Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Transport portowy i przemysłowy

Sylabus przedmiotu Sterowanie procesami transportu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Sterowanie procesami transportu
Specjalność Transport portowy i przemysłowy
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Kaup <Magdalena.Kaup@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 30 2,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 15 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Badania operacyjne.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student zna modele sterowania procesami transportu.
C-2Student potrafi zbudować właściwy model sterowania procesem transportu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Identyfikacja elementów układu sterowania w rzeczywistych procesach transportu.6
T-A-2Kolokwium pisemne 1.1
T-A-3Dobór normy stanu wyjścia zadanych układów sterowania procesami transportu.7
T-A-4Kolokwium pisemne 2.1
15
wykłady
T-W-1Cybernetyczna teoria układów sterowania.8
T-W-2Pojęcie sterowalności układu.8
T-W-3Proces transportu jako obiekt sterowany.6
T-W-4Typowe problemy transportowe i przykłady modeli sterowania.6
T-W-5Zaliczenie pisemne.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Praca własna studenta.10
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Praca własna studenta.20
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Obserwacja aktywności studenta podczas ćwiczeń.
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia audytoryjne - dwa kolokwia pisemne - w połowie i na końcu semestru.
S-3Ocena podsumowująca: Ćwiczenia audytoryjne - ocena końcowa na podstawie ocen z kolokwiów i obserwacji aktywności.
S-4Ocena podsumowująca: Wykład - zaliczenie pisemne na końcu semestru.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D3-11_W01
Student zna metody sterowania procesami transportu.
TR_1A_W08, TR_1A_W10, TR_1A_W16C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D3-11_U01
Student potrafi zamodelować proces transportu jako układ sterowania.
TR_1A_U10, TR_1A_U13, TR_1A_U16C-2T-A-1, T-A-3M-2S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D3-11_K01
Student jest świadom wpływu procesów transportowych na bezpieczeństwo ludzi i środowiska oraz funkcjkonowanie systemów gospodarczych jako całości.
TR_1A_K02, TR_1A_K08C-1, C-2T-A-1, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_D3-11_W01
Student zna metody sterowania procesami transportu.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_D3-11_U01
Student potrafi zamodelować proces transportu jako układ sterowania.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_D3-11_K01
Student jest świadom wpływu procesów transportowych na bezpieczeństwo ludzi i środowiska oraz funkcjkonowanie systemów gospodarczych jako całości.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.

Literatura podstawowa

  1. Jacyna M., Modelowanie i ocena systemów transportowych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2009
  2. Jacyna M., Wybrane zagadnienia modelowania systemów transportowych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2009
  3. Lange O., Wstęp do cybernetyki ekonomicznej, PWN, Warszawa, 1965
  4. Lange O., Cybernetyka, PWE, Warszawa, 1977

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Identyfikacja elementów układu sterowania w rzeczywistych procesach transportu.6
T-A-2Kolokwium pisemne 1.1
T-A-3Dobór normy stanu wyjścia zadanych układów sterowania procesami transportu.7
T-A-4Kolokwium pisemne 2.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cybernetyczna teoria układów sterowania.8
T-W-2Pojęcie sterowalności układu.8
T-W-3Proces transportu jako obiekt sterowany.6
T-W-4Typowe problemy transportowe i przykłady modeli sterowania.6
T-W-5Zaliczenie pisemne.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Praca własna studenta.10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Praca własna studenta.20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D3-11_W01Student zna metody sterowania procesami transportu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W08ma wiedzę na temat funkcjonowania i wykorzystywania infrastruktury transportowej oraz zna metody jej kształtowania
TR_1A_W10ma wiedzę z podstaw eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, jak również rozumie wpływ ich właściwej eksploatacji na wydłużenie cyklu życia
TR_1A_W16ma elementarną wiedzę dotyczącą niezawodności i bezpieczeństwa maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, a także wiedzę z BHP
Cel przedmiotuC-1Student zna modele sterowania procesami transportu.
Treści programoweT-W-1Cybernetyczna teoria układów sterowania.
T-W-2Pojęcie sterowalności układu.
T-W-3Proces transportu jako obiekt sterowany.
T-W-4Typowe problemy transportowe i przykłady modeli sterowania.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Wykład - zaliczenie pisemne na końcu semestru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D3-11_U01Student potrafi zamodelować proces transportu jako układ sterowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
TR_1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem - istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
TR_1A_U16potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla transportu, oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Student potrafi zbudować właściwy model sterowania procesem transportu.
Treści programoweT-A-1Identyfikacja elementów układu sterowania w rzeczywistych procesach transportu.
T-A-3Dobór normy stanu wyjścia zadanych układów sterowania procesami transportu.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ćwiczenia audytoryjne - dwa kolokwia pisemne - w połowie i na końcu semestru.
S-3Ocena podsumowująca: Ćwiczenia audytoryjne - ocena końcowa na podstawie ocen z kolokwiów i obserwacji aktywności.
S-1Ocena formująca: Obserwacja aktywności studenta podczas ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D3-11_K01Student jest świadom wpływu procesów transportowych na bezpieczeństwo ludzi i środowiska oraz funkcjkonowanie systemów gospodarczych jako całości.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TR_1A_K08jest wrażliwy na występujące w transporcie zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka i konsekwencji zagrożeń
Cel przedmiotuC-1Student zna modele sterowania procesami transportu.
C-2Student potrafi zbudować właściwy model sterowania procesem transportu.
Treści programoweT-A-1Identyfikacja elementów układu sterowania w rzeczywistych procesach transportu.
T-A-3Dobór normy stanu wyjścia zadanych układów sterowania procesami transportu.
T-W-1Cybernetyczna teoria układów sterowania.
T-W-2Pojęcie sterowalności układu.
T-W-3Proces transportu jako obiekt sterowany.
T-W-4Typowe problemy transportowe i przykłady modeli sterowania.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obserwacja aktywności studenta podczas ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.