicja zmiennych i stałych. Instrukcje tworzenia pętli. Budowa wyrażeń boolowskich. Wprowadzanie i wyprowadzanie danych.
Metody nauczaniaM-1Wykład wspomagany prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kontrola postepów realizowanych zadań
S-2Ocena formująca: Ocena jakosci oraz kompletności wykonanych zadań
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował lub opanował w stopniu niewystarczającym podstawowej wiedzy z informatyki w zakresie potrzebnym do rozwiązywania i formułowania prostych zadań i obliczeń związanych z technologią chemiczną.
3,0Student opanował w stopniu dostatecznym wiedzę z informatyki w zakresie potrzebnym do rozwiązywania i formułowania prostych zadań i obliczeń związanych z technologią chemiczną. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 60%.
3,5Student opanował w stopniu większym, niż dostateczny wiedzę z informatyki w zakresie potrzebnym do rozwiązywania i formułowania prostych zadań i obliczeń związanych z technologią chemiczną. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 70%.
4,0Student ma w stopniu dobrym wiedzę z informatyki w zakresie potrzebnym do rozwiązywania i formułowania prostych zadań i obliczeń związanych z technologią chemiczną. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 80%.
4,5Student ma w stopniu wiekszym, niż dobrym, wiedzę z informatyki w zakresie potrzebnym do rozwiązywania i formułowania prostych zadań i obliczeń związanych z technologią chemiczną. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 90%.
5,0Student bardzo dobrze opanował wiedzę z informatyki w zakresie potrzebnym do rozwiązywania i formułowania prostych zadań i obliczeń związanych z technologią chemiczną. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 100%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_A10_U07potrafi posługiwać się programami komputerowymi, wspomagającymi realizację zadań typowych dla działalności inżynierskiej w zakresie technologii chemicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U07potrafi posługiwać się programami komputerowymi, wspomagającymi realizację zadań typowych dla działalności inżynierskiej w zakresie technologii chemicznej
Cel przedmiotuC-3Zdobycie umiejętności zastosowanie omawianych programów do rozwiazywania zagadnień chemicznych.
Treści programoweT-L-5Nauka posługiwania się arkuszem kalkulacyjnym MS Excel. Ugruntowanie i nauka stosowania materiału przekazanego na wykładzie. Rozwiązywanie prostych zadań.
T-L-4Nauka posługiwania się edytorem tekstu MS Word. Ugruntowanie wiedzy z wykładu. Nauka praktycznego stosowania poznanych opcji.
T-L-9Internet i sposób posługiwania się tym narzędziem - zajęcia praktyczne na sieci komputerowej. Komputerowe bazy danych, ich obsługa i przydatność w studiach literaturowych.
T-L-7Opanowanie edytora ekranowego wybranego języka programowania. Obsługa poszczególnych opcji menu języka programowania. Opracowywanie algorytmów wybranych prostych zagadnień numerycznych. Pisanie program na podstawie opracowanego algorytmu.
T-L-8Programowanie zagadnień występujących w technologii chemicznej (rozwiązywanie równań stanu gazu rzeczywistego, modelowanie przebiegu następczych reakcji chemicznych, rozwiązywanie modelu reaktora z dyspersją radialną).
T-L-2Praktyczne poznanie systemu MS - DOS.
T-L-6Nauka posługiwania się programem Origin. Ugruntowanie i nauka praktycznego wykorzystania materiału przekazanego na wykładzie. Rozwiązywanie prostych zadań.
T-L-3Praktyczne poznanie systemu MS Windows. Główne Menu systemu. Operacje na oknach. Ustawianie parametrów pracy. Obsługa podstawowych aplikacji systemu.
Metody nauczaniaM-1Wykład wspomagany prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kontrola postepów realizowanych zadań
S-2Ocena formująca: Ocena jakosci oraz kompletności wykonanych zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi lub potrafi w stopniu niewystarczającym posługiwać się programami komputerowymi, wspomagającymi realizację zadań typowych dla działalności inżynierskiej w zakresie technologii chemicznej. Umiejętności zdobyte przez Studenta nie przekraczają 60 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym posługiwać się programami komputerowymi, wspomagającymi realizację zadań typowych dla działalności inżynierskiej w zakresie technologii chemicznej. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 60 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
3,5Student potrafi poprawnie posługiwać się programami komputerowymi, wspomagającymi realizację zadań typowych dla działalności inżynierskiej w zakresie technologii chemicznej. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 70 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
4,0Student dobrze posługuje się programami komputerowymi, wspomagającymi realizację zadań typowych dla działalności inżynierskiej w zakresie technologii chemicznej. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 80 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
4,5Student w stopniu wiekszym jak dobrze posługuje się programami komputerowymi, wspomagającymi realizację zadań typowych dla działalności inżynierskiej w zakresie technologii chemicznej. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 90 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
5,0Student bardzo dobrze posługuje się programami komputerowymi, wspomagającymi realizację zadań typowych dla działalności inżynierskiej w zakresie technologii chemicznej. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 100 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.