Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Transport chłodniczy i paliw

Sylabus przedmiotu Ergonomia w ruchu drogowym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ergonomia w ruchu drogowym
Specjalność Inżynieria ruchu w transporcie
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Iouri Semenov <Iouri.Semenov@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 15 0,70,41zaliczenie
wykładyW7 30 1,30,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wiedza z zakresu Modelowania i optymalizacji ruchu , Badań i prognozowania ruchu drogowego, Podstaw inżynierii ruchu drogowego, Prawoa i bezpieczeństwa ruchu drogowego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami ergonomii
C-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie diagnozowania ergonomicznego
C-3Ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji ergonomicznych czynników ryzyka infrastruktury drogowej
C-4Ukształtowanie umiejętności w zakresie diagnozowania wpływu czynnika ludzkiego na bezpieczeństwo ruchu
C-5Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy teoretycznej z zakresu ergonomii
C-6Uświadomienie ważności i rozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Identyfikacja „wąskich gardeł” w krajowej sieci drogowej3
T-A-2Identyfikacja przyczyn popełnienia naruszeń przez kierowców3
T-A-3Identyfikacja przyczyn popełnienia błędów przez kierowców3
T-A-4Ocena ryzyka dot. czynności wykonywanych z dużą częstością powtórzeń(metodą OCRA) wg norm PN-EN 1005-5:20073
T-A-5Ocena ryzyka związanego z czynnikami ergonomicznymi w oparciu o metodę ErgoEaser3
15
wykłady
T-W-1Temat: Podstawowe zagadnienia ergonomii Treść: Definicja ergonomii, Przedmiot i zakres oddziaływań ergonomii, Fundamentalne zasady ergonomii.6
T-W-2Temat: Podstawowe nurty działalności ergonomicznej Treść: ergonomia korekcyjna (korygująca); ergonomia koncepcyjna (projektowanie ergonomiczne); ergonomia modernizująca6
T-W-3Temat: Diagnozowanie ergonomiczne Treść: Cele diagnozowania ergonomicznego; zakres przedmiotowy, jakościowa diagnoza ergonomiczna; Ergonomiczny wymiar układu kierowca - samochód – otoczenie. Zadania ergonomii systemu infrastruktura/ ruch drogowy; Zadania ergonomii systemu infrastruktura/ mobilność społeczeństwa. Ergonomiczne determinanty bezpieczeństwa ruchu drogowego6
T-W-4Temat: Diagnoza ergonomicznych czynników ryzyka infrastruktury drogowej Treść: Charakterystyka i specyfika polskiej sieci drogowej. Mierniki skuteczności funkcjonalnej infrastruktury transportowej: przepustowość obiektu infrastruktury, dostępność usług przewozowych, wskaźnik „wąskich gardeł” w ruchu drogowym, kongestia; Wpływ ergonomicznych czynników ryzyka infrastruktury drogowej na bezpieczeństwo ruchu6
T-W-5Temat: Wpływ czynnika ludzkiego na bezpieczeństwo ruchu Treść: Wybrane uwarunkowania jakości pracy kierowcy. Czynniki fizycznego środowiska pracy. Podział działań niebezpiecznych kierowcy: błędy, naruszenia. Kształtowanie kultury bezpieczeństwa. Ergonomiczne czynniki ryzyka wg kategorii. Ergonomiczne aspekty edukacji komunikacyjnej, Sposoby zwiększania sprawności kierowców. Modele szacowania niezawodności człowieka. Aspekty ergonomii w praktyce.6
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie literatury2
17
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury, czasopism fachowych i źródeł internetowych2
A-W-3Udział w egzaminie1
33

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Objaśnienie, wyjaśnienie
M-5Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć studentów: 7 prac pisemnych (2 zadania do rozwiązania w każdej pracy)
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa efektów kształcenia na podstawie testu podsumowującego efekty wiedzy i umiejętności zdobyty podczas ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin testowy w postaci testu podsumowującego efekty wiedzy i umiejętności zdobyty podczas zajęć

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D4-12_W01
Student ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą ergonomii w ruchu drogowym
TR_1A_W06C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-A-1, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-3, S-1, S-2
TR_1A_D4-12_W02
Student ma wiedzę na temat funkcjonowania i wykorzystywania infrastruktury transportowej oraz zna metody jej kształtowania
TR_1A_W08C-3, C-5T-A-1, T-W-3, T-W-4M-2, M-3, M-4, M-5S-3, S-1, S-2
TR_1A_D4-12_W03
Student ma wiedzę z podstaw eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, jak również rozumie wpływ ich właściwej eksploatacji na wydłużenie cyklu życia
TR_1A_W10C-4, C-5T-A-5, T-W-1, T-W-5, T-W-2M-2, M-3, M-4, M-5S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D4-12_U01
Student potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu ergonomii metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
TR_1A_U10C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2
TR_1A_D4-12_U02
Student potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich z zakresu ergonomii, dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
TR_1A_U11C-5, C-6T-A-1, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-4M-2, M-3, M-4, M-5S-3, S-1, S-2
TR_1A_D4-12_U03
Student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem - istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
TR_1A_U13C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-3, S-1, S-2
TR_1A_D4-12_U04
Student rozumie podstawy prawne i potrafi dokonać wstępnej oceny uwarunkowań prawnych prostych zadań z zakresu ergonomii w ruchu drogowym
TR_1A_U18C-2, C-3, C-4, C-5T-A-5, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-4M-2, M-3, M-4, M-5S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D4-12_K01
Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TR_1A_K02C-5, C-6T-A-1, T-A-5, T-W-5, T-W-4M-2, M-3, M-4, M-5S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_D4-12_W01
Student ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą ergonomii w ruchu drogowym
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarna wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnią wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnia wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
TR_1A_D4-12_W02
Student ma wiedzę na temat funkcjonowania i wykorzystywania infrastruktury transportowej oraz zna metody jej kształtowania
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnią wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
TR_1A_D4-12_W03
Student ma wiedzę z podstaw eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, jak również rozumie wpływ ich właściwej eksploatacji na wydłużenie cyklu życia
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnią wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_D4-12_U01
Student potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu ergonomii metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
TR_1A_D4-12_U02
Student potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich z zakresu ergonomii, dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
TR_1A_D4-12_U03
Student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem - istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
TR_1A_D4-12_U04
Student rozumie podstawy prawne i potrafi dokonać wstępnej oceny uwarunkowań prawnych prostych zadań z zakresu ergonomii w ruchu drogowym
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_D4-12_K01
Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Literatura podstawowa

  1. Górska E., Ergonomia – projektowanie, diagnoza, eksperymenty, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2002
  2. Koradecka D., Bezpieczeństwo pracy i ergonomia, tom I i II. CIOP, CIOP, Warszawa, 1997
  3. Lubaś P., Diagnoza ergonomicznych czynników ryzyka, Okręgowy Inspektorat Pracy w Szczecinie, Szczecin, 2010
  4. Olszewski J., Podstawy ergonomii i fizjologii pracy., AE, Poznań, 1993
  5. Pawіowska Z., Najmiec A., Ocena i ksztaіtowanie bezpiecznych zachowaс pracownikуw dla potrzeb prewencji wypadkowej. Raport wewnкtrzny., CIOP-PiB, Warszawa, 2004
  6. Rajchel K., Wieczorek S., Prawno - ergonomiczne zagadnienia bezpieczeństwa w ruchu drogowym, Politechnika Radomska, Radom, 2000
  7. Rydzkowski W., Wojewódzka-Król K., Transport, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002
  8. Starkowki D., Bińczak K., Zwierzycki W., Samochodowy transport krajowy i międzynarodowy. Kompendium wiedzy praktycznej. Tom I. Zagadnienia techniczne., Warszawa, 2003
  9. Zawadzki B., Strelau J., Formalna charakterystyka zachowania – kwestionariusz temperamentu (FCZ-KT)., PTP, Warszawa, 1997

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Identyfikacja „wąskich gardeł” w krajowej sieci drogowej3
T-A-2Identyfikacja przyczyn popełnienia naruszeń przez kierowców3
T-A-3Identyfikacja przyczyn popełnienia błędów przez kierowców3
T-A-4Ocena ryzyka dot. czynności wykonywanych z dużą częstością powtórzeń(metodą OCRA) wg norm PN-EN 1005-5:20073
T-A-5Ocena ryzyka związanego z czynnikami ergonomicznymi w oparciu o metodę ErgoEaser3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Temat: Podstawowe zagadnienia ergonomii Treść: Definicja ergonomii, Przedmiot i zakres oddziaływań ergonomii, Fundamentalne zasady ergonomii.6
T-W-2Temat: Podstawowe nurty działalności ergonomicznej Treść: ergonomia korekcyjna (korygująca); ergonomia koncepcyjna (projektowanie ergonomiczne); ergonomia modernizująca6
T-W-3Temat: Diagnozowanie ergonomiczne Treść: Cele diagnozowania ergonomicznego; zakres przedmiotowy, jakościowa diagnoza ergonomiczna; Ergonomiczny wymiar układu kierowca - samochód – otoczenie. Zadania ergonomii systemu infrastruktura/ ruch drogowy; Zadania ergonomii systemu infrastruktura/ mobilność społeczeństwa. Ergonomiczne determinanty bezpieczeństwa ruchu drogowego6
T-W-4Temat: Diagnoza ergonomicznych czynników ryzyka infrastruktury drogowej Treść: Charakterystyka i specyfika polskiej sieci drogowej. Mierniki skuteczności funkcjonalnej infrastruktury transportowej: przepustowość obiektu infrastruktury, dostępność usług przewozowych, wskaźnik „wąskich gardeł” w ruchu drogowym, kongestia; Wpływ ergonomicznych czynników ryzyka infrastruktury drogowej na bezpieczeństwo ruchu6
T-W-5Temat: Wpływ czynnika ludzkiego na bezpieczeństwo ruchu Treść: Wybrane uwarunkowania jakości pracy kierowcy. Czynniki fizycznego środowiska pracy. Podział działań niebezpiecznych kierowcy: błędy, naruszenia. Kształtowanie kultury bezpieczeństwa. Ergonomiczne czynniki ryzyka wg kategorii. Ergonomiczne aspekty edukacji komunikacyjnej, Sposoby zwiększania sprawności kierowców. Modele szacowania niezawodności człowieka. Aspekty ergonomii w praktyce.6
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie literatury2
17
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury, czasopism fachowych i źródeł internetowych2
A-W-3Udział w egzaminie1
33
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D4-12_W01Student ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą ergonomii w ruchu drogowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W06ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą funkcjonowania systemów transportowych i logistycznych, zna i rozumie zasady ich projektowania i analizy oraz zna i rozumie zasady gospodarki materiałowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami ergonomii
C-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie diagnozowania ergonomicznego
C-3Ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji ergonomicznych czynników ryzyka infrastruktury drogowej
C-4Ukształtowanie umiejętności w zakresie diagnozowania wpływu czynnika ludzkiego na bezpieczeństwo ruchu
C-5Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy teoretycznej z zakresu ergonomii
Treści programoweT-A-1Identyfikacja „wąskich gardeł” w krajowej sieci drogowej
T-W-1Temat: Podstawowe zagadnienia ergonomii Treść: Definicja ergonomii, Przedmiot i zakres oddziaływań ergonomii, Fundamentalne zasady ergonomii.
T-W-3Temat: Diagnozowanie ergonomiczne Treść: Cele diagnozowania ergonomicznego; zakres przedmiotowy, jakościowa diagnoza ergonomiczna; Ergonomiczny wymiar układu kierowca - samochód – otoczenie. Zadania ergonomii systemu infrastruktura/ ruch drogowy; Zadania ergonomii systemu infrastruktura/ mobilność społeczeństwa. Ergonomiczne determinanty bezpieczeństwa ruchu drogowego
T-W-5Temat: Wpływ czynnika ludzkiego na bezpieczeństwo ruchu Treść: Wybrane uwarunkowania jakości pracy kierowcy. Czynniki fizycznego środowiska pracy. Podział działań niebezpiecznych kierowcy: błędy, naruszenia. Kształtowanie kultury bezpieczeństwa. Ergonomiczne czynniki ryzyka wg kategorii. Ergonomiczne aspekty edukacji komunikacyjnej, Sposoby zwiększania sprawności kierowców. Modele szacowania niezawodności człowieka. Aspekty ergonomii w praktyce.
T-W-2Temat: Podstawowe nurty działalności ergonomicznej Treść: ergonomia korekcyjna (korygująca); ergonomia koncepcyjna (projektowanie ergonomiczne); ergonomia modernizująca
T-W-4Temat: Diagnoza ergonomicznych czynników ryzyka infrastruktury drogowej Treść: Charakterystyka i specyfika polskiej sieci drogowej. Mierniki skuteczności funkcjonalnej infrastruktury transportowej: przepustowość obiektu infrastruktury, dostępność usług przewozowych, wskaźnik „wąskich gardeł” w ruchu drogowym, kongestia; Wpływ ergonomicznych czynników ryzyka infrastruktury drogowej na bezpieczeństwo ruchu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Objaśnienie, wyjaśnienie
M-5Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin testowy w postaci testu podsumowującego efekty wiedzy i umiejętności zdobyty podczas zajęć
S-1Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć studentów: 7 prac pisemnych (2 zadania do rozwiązania w każdej pracy)
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa efektów kształcenia na podstawie testu podsumowującego efekty wiedzy i umiejętności zdobyty podczas ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarna wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnią wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnia wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D4-12_W02Student ma wiedzę na temat funkcjonowania i wykorzystywania infrastruktury transportowej oraz zna metody jej kształtowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W08ma wiedzę na temat funkcjonowania i wykorzystywania infrastruktury transportowej oraz zna metody jej kształtowania
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji ergonomicznych czynników ryzyka infrastruktury drogowej
C-5Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy teoretycznej z zakresu ergonomii
Treści programoweT-A-1Identyfikacja „wąskich gardeł” w krajowej sieci drogowej
T-W-3Temat: Diagnozowanie ergonomiczne Treść: Cele diagnozowania ergonomicznego; zakres przedmiotowy, jakościowa diagnoza ergonomiczna; Ergonomiczny wymiar układu kierowca - samochód – otoczenie. Zadania ergonomii systemu infrastruktura/ ruch drogowy; Zadania ergonomii systemu infrastruktura/ mobilność społeczeństwa. Ergonomiczne determinanty bezpieczeństwa ruchu drogowego
T-W-4Temat: Diagnoza ergonomicznych czynników ryzyka infrastruktury drogowej Treść: Charakterystyka i specyfika polskiej sieci drogowej. Mierniki skuteczności funkcjonalnej infrastruktury transportowej: przepustowość obiektu infrastruktury, dostępność usług przewozowych, wskaźnik „wąskich gardeł” w ruchu drogowym, kongestia; Wpływ ergonomicznych czynników ryzyka infrastruktury drogowej na bezpieczeństwo ruchu
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Objaśnienie, wyjaśnienie
M-5Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin testowy w postaci testu podsumowującego efekty wiedzy i umiejętności zdobyty podczas zajęć
S-1Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć studentów: 7 prac pisemnych (2 zadania do rozwiązania w każdej pracy)
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa efektów kształcenia na podstawie testu podsumowującego efekty wiedzy i umiejętności zdobyty podczas ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnią wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D4-12_W03Student ma wiedzę z podstaw eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, jak również rozumie wpływ ich właściwej eksploatacji na wydłużenie cyklu życia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W10ma wiedzę z podstaw eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, jak również rozumie wpływ ich właściwej eksploatacji na wydłużenie cyklu życia
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności w zakresie diagnozowania wpływu czynnika ludzkiego na bezpieczeństwo ruchu
C-5Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy teoretycznej z zakresu ergonomii
Treści programoweT-A-5Ocena ryzyka związanego z czynnikami ergonomicznymi w oparciu o metodę ErgoEaser
T-W-1Temat: Podstawowe zagadnienia ergonomii Treść: Definicja ergonomii, Przedmiot i zakres oddziaływań ergonomii, Fundamentalne zasady ergonomii.
T-W-5Temat: Wpływ czynnika ludzkiego na bezpieczeństwo ruchu Treść: Wybrane uwarunkowania jakości pracy kierowcy. Czynniki fizycznego środowiska pracy. Podział działań niebezpiecznych kierowcy: błędy, naruszenia. Kształtowanie kultury bezpieczeństwa. Ergonomiczne czynniki ryzyka wg kategorii. Ergonomiczne aspekty edukacji komunikacyjnej, Sposoby zwiększania sprawności kierowców. Modele szacowania niezawodności człowieka. Aspekty ergonomii w praktyce.
T-W-2Temat: Podstawowe nurty działalności ergonomicznej Treść: ergonomia korekcyjna (korygująca); ergonomia koncepcyjna (projektowanie ergonomiczne); ergonomia modernizująca
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Objaśnienie, wyjaśnienie
M-5Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin testowy w postaci testu podsumowującego efekty wiedzy i umiejętności zdobyty podczas zajęć
S-1Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć studentów: 7 prac pisemnych (2 zadania do rozwiązania w każdej pracy)
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa efektów kształcenia na podstawie testu podsumowującego efekty wiedzy i umiejętności zdobyty podczas ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnią wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D4-12_U01Student potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu ergonomii metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami ergonomii
C-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie diagnozowania ergonomicznego
C-3Ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji ergonomicznych czynników ryzyka infrastruktury drogowej
C-4Ukształtowanie umiejętności w zakresie diagnozowania wpływu czynnika ludzkiego na bezpieczeństwo ruchu
C-5Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy teoretycznej z zakresu ergonomii
Treści programoweT-A-1Identyfikacja „wąskich gardeł” w krajowej sieci drogowej
T-A-2Identyfikacja przyczyn popełnienia naruszeń przez kierowców
T-A-3Identyfikacja przyczyn popełnienia błędów przez kierowców
T-A-4Ocena ryzyka dot. czynności wykonywanych z dużą częstością powtórzeń(metodą OCRA) wg norm PN-EN 1005-5:2007
T-A-5Ocena ryzyka związanego z czynnikami ergonomicznymi w oparciu o metodę ErgoEaser
T-W-1Temat: Podstawowe zagadnienia ergonomii Treść: Definicja ergonomii, Przedmiot i zakres oddziaływań ergonomii, Fundamentalne zasady ergonomii.
T-W-3Temat: Diagnozowanie ergonomiczne Treść: Cele diagnozowania ergonomicznego; zakres przedmiotowy, jakościowa diagnoza ergonomiczna; Ergonomiczny wymiar układu kierowca - samochód – otoczenie. Zadania ergonomii systemu infrastruktura/ ruch drogowy; Zadania ergonomii systemu infrastruktura/ mobilność społeczeństwa. Ergonomiczne determinanty bezpieczeństwa ruchu drogowego
T-W-5Temat: Wpływ czynnika ludzkiego na bezpieczeństwo ruchu Treść: Wybrane uwarunkowania jakości pracy kierowcy. Czynniki fizycznego środowiska pracy. Podział działań niebezpiecznych kierowcy: błędy, naruszenia. Kształtowanie kultury bezpieczeństwa. Ergonomiczne czynniki ryzyka wg kategorii. Ergonomiczne aspekty edukacji komunikacyjnej, Sposoby zwiększania sprawności kierowców. Modele szacowania niezawodności człowieka. Aspekty ergonomii w praktyce.
T-W-2Temat: Podstawowe nurty działalności ergonomicznej Treść: ergonomia korekcyjna (korygująca); ergonomia koncepcyjna (projektowanie ergonomiczne); ergonomia modernizująca
T-W-4Temat: Diagnoza ergonomicznych czynników ryzyka infrastruktury drogowej Treść: Charakterystyka i specyfika polskiej sieci drogowej. Mierniki skuteczności funkcjonalnej infrastruktury transportowej: przepustowość obiektu infrastruktury, dostępność usług przewozowych, wskaźnik „wąskich gardeł” w ruchu drogowym, kongestia; Wpływ ergonomicznych czynników ryzyka infrastruktury drogowej na bezpieczeństwo ruchu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Objaśnienie, wyjaśnienie
M-5Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć studentów: 7 prac pisemnych (2 zadania do rozwiązania w każdej pracy)
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa efektów kształcenia na podstawie testu podsumowującego efekty wiedzy i umiejętności zdobyty podczas ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D4-12_U02Student potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich z zakresu ergonomii, dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U11potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
Cel przedmiotuC-5Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy teoretycznej z zakresu ergonomii
C-6Uświadomienie ważności i rozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Treści programoweT-A-1Identyfikacja „wąskich gardeł” w krajowej sieci drogowej
T-W-3Temat: Diagnozowanie ergonomiczne Treść: Cele diagnozowania ergonomicznego; zakres przedmiotowy, jakościowa diagnoza ergonomiczna; Ergonomiczny wymiar układu kierowca - samochód – otoczenie. Zadania ergonomii systemu infrastruktura/ ruch drogowy; Zadania ergonomii systemu infrastruktura/ mobilność społeczeństwa. Ergonomiczne determinanty bezpieczeństwa ruchu drogowego
T-W-5Temat: Wpływ czynnika ludzkiego na bezpieczeństwo ruchu Treść: Wybrane uwarunkowania jakości pracy kierowcy. Czynniki fizycznego środowiska pracy. Podział działań niebezpiecznych kierowcy: błędy, naruszenia. Kształtowanie kultury bezpieczeństwa. Ergonomiczne czynniki ryzyka wg kategorii. Ergonomiczne aspekty edukacji komunikacyjnej, Sposoby zwiększania sprawności kierowców. Modele szacowania niezawodności człowieka. Aspekty ergonomii w praktyce.
T-W-2Temat: Podstawowe nurty działalności ergonomicznej Treść: ergonomia korekcyjna (korygująca); ergonomia koncepcyjna (projektowanie ergonomiczne); ergonomia modernizująca
T-W-4Temat: Diagnoza ergonomicznych czynników ryzyka infrastruktury drogowej Treść: Charakterystyka i specyfika polskiej sieci drogowej. Mierniki skuteczności funkcjonalnej infrastruktury transportowej: przepustowość obiektu infrastruktury, dostępność usług przewozowych, wskaźnik „wąskich gardeł” w ruchu drogowym, kongestia; Wpływ ergonomicznych czynników ryzyka infrastruktury drogowej na bezpieczeństwo ruchu
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Objaśnienie, wyjaśnienie
M-5Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin testowy w postaci testu podsumowującego efekty wiedzy i umiejętności zdobyty podczas zajęć
S-1Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć studentów: 7 prac pisemnych (2 zadania do rozwiązania w każdej pracy)
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa efektów kształcenia na podstawie testu podsumowującego efekty wiedzy i umiejętności zdobyty podczas ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D4-12_U03Student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem - istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem - istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami ergonomii
C-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie diagnozowania ergonomicznego
C-3Ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji ergonomicznych czynników ryzyka infrastruktury drogowej
C-4Ukształtowanie umiejętności w zakresie diagnozowania wpływu czynnika ludzkiego na bezpieczeństwo ruchu
C-5Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy teoretycznej z zakresu ergonomii
Treści programoweT-A-1Identyfikacja „wąskich gardeł” w krajowej sieci drogowej
T-A-2Identyfikacja przyczyn popełnienia naruszeń przez kierowców
T-A-3Identyfikacja przyczyn popełnienia błędów przez kierowców
T-A-4Ocena ryzyka dot. czynności wykonywanych z dużą częstością powtórzeń(metodą OCRA) wg norm PN-EN 1005-5:2007
T-A-5Ocena ryzyka związanego z czynnikami ergonomicznymi w oparciu o metodę ErgoEaser
T-W-1Temat: Podstawowe zagadnienia ergonomii Treść: Definicja ergonomii, Przedmiot i zakres oddziaływań ergonomii, Fundamentalne zasady ergonomii.
T-W-3Temat: Diagnozowanie ergonomiczne Treść: Cele diagnozowania ergonomicznego; zakres przedmiotowy, jakościowa diagnoza ergonomiczna; Ergonomiczny wymiar układu kierowca - samochód – otoczenie. Zadania ergonomii systemu infrastruktura/ ruch drogowy; Zadania ergonomii systemu infrastruktura/ mobilność społeczeństwa. Ergonomiczne determinanty bezpieczeństwa ruchu drogowego
T-W-5Temat: Wpływ czynnika ludzkiego na bezpieczeństwo ruchu Treść: Wybrane uwarunkowania jakości pracy kierowcy. Czynniki fizycznego środowiska pracy. Podział działań niebezpiecznych kierowcy: błędy, naruszenia. Kształtowanie kultury bezpieczeństwa. Ergonomiczne czynniki ryzyka wg kategorii. Ergonomiczne aspekty edukacji komunikacyjnej, Sposoby zwiększania sprawności kierowców. Modele szacowania niezawodności człowieka. Aspekty ergonomii w praktyce.
T-W-2Temat: Podstawowe nurty działalności ergonomicznej Treść: ergonomia korekcyjna (korygująca); ergonomia koncepcyjna (projektowanie ergonomiczne); ergonomia modernizująca
T-W-4Temat: Diagnoza ergonomicznych czynników ryzyka infrastruktury drogowej Treść: Charakterystyka i specyfika polskiej sieci drogowej. Mierniki skuteczności funkcjonalnej infrastruktury transportowej: przepustowość obiektu infrastruktury, dostępność usług przewozowych, wskaźnik „wąskich gardeł” w ruchu drogowym, kongestia; Wpływ ergonomicznych czynników ryzyka infrastruktury drogowej na bezpieczeństwo ruchu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Objaśnienie, wyjaśnienie
M-5Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin testowy w postaci testu podsumowującego efekty wiedzy i umiejętności zdobyty podczas zajęć
S-1Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć studentów: 7 prac pisemnych (2 zadania do rozwiązania w każdej pracy)
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa efektów kształcenia na podstawie testu podsumowującego efekty wiedzy i umiejętności zdobyty podczas ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D4-12_U04Student rozumie podstawy prawne i potrafi dokonać wstępnej oceny uwarunkowań prawnych prostych zadań z zakresu ergonomii w ruchu drogowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U18rozumie podstawy prawne i potrafi dokonać wstępnej oceny uwarunkowań prawnych prostych zadań z zakresu działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie diagnozowania ergonomicznego
C-3Ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji ergonomicznych czynników ryzyka infrastruktury drogowej
C-4Ukształtowanie umiejętności w zakresie diagnozowania wpływu czynnika ludzkiego na bezpieczeństwo ruchu
C-5Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy teoretycznej z zakresu ergonomii
Treści programoweT-A-5Ocena ryzyka związanego z czynnikami ergonomicznymi w oparciu o metodę ErgoEaser
T-W-1Temat: Podstawowe zagadnienia ergonomii Treść: Definicja ergonomii, Przedmiot i zakres oddziaływań ergonomii, Fundamentalne zasady ergonomii.
T-W-3Temat: Diagnozowanie ergonomiczne Treść: Cele diagnozowania ergonomicznego; zakres przedmiotowy, jakościowa diagnoza ergonomiczna; Ergonomiczny wymiar układu kierowca - samochód – otoczenie. Zadania ergonomii systemu infrastruktura/ ruch drogowy; Zadania ergonomii systemu infrastruktura/ mobilność społeczeństwa. Ergonomiczne determinanty bezpieczeństwa ruchu drogowego
T-W-5Temat: Wpływ czynnika ludzkiego na bezpieczeństwo ruchu Treść: Wybrane uwarunkowania jakości pracy kierowcy. Czynniki fizycznego środowiska pracy. Podział działań niebezpiecznych kierowcy: błędy, naruszenia. Kształtowanie kultury bezpieczeństwa. Ergonomiczne czynniki ryzyka wg kategorii. Ergonomiczne aspekty edukacji komunikacyjnej, Sposoby zwiększania sprawności kierowców. Modele szacowania niezawodności człowieka. Aspekty ergonomii w praktyce.
T-W-2Temat: Podstawowe nurty działalności ergonomicznej Treść: ergonomia korekcyjna (korygująca); ergonomia koncepcyjna (projektowanie ergonomiczne); ergonomia modernizująca
T-W-4Temat: Diagnoza ergonomicznych czynników ryzyka infrastruktury drogowej Treść: Charakterystyka i specyfika polskiej sieci drogowej. Mierniki skuteczności funkcjonalnej infrastruktury transportowej: przepustowość obiektu infrastruktury, dostępność usług przewozowych, wskaźnik „wąskich gardeł” w ruchu drogowym, kongestia; Wpływ ergonomicznych czynników ryzyka infrastruktury drogowej na bezpieczeństwo ruchu
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Objaśnienie, wyjaśnienie
M-5Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin testowy w postaci testu podsumowującego efekty wiedzy i umiejętności zdobyty podczas zajęć
S-1Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć studentów: 7 prac pisemnych (2 zadania do rozwiązania w każdej pracy)
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa efektów kształcenia na podstawie testu podsumowującego efekty wiedzy i umiejętności zdobyty podczas ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D4-12_K01Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-5Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy teoretycznej z zakresu ergonomii
C-6Uświadomienie ważności i rozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Treści programoweT-A-1Identyfikacja „wąskich gardeł” w krajowej sieci drogowej
T-A-5Ocena ryzyka związanego z czynnikami ergonomicznymi w oparciu o metodę ErgoEaser
T-W-5Temat: Wpływ czynnika ludzkiego na bezpieczeństwo ruchu Treść: Wybrane uwarunkowania jakości pracy kierowcy. Czynniki fizycznego środowiska pracy. Podział działań niebezpiecznych kierowcy: błędy, naruszenia. Kształtowanie kultury bezpieczeństwa. Ergonomiczne czynniki ryzyka wg kategorii. Ergonomiczne aspekty edukacji komunikacyjnej, Sposoby zwiększania sprawności kierowców. Modele szacowania niezawodności człowieka. Aspekty ergonomii w praktyce.
T-W-4Temat: Diagnoza ergonomicznych czynników ryzyka infrastruktury drogowej Treść: Charakterystyka i specyfika polskiej sieci drogowej. Mierniki skuteczności funkcjonalnej infrastruktury transportowej: przepustowość obiektu infrastruktury, dostępność usług przewozowych, wskaźnik „wąskich gardeł” w ruchu drogowym, kongestia; Wpływ ergonomicznych czynników ryzyka infrastruktury drogowej na bezpieczeństwo ruchu
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Objaśnienie, wyjaśnienie
M-5Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin testowy w postaci testu podsumowującego efekty wiedzy i umiejętności zdobyty podczas zajęć
S-1Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć studentów: 7 prac pisemnych (2 zadania do rozwiązania w każdej pracy)
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa efektów kształcenia na podstawie testu podsumowującego efekty wiedzy i umiejętności zdobyty podczas ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.