Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemical Engineering (S1)

Sylabus przedmiotu Integrated Chemical Engineering:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chemical Engineering
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Integrated Chemical Engineering
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej
Nauczyciel odpowiedzialny Jolanta Szoplik <Jolanta.Szoplik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogdan Ambrożek <Bogdan.Ambrozek@zut.edu.pl>, Xuecheng Chen <Xuecheng.Chen@zut.edu.pl>, Magdalena Cudak <Magdalena.Cudak@zut.edu.pl>, Ryszard Kaleńczuk <Ryszard.Kalenczuk@zut.edu.pl>, Anna Kiełbus-Rąpała <Anna.Kielbus-Rapala@zut.edu.pl>, Marta Major-Godlewska <Marta.Major@zut.edu.pl>, Ewa Mijowska <Ewa.Borowiak-Palen@zut.edu.pl>, Jolanta Szoplik <Jolanta.Szoplik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 9,0 ECTS (formy) 9,0
Forma zaliczenia egzamin Język angielski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 3,00,40egzamin
ćwiczenia audytoryjneA5 30 2,00,30zaliczenie
projektyP5 60 4,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Fundamentals of chemical engineering

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1To provide students with an engaging and interdisciplinary view of chemical engineering.
C-2To identify and define the requirements, constraints and design parameters of a project.
C-3To learn how to evaluate the economic and environmental aspects of a project.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Formulation of the Design Problem2
T-A-2Estimation of Capital Operating Costs2
T-A-3Solving Optimization problems2
T-A-4Heat Exchanger Networks Calculation4
T-A-5The Heat Integration Characteristics of Distillation2
T-A-6Heat Integration of Evaporators and Dryers2
T-A-7Steam and Power Balances2
T-A-8Targeting Minimum Cooling Water Flowrate2
T-A-9Control of Atmospheric Pollution2
T-A-10Targeting Maximum Water Reuse for Single Contaminants2
T-A-11Analysis of Clean Process Technology for Chemical Systems2
T-A-12Pinch analysis6
30
projekty
T-P-1The design of the selected process system60
60
wykłady
T-W-1Strategy for Chemical Process Design and Integration2
T-W-2Process Economics and Optimization2
T-W-3Pinch analysis4
T-W-4Choice of Process Equipment2
T-W-5Systems for Continuous and Batch Processes2
T-W-6Heat Integration. Heat Exchanger Networks3
T-W-7Steam Systems and Cogeneration2
T-W-8Cooling and Refrigeration Systems2
T-W-9Water System Design2
T-W-10Environmental Design3
T-W-11Process Safety4
T-W-12Clean Process Technology2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Class participation30
A-A-2Tutorial6
A-A-3Solving computational problems24
60
projekty
A-P-1Class participation60
A-P-2Tutorial10
A-P-3Independent solving of a project task50
120
wykłady
A-W-1Class participation30
A-W-2Tutorial10
A-W-3Individual work50
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda podająca: wykład
M-2metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe
M-3metoda praktyczna: projekt

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena okresowych osiągnięć studenta
S-2Ocena formująca: ocena pod koniec przedmiotu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ChEn_1A_C18a_W01
The student has an engaging and interdisciplinary view of chemical engineering.
ChEn_1A_W07, ChEn_1A_W14, ChEn_1A_W12C-1T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-3, T-W-1, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ChEn_1A_C18a_U01
The student is capable to identify and define the requirements, constraints and design parameters of a project.
ChEn_1A_U07, ChEn_1A_U01, ChEn_1A_U03, ChEn_1A_U05, ChEn_1A_U08, ChEn_1A_U10, ChEn_1A_U16C-2T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-W-6, T-W-10, T-W-3, T-W-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ChEn_1A_C18a_K01
The student knows how to evaluate the economic and environmental aspects of a project.
ChEn_1A_K01, ChEn_1A_K03, ChEn_1A_K04, ChEn_1A_K05C-3T-W-2, T-W-7, T-W-6, T-W-9, T-W-10, T-W-12, T-W-3, T-A-9, T-A-10, T-A-12M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ChEn_1A_C18a_W01
The student has an engaging and interdisciplinary view of chemical engineering.
2,0
3,0Basic knowledge of subject matter
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ChEn_1A_C18a_U01
The student is capable to identify and define the requirements, constraints and design parameters of a project.
2,0
3,0Basic knowledge of subject matter
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ChEn_1A_C18a_K01
The student knows how to evaluate the economic and environmental aspects of a project.
2,0
3,0Basic knowledge of subject matter
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Shenoy, U.V., Heat Exchanger Network Synthesis: Process Optimization by Energy and Resource Analysis". Includes two computer disks, Gulf Publishing Company, Houston, 1995
  2. Kemp, I.C., Pinch Analysis and Process Integration: A User Guide on Process Integration for the Efficient Use of Energy, Butterworth-Heinemann, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Formulation of the Design Problem2
T-A-2Estimation of Capital Operating Costs2
T-A-3Solving Optimization problems2
T-A-4Heat Exchanger Networks Calculation4
T-A-5The Heat Integration Characteristics of Distillation2
T-A-6Heat Integration of Evaporators and Dryers2
T-A-7Steam and Power Balances2
T-A-8Targeting Minimum Cooling Water Flowrate2
T-A-9Control of Atmospheric Pollution2
T-A-10Targeting Maximum Water Reuse for Single Contaminants2
T-A-11Analysis of Clean Process Technology for Chemical Systems2
T-A-12Pinch analysis6
30

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1The design of the selected process system60
60

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Strategy for Chemical Process Design and Integration2
T-W-2Process Economics and Optimization2
T-W-3Pinch analysis4
T-W-4Choice of Process Equipment2
T-W-5Systems for Continuous and Batch Processes2
T-W-6Heat Integration. Heat Exchanger Networks3
T-W-7Steam Systems and Cogeneration2
T-W-8Cooling and Refrigeration Systems2
T-W-9Water System Design2
T-W-10Environmental Design3
T-W-11Process Safety4
T-W-12Clean Process Technology2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Class participation30
A-A-2Tutorial6
A-A-3Solving computational problems24
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Class participation60
A-P-2Tutorial10
A-P-3Independent solving of a project task50
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Class participation30
A-W-2Tutorial10
A-W-3Individual work50
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięChEn_1A_C18a_W01The student has an engaging and interdisciplinary view of chemical engineering.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówChEn_1A_W07Has systematic, theory-based general knowledge within the scope of chemical engineering and technology.
ChEn_1A_W14Has basic knowledge of the life cycle of products, devices and installations in chemical industry and related industries.
ChEn_1A_W12Has detailed knowledge related to selected issues within the scope of chemical engineering and technology.
Cel przedmiotuC-1To provide students with an engaging and interdisciplinary view of chemical engineering.
Treści programoweT-W-9Water System Design
T-W-10Environmental Design
T-W-11Process Safety
T-W-12Clean Process Technology
T-W-3Pinch analysis
T-W-1Strategy for Chemical Process Design and Integration
T-A-9Control of Atmospheric Pollution
T-A-10Targeting Maximum Water Reuse for Single Contaminants
T-A-11Analysis of Clean Process Technology for Chemical Systems
T-A-12Pinch analysis
Metody nauczaniaM-1metoda podająca: wykład
M-2metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe
M-3metoda praktyczna: projekt
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena okresowych osiągnięć studenta
S-2Ocena formująca: ocena pod koniec przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Basic knowledge of subject matter
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięChEn_1A_C18a_U01The student is capable to identify and define the requirements, constraints and design parameters of a project.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówChEn_1A_U07Is able to use computer programs supporting the accomplishment of basic engineering tasks.
ChEn_1A_U01Is able to obtain information from literature, data bases and other sources related to chemical engineering and technology as well as related areas; is able to integrate the obtained information, interpret it, draw proper conclusions and formulate opinions with their justification.
ChEn_1A_U03Is able to prepare, in English or another foreign language, a well-documented study of problems within the scope of chemical and process engineering; is able to develop documentation concerning the accomplishment of an engineering task.
ChEn_1A_U05Has the ability to learn, e.g. to raise professional competences.
ChEn_1A_U08Is able to plan and conduct process experiments, including measurements and computer simulations, as well as to interpret the obtained results and draw conclusions.
ChEn_1A_U10Based on general knowledge, is able to explain basic phenomena connected with significant processes in chemical engineering and technology.
ChEn_1A_U16Is able to assess the usefulness of routine methods and tools used for solving a simple engineering task of practical nature characteristic for chemical engineering and technology as well as select and use a proper performance method and tools.
Cel przedmiotuC-2To identify and define the requirements, constraints and design parameters of a project.
Treści programoweT-W-2Process Economics and Optimization
T-W-7Steam Systems and Cogeneration
T-W-8Cooling and Refrigeration Systems
T-W-6Heat Integration. Heat Exchanger Networks
T-W-10Environmental Design
T-W-3Pinch analysis
T-W-1Strategy for Chemical Process Design and Integration
Metody nauczaniaM-1metoda podająca: wykład
M-2metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe
M-3metoda praktyczna: projekt
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena okresowych osiągnięć studenta
S-2Ocena formująca: ocena pod koniec przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Basic knowledge of subject matter
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięChEn_1A_C18a_K01The student knows how to evaluate the economic and environmental aspects of a project.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówChEn_1A_K01Understands the need of learning and raising professional and personal competences, motivating other colleagues.
ChEn_1A_K03Is able to cooperate and work in a group. Is able to perform the function of a team leader; is able to estimate the time necessary to accomplish the assigned task.
ChEn_1A_K04Is able to determine the priorities used for performance of the tasks of his/her own or other team members in order to achieve the goal set.
ChEn_1A_K05Is able to manage his/her own professional development, taking decisions and solving problems, including interpersonal ones connected with job performance.
Cel przedmiotuC-3To learn how to evaluate the economic and environmental aspects of a project.
Treści programoweT-W-2Process Economics and Optimization
T-W-7Steam Systems and Cogeneration
T-W-6Heat Integration. Heat Exchanger Networks
T-W-9Water System Design
T-W-10Environmental Design
T-W-12Clean Process Technology
T-W-3Pinch analysis
T-A-9Control of Atmospheric Pollution
T-A-10Targeting Maximum Water Reuse for Single Contaminants
T-A-12Pinch analysis
Metody nauczaniaM-1metoda podająca: wykład
M-2metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe
M-3metoda praktyczna: projekt
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena okresowych osiągnięć studenta
S-2Ocena formująca: ocena pod koniec przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Basic knowledge of subject matter
3,5
4,0
4,5
5,0