Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S2)

Sylabus przedmiotu Materiały niskotonażowe specjalnego przeznaczenia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Nanotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Materiały niskotonażowe specjalnego przeznaczenia
Specjalność Nanonauki i nanotechnologie
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Materiałów Katalitycznych i Sorpcyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Przepiórski <Jacek.Przepiorski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy chemii ogólnej i nieorganicznej, podstawy chemii fizycznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studenta z materiałami produkowanymi w stosunkowo niewielkich ilościach, do zastosowań specjalnych
C-2zapoznanie studenta z nietypowymi metodami syntezy różnych materiałów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Materiały węglowe - otrzymywanie i własciwości: węgiel ktywny, sorbenty hybrydowe, sztuczny diament, grafit8
T-W-2Pigmenty nieorganiczne - otrzymywanie i właściwości: białe, kolorowe, czarne9
T-W-3Technologia otrzymywania i rafinacji krzemu monokrystalicznego3
T-W-4Sorbenty nieorganiczne, otrzymywania i właściwości4
T-W-5Otrzymywania i wydzielanie ditlenku węgla1
T-W-6Otrzymywania gazów szlachetnych3
T-W-7Technologie otrzymywania koagulantów2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2przygotowanie do egzaminu20
A-W-3pozyskiwanie informacji z literatury8
A-W-4egzamin1
A-W-5konsultacje z prowadzącym1
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny oceniający wiedzę i umiejętności studenta zdobyte w trakcie wykładu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_2A_D1-09a_W02
ma szczegółową wiedzę o materiałach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym, w zakresie wybranych zagadnień technologii chemicznej dotyczących nowoczesnych materiałów specjalnego przeznaczenia
Nano_2A_W02, Nano_2A_W03C-1, C-2T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-3, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_2A_D1-09a_U14
potrafi zaplanować złożony eksperyment laboratoryjny oraz potrafi interpretować uzyskane wyniki potrafi dokonać doboru metod analitycznych i aparatury właściwych dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych na bazie zdobytej wiedzy potrafi określić zakres stosowalności poznanych technologii oraz nowych rozwiązań w warunkach przemysłowych posiada umiejętność doboru reakcji chemicznych, technik laboratoryjnych i rozwiązań inżynieryjnych do realizacji konkretnych zadań
Nano_2A_U07, Nano_2A_U08, Nano_2A_U12, Nano_2A_U14C-1, C-2T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-3, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_2A_D1-09a_K01
zna wpływ technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz konsekwencje prawne tego wpływu, potrafi pracować w zespołach badawczych i produkcyjnych, a w razie potrzeby przyjmować pozycję lidera, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania; potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
Nano_2A_K02, Nano_2A_K03C-1, C-2T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-3, T-W-4M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Nano_2A_D1-09a_W02
ma szczegółową wiedzę o materiałach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym, w zakresie wybranych zagadnień technologii chemicznej dotyczących nowoczesnych materiałów specjalnego przeznaczenia
2,0Wiedza studenta o materiałach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym omawianych w trakcie wykłądu jest bardzo ograniczona, student nie potrafi kojarzyć ani znajdować powiązań pomiędzy nimi, nie rozumie ani specyfiki powodów stosowania omawianych procesów technologii chemicznej dotyczących materiałów specjalnego przeznaczenia
3,0Student minimalną wiedzę o materiałach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym omawianych w trakcie wykładu, z trudnością potrafi znajdować powiązania pomiędzy nimi, rozumie specyfikę i powód stosowania większości omawianych procesów technologii chemicznej dotyczących otrzymywania materiałów specjalnego przeznaczenia
3,5Student posiada dość dobrą wiedzę o materiałach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym omawianych w trakcie wykładu, czasem potrafi znajdować powiązania pomiędzy nimi, rozumie specyfikę i powód stosowania większości omawianych procesów technologii chemicznej dotyczących otrzymywania materiałów specjalnego przeznaczenia
4,0Student ma dobrą wiedzę o materiałach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym omawianych w trakcie wykładu, dobrze porafi kojarzyć powiązanie pomiędzy nimi, rozumie specyfikę i powód stosowania większości omawianych procesów technologii chemicznej dotyczących otrzymywania materiałów specjalnego przeznaczenia
4,5Student ma szczegółową wiedzę o materiałach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym omawianych w trakcie wykładu, dobrze porafi kojarzyć powiązanie pomiędzy nimi, w rozumie specyfikę i powód stosowania omawianych procesów technologii chemicznej dotyczących materiałów specjalnego przeznaczenia
5,0Student ma szczegółową i obszerną wiedzę o materiałach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym omawianych w trakcie wykładu, bardzo dobrze porafi kojarzyć powiązanie pomiędzy nimi, w pełni rozumie specyfikę i powód stosowania omawianych procesów technologii chemicznej dotyczących materiałów specjalnego przeznaczenia

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Nano_2A_D1-09a_U14
potrafi zaplanować złożony eksperyment laboratoryjny oraz potrafi interpretować uzyskane wyniki potrafi dokonać doboru metod analitycznych i aparatury właściwych dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych na bazie zdobytej wiedzy potrafi określić zakres stosowalności poznanych technologii oraz nowych rozwiązań w warunkach przemysłowych posiada umiejętność doboru reakcji chemicznych, technik laboratoryjnych i rozwiązań inżynieryjnych do realizacji konkretnych zadań
2,0Student nie potrafi zaplanować prostego eksperymentu laboratoryjnego, nie potrafi poprawnie interpretować uzyskanych wyników, nie potrafi dokonać poprawnego doboru metod analitycznych i aparatury właściwych dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych na bazie zdobytej wiedzy, nie potrafi określić zakresu stosowalności poznanych technologii oraz nowych rozwiązań w warunkach przemysłowych, nie potrafi dokonać poprawnego doboru reakcji chemicznych, technik laboratoryjnych i rozwiązań inżynieryjnych do realizacji konkretnych zadań
3,0Student z trudnością potrafi zaplanować prosty eksperymentu laboratoryjnego, z dużymi trudnościami interpretuje uzyskane wyników, z dużą trudnością dokonuje poprawnego doboru metod analitycznych i aparatury właściwych dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych na bazie zdobytej wiedzy, z trudnością potrafi określić zakresu stosowalności poznanych technologii oraz nowych rozwiązań w warunkach przemysłowych, w dostatecznym stopniu potrafi dokonać poprawnego doboru reakcji chemicznych, technik laboratoryjnych i rozwiązań inżynieryjnych do realizacji konkretnych zadań
3,5Student potrafi zaplanować prosty eksperyment laboratoryjny, interpretuje uzyskane wyniki, poprawnie dobiera metody analityczne i aparaturę właściwe dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych na bazie zdobytej wiedzy, potrafi określić zakres stosowalności poznanych technologii oraz nowych rozwiązań w warunkach przemysłowych, w dostatecznym stopniu potrafi dokonać poprawnego doboru reakcji chemicznych, technik laboratoryjnych i rozwiązań inżynieryjnych do realizacji konkretnych zadań
4,0Student dość łatwo potrafi zaplanować prosty eksperyment laboratoryjny, dobrze interpretuje uzyskane wyniki, poprawnie dobiera metody analityczne i aparaturę właściwe dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych na bazie zdobytej wiedzy, potrafi wskazać zakres stosowalności poznanych technologii oraz nowych rozwiązań w warunkach przemysłowych, potrafi dokonać poprawnego doboru reakcji chemicznych, technik laboratoryjnych i rozwiązań inżynieryjnych do realizacji konkretnych zadań
4,5Student potrafi zaplanować złożony eksperyment laboratoryjny oraz potrafi dobrze interpretować uzyskane wyniki potrafi, łatwo dokonuje poprawnego doboru metod analitycznych i aparatury właściwych dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych na bazie zdobytej wiedzy potrafi określić zakres stosowalności poznanych technologii oraz nowych rozwiązań w warunkach przemysłowych, trafnie dokonuje doboru reakcji chemicznych, technik laboratoryjnych i rozwiązań inżynieryjnych do realizacji konkretnych zadań
5,0Student z łatwością potrafi zaplanować złożony eksperyment laboratoryjny oraz potrafi bardzo dobrze interpretować uzyskane wyniki potrafi, dokonać doboru metod analitycznych i aparatury właściwych dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych na bazie zdobytej wiedzy potrafi określić zakres stosowalności poznanych technologii oraz nowych rozwiązań w warunkach przemysłowych, bardzo trafnie dokonuje doboru reakcji chemicznych, technik laboratoryjnych i rozwiązań inżynieryjnych do realizacji konkretnych zadań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Nano_2A_D1-09a_K01
zna wpływ technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz konsekwencje prawne tego wpływu, potrafi pracować w zespołach badawczych i produkcyjnych, a w razie potrzeby przyjmować pozycję lidera, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania; potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
2,0Student nie rozumie i nie wie jaki wpływ może mieć stosowanie techniologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych, nie ma świadomości konsekwencji prawnych tego wpływu, z trudnością odnajduje się w pracy w zespołach zarówno badawczych i produkcyjnych,nie wykazuje predyspozycji bycia liderem w żadnych sytuacjach, błednie szacuje czas potrzebny na realizację konklretnych zadań, nie potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
3,0Student zdaje sobie sprawę z wpływu stosowania techniologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych, ma ograniczoną świadomość konsekwencji prawnych tego wpływu, potrafi pracować zespołach zarówno badawczych i produkcyjnych,nie wykazuje predyspozycji bycia liderem trudnych sytuacjach, dość dobrze szacuje czas potrzebny na realizację konklretnych zadań, z trudnością potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
3,5Student zdaje sobie sprawę z wpływu stosowania techniologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych, ma świadomość konsekwencji prawnych tego wpływu, potrafi pracować zespołach zarówno badawczych i produkcyjnych, wykazuje predyspozycje bycia liderem w trudnych sytuacjach, dość dobrze szacuje czas potrzebny na realizację konklretnych zadań, z trudnością potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
4,0Rozumie i zna wpływ technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz ma świadomość konsekwencji prawnych tego wpływu, potrafi pracować w zespołach zarówno badawczych i produkcyjnych, a w razie potrzeby przyjmować pozycję lidera,potrafi szacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania; potrafi dobrze opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
4,5Rozumie i zna wpływ technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz ma świadomość konsekwencji prawnych tego wpływu, dobrze wspólpracuje z innymi w zespołach zarówno badawczych i produkcyjnych, łatwo przyjmuje pozycję lidera, trafnie potrafi szacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania; potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
5,0Bardzo dobrze rozumie i zna wpływ technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz konsekwencje prawne tego wpływu, potrafi pracować w zespołach zarówno badawczych i produkcyjnych, a w razie potrzeby przyjmować pozycję lidera,bardzo trafnie szacuje czas potrzebny na realizację zleconego zadania; potrafi szybko i bardzo dobrze opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów

Literatura podstawowa

  1. Sarbak, Z., Adsorpcja i adsorbenty. Teoria i zastosowanie., Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2000
  2. Winkler, J., Titanium Dioxide, Vincenz Network, Hannover, 2003
  3. Ullmann's Encyclopedia of Industrial Chemistry, Wiley, 2004
  4. Kirk - Othmer Encyclopedia of Industrial Chemistry, Kirk - Othmer, 2002
  5. Burchell, T.D, Carbon Materials for Advanced Technologies, Pergamon, Amsterdam, 1999

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Materiały węglowe - otrzymywanie i własciwości: węgiel ktywny, sorbenty hybrydowe, sztuczny diament, grafit8
T-W-2Pigmenty nieorganiczne - otrzymywanie i właściwości: białe, kolorowe, czarne9
T-W-3Technologia otrzymywania i rafinacji krzemu monokrystalicznego3
T-W-4Sorbenty nieorganiczne, otrzymywania i właściwości4
T-W-5Otrzymywania i wydzielanie ditlenku węgla1
T-W-6Otrzymywania gazów szlachetnych3
T-W-7Technologie otrzymywania koagulantów2
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2przygotowanie do egzaminu20
A-W-3pozyskiwanie informacji z literatury8
A-W-4egzamin1
A-W-5konsultacje z prowadzącym1
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_2A_D1-09a_W02ma szczegółową wiedzę o materiałach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym, w zakresie wybranych zagadnień technologii chemicznej dotyczących nowoczesnych materiałów specjalnego przeznaczenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_2A_W02ma szczegółową wiedzę o materiałach, nanomateriałach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym w szczególności związanych z ukończoną specjalnością, a także w zakresie wybranych zagadnień fizyki i inżynierii oraz technologii chemicznej dotyczących nowoczesnych materiałów, nanomateriałów i biomateriałów
Nano_2A_W03ma szczegółową wiedzę w zakresie stosowania specjalistycznych procedur pomiarowych, elektronicznych przyrządów pomiarowych i komputerowych systemów pomiarowych w technice, nanotechnologii, nanobiotechnologii
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenta z materiałami produkowanymi w stosunkowo niewielkich ilościach, do zastosowań specjalnych
C-2zapoznanie studenta z nietypowymi metodami syntezy różnych materiałów
Treści programoweT-W-2Pigmenty nieorganiczne - otrzymywanie i właściwości: białe, kolorowe, czarne
T-W-1Materiały węglowe - otrzymywanie i własciwości: węgiel ktywny, sorbenty hybrydowe, sztuczny diament, grafit
T-W-6Otrzymywania gazów szlachetnych
T-W-7Technologie otrzymywania koagulantów
T-W-5Otrzymywania i wydzielanie ditlenku węgla
T-W-3Technologia otrzymywania i rafinacji krzemu monokrystalicznego
T-W-4Sorbenty nieorganiczne, otrzymywania i właściwości
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny oceniający wiedzę i umiejętności studenta zdobyte w trakcie wykładu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Wiedza studenta o materiałach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym omawianych w trakcie wykłądu jest bardzo ograniczona, student nie potrafi kojarzyć ani znajdować powiązań pomiędzy nimi, nie rozumie ani specyfiki powodów stosowania omawianych procesów technologii chemicznej dotyczących materiałów specjalnego przeznaczenia
3,0Student minimalną wiedzę o materiałach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym omawianych w trakcie wykładu, z trudnością potrafi znajdować powiązania pomiędzy nimi, rozumie specyfikę i powód stosowania większości omawianych procesów technologii chemicznej dotyczących otrzymywania materiałów specjalnego przeznaczenia
3,5Student posiada dość dobrą wiedzę o materiałach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym omawianych w trakcie wykładu, czasem potrafi znajdować powiązania pomiędzy nimi, rozumie specyfikę i powód stosowania większości omawianych procesów technologii chemicznej dotyczących otrzymywania materiałów specjalnego przeznaczenia
4,0Student ma dobrą wiedzę o materiałach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym omawianych w trakcie wykładu, dobrze porafi kojarzyć powiązanie pomiędzy nimi, rozumie specyfikę i powód stosowania większości omawianych procesów technologii chemicznej dotyczących otrzymywania materiałów specjalnego przeznaczenia
4,5Student ma szczegółową wiedzę o materiałach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym omawianych w trakcie wykładu, dobrze porafi kojarzyć powiązanie pomiędzy nimi, w rozumie specyfikę i powód stosowania omawianych procesów technologii chemicznej dotyczących materiałów specjalnego przeznaczenia
5,0Student ma szczegółową i obszerną wiedzę o materiałach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym omawianych w trakcie wykładu, bardzo dobrze porafi kojarzyć powiązanie pomiędzy nimi, w pełni rozumie specyfikę i powód stosowania omawianych procesów technologii chemicznej dotyczących materiałów specjalnego przeznaczenia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_2A_D1-09a_U14potrafi zaplanować złożony eksperyment laboratoryjny oraz potrafi interpretować uzyskane wyniki potrafi dokonać doboru metod analitycznych i aparatury właściwych dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych na bazie zdobytej wiedzy potrafi określić zakres stosowalności poznanych technologii oraz nowych rozwiązań w warunkach przemysłowych posiada umiejętność doboru reakcji chemicznych, technik laboratoryjnych i rozwiązań inżynieryjnych do realizacji konkretnych zadań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_2A_U07potrafi zastosować specjalistyczne metody i procedury pomiarowe z zakresu technologii chemicznej, fizyki i nanotechnologii, aby zaplanować złożony eksperyment laboratoryjny oraz potrafi interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Nano_2A_U08potrafi dokonać doboru metod analitycznych i aparatury właściwych dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych poprzez integrację zdobytej wiedzy
Nano_2A_U12potrafi określić zakres stosowalności poznanych metod badawczych i technologii oraz nowych rozwiązań w warunkach przemysłowych
Nano_2A_U14posiada umiejętność doboru reakcji chemicznych, technik laboratoryjnych i rozwiązań inżynieryjnych do realizacji konkretnych zadań z zakresu ukończonej specjalności o zróżnicowanym stopniu trudności
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenta z materiałami produkowanymi w stosunkowo niewielkich ilościach, do zastosowań specjalnych
C-2zapoznanie studenta z nietypowymi metodami syntezy różnych materiałów
Treści programoweT-W-2Pigmenty nieorganiczne - otrzymywanie i właściwości: białe, kolorowe, czarne
T-W-1Materiały węglowe - otrzymywanie i własciwości: węgiel ktywny, sorbenty hybrydowe, sztuczny diament, grafit
T-W-6Otrzymywania gazów szlachetnych
T-W-7Technologie otrzymywania koagulantów
T-W-5Otrzymywania i wydzielanie ditlenku węgla
T-W-3Technologia otrzymywania i rafinacji krzemu monokrystalicznego
T-W-4Sorbenty nieorganiczne, otrzymywania i właściwości
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny oceniający wiedzę i umiejętności studenta zdobyte w trakcie wykładu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaplanować prostego eksperymentu laboratoryjnego, nie potrafi poprawnie interpretować uzyskanych wyników, nie potrafi dokonać poprawnego doboru metod analitycznych i aparatury właściwych dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych na bazie zdobytej wiedzy, nie potrafi określić zakresu stosowalności poznanych technologii oraz nowych rozwiązań w warunkach przemysłowych, nie potrafi dokonać poprawnego doboru reakcji chemicznych, technik laboratoryjnych i rozwiązań inżynieryjnych do realizacji konkretnych zadań
3,0Student z trudnością potrafi zaplanować prosty eksperymentu laboratoryjnego, z dużymi trudnościami interpretuje uzyskane wyników, z dużą trudnością dokonuje poprawnego doboru metod analitycznych i aparatury właściwych dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych na bazie zdobytej wiedzy, z trudnością potrafi określić zakresu stosowalności poznanych technologii oraz nowych rozwiązań w warunkach przemysłowych, w dostatecznym stopniu potrafi dokonać poprawnego doboru reakcji chemicznych, technik laboratoryjnych i rozwiązań inżynieryjnych do realizacji konkretnych zadań
3,5Student potrafi zaplanować prosty eksperyment laboratoryjny, interpretuje uzyskane wyniki, poprawnie dobiera metody analityczne i aparaturę właściwe dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych na bazie zdobytej wiedzy, potrafi określić zakres stosowalności poznanych technologii oraz nowych rozwiązań w warunkach przemysłowych, w dostatecznym stopniu potrafi dokonać poprawnego doboru reakcji chemicznych, technik laboratoryjnych i rozwiązań inżynieryjnych do realizacji konkretnych zadań
4,0Student dość łatwo potrafi zaplanować prosty eksperyment laboratoryjny, dobrze interpretuje uzyskane wyniki, poprawnie dobiera metody analityczne i aparaturę właściwe dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych na bazie zdobytej wiedzy, potrafi wskazać zakres stosowalności poznanych technologii oraz nowych rozwiązań w warunkach przemysłowych, potrafi dokonać poprawnego doboru reakcji chemicznych, technik laboratoryjnych i rozwiązań inżynieryjnych do realizacji konkretnych zadań
4,5Student potrafi zaplanować złożony eksperyment laboratoryjny oraz potrafi dobrze interpretować uzyskane wyniki potrafi, łatwo dokonuje poprawnego doboru metod analitycznych i aparatury właściwych dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych na bazie zdobytej wiedzy potrafi określić zakres stosowalności poznanych technologii oraz nowych rozwiązań w warunkach przemysłowych, trafnie dokonuje doboru reakcji chemicznych, technik laboratoryjnych i rozwiązań inżynieryjnych do realizacji konkretnych zadań
5,0Student z łatwością potrafi zaplanować złożony eksperyment laboratoryjny oraz potrafi bardzo dobrze interpretować uzyskane wyniki potrafi, dokonać doboru metod analitycznych i aparatury właściwych dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych na bazie zdobytej wiedzy potrafi określić zakres stosowalności poznanych technologii oraz nowych rozwiązań w warunkach przemysłowych, bardzo trafnie dokonuje doboru reakcji chemicznych, technik laboratoryjnych i rozwiązań inżynieryjnych do realizacji konkretnych zadań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_2A_D1-09a_K01zna wpływ technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz konsekwencje prawne tego wpływu, potrafi pracować w zespołach badawczych i produkcyjnych, a w razie potrzeby przyjmować pozycję lidera, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania; potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_2A_K02zna wpływ wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz konsekwencje prawne tego wpływu, potrafi stosować w praktyce idee zrównoważonego rozwoju
Nano_2A_K03potrafi pracować w zespołach badawczych i produkcyjnych, a w razie potrzeby przyjmować pozycję lidera, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania; potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenta z materiałami produkowanymi w stosunkowo niewielkich ilościach, do zastosowań specjalnych
C-2zapoznanie studenta z nietypowymi metodami syntezy różnych materiałów
Treści programoweT-W-2Pigmenty nieorganiczne - otrzymywanie i właściwości: białe, kolorowe, czarne
T-W-1Materiały węglowe - otrzymywanie i własciwości: węgiel ktywny, sorbenty hybrydowe, sztuczny diament, grafit
T-W-6Otrzymywania gazów szlachetnych
T-W-7Technologie otrzymywania koagulantów
T-W-5Otrzymywania i wydzielanie ditlenku węgla
T-W-3Technologia otrzymywania i rafinacji krzemu monokrystalicznego
T-W-4Sorbenty nieorganiczne, otrzymywania i właściwości
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny oceniający wiedzę i umiejętności studenta zdobyte w trakcie wykładu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie i nie wie jaki wpływ może mieć stosowanie techniologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych, nie ma świadomości konsekwencji prawnych tego wpływu, z trudnością odnajduje się w pracy w zespołach zarówno badawczych i produkcyjnych,nie wykazuje predyspozycji bycia liderem w żadnych sytuacjach, błednie szacuje czas potrzebny na realizację konklretnych zadań, nie potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
3,0Student zdaje sobie sprawę z wpływu stosowania techniologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych, ma ograniczoną świadomość konsekwencji prawnych tego wpływu, potrafi pracować zespołach zarówno badawczych i produkcyjnych,nie wykazuje predyspozycji bycia liderem trudnych sytuacjach, dość dobrze szacuje czas potrzebny na realizację konklretnych zadań, z trudnością potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
3,5Student zdaje sobie sprawę z wpływu stosowania techniologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych, ma świadomość konsekwencji prawnych tego wpływu, potrafi pracować zespołach zarówno badawczych i produkcyjnych, wykazuje predyspozycje bycia liderem w trudnych sytuacjach, dość dobrze szacuje czas potrzebny na realizację konklretnych zadań, z trudnością potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
4,0Rozumie i zna wpływ technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz ma świadomość konsekwencji prawnych tego wpływu, potrafi pracować w zespołach zarówno badawczych i produkcyjnych, a w razie potrzeby przyjmować pozycję lidera,potrafi szacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania; potrafi dobrze opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
4,5Rozumie i zna wpływ technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz ma świadomość konsekwencji prawnych tego wpływu, dobrze wspólpracuje z innymi w zespołach zarówno badawczych i produkcyjnych, łatwo przyjmuje pozycję lidera, trafnie potrafi szacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania; potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
5,0Bardzo dobrze rozumie i zna wpływ technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz konsekwencje prawne tego wpływu, potrafi pracować w zespołach zarówno badawczych i produkcyjnych, a w razie potrzeby przyjmować pozycję lidera,bardzo trafnie szacuje czas potrzebny na realizację zleconego zadania; potrafi szybko i bardzo dobrze opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów