Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Inżynieria ruchu w transporcie

Sylabus przedmiotu Współczesne technologie w transporcie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Współczesne technologie w transporcie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Kaup <Magdalena.Kaup@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie wiedzy dotyczącej mechanizmów funkcjonowania transportu oraz technologii przewozowych i ich znaczenia w łańcuchach dostaw
C-2Uzyskanie umiejetnosci analizy i zastosowania określonych technologii procesów -przewozowego i ładunkowego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Gospodarowanie w poszczególnych gałęziach transportu3
T-A-2Czynniki warunkujące stosowanie określonych technologii przewozowych i przeładunkowych3
T-A-3Ekonomiczne aspekty przewozu ładunków i pasażerów2
T-A-4Uwarunkowania technologiczne rozwoju systemu transportowego2
T-A-5Zintegrowany łańcuch dostaw3
T-A-6Kolokwia zaliczeniowe2
15
wykłady
T-W-1Klasyfikacja i formy organizacyjne transportu1
T-W-2Potrzeby i usługi transportowe1
T-W-3Procesy produkcyjne w transporcie1
T-W-4Pojęcie technologii i procesu technologicznego1
T-W-5Technologie procesów przewozowych1
T-W-6Technologie procesów ładunkowych1
T-W-7Techniczno-funkcjonalne aspekty transportu lądowego i wodnego.1
T-W-8Organizacyjno-prawne aspekty transportu lądowego i wodnego.1
T-W-9Udział poszczególnych gałęzi transportu w obsłudze ruchu towarowego i pasażerskiego.1
T-W-10Problematyka funkcjonowania i kierunki rozwoju transportu w Unii Europejskiej1
T-W-11Innowacyjne rozwiązania w transporcie2
T-W-12Wybrane technologie przewozu i przeładunku w transporcie zintegrowanym.2
T-W-13Zaliczenie formy zajęć1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do kolokwiów3
A-A-3Studiowanie literatury7
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia5
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treśći wykładowych
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwia z danej partii materiału

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_B12_W01
Student ma wiedzę dotyczącą współczesnych technologii procesów ładunkowych i przewozowych w poszczególnych gałęziach transportu
TR_1A_W05, TR_1A_W06, TR_1A_W07, TR_1A_W08C-1T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-10, T-W-12, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_B12_U01
Student potrafi określić czynniki warunkujące stosowanie określonych technologii w transporcie
TR_1A_U13C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-4M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_B12_K01
Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w zakresie transportu
TR_1A_K02C-2T-A-2, T-A-3, T-A-4M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_B12_W01
Student ma wiedzę dotyczącą współczesnych technologii procesów ładunkowych i przewozowych w poszczególnych gałęziach transportu
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_B12_U01
Student potrafi określić czynniki warunkujące stosowanie określonych technologii w transporcie
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_B12_K01
Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w zakresie transportu
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli.

Literatura podstawowa

  1. Mindur L., Technologie transportowe, ITeE-PIB, Warszawa-Radom, 2014
  2. Filina-Dawidowicz L., Kaup M., Wiktorowska-Jasik A., Zintegrowany transport wodny i lądowy, ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2014
  3. Mendyk E., Ekonomika transportu, Wyższa Szkoła Logistyki, Poznań, 2009
  4. Prochowski L., Żuchowski A., Technika transportu ładunków, Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2009
  5. Koźlak A., Ekonomika transportu Teoria i praktyka gospodarcza, Uniwersytet Gdański, Gdańsk, 2008
  6. Długosz J., Nowoczesne technologie w logistyce, PWE, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Kujawa J., Organizacja i technika transportu morskiego, Uniwersytet Gdański, Gdańsk, 2005
  2. Ficoń K., Logistyka morska Statki, porty, spedycja, Bel Studio Sp. z o.o., Warszawa, 2010
  3. Tomanek R., Funkcjonownaie transportu, Akademia Ekonomiczna w Katowicach, Katowice, 2004
  4. Zalewski P. i inni, Technologia transportu kolejowego, WKŁ, Warszawa, 2004
  5. Kulczyk J., Winter J., Śródladowy transport wodny, OWPW, Wrocław, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Gospodarowanie w poszczególnych gałęziach transportu3
T-A-2Czynniki warunkujące stosowanie określonych technologii przewozowych i przeładunkowych3
T-A-3Ekonomiczne aspekty przewozu ładunków i pasażerów2
T-A-4Uwarunkowania technologiczne rozwoju systemu transportowego2
T-A-5Zintegrowany łańcuch dostaw3
T-A-6Kolokwia zaliczeniowe2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klasyfikacja i formy organizacyjne transportu1
T-W-2Potrzeby i usługi transportowe1
T-W-3Procesy produkcyjne w transporcie1
T-W-4Pojęcie technologii i procesu technologicznego1
T-W-5Technologie procesów przewozowych1
T-W-6Technologie procesów ładunkowych1
T-W-7Techniczno-funkcjonalne aspekty transportu lądowego i wodnego.1
T-W-8Organizacyjno-prawne aspekty transportu lądowego i wodnego.1
T-W-9Udział poszczególnych gałęzi transportu w obsłudze ruchu towarowego i pasażerskiego.1
T-W-10Problematyka funkcjonowania i kierunki rozwoju transportu w Unii Europejskiej1
T-W-11Innowacyjne rozwiązania w transporcie2
T-W-12Wybrane technologie przewozu i przeładunku w transporcie zintegrowanym.2
T-W-13Zaliczenie formy zajęć1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do kolokwiów3
A-A-3Studiowanie literatury7
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia5
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_B12_W01Student ma wiedzę dotyczącą współczesnych technologii procesów ładunkowych i przewozowych w poszczególnych gałęziach transportu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W05ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia prawnych i ekonomicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej w obszarze transportu
TR_1A_W06ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą funkcjonowania systemów transportowych i logistycznych, zna i rozumie zasady ich projektowania i analizy oraz zna i rozumie zasady gospodarki materiałowej
TR_1A_W07ma wiedzę dotyczącą budowy i zastosowania środków transportu i ich podsystemów, zna ich zasady projektowania oraz trendy rozwojowe
TR_1A_W08ma wiedzę na temat funkcjonowania i wykorzystywania infrastruktury transportowej oraz zna metody jej kształtowania
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy dotyczącej mechanizmów funkcjonowania transportu oraz technologii przewozowych i ich znaczenia w łańcuchach dostaw
Treści programoweT-W-7Techniczno-funkcjonalne aspekty transportu lądowego i wodnego.
T-W-8Organizacyjno-prawne aspekty transportu lądowego i wodnego.
T-W-9Udział poszczególnych gałęzi transportu w obsłudze ruchu towarowego i pasażerskiego.
T-W-11Innowacyjne rozwiązania w transporcie
T-W-10Problematyka funkcjonowania i kierunki rozwoju transportu w Unii Europejskiej
T-W-12Wybrane technologie przewozu i przeładunku w transporcie zintegrowanym.
T-W-4Pojęcie technologii i procesu technologicznego
T-W-3Procesy produkcyjne w transporcie
T-W-1Klasyfikacja i formy organizacyjne transportu
T-W-2Potrzeby i usługi transportowe
T-W-5Technologie procesów przewozowych
T-W-6Technologie procesów ładunkowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treśći wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_B12_U01Student potrafi określić czynniki warunkujące stosowanie określonych technologii w transporcie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem - istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-2Uzyskanie umiejetnosci analizy i zastosowania określonych technologii procesów -przewozowego i ładunkowego
Treści programoweT-A-1Gospodarowanie w poszczególnych gałęziach transportu
T-A-2Czynniki warunkujące stosowanie określonych technologii przewozowych i przeładunkowych
T-A-3Ekonomiczne aspekty przewozu ładunków i pasażerów
T-A-5Zintegrowany łańcuch dostaw
T-A-4Uwarunkowania technologiczne rozwoju systemu transportowego
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwia z danej partii materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_B12_K01Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w zakresie transportu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Uzyskanie umiejetnosci analizy i zastosowania określonych technologii procesów -przewozowego i ładunkowego
Treści programoweT-A-2Czynniki warunkujące stosowanie określonych technologii przewozowych i przeładunkowych
T-A-3Ekonomiczne aspekty przewozu ładunków i pasażerów
T-A-4Uwarunkowania technologiczne rozwoju systemu transportowego
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwia z danej partii materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli.