Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Urządzenia klimatyzacyjne i chłodnicze:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Urządzenia klimatyzacyjne i chłodnicze
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>, Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 2,50,67zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,50,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Termodynamika
W-2Wentylacja i klimatyzacja
W-3Podstawy chłodnictwa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy i umiejętnosći w zakresie wyposażenia i doboru urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczenia obiegów klimatyzacyjnych i chłodniczych14
T-A-2zaliczenie1
15
wykłady
T-W-1Systemy klimatyzacji pomieszczeń na statku.2
T-W-2Elementy systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.2
T-W-3Podstawy obliczania systemów wentylacji i klimatyzacji na statku2
T-W-4Klimatyzatory, typy i rozwiązania.1
T-W-5Rozwiązania wentylacji w ładowniach, maszynowniach, magazynach, pomieszceniach mieszkalnych i technicznych.2
T-W-6Urządzenia do obróbki powietrza, schematu instalacji klimatyzacyjnych jedno-i dwuprzewodowe, nisko-i wysokociśnieniowe, jedno i wielostopniowe2
T-W-7Wentylator, kanały powietrzne, czerpnia i urządzenia do wprowadzenia powietrza do pomieszczeń.2
T-W-8Klimatyzacja w hiperbarycznych systemach morskich. Sterowanie pracą urządzeń klimatyzacyjnych.4
T-W-9Zagadnienie optymalnego zużycia energii przez układy klimatyzacyjne2
T-W-10Urządzenia chłodncize magazynu prowiantu.3
T-W-11Urządzenia chłodnicze klimatyzacji.2
T-W-12Urządzenia chłodnicze chłodniowców.2
T-W-13Urządzenia chłodnicze kontenerów chłodniczych.2
T-W-14Urządzenia chłodnicze magazynow prowiantu.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczesnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2Przygotowanie się do ćwiczeń11
A-A-3Studiowanie literatury11
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia1
38
wykłady
A-W-1Uczesnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury21
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów10
A-W-4Uczestnictwo w zaliczeniu2
63

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu w formie pisemnej
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_O01-2_W01
Ma podstawową wiedzę o lewobieżnych obiegach termodynamicznych i procesach obróbki powietrza: nawilżania, chłodzenia, ogrzewania i osuszania. Zna podstawowe elementy urządzeń klimatyzacyjnych i wymagania dla pomieszczeń różnych typów, jak i komór chłodniczych. Ma podstawy do oceny skojarzonej gospodarki energetycznej w obiektach.
O_1A_W08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-12, T-W-11, T-W-13, T-W-14M-1S-1
O_1A_O01-2_W02
Ma podstawową wiedzę o instalacjach wentylacyjnych i klimatyzacyjnych i chłodniczych stosowanych w oceanotechnice. W tym ma wiedzę na temat obiektów lewobieżnych chłodziarek i pomp ciepła, o bezpośrednich i pośrednich urządzeniach chłodniczych, o rodzajach czynników chłodniczych, o zaletach rozwiązań wielostopniowych i kaskadowych
O_1A_W17C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-12, T-W-11, T-W-13, T-W-14M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_O01-2_U01
Potrafi dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych, urządzeń, obiektów, systemów, procesów produkcyjnych, metod eksploatacji urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych
O_1A_U07C-1T-A-1M-2S-2
O_1A_O01-2_U02
Potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich w tym koszty wy-tworzenia i eksploatacji obiektów technicznych; umie uwzględnić kryterium ekonomiczne w projektowaniu urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych.
O_1A_U10C-1T-A-1M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_O01-2_K01
Jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa w oceanotechnice i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejęt-ność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa związanego z obecnością urządzeń wentylacyjnych i klimatyzacyjnych i chłodniczych oceanotechnice
O_1A_K07C-1T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-12, T-W-11, T-W-13, T-W-14M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_1A_O01-2_W01
Ma podstawową wiedzę o lewobieżnych obiegach termodynamicznych i procesach obróbki powietrza: nawilżania, chłodzenia, ogrzewania i osuszania. Zna podstawowe elementy urządzeń klimatyzacyjnych i wymagania dla pomieszczeń różnych typów, jak i komór chłodniczych. Ma podstawy do oceny skojarzonej gospodarki energetycznej w obiektach.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
O_1A_O01-2_W02
Ma podstawową wiedzę o instalacjach wentylacyjnych i klimatyzacyjnych i chłodniczych stosowanych w oceanotechnice. W tym ma wiedzę na temat obiektów lewobieżnych chłodziarek i pomp ciepła, o bezpośrednich i pośrednich urządzeniach chłodniczych, o rodzajach czynników chłodniczych, o zaletach rozwiązań wielostopniowych i kaskadowych
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przyładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przyładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego obiegu lewobieznego.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe obiegu lewobieznego.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_1A_O01-2_U01
Potrafi dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych, urządzeń, obiektów, systemów, procesów produkcyjnych, metod eksploatacji urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przyładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przyładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego obiegu lewobieznego.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe obiegu lewobieznego.
O_1A_O01-2_U02
Potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich w tym koszty wy-tworzenia i eksploatacji obiektów technicznych; umie uwzględnić kryterium ekonomiczne w projektowaniu urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przyładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przyładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego obiegu lewobieznego.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe obiegu lewobieznego.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_1A_O01-2_K01
Jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa w oceanotechnice i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejęt-ność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa związanego z obecnością urządzeń wentylacyjnych i klimatyzacyjnych i chłodniczych oceanotechnice
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli

Literatura podstawowa

  1. Kąkol M., Chłodnictwo, wentylacja i klimatyzacja w jednostkach morskich, Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1982
  2. Maczek K., Schnotale J.,Skrzyniowska D.,Sikorska-Bączek R., Uzdatnianie powietrza w inżynierii środowiska dla celów wentylacji i klimatyzacji, Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2010
  3. Piotrowski J, Chłodnictwo okrętowe, Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1994
  4. Recnagel, Sprenger, Schramek, Kompendium wiedzy: Ogrzewnictwo, klimatyzacja, ciepła woda. chłodnictwo., Omni, Wrocław, 2008
  5. Wasiluk W., Wentylacja i klimatyzacja na statku, Morskie, Gdańsk, 1977
  6. Zakrzewski B., Obliczenia obiegów chłodniczych i klimatyzacyjnych, Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1991

Literatura dodatkowa

  1. Czapp M., Charun H., Bohdal T., Badania laboratoryjne urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych., Politechnika Koszalińska, Koszalin, 1996
  2. Fodemski T.R., Pomiary cieplne. Część I i II, Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczenia obiegów klimatyzacyjnych i chłodniczych14
T-A-2zaliczenie1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Systemy klimatyzacji pomieszczeń na statku.2
T-W-2Elementy systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.2
T-W-3Podstawy obliczania systemów wentylacji i klimatyzacji na statku2
T-W-4Klimatyzatory, typy i rozwiązania.1
T-W-5Rozwiązania wentylacji w ładowniach, maszynowniach, magazynach, pomieszceniach mieszkalnych i technicznych.2
T-W-6Urządzenia do obróbki powietrza, schematu instalacji klimatyzacyjnych jedno-i dwuprzewodowe, nisko-i wysokociśnieniowe, jedno i wielostopniowe2
T-W-7Wentylator, kanały powietrzne, czerpnia i urządzenia do wprowadzenia powietrza do pomieszczeń.2
T-W-8Klimatyzacja w hiperbarycznych systemach morskich. Sterowanie pracą urządzeń klimatyzacyjnych.4
T-W-9Zagadnienie optymalnego zużycia energii przez układy klimatyzacyjne2
T-W-10Urządzenia chłodncize magazynu prowiantu.3
T-W-11Urządzenia chłodnicze klimatyzacji.2
T-W-12Urządzenia chłodnicze chłodniowców.2
T-W-13Urządzenia chłodnicze kontenerów chłodniczych.2
T-W-14Urządzenia chłodnicze magazynow prowiantu.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczesnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2Przygotowanie się do ćwiczeń11
A-A-3Studiowanie literatury11
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia1
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczesnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury21
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów10
A-W-4Uczestnictwo w zaliczeniu2
63
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_1A_O01-2_W01Ma podstawową wiedzę o lewobieżnych obiegach termodynamicznych i procesach obróbki powietrza: nawilżania, chłodzenia, ogrzewania i osuszania. Zna podstawowe elementy urządzeń klimatyzacyjnych i wymagania dla pomieszczeń różnych typów, jak i komór chłodniczych. Ma podstawy do oceny skojarzonej gospodarki energetycznej w obiektach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W08ma wiedzę w zakresie termodynamiki technicznej; zna różnorodne źródła energii oraz sposoby ich wykorzystania w technice
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętnosći w zakresie wyposażenia i doboru urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych
Treści programoweT-W-1Systemy klimatyzacji pomieszczeń na statku.
T-W-2Elementy systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
T-W-3Podstawy obliczania systemów wentylacji i klimatyzacji na statku
T-W-4Klimatyzatory, typy i rozwiązania.
T-W-5Rozwiązania wentylacji w ładowniach, maszynowniach, magazynach, pomieszceniach mieszkalnych i technicznych.
T-W-6Urządzenia do obróbki powietrza, schematu instalacji klimatyzacyjnych jedno-i dwuprzewodowe, nisko-i wysokociśnieniowe, jedno i wielostopniowe
T-W-7Wentylator, kanały powietrzne, czerpnia i urządzenia do wprowadzenia powietrza do pomieszczeń.
T-W-8Klimatyzacja w hiperbarycznych systemach morskich. Sterowanie pracą urządzeń klimatyzacyjnych.
T-W-9Zagadnienie optymalnego zużycia energii przez układy klimatyzacyjne
T-W-10Urządzenia chłodncize magazynu prowiantu.
T-W-12Urządzenia chłodnicze chłodniowców.
T-W-11Urządzenia chłodnicze klimatyzacji.
T-W-13Urządzenia chłodnicze kontenerów chłodniczych.
T-W-14Urządzenia chłodnicze magazynow prowiantu.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_1A_O01-2_W02Ma podstawową wiedzę o instalacjach wentylacyjnych i klimatyzacyjnych i chłodniczych stosowanych w oceanotechnice. W tym ma wiedzę na temat obiektów lewobieżnych chłodziarek i pomp ciepła, o bezpośrednich i pośrednich urządzeniach chłodniczych, o rodzajach czynników chłodniczych, o zaletach rozwiązań wielostopniowych i kaskadowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W17ma wiedzę w zakresie wyposażenia obiektów oceanotechnicznych w urządzenia, instalacje i systemy bezpieczeństwa, w tym urządzenia pokładowe, instalacje ładunkowe, balastowe, do pozyskiwania zasobów morskich, sanitarne, klimatyzacyjne, wentylacyjne, grzewcze, itp.
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętnosći w zakresie wyposażenia i doboru urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych
Treści programoweT-W-1Systemy klimatyzacji pomieszczeń na statku.
T-W-2Elementy systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
T-W-3Podstawy obliczania systemów wentylacji i klimatyzacji na statku
T-W-4Klimatyzatory, typy i rozwiązania.
T-W-5Rozwiązania wentylacji w ładowniach, maszynowniach, magazynach, pomieszceniach mieszkalnych i technicznych.
T-W-6Urządzenia do obróbki powietrza, schematu instalacji klimatyzacyjnych jedno-i dwuprzewodowe, nisko-i wysokociśnieniowe, jedno i wielostopniowe
T-W-7Wentylator, kanały powietrzne, czerpnia i urządzenia do wprowadzenia powietrza do pomieszczeń.
T-W-8Klimatyzacja w hiperbarycznych systemach morskich. Sterowanie pracą urządzeń klimatyzacyjnych.
T-W-9Zagadnienie optymalnego zużycia energii przez układy klimatyzacyjne
T-W-10Urządzenia chłodncize magazynu prowiantu.
T-W-12Urządzenia chłodnicze chłodniowców.
T-W-11Urządzenia chłodnicze klimatyzacji.
T-W-13Urządzenia chłodnicze kontenerów chłodniczych.
T-W-14Urządzenia chłodnicze magazynow prowiantu.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przyładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przyładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego obiegu lewobieznego.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe obiegu lewobieznego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_1A_O01-2_U01Potrafi dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych, urządzeń, obiektów, systemów, procesów produkcyjnych, metod eksploatacji urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U07potrafi dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych, urządzeń, obiektów, systemów, procesów produkcyjnych, metod eksploatacji
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętnosći w zakresie wyposażenia i doboru urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych
Treści programoweT-A-1Obliczenia obiegów klimatyzacyjnych i chłodniczych
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przyładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przyładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego obiegu lewobieznego.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe obiegu lewobieznego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_1A_O01-2_U02Potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich w tym koszty wy-tworzenia i eksploatacji obiektów technicznych; umie uwzględnić kryterium ekonomiczne w projektowaniu urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U10potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich w tym koszty wytworzenia i eksploatacji obiektów technicznych; umie uwzględnić kryterium ekonomiczne w projektowaniu
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętnosći w zakresie wyposażenia i doboru urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych
Treści programoweT-A-1Obliczenia obiegów klimatyzacyjnych i chłodniczych
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przyładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przyładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego obiegu lewobieznego.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe obiegu lewobieznego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_1A_O01-2_K01Jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa w oceanotechnice i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejęt-ność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa związanego z obecnością urządzeń wentylacyjnych i klimatyzacyjnych i chłodniczych oceanotechnice
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_K07jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa w oceanotechnice i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa w oceanotechnice
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętnosći w zakresie wyposażenia i doboru urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych
Treści programoweT-A-1Obliczenia obiegów klimatyzacyjnych i chłodniczych
T-W-1Systemy klimatyzacji pomieszczeń na statku.
T-W-2Elementy systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
T-W-3Podstawy obliczania systemów wentylacji i klimatyzacji na statku
T-W-4Klimatyzatory, typy i rozwiązania.
T-W-5Rozwiązania wentylacji w ładowniach, maszynowniach, magazynach, pomieszceniach mieszkalnych i technicznych.
T-W-6Urządzenia do obróbki powietrza, schematu instalacji klimatyzacyjnych jedno-i dwuprzewodowe, nisko-i wysokociśnieniowe, jedno i wielostopniowe
T-W-7Wentylator, kanały powietrzne, czerpnia i urządzenia do wprowadzenia powietrza do pomieszczeń.
T-W-8Klimatyzacja w hiperbarycznych systemach morskich. Sterowanie pracą urządzeń klimatyzacyjnych.
T-W-9Zagadnienie optymalnego zużycia energii przez układy klimatyzacyjne
T-W-10Urządzenia chłodncize magazynu prowiantu.
T-W-12Urządzenia chłodnicze chłodniowców.
T-W-11Urządzenia chłodnicze klimatyzacji.
T-W-13Urządzenia chłodnicze kontenerów chłodniczych.
T-W-14Urządzenia chłodnicze magazynow prowiantu.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli