Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)
specjalność: Budowa i eksploatacja siłowni okrętowych

Sylabus przedmiotu Układy przeniesienia napędu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Układy przeniesienia napędu
Specjalność Budowa i eksploatacja siłowni okrętowych
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Zeńczak <Wojciech.Zenczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 30 2,00,50zaliczenie
projektyP7 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu teorii okrętów, podstaw konstrukcji maszyn, maszyn cieplnych, urządzeń pomocniczych siłowni i siłowni okrętowych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność w zakresie podstaw projektowania i budowy różnych typów układów napędowych statków.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Przykłady doboru głównego układu napędowego.5
T-P-2Podstawowe obliczenia elementów linii wałów.4
T-P-3Analiza pracy układów w zmiennych warunkach pływania. Budowa charakterystyk napędowych.5
T-P-4Prezentacja i zaliczenie projektów.1
15
wykłady
T-W-1Współpraca układu silnik - śruba - kadłub: punkt ustalonej współpracy układu; zmienne warunki pływania; pola pracy tłokowego silnika o zapłonie samoczynnym; dobór silnika napędu głównego.7
T-W-2Możliwości rozszerzenia pola pracy silnika: zastosowanie śrub o skoku nastawnym, przekładni mechanicznych, przekładni hydraulicznych i elektrycznych.4
T-W-3Charakterystyki napędowe.4
T-W-4Linie wałów okrętowych: konstrukcja wałów napędowych, łożyska wałów napędowych, sprzęgła w głównych układach napędowych, sprawność linii wałów.10
T-W-5Usytuowanie układu napędowego statku w siłowni.2
T-W-6Napędy spalinowo-elektryczne oraz hybrydowe.2
T-W-7Zaliczenie wykladów.1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.14
A-P-2Przygotowanie do zajęć i prezentacji projektów.10
A-P-3Prezentacja i zaliczenie projektów.1
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.29
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów.20
A-W-3Zaliczenie wykładów.1
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy.
M-3Metody praktyczne: metoda projektów z użyciem komputera.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Podsumowanie wiedzy z zakresu budowy i projektowania głównych układów napędowych.
S-2Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta w trakcie wykonywania projektu oraz identyfikacja ewentualnych braków.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_D2-16_W01
Student ma wiedzę z zakresu budowy i projektowania okrętowych układów napędowych.
O_1A_W12, O_1A_W14, O_1A_W16C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-6M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_D2-16_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć obliczać i dobierać elementy układów napędowych i wykonywać proste projekty tych układów.
O_1A_U02, O_1A_U03, O_1A_U04, O_1A_U07, O_1A_U09, O_1A_U10C-1T-P-1, T-P-2, T-P-3M-2, M-1, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_D2-16_K01
Student nabędzie świadomość ważności pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym zagrożeń bezpieczeństwa i występującego ryzyka związanego z budową siłowni okrętowych.
O_1A_K02, O_1A_K04, O_1A_K05, O_1A_K07C-1T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-6M-2, M-1, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_1A_D2-16_W01
Student ma wiedzę z zakresu budowy i projektowania okrętowych układów napędowych.
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy z zakresu studiowanego przedmiotu.
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawową wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o uzupełniającą wiedzę literaturową.
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o krytyczną ocenę informacji literaturowej.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_1A_D2-16_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć obliczać i dobierać elementy układów napędowych i wykonywać proste projekty tych układów.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikację rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_1A_D2-16_K01
Student nabędzie świadomość ważności pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym zagrożeń bezpieczeństwa i występującego ryzyka związanego z budową siłowni okrętowych.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu elementarnym.
3,5Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu podstawowym.
4,0Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu.
4,5Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość i pełną świadomość swojej roli.

Literatura podstawowa

  1. Balcerski A., Siłownie okrętowe. Podstawy termodynamiki, silniki i napędy główne, urządzenia pomocnicze, instalacje, Politechnika Gdańska, Gdańsk, 1990
  2. Chachulski K., Podstawy napędu okrętowego, Wyższa Szkoła Morska, Gdynia, 1988
  3. Cudny K., Linie wałów okrętowych, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1990
  4. Jeziorski A., Michalski R., Materiały pomocnicze do wykładów i ćwiczeń z siłowni okrętowych, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1985

Literatura dodatkowa

  1. Przepisy klasyfikacji i budowy statków morskich, Polski Rejestr Statków, Gdańsk, Wydania aktualne

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Przykłady doboru głównego układu napędowego.5
T-P-2Podstawowe obliczenia elementów linii wałów.4
T-P-3Analiza pracy układów w zmiennych warunkach pływania. Budowa charakterystyk napędowych.5
T-P-4Prezentacja i zaliczenie projektów.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Współpraca układu silnik - śruba - kadłub: punkt ustalonej współpracy układu; zmienne warunki pływania; pola pracy tłokowego silnika o zapłonie samoczynnym; dobór silnika napędu głównego.7
T-W-2Możliwości rozszerzenia pola pracy silnika: zastosowanie śrub o skoku nastawnym, przekładni mechanicznych, przekładni hydraulicznych i elektrycznych.4
T-W-3Charakterystyki napędowe.4
T-W-4Linie wałów okrętowych: konstrukcja wałów napędowych, łożyska wałów napędowych, sprzęgła w głównych układach napędowych, sprawność linii wałów.10
T-W-5Usytuowanie układu napędowego statku w siłowni.2
T-W-6Napędy spalinowo-elektryczne oraz hybrydowe.2
T-W-7Zaliczenie wykladów.1
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.14
A-P-2Przygotowanie do zajęć i prezentacji projektów.10
A-P-3Prezentacja i zaliczenie projektów.1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.29
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów.20
A-W-3Zaliczenie wykładów.1
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_1A_D2-16_W01Student ma wiedzę z zakresu budowy i projektowania okrętowych układów napędowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W12ma wiedzę w zakresie podstaw konstrukcji maszyn, w tym projektowania i doboru typowych elementów mechanizmów i maszyn, ich pasowań, łożyskowania, przekładni, itp.
O_1A_W14ma wiedzę w zakresie rodzajów, budowy i funkcji obiektów oceanotechnicznych oraz związanych z nimi problemów projektowych i eksploatacyjnych
O_1A_W16ma wiedzę w zakresie rodzajów napędów obiektów oceanotechnicznych, układów przeniesienia napędu, budowy siłowni okrętowych
Cel przedmiotuC-1Umiejętność w zakresie podstaw projektowania i budowy różnych typów układów napędowych statków.
Treści programoweT-W-2Możliwości rozszerzenia pola pracy silnika: zastosowanie śrub o skoku nastawnym, przekładni mechanicznych, przekładni hydraulicznych i elektrycznych.
T-W-3Charakterystyki napędowe.
T-W-4Linie wałów okrętowych: konstrukcja wałów napędowych, łożyska wałów napędowych, sprzęgła w głównych układach napędowych, sprawność linii wałów.
T-W-5Usytuowanie układu napędowego statku w siłowni.
T-W-1Współpraca układu silnik - śruba - kadłub: punkt ustalonej współpracy układu; zmienne warunki pływania; pola pracy tłokowego silnika o zapłonie samoczynnym; dobór silnika napędu głównego.
T-W-6Napędy spalinowo-elektryczne oraz hybrydowe.
Metody nauczaniaM-2Metoda problemowa: wykład problemowy.
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Podsumowanie wiedzy z zakresu budowy i projektowania głównych układów napędowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy z zakresu studiowanego przedmiotu.
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawową wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o uzupełniającą wiedzę literaturową.
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o krytyczną ocenę informacji literaturowej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_1A_D2-16_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć obliczać i dobierać elementy układów napędowych i wykonywać proste projekty tych układów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U02potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski. Stosuje zasady ochrony własności intelektualnej.
O_1A_U03ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych oraz poznawania nowych metod projektowania i budowy urządzeń oceanotechnicznych
O_1A_U04potrafi opracować dokumentację w postaci rysunków i opisów projektowanych i inwentaryzowanych obiektów technicznych wykorzystując narzędzia komputerowego wspomagania projektowania i wytwarzania
O_1A_U07potrafi dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych, urządzeń, obiektów, systemów, procesów produkcyjnych, metod eksploatacji
O_1A_U09potrafi dostrzegać aspekty systemowe i pozatechniczne rozwiązań inżynierskich, w tym oddziaływań niekorzystnych i niebezpiecznych na ludzi i środowisko
O_1A_U10potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich w tym koszty wytworzenia i eksploatacji obiektów technicznych; umie uwzględnić kryterium ekonomiczne w projektowaniu
Cel przedmiotuC-1Umiejętność w zakresie podstaw projektowania i budowy różnych typów układów napędowych statków.
Treści programoweT-P-1Przykłady doboru głównego układu napędowego.
T-P-2Podstawowe obliczenia elementów linii wałów.
T-P-3Analiza pracy układów w zmiennych warunkach pływania. Budowa charakterystyk napędowych.
Metody nauczaniaM-2Metoda problemowa: wykład problemowy.
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-3Metody praktyczne: metoda projektów z użyciem komputera.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta w trakcie wykonywania projektu oraz identyfikacja ewentualnych braków.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikację rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_1A_D2-16_K01Student nabędzie świadomość ważności pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym zagrożeń bezpieczeństwa i występującego ryzyka związanego z budową siłowni okrętowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
O_1A_K04ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
O_1A_K05potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
O_1A_K07jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa w oceanotechnice i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa w oceanotechnice
Cel przedmiotuC-1Umiejętność w zakresie podstaw projektowania i budowy różnych typów układów napędowych statków.
Treści programoweT-P-1Przykłady doboru głównego układu napędowego.
T-P-2Podstawowe obliczenia elementów linii wałów.
T-P-3Analiza pracy układów w zmiennych warunkach pływania. Budowa charakterystyk napędowych.
T-W-2Możliwości rozszerzenia pola pracy silnika: zastosowanie śrub o skoku nastawnym, przekładni mechanicznych, przekładni hydraulicznych i elektrycznych.
T-W-3Charakterystyki napędowe.
T-W-4Linie wałów okrętowych: konstrukcja wałów napędowych, łożyska wałów napędowych, sprzęgła w głównych układach napędowych, sprawność linii wałów.
T-W-5Usytuowanie układu napędowego statku w siłowni.
T-W-1Współpraca układu silnik - śruba - kadłub: punkt ustalonej współpracy układu; zmienne warunki pływania; pola pracy tłokowego silnika o zapłonie samoczynnym; dobór silnika napędu głównego.
T-W-6Napędy spalinowo-elektryczne oraz hybrydowe.
Metody nauczaniaM-2Metoda problemowa: wykład problemowy.
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-3Metody praktyczne: metoda projektów z użyciem komputera.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta w trakcie wykonywania projektu oraz identyfikacja ewentualnych braków.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu elementarnym.
3,5Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu podstawowym.
4,0Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu.
4,5Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość i pełną świadomość swojej roli.