Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)

Sylabus przedmiotu Inżynieria ochrony środowiska w transporcie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria ochrony środowiska w transporcie
Specjalność Zintegrowany transport wodny i lądowy
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Renata Dobrzyńska <Renata.Dobrzynska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość podstaw nauk przyrodniczych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozpoznawanie zagrożeń dla środowiska ze strony infrastruktury i systemów transportowych oraz ukształtowanie umiejętności podjęcia działań proceduralnych i technicznych minimalizujacych ich wpływ na środowisko.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Szkolenie stanowiskowe BHP.1
T-L-2Pomiar stężeń wybuchowych mieszanin par cieczy i gazów z powietrzem.2
T-L-3Pomiar stężeń mieszanin gazów palnych i toksycznych w powietrzu.2
T-L-4Pomiar stężenia zapylenia.2
T-L-5Migracja zanieczyszczeń. Pomiar parametrów wpływających na rozprzestrzenianie sie zanieczyszczeń.2
T-L-6Wyznaczanie stref zagrożonych wyciekami lub wybuchem.2
T-L-7Zaliczenie pisemne4
15
wykłady
T-W-1Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zająć i przedmiotu.1
T-W-2Charakterystyka systemów biernej i czynnej ochrony środowiska.2
T-W-3Techniki czystego spalania. Wpływ warunków pracy i konstrukcji silników spalinowych na zanieczyszczenie środowiska.2
T-W-4Metody i środki techniczne monitoringu środowiska. Systemy kontrolno-pomiarowe do pomiaru poziomu skażenia środowiska.2
T-W-5Techniczne metody zapobiegania zanieczyszczeniom olejowym ze statków: oczyszczanie wody zezowej i balastowej, oddzielanie balastu wodnego mycie zbiorników ładunkowych na zbiornikowcach, metody ograniczania zanieczyszczenia morza przez awarie zbiornikowców.2
T-W-6Techniczne metody zapobiegania zanieczyszczeniom morza chemikaliami ze statków: gromadzenie resztek ładunkowych, mycie zbiorników ładunkowych na chemikaliowcach, metody ograniczania zanieczyszczenia morza przez awarie chemikaliowców.2
T-W-7Zapobieganie zanieczyszczeniom morza ściekami i śmieciami ze statków.1
T-W-8Monitoring w czasie prowadzenia prac ratowniczych na morzu (kolizje, zatonięcia, pożary, itp.).1
T-W-9Zaliczenie pisemne.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Przygotowanie się do ćwiczeń laboratoryjnych.2
A-L-3Opracowaniw eyników pomiarów, przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń.3
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych5
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury.5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne wykonywane samodzielnie przez studentów pod nadzorem prowadzącego.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne podsumowujące wiedzę i umiejętności zdobyte podczas wykładów.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką zadań wykonanych przez studenta podczas ćwiczeń laboratoryjnych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D1-03_W01
Student zna techniczne metody zapobiegania zanieczyszczeniom olejowym ze statków, techniczne metody zapobiegania zanieczyszczeniom morza chemikaliami ze statków, zna metody i środki techniczne monitoringu środowiska, zna systemy kontrolno-pomiarowe do pomiaru poziomu skażenia środowiska.
TR_1A_W10, TR_1A_W14C-1T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D1-03_U01
Student potrafi wykonać pomiary stężeń wybuchowych mieszanin par cieczy i gazów z powietrzem, pomiary stężeń mieszanin gazów palnych i toksycznych w powietrzu, pomiary stężenia zapylenia. Potrafi modelować rozprzestrzenianie się rozlewów chemicznych i olejowych oraz wyznaczać strefy zagrożone wyciekami i wybuchem
TR_1A_U09, TR_1A_U10, TR_1A_U11, TR_1A_U18C-1T-L-5, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D1-03_K01
Student jest wrażliwy na skutki działalności inżynierskiej w aspekcie oddziaływania na człowieka i środowisko. Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i zespołową.
TR_1A_K02, TR_1A_K04C-1T-L-5, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_D1-03_W01
Student zna techniczne metody zapobiegania zanieczyszczeniom olejowym ze statków, techniczne metody zapobiegania zanieczyszczeniom morza chemikaliami ze statków, zna metody i środki techniczne monitoringu środowiska, zna systemy kontrolno-pomiarowe do pomiaru poziomu skażenia środowiska.
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedyńczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzaja się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki lecz rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_D1-03_U01
Student potrafi wykonać pomiary stężeń wybuchowych mieszanin par cieczy i gazów z powietrzem, pomiary stężeń mieszanin gazów palnych i toksycznych w powietrzu, pomiary stężenia zapylenia. Potrafi modelować rozprzestrzenianie się rozlewów chemicznych i olejowych oraz wyznaczać strefy zagrożone wyciekami i wybuchem
2,0Student nie potrafi wykonać pomiary stężeń wybuchowych mieszanin par cieczy i gazów z powietrzem, pomiarów stężeń mieszanin gazów palnych i toksycznych w powietrzu, pomiarów stężenia zapylenia. Nie potrafi modelować rozprzestrzeniania się rozlewów chemicznych i olejowych oraz wyznaczać strefy zagrożone wyciekami i wybuchem. Nie przywiązuje uwagi do prawidłowości wykonywanych zadań. Nie potrafi zinterpretować wyników przeprowadzonych badań.
3,0Student potrafi wykonać pomiary stężeń wybuchowych mieszanin par cieczy i gazów z powietrzem, pomiarów stężeń mieszanin gazów palnych i toksycznych w powietrzu, pomiarów stężenia zapylenia. Potrafi modelować rozprzestrzenianie się rozlewów chemicznych i olejowych oraz wyznaczać strefy zagrożone wyciekami i wybuchem. Potrafi określić celowość pomiarów i zinterpretować wyniki przeprowadzonych badań, popełnia jednak błędy w tym postępowaniu wymagające korekt.
3,5Student potrafi wykonać pomiary stężeń wybuchowych mieszanin par cieczy i gazów z powietrzem, pomiarów stężeń mieszanin gazów palnych i toksycznych w powietrzu, pomiarów stężenia zapylenia. Potrafi modelować rozprzestrzenianie się rozlewów chemicznych i olejowych oraz wyznaczać strefy zagrożone wyciekami i wybuchem. Potrafi określić celowość pomiarów i zinterpretować wyniki przeprowadzonych badań, opełnia jednak błędy w tym postępowaniu wymagające korekt., popełnia sporadyczne błędy w tym postępowaniu wymagające korekt.
4,0Student potrafi wykonać pomiary stężeń wybuchowych mieszanin par cieczy i gazów z powietrzem, pomiarów stężeń mieszanin gazów palnych i toksycznych w powietrzu, pomiarów stężenia zapylenia. Potrafi modelować rozprzestrzenianie się rozlewów chemicznych i olejowych oraz wyznaczać strefy zagrożone wyciekami i wybuchem. Potrafi uzasadnić celowość pomiarów i prawidłowo zinterpretować wyniki przeprowadzonych badań.
4,5Student potrafi wykonać pomiary stężeń wybuchowych mieszanin par cieczy i gazów z powietrzem, pomiarów stężeń mieszanin gazów palnych i toksycznych w powietrzu, pomiarów stężenia zapylenia. Potrafi wybrać odpowiednią metodę modelowania rozprzestrzenianie się rozlewów chemicznych i olejowych oraz wyznaczać strefy zagrożone wyciekami i wybuchem. Potrafi uzasadnić celowość pomiarów i prawidłowo zinterpretować wyniki przeprowadzonych badań
5,0Student potrafi wykonać pomiary stężeń wybuchowych mieszanin par cieczy i gazów z powietrzem, pomiarów stężeń mieszanin gazów palnych i toksycznych w powietrzu, pomiarów stężenia zapylenia. Potrafi wybrać odpowiednią metodę modelowania rozprzestrzenianie się rozlewów chemicznych i olejowych oraz wyznaczać strefy zagrożone wyciekami i wybuchem, potrafi zaproponować rozwiązanie alternatywne. Potrafi uzasadnić celowość pomiarów i prawidłowo zinterpretować wyniki przeprowadzonych badań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_D1-03_K01
Student jest wrażliwy na skutki działalności inżynierskiej w aspekcie oddziaływania na człowieka i środowisko. Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i zespołową.
2,0Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod. Nie wykazuje wrażliwości na występujące zagrożenia środowiska i nie ma świadomości związanego z nimi ryzyka, nie współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania nałożonego zadania, nie wykazuje zainteresowania efektami swojej pracy i jej skutkami oraz oddziaływaniami społecznymi.
3,0Student wykazuje wrażliwość na występujące zagrożenia środowiska i ma świadomość związanego z nimi ryzyka, stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod zapobiegania nagatywnemu oddziaływaniu na środowisko, ale pomimo to popełnia błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem.
3,5Student wykazuje wrażliwość na występujące zagrożenia środowiska i ma świadomość związanego z nimi ryzyka, stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod zapobiegania nagatywnemu oddziaływaniu na środowisko - popełnia jednak sporadyczne błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt. Rozumie i potrafi wyjaśnić w stopniu podstawowym szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem.
4,0Student wykazuje wrażliwość na występujące zagrożenia środowiska i ma świadomość związanego z nimi ryzyka, stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod zapobiegania nagatywnemu oddziaływaniu na środowisko - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem.
4,5Student wykazuje wrażliwość na występujące zagrożenia środowiska i ma świadomość związanego z nimi ryzyka, stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod zapobiegania nagatywnemu oddziaływaniu na środowisko - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem.
5,0Student wykazuje wrażliwość na występujące zagrożenia środowiska i ma świadomość związanego z nimi ryzyka, stosuje w stopniu wzorowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod zapobiegania nagatywnemu oddziaływaniu na środowisko - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową.

Literatura podstawowa

  1. Gronowicz J., Ochrona środowiska w transporcie lądowym, Politechnika Poznańska, Instytut Technologii Eksploatacji, Poznań, Radom, 2004
  2. Merkisz J., Ekologiczne problemy silników spalinowych - T. 2, Politechnika Poznańska, Poznan, 1999
  3. Rup K., Procesy przenoszenia zanieczyszczeń w środowisku naturalnym, WNT, Warszawa, 2006
  4. Zarzycki R., Imbierowicz M., Stelmachowski M., Wprowadzenie do inżynierii i ochrony środowiska. 1. Ochrona środowiska naturalnego 2. Fizykochemiczne podstawy inżynierii środowiska, WNT, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Merkisz J., Wpływ motoryzacji na skażenie środowiska naturalnego : wybrane zagadnienia, Politechnika Poznańska, Poznań, 1994
  2. Graczyk T., Piskorski Ł., Ochrona środowiska morskiego przed zanieczyszczeniami ropopochodnymi, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecinskiej, 1996, Szczecin, 1996

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Szkolenie stanowiskowe BHP.1
T-L-2Pomiar stężeń wybuchowych mieszanin par cieczy i gazów z powietrzem.2
T-L-3Pomiar stężeń mieszanin gazów palnych i toksycznych w powietrzu.2
T-L-4Pomiar stężenia zapylenia.2
T-L-5Migracja zanieczyszczeń. Pomiar parametrów wpływających na rozprzestrzenianie sie zanieczyszczeń.2
T-L-6Wyznaczanie stref zagrożonych wyciekami lub wybuchem.2
T-L-7Zaliczenie pisemne4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zająć i przedmiotu.1
T-W-2Charakterystyka systemów biernej i czynnej ochrony środowiska.2
T-W-3Techniki czystego spalania. Wpływ warunków pracy i konstrukcji silników spalinowych na zanieczyszczenie środowiska.2
T-W-4Metody i środki techniczne monitoringu środowiska. Systemy kontrolno-pomiarowe do pomiaru poziomu skażenia środowiska.2
T-W-5Techniczne metody zapobiegania zanieczyszczeniom olejowym ze statków: oczyszczanie wody zezowej i balastowej, oddzielanie balastu wodnego mycie zbiorników ładunkowych na zbiornikowcach, metody ograniczania zanieczyszczenia morza przez awarie zbiornikowców.2
T-W-6Techniczne metody zapobiegania zanieczyszczeniom morza chemikaliami ze statków: gromadzenie resztek ładunkowych, mycie zbiorników ładunkowych na chemikaliowcach, metody ograniczania zanieczyszczenia morza przez awarie chemikaliowców.2
T-W-7Zapobieganie zanieczyszczeniom morza ściekami i śmieciami ze statków.1
T-W-8Monitoring w czasie prowadzenia prac ratowniczych na morzu (kolizje, zatonięcia, pożary, itp.).1
T-W-9Zaliczenie pisemne.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Przygotowanie się do ćwiczeń laboratoryjnych.2
A-L-3Opracowaniw eyników pomiarów, przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń.3
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury.5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D1-03_W01Student zna techniczne metody zapobiegania zanieczyszczeniom olejowym ze statków, techniczne metody zapobiegania zanieczyszczeniom morza chemikaliami ze statków, zna metody i środki techniczne monitoringu środowiska, zna systemy kontrolno-pomiarowe do pomiaru poziomu skażenia środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W10ma wiedzę z podstaw eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, jak również rozumie wpływ ich właściwej eksploatacji na wydłużenie cyklu życia
TR_1A_W14ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Rozpoznawanie zagrożeń dla środowiska ze strony infrastruktury i systemów transportowych oraz ukształtowanie umiejętności podjęcia działań proceduralnych i technicznych minimalizujacych ich wpływ na środowisko.
Treści programoweT-W-5Techniczne metody zapobiegania zanieczyszczeniom olejowym ze statków: oczyszczanie wody zezowej i balastowej, oddzielanie balastu wodnego mycie zbiorników ładunkowych na zbiornikowcach, metody ograniczania zanieczyszczenia morza przez awarie zbiornikowców.
T-W-3Techniki czystego spalania. Wpływ warunków pracy i konstrukcji silników spalinowych na zanieczyszczenie środowiska.
T-W-2Charakterystyka systemów biernej i czynnej ochrony środowiska.
T-W-4Metody i środki techniczne monitoringu środowiska. Systemy kontrolno-pomiarowe do pomiaru poziomu skażenia środowiska.
T-W-6Techniczne metody zapobiegania zanieczyszczeniom morza chemikaliami ze statków: gromadzenie resztek ładunkowych, mycie zbiorników ładunkowych na chemikaliowcach, metody ograniczania zanieczyszczenia morza przez awarie chemikaliowców.
T-W-7Zapobieganie zanieczyszczeniom morza ściekami i śmieciami ze statków.
T-W-8Monitoring w czasie prowadzenia prac ratowniczych na morzu (kolizje, zatonięcia, pożary, itp.).
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne wykonywane samodzielnie przez studentów pod nadzorem prowadzącego.
M-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne podsumowujące wiedzę i umiejętności zdobyte podczas wykładów.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką zadań wykonanych przez studenta podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedyńczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzaja się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki lecz rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D1-03_U01Student potrafi wykonać pomiary stężeń wybuchowych mieszanin par cieczy i gazów z powietrzem, pomiary stężeń mieszanin gazów palnych i toksycznych w powietrzu, pomiary stężenia zapylenia. Potrafi modelować rozprzestrzenianie się rozlewów chemicznych i olejowych oraz wyznaczać strefy zagrożone wyciekami i wybuchem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U09potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
TR_1A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
TR_1A_U11potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
TR_1A_U18rozumie podstawy prawne i potrafi dokonać wstępnej oceny uwarunkowań prawnych prostych zadań z zakresu działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Rozpoznawanie zagrożeń dla środowiska ze strony infrastruktury i systemów transportowych oraz ukształtowanie umiejętności podjęcia działań proceduralnych i technicznych minimalizujacych ich wpływ na środowisko.
Treści programoweT-L-5Migracja zanieczyszczeń. Pomiar parametrów wpływających na rozprzestrzenianie sie zanieczyszczeń.
T-L-6Wyznaczanie stref zagrożonych wyciekami lub wybuchem.
T-L-2Pomiar stężeń wybuchowych mieszanin par cieczy i gazów z powietrzem.
T-L-3Pomiar stężeń mieszanin gazów palnych i toksycznych w powietrzu.
T-L-4Pomiar stężenia zapylenia.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne wykonywane samodzielnie przez studentów pod nadzorem prowadzącego.
M-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne podsumowujące wiedzę i umiejętności zdobyte podczas wykładów.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką zadań wykonanych przez studenta podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać pomiary stężeń wybuchowych mieszanin par cieczy i gazów z powietrzem, pomiarów stężeń mieszanin gazów palnych i toksycznych w powietrzu, pomiarów stężenia zapylenia. Nie potrafi modelować rozprzestrzeniania się rozlewów chemicznych i olejowych oraz wyznaczać strefy zagrożone wyciekami i wybuchem. Nie przywiązuje uwagi do prawidłowości wykonywanych zadań. Nie potrafi zinterpretować wyników przeprowadzonych badań.
3,0Student potrafi wykonać pomiary stężeń wybuchowych mieszanin par cieczy i gazów z powietrzem, pomiarów stężeń mieszanin gazów palnych i toksycznych w powietrzu, pomiarów stężenia zapylenia. Potrafi modelować rozprzestrzenianie się rozlewów chemicznych i olejowych oraz wyznaczać strefy zagrożone wyciekami i wybuchem. Potrafi określić celowość pomiarów i zinterpretować wyniki przeprowadzonych badań, popełnia jednak błędy w tym postępowaniu wymagające korekt.
3,5Student potrafi wykonać pomiary stężeń wybuchowych mieszanin par cieczy i gazów z powietrzem, pomiarów stężeń mieszanin gazów palnych i toksycznych w powietrzu, pomiarów stężenia zapylenia. Potrafi modelować rozprzestrzenianie się rozlewów chemicznych i olejowych oraz wyznaczać strefy zagrożone wyciekami i wybuchem. Potrafi określić celowość pomiarów i zinterpretować wyniki przeprowadzonych badań, opełnia jednak błędy w tym postępowaniu wymagające korekt., popełnia sporadyczne błędy w tym postępowaniu wymagające korekt.
4,0Student potrafi wykonać pomiary stężeń wybuchowych mieszanin par cieczy i gazów z powietrzem, pomiarów stężeń mieszanin gazów palnych i toksycznych w powietrzu, pomiarów stężenia zapylenia. Potrafi modelować rozprzestrzenianie się rozlewów chemicznych i olejowych oraz wyznaczać strefy zagrożone wyciekami i wybuchem. Potrafi uzasadnić celowość pomiarów i prawidłowo zinterpretować wyniki przeprowadzonych badań.
4,5Student potrafi wykonać pomiary stężeń wybuchowych mieszanin par cieczy i gazów z powietrzem, pomiarów stężeń mieszanin gazów palnych i toksycznych w powietrzu, pomiarów stężenia zapylenia. Potrafi wybrać odpowiednią metodę modelowania rozprzestrzenianie się rozlewów chemicznych i olejowych oraz wyznaczać strefy zagrożone wyciekami i wybuchem. Potrafi uzasadnić celowość pomiarów i prawidłowo zinterpretować wyniki przeprowadzonych badań
5,0Student potrafi wykonać pomiary stężeń wybuchowych mieszanin par cieczy i gazów z powietrzem, pomiarów stężeń mieszanin gazów palnych i toksycznych w powietrzu, pomiarów stężenia zapylenia. Potrafi wybrać odpowiednią metodę modelowania rozprzestrzenianie się rozlewów chemicznych i olejowych oraz wyznaczać strefy zagrożone wyciekami i wybuchem, potrafi zaproponować rozwiązanie alternatywne. Potrafi uzasadnić celowość pomiarów i prawidłowo zinterpretować wyniki przeprowadzonych badań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D1-03_K01Student jest wrażliwy na skutki działalności inżynierskiej w aspekcie oddziaływania na człowieka i środowisko. Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i zespołową.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TR_1A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-1Rozpoznawanie zagrożeń dla środowiska ze strony infrastruktury i systemów transportowych oraz ukształtowanie umiejętności podjęcia działań proceduralnych i technicznych minimalizujacych ich wpływ na środowisko.
Treści programoweT-L-5Migracja zanieczyszczeń. Pomiar parametrów wpływających na rozprzestrzenianie sie zanieczyszczeń.
T-L-6Wyznaczanie stref zagrożonych wyciekami lub wybuchem.
T-L-2Pomiar stężeń wybuchowych mieszanin par cieczy i gazów z powietrzem.
T-L-3Pomiar stężeń mieszanin gazów palnych i toksycznych w powietrzu.
T-L-4Pomiar stężenia zapylenia.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne wykonywane samodzielnie przez studentów pod nadzorem prowadzącego.
M-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne podsumowujące wiedzę i umiejętności zdobyte podczas wykładów.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką zadań wykonanych przez studenta podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod. Nie wykazuje wrażliwości na występujące zagrożenia środowiska i nie ma świadomości związanego z nimi ryzyka, nie współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania nałożonego zadania, nie wykazuje zainteresowania efektami swojej pracy i jej skutkami oraz oddziaływaniami społecznymi.
3,0Student wykazuje wrażliwość na występujące zagrożenia środowiska i ma świadomość związanego z nimi ryzyka, stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod zapobiegania nagatywnemu oddziaływaniu na środowisko, ale pomimo to popełnia błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem.
3,5Student wykazuje wrażliwość na występujące zagrożenia środowiska i ma świadomość związanego z nimi ryzyka, stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod zapobiegania nagatywnemu oddziaływaniu na środowisko - popełnia jednak sporadyczne błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt. Rozumie i potrafi wyjaśnić w stopniu podstawowym szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem.
4,0Student wykazuje wrażliwość na występujące zagrożenia środowiska i ma świadomość związanego z nimi ryzyka, stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod zapobiegania nagatywnemu oddziaływaniu na środowisko - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem.
4,5Student wykazuje wrażliwość na występujące zagrożenia środowiska i ma świadomość związanego z nimi ryzyka, stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod zapobiegania nagatywnemu oddziaływaniu na środowisko - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem.
5,0Student wykazuje wrażliwość na występujące zagrożenia środowiska i ma świadomość związanego z nimi ryzyka, stosuje w stopniu wzorowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod zapobiegania nagatywnemu oddziaływaniu na środowisko - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową.