Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Inżynieria ruchu w transporcie

Sylabus przedmiotu Ładunkoznawstwo i techniki składowania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ładunkoznawstwo i techniki składowania
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Maja Chmielewska-Przybysz <m.przybysz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wiesław Józiak <Wieslaw.Joziak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 2,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomości matematyki i fizyki z zakresu szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z właściwościami i wrażliwościami łaadunków oraz sposobani ich zabezpieczania na czas transportu.
C-2Zapoznanie studentów z zasadami doboru środków transportu
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi technikami składowania ładunków, z rozwiązaniami konstrukcyjnymi i wyposażeniem magazynów oraz z czynnościami wykonywanymi w magazynach na rzecz ładunków.
C-4Umiejętność pracy w zespole przy rozwiązywaniu zadań technicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczania łącznej masy i objętości ładunków. Wyznaczanie wymiarów opakowań.3
T-A-2Dobór środków transportu. Rozmieszczenie ładunków w przestrzeni składowej środków transportu.3
T-A-3Określanie wielkości przestrzeni składowej oraz dobór wyposażenia magazynów.3
T-A-4Obliczenia wigotności bezwzględnej, względnej i właściwej powietrza.4
T-A-5Kolokwia zaliczeniowe2
15
wykłady
T-W-1Wiadomości podstawowe2
T-W-2Właściwości, wrażliwości i procesy biochemiczne zachodzące w ładunkach.4
T-W-3Metody i formy zabezpieczenia ładunków w transporcie5
T-W-4Klasyfikacja ładunków4
T-W-5Magazyny, techniki składowania i czynności wykonywane w magazynach6
T-W-6Wyposażenie magazynów5
T-W-7Klimatologia2
T-W-8Zaliczenie wykładu2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Wykonywanie zadań domowych4
A-A-3Przygotowanie się do kolokwiów2
A-A-4Udział w konsultacjach4
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia10
A-W-3Studiowanie literatury i czasopism branżowych10
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-2Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie przkładowych zadań przy tablicy przy aktywnym udziale studentów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wskazywanie braków wiedzy i umiejętności w trakcie trwania ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwia z danej partii materiału (ćwiczenia)
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_C07_W01
Student zna właściwości oraz czynniki wpływające na jakość ładunków. Ma wiedzę umożliwiającą dobór optymalnego środka transportu, jego właściwego załadowania a także metody i warunków składowania. W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada wiedzę umożliwiającą wyznaczenie powierzchni składowej oraz dobór wyposażenia magazynu.
TR_1A_W13C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-W-1, T-W-4, T-W-7, T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-5M-1S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_C07_U01
Student, na podstawie prostych obliczeń inżynierskich, potrafi dobierać środki transportu i określać sposób ich załadunku. Potrafi dobierać właściwe warunki transportu i składowania. W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić wyznaczać wielkość przestrzeni składowej oraz dobierać wyposarzenie techniczne magazynów.
TR_1A_U15C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-W-1, T-W-4, T-W-7, T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_C07_K01
Student umie współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
TR_1A_K04C-4T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_C07_W01
Student zna właściwości oraz czynniki wpływające na jakość ładunków. Ma wiedzę umożliwiającą dobór optymalnego środka transportu, jego właściwego załadowania a także metody i warunków składowania. W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada wiedzę umożliwiającą wyznaczenie powierzchni składowej oraz dobór wyposażenia magazynu.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu ładunkoznawstwa i technik składowania
3,0Student posiada jedynie podstawową wiedzę z zakresu ładunkoznawstwa i technik składowania. Student ma trudności z rozwiązywaniem typowych zadań
3,5Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 3,0 a 4,0
4,0Student posiada obszerną wiedzę z zakresu ładunkoznawstwa i technik składowania. Student potrafi rozwiązywać typowe zadania; popełnia błędy rozwiązując zadania nietypowe.
4,5Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 4,0 a 5,0
5,0Student posiada obszerną wiedzę z zakresu ładunkoznawstwa i technik składowania. Poprawnie rozwiązuje zadania nietypowe. Wykazuje zainteresowanie przedmiotem wykraczające poza przedstawioną tematykę.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_C07_U01
Student, na podstawie prostych obliczeń inżynierskich, potrafi dobierać środki transportu i określać sposób ich załadunku. Potrafi dobierać właściwe warunki transportu i składowania. W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić wyznaczać wielkość przestrzeni składowej oraz dobierać wyposarzenie techniczne magazynów.
2,0Student nie posiada podstawowych umiejętności z zakresu ładunkoznawstwa i technik składowania.
3,0Student posiada jedynie podstawowe umiejętności z zakresu ładunkoznawstwa i technik składowania. Student ma trudności z rozwiązywaniem typowych zadań
3,5Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 3,0 a 4,0
4,0Student posiada umiejętności z zakresu ładunkoznawstwa i technik składowania. Student potrafi rozwiązywać typowe zadania; popełnia błędy rozwiązując zadania nietypowe.
4,5Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 4,0 a 5,0
5,0Student posiada wszechstronne umiejętności z zakresu ładunkoznawstwa i technik składowania. Poprawnie rozwiązuje zadania nietypowe. Wykazuje zainteresowanie przedmiotem wykraczające poza przedstawioną tematykę.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_C07_K01
Student umie współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
2,0Student nie potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz podporządkować się zasadom pracy w zespole. Nie jest świadomy odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
3,0Student potrafi realizaować zadania w grupie ale nie potrafi podporządkować się zasadom pracy w zespole. Nie jest świadomy odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
3,5Student potrafi realizaować zadania w grupie oraz podporządkować się zasadom pracy w zespole. Jest świadomy odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
4,0Student potrafi organizować i realizaować zadania w grupie i podporządkować się zasadom pracy w zespole. Jest świadomy odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
4,5Student potrafi organizować i zaproponować własne pomysły przy realizacji zadań w grupie. Jest świadomy odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
5,0Student potrafi organizować i podejmować własne inicjatywy przy realizacji zadań w grupie. Jest świadomy odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.

Literatura podstawowa

  1. Grzybowisk Lesław, Łączyński Bogumił, Narodzonek Adam, Puchalski Jerzy, Kontenery w transporcie morskim, Trademar, Gdynia, 1999
  2. Mokrzyszczak Halina, Ładunkoznawstwo, WKŁ, Warszawa, 1985
  3. Scharnow Renate, Wizmur Janina, Ładunkoznawstwo okrętowe, Dział Wydawnictw Wyższej Szkoły Morskiej, Gdynia, 2000
  4. Andrzej Korzeniowski, Zarządzanie gospodarką magazynową, PWE, Warszawa, 1997

Literatura dodatkowa

  1. Gubała Marek, Popielas Jan, Podstawy zarządzania magazynem w przykładach, Instytut Logistyki i Magazynowania, Poznań, 2002
  2. Karpiel Łucja, Skrzypek Mieczysław, Towaroznawstwo ogólne, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczania łącznej masy i objętości ładunków. Wyznaczanie wymiarów opakowań.3
T-A-2Dobór środków transportu. Rozmieszczenie ładunków w przestrzeni składowej środków transportu.3
T-A-3Określanie wielkości przestrzeni składowej oraz dobór wyposażenia magazynów.3
T-A-4Obliczenia wigotności bezwzględnej, względnej i właściwej powietrza.4
T-A-5Kolokwia zaliczeniowe2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wiadomości podstawowe2
T-W-2Właściwości, wrażliwości i procesy biochemiczne zachodzące w ładunkach.4
T-W-3Metody i formy zabezpieczenia ładunków w transporcie5
T-W-4Klasyfikacja ładunków4
T-W-5Magazyny, techniki składowania i czynności wykonywane w magazynach6
T-W-6Wyposażenie magazynów5
T-W-7Klimatologia2
T-W-8Zaliczenie wykładu2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Wykonywanie zadań domowych4
A-A-3Przygotowanie się do kolokwiów2
A-A-4Udział w konsultacjach4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia10
A-W-3Studiowanie literatury i czasopism branżowych10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_C07_W01Student zna właściwości oraz czynniki wpływające na jakość ładunków. Ma wiedzę umożliwiającą dobór optymalnego środka transportu, jego właściwego załadowania a także metody i warunków składowania. W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada wiedzę umożliwiającą wyznaczenie powierzchni składowej oraz dobór wyposażenia magazynu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W13ma wiedzę dotyczącą podstawowych zagadnień z zakresu ładunkoznawstwa, zna metody i formy zabezpieczenia ładunków w transporcie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z właściwościami i wrażliwościami łaadunków oraz sposobani ich zabezpieczania na czas transportu.
C-2Zapoznanie studentów z zasadami doboru środków transportu
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi technikami składowania ładunków, z rozwiązaniami konstrukcyjnymi i wyposażeniem magazynów oraz z czynnościami wykonywanymi w magazynach na rzecz ładunków.
Treści programoweT-A-1Obliczania łącznej masy i objętości ładunków. Wyznaczanie wymiarów opakowań.
T-A-2Dobór środków transportu. Rozmieszczenie ładunków w przestrzeni składowej środków transportu.
T-A-4Obliczenia wigotności bezwzględnej, względnej i właściwej powietrza.
T-A-3Określanie wielkości przestrzeni składowej oraz dobór wyposażenia magazynów.
T-W-1Wiadomości podstawowe
T-W-4Klasyfikacja ładunków
T-W-7Klimatologia
T-W-2Właściwości, wrażliwości i procesy biochemiczne zachodzące w ładunkach.
T-W-6Wyposażenie magazynów
T-W-3Metody i formy zabezpieczenia ładunków w transporcie
T-W-5Magazyny, techniki składowania i czynności wykonywane w magazynach
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwia z danej partii materiału (ćwiczenia)
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu ładunkoznawstwa i technik składowania
3,0Student posiada jedynie podstawową wiedzę z zakresu ładunkoznawstwa i technik składowania. Student ma trudności z rozwiązywaniem typowych zadań
3,5Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 3,0 a 4,0
4,0Student posiada obszerną wiedzę z zakresu ładunkoznawstwa i technik składowania. Student potrafi rozwiązywać typowe zadania; popełnia błędy rozwiązując zadania nietypowe.
4,5Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 4,0 a 5,0
5,0Student posiada obszerną wiedzę z zakresu ładunkoznawstwa i technik składowania. Poprawnie rozwiązuje zadania nietypowe. Wykazuje zainteresowanie przedmiotem wykraczające poza przedstawioną tematykę.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_C07_U01Student, na podstawie prostych obliczeń inżynierskich, potrafi dobierać środki transportu i określać sposób ich załadunku. Potrafi dobierać właściwe warunki transportu i składowania. W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić wyznaczać wielkość przestrzeni składowej oraz dobierać wyposarzenie techniczne magazynów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U15potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla transportu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z właściwościami i wrażliwościami łaadunków oraz sposobani ich zabezpieczania na czas transportu.
C-2Zapoznanie studentów z zasadami doboru środków transportu
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi technikami składowania ładunków, z rozwiązaniami konstrukcyjnymi i wyposażeniem magazynów oraz z czynnościami wykonywanymi w magazynach na rzecz ładunków.
Treści programoweT-A-1Obliczania łącznej masy i objętości ładunków. Wyznaczanie wymiarów opakowań.
T-A-2Dobór środków transportu. Rozmieszczenie ładunków w przestrzeni składowej środków transportu.
T-A-4Obliczenia wigotności bezwzględnej, względnej i właściwej powietrza.
T-A-3Określanie wielkości przestrzeni składowej oraz dobór wyposażenia magazynów.
T-W-1Wiadomości podstawowe
T-W-4Klasyfikacja ładunków
T-W-7Klimatologia
T-W-2Właściwości, wrażliwości i procesy biochemiczne zachodzące w ładunkach.
T-W-6Wyposażenie magazynów
T-W-3Metody i formy zabezpieczenia ładunków w transporcie
T-W-5Magazyny, techniki składowania i czynności wykonywane w magazynach
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-2Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie przkładowych zadań przy tablicy przy aktywnym udziale studentów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wskazywanie braków wiedzy i umiejętności w trakcie trwania ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwia z danej partii materiału (ćwiczenia)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowych umiejętności z zakresu ładunkoznawstwa i technik składowania.
3,0Student posiada jedynie podstawowe umiejętności z zakresu ładunkoznawstwa i technik składowania. Student ma trudności z rozwiązywaniem typowych zadań
3,5Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 3,0 a 4,0
4,0Student posiada umiejętności z zakresu ładunkoznawstwa i technik składowania. Student potrafi rozwiązywać typowe zadania; popełnia błędy rozwiązując zadania nietypowe.
4,5Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 4,0 a 5,0
5,0Student posiada wszechstronne umiejętności z zakresu ładunkoznawstwa i technik składowania. Poprawnie rozwiązuje zadania nietypowe. Wykazuje zainteresowanie przedmiotem wykraczające poza przedstawioną tematykę.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_C07_K01Student umie współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-4Umiejętność pracy w zespole przy rozwiązywaniu zadań technicznych
Treści programoweT-A-1Obliczania łącznej masy i objętości ładunków. Wyznaczanie wymiarów opakowań.
T-A-2Dobór środków transportu. Rozmieszczenie ładunków w przestrzeni składowej środków transportu.
T-A-4Obliczenia wigotności bezwzględnej, względnej i właściwej powietrza.
T-A-3Określanie wielkości przestrzeni składowej oraz dobór wyposażenia magazynów.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie przkładowych zadań przy tablicy przy aktywnym udziale studentów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wskazywanie braków wiedzy i umiejętności w trakcie trwania ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz podporządkować się zasadom pracy w zespole. Nie jest świadomy odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
3,0Student potrafi realizaować zadania w grupie ale nie potrafi podporządkować się zasadom pracy w zespole. Nie jest świadomy odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
3,5Student potrafi realizaować zadania w grupie oraz podporządkować się zasadom pracy w zespole. Jest świadomy odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
4,0Student potrafi organizować i realizaować zadania w grupie i podporządkować się zasadom pracy w zespole. Jest świadomy odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
4,5Student potrafi organizować i zaproponować własne pomysły przy realizacji zadań w grupie. Jest świadomy odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
5,0Student potrafi organizować i podejmować własne inicjatywy przy realizacji zadań w grupie. Jest świadomy odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.