Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)
Sylabus przedmiotu Materiałoznawstwo:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Materiałoznawstwo | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Kowalczyk <Krzysztof.Kowalczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jolanta Janik <Jola.Janik@zut.edu.pl>, Agnieszka Kowalczyk <Agnieszka.Kowalczyk@zut.edu.pl>, Joanna Rokicka <Joanna.Rokicka@zut.edu.pl>, Beata Schmidt <Beata.Schmidt@zut.edu.pl>, Katarzyna Wilpiszewska <Katarzyna.Wilpiszewska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Chemia nieorganiczna |
W-2 | Wytrzymałość materiałów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie A. wiadomości ogólnych o materiałach konstrukcyjnych B. wiadomości o metodach badań właściwości mechanicznych materiałów C. Żelazo i jego stopy D. Metale nieżelazne i ich stopy E. Polimery – podział, właściwości, zastosowania F. Ceramika i szkło – struktura i właściwości G. Kompozyty – rodzaje, technologie wytwarzania |
C-2 | Umiejętności i kompetencje związane z a. strukturą mikroskopową metali żelaznych i nieżelaznych b. badaniem właściwości mechanicznych materiałów kontrukcyjnych c. wytwarzaniem kompozytów polimerowych d. rozpoznawaniem i przetwórstwem polimerów e. odlewaniem metali żelaznych i nieżelaznych f. zjawiskami korozji metali |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Metalografia z użyciem laserowego mikroskopu optycznego: struktura stopów żelaza i stopów metali nieżelaznych | 3 |
T-L-2 | Przetwórstwo tworzyw sztucznych i ocena ich podstawowych właściwości mechanicznych (w odniesieniu do innych grup materiałów | 3 |
T-L-3 | Identyfikacja tworzyw sztucznych metodami technicznymi i i instrumentalnymi | 3 |
T-L-4 | Odlewnictwo stopów żelaza i aluminium | 3 |
T-L-5 | Korozja – określanie reaktywności metali (szereg elektrochemiczny metali). Oznaczanie szybkości korozji. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podział materiałów inżynierskich, metody badań materiałów (głównie właściwości mechanicznych: twardość, udarność, wytrzymałość na zginanie, rozciąganie, ściskanie, pełzanie, wytrzymałość zmęczeniowa) | 2 |
T-W-2 | Żelazo i jego stopy, Wykres żelazo –węgiel, rodzaje i właściwości stali, żeliw, staliw, obróbka cieplna i cieplno chemiczna stali. Metale nieżelazne (Al, Ti, Mg, Zn, Cu, Ni, Pb) ich stopy. Właściwości i zastosowanie. Postawy korozji metali i stopów. | 6 |
T-W-3 | Polimery – podstawowe pojęcia, podział, właściwości i zastosowanie Przegląd polimerów wielkotonazowych i specjalnych. Zarys metod przetwórstwa tworzyw sztucznych. | 3 |
T-W-4 | Skład, struktura i właściwości ceramiki i szkła (ceramika z fazą szklistą, ceramika o szczególnych właściwościach, szkła handlowe). Wytwarzanie elementów ceramicznych i szklanych. | 2 |
T-W-5 | Kompozyty – rodzaje osnowy i wzmocnienia, kompozyty ceramiczne, kompozyty metaliczne kompozyty polimerowe, włókna wzmacniające, technologie wytwarzania kompozytów polimerowych, długość krytyczna włókna, zastosowania kompozytów. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | udział w zajęciach | 15 |
A-L-2 | przygotowywanie sprawozdań | 15 |
A-L-3 | przygotowanie do zajęć na podstawie instrukcji | 15 |
A-L-4 | przygotowanie do zaliczenia | 15 |
A-L-5 | Konsultacje | 15 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia | 15 |
A-W-3 | czytanie literatury | 15 |
A-W-4 | konsultacje | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | prezentacja multimedialna |
M-3 | film |
M-4 | pokaz |
M-5 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian wiadomości |
S-2 | Ocena formująca: sprawozdanie z ćwiczen laboratoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_O04a_W01 Wiedza o materiałach konstrukcyjnych | TCH_1A_W04 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-1 | M-1, M-2, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_O04a_U01 Umiejętność doboru materiału w zależności o wmaganych właściwości i zastosowania | TCH_1A_U01, TCH_1A_U02, TCH_1A_U05 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-2 | M-3, M-4, M-5 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_O04a_K01 zdolnośc do wykorzystania informacji i wiedzy o materiałach konstrukcyjnych w doborze materiałów w zależności od przenaczenia wyrobów i ich warunków pracy | TCH_1A_K01, TCH_1A_K02 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-1 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_O04a_W01 Wiedza o materiałach konstrukcyjnych | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy o materiałach konstrukcyjnych i ich właściwościach |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę o materiałach konstrukcyjnych i ich właściwościach | |
3,5 | Student zna grupy materiałów kontrukcyjnych, wie jak badać ich właściwości. Wie jak odczytać układ żelazo - węgiel | |
4,0 | Student zna grupy materiałów kontrukcyjnych, wie jak badać ich właściwości. Wie jakimi przesłankami należy się kierować przy doborze materiałów konstrukcyjnych | |
4,5 | Student zna grupy materiałów kontrukcyjnych, wie jak badać ich właściwości. Zna struktury materiałów i składniki strukturalne, szczególnie w układzie żelazo - węgiel | |
5,0 | Student zna właściwości materiałów ze wszystkich grup. Umie dobierac materiały w zależności od zastosowania. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_O04a_U01 Umiejętność doboru materiału w zależności o wmaganych właściwości i zastosowania | 2,0 | Student nie zna podstawowych materiałów konstrukcyjnych i ich właściwościach |
3,0 | Student zna podstawowe materiały konstrukcyjne i ich właściwościach | |
3,5 | Student zna grupy materiałów kontrukcyjnych, wie jakimi metodami bada się ich właściwości. Umie interpretować układ żelazo - węgiel | |
4,0 | Student zna grupy materiałów kontrukcyjnych, zna metody badania ich właściwości. Umie na podstawie wymagań projektanta dobrać materiał konstrukcyjny | |
4,5 | Student zna grupy materiałów kontrukcyjnych, wie jak badać ich właściwości. Zna struktury materiałów i wie jak składniki strukturalne, szczególnie w układzie żelazo - węgiel wpływają na właściwości materiału | |
5,0 | Student zna właściwości materiałów ze wszystkich grup. Umie dobierac materiały w zależności od zastosowania, umie uzasadnić wybór |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_O04a_K01 zdolnośc do wykorzystania informacji i wiedzy o materiałach konstrukcyjnych w doborze materiałów w zależności od przenaczenia wyrobów i ich warunków pracy | 2,0 | student nie ma podstawowej wiedzy o materiałach konstrukcyjnych |
3,0 | student ma podstawową wiedzę o materiałach konstrukcyjnych | |
3,5 | student wie jakimi grupami materiałów dysponuje konstruktor przy doborze materiałów | |
4,0 | Student wie jak należy interpretować dane materiałowe w celu spełnienia wymagań konstruktora | |
4,5 | Student wie jak struktura materiału wpływa na jego właściwości i potrafi podać jakimi metodami można wpływac na strukture materiałów | |
5,0 | Student wie jak należy dobierac materiały konstrukcyjne i umie uzasadnić wybór |
Literatura podstawowa
- Prowans S., Materiałoznawstwo, PWN, Warszawa, 1988
- Ashby M.F., Inżynieria materiałowa T1 i T2, WNT, Warszawa, 2011
- Blicharski M., Inżynieria materiałowa, WNT, Warszawa, 2017
Literatura dodatkowa
- Woźnica H., Podstawy materiałoznawstwa, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2002
- Grabski M.W., Istota inżynierii materiałowej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1995