Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)
Sylabus przedmiotu Korozja materiałów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Korozja materiałów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Kowalczyk <Krzysztof.Kowalczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jolanta Janik <Jola.Janik@zut.edu.pl>, Agnieszka Kowalczyk <Agnieszka.Kowalczyk@zut.edu.pl>, Joanna Rokicka <Joanna.Rokicka@zut.edu.pl>, Beata Schmidt <Beata.Schmidt@zut.edu.pl>, Katarzyna Wilpiszewska <Katarzyna.Wilpiszewska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Chemia nieorganiczna |
W-2 | Materiałoznawstwo |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie a. rozpoznawanie objawów korozji b. rozpoznawanie korozji elektrochemicznej c. rozpoznawanie korozji chemicznej d. prognozowanie możliwej korozji na podstawie szeregu elektrochemicznego metali e. zapobieganie korozji różnymi metodami f. badania zjawisk korozji różnymi meodami g. doboru materiałów ze względu na zabezpiecznie antykorozyjne |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Badanie procesów korozyjnych metodami polaryzacji elektrochemicznej | 5 |
T-L-2 | Badanie procesów korozyjnych metodą szumów elektrochemicznych. Badania procesów korozji galwanicznej | 5 |
T-L-3 | Badanie skuteczności powłok ochronnych metodami przyspieszonymi | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Definicja korozji i rdzewienia, rodzaje korozji, procesy i mechanizmy korozji materiałów | 3 |
T-W-2 | Korozja elektrochemiczna, potencjał elektrochemiczny, potencjał standardowy, szereg napięciowy standardowy i praktyczny, podstawowe rodzaje ogniw, praca ogniwa | 4 |
T-W-3 | Polaryzacja i jej rodzaje, depolaryzacja i depolaryzatory | 2 |
T-W-4 | Korozja chemiczna i mikrobiologiczna | 2 |
T-W-5 | Metody ochrony przed korozją | 2 |
T-W-6 | Metody badań procesów korozyjnych | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć, czytanie instrukcji | 15 |
A-L-3 | Opracowanie sprawozdania | 15 |
A-L-4 | Konsultacje | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | udział w zajęciach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia | 15 |
A-W-3 | Konsultacje | 15 |
A-W-4 | czytanie literatury | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | prezentacja multimedialna |
M-3 | pokaz |
M-4 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: sprawozdanie |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_O04b_W01 Wiedza o zjawiskach korozyjnych i sposobach zapobieganiu korozji | TCH_1A_W03, TCH_1A_W04 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_O04b_U01 Rozpoznawanie korozji, typu korozji, badanie zjawisk korozyjnych, prognozowanie możliwości zajścia korozji w okreslonym środowisku | TCH_1A_U01, TCH_1A_U05, TCH_1A_U08, TCH_1A_U14, TCH_1A_U16 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_O04b_K01 Umiejętność rozpoznawania zjawisk korozyjnych, zabezpieczenia materiałów przed korozja i doboru materiałów ze względu na odporność korozyjną | TCH_1A_K01, TCH_1A_K04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-L-3, T-L-1, T-L-2 | M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_O04b_W01 Wiedza o zjawiskach korozyjnych i sposobach zapobieganiu korozji | 2,0 | student nie zna definicji i rodzajów korozji |
3,0 | student zna definicję i rodzaje korozji | |
3,5 | student potrafi wyjaśnić korozję elektrochemiczną i chemiczną | |
4,0 | Student zna wszystkie rodzaje krozji i mechanizmy zjawisk korozyjnych | |
4,5 | Student wie jaka jest odporność korozyjna materiałów i jakimi metodami można je zabezpieczać | |
5,0 | Student potrafi opisać metody badania korozji i zna zasady doboru materiałów w celu uniknięcia korozji |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_O04b_U01 Rozpoznawanie korozji, typu korozji, badanie zjawisk korozyjnych, prognozowanie możliwości zajścia korozji w okreslonym środowisku | 2,0 | Student nie zna rodzajów korozji |
3,0 | Student zna rodzaje korozji | |
3,5 | Potrafi określić jaki rodzaj korozji będzie zachodził w danym środowisku | |
4,0 | Zna wszystkie rodzaje korozji i wie jakie zjawiska zachodzą podczas procesów korozyjnych | |
4,5 | Zna odpornośc korozyjna materiałów konstrukcyjnych i wie jak je zabezpieczać przed korozją | |
5,0 | Zna metody badania korozji i wie jak dobierać materiały, aby uniknąć korozji |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_O04b_K01 Umiejętność rozpoznawania zjawisk korozyjnych, zabezpieczenia materiałów przed korozja i doboru materiałów ze względu na odporność korozyjną | 2,0 | nie zna rodzajów korozji |
3,0 | zna rodzaje korozji | |
3,5 | rozumie jakie zjawiska zachodzą podczas korozji elektrochemicznej i chemicznej | |
4,0 | Zna wszystkie rodzaje korozji i przewiduje jakie zjawiska będą zachodzić podczas procesów korozyjnych | |
4,5 | Zna odpornośc korozyjna różnych materiałó konstrukcyjnych i metody zapobiegania korozji | |
5,0 | Umie zastosować metody badania korozji i interpretować ich wyniki. Zna zasady doboru materiałów ze względu na możliwość korozji |
Literatura podstawowa
- Wranglen G., Podstawy korozji i ochrony metali, WNT, Warszawa, 1985
- Uhlig H.H., Korozja i jej zapobieganie, WNT, Warszawa, 1976
Literatura dodatkowa
- Shreira L.L., Korozja, WNT, Warszawa, 1966
- Błaszkiewicz J., Kamiński M., Podstawy korozji materiałów, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1997