Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)
specjalność: Budowa i eksploatacja siłowni okrętowych

Sylabus przedmiotu Siłownie turbinowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Siłownie turbinowe
Specjalność Budowa i eksploatacja siłowni okrętowych
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Zeńczak <Wojciech.Zenczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 15 0,80,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 30 1,20,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu: termodynamiki, silników cieplnych, wymienników ciepła, pomp, sprężarek i wentylatorów.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość obliczania obiegów cieplnych siłowni turbinowych oraz doboru podstawowych elementów tych siłowni.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zadania z tematów omawianych na wykładach.28
T-A-2Zaliczanie ćwiczeń.2
30
wykłady
T-W-1Obiegi cieplne siłowni turboparowych.3
T-W-2Obiegi cieplne siłowni turbogazowych. Obiegi cieplne siłowni kombinowanych.2
T-W-3Skojarzona gospodarka energetyczna: kogeneracja i trigeneracja.2
T-W-4Sposoby poprawy sprawności obiegów.3
T-W-5Układy cieplne siłowni turboparowych. Urządzenia siłowni turboparowych.2
T-W-6Układy cieplne siłowni turbogazowych. Urządzenia siłowni turbogazowych. Układy cieplne siłowni kombinowanych.2
T-W-7Zaliczenie wykladów.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach.28
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń i zaliczeń.1
A-A-3Zaliczanie ćwiczeń.2
31
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.14
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia zajęć.5
A-W-3Zaliczenie zajęć.1
20

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy.
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Podsumowanie wiedzy z zakresu projektowania siłowni turbinowych.
S-2Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta na ćwiczeniach audytoryjnych w celu identyfikacji ewentualnych braków wiedzy i umiejętności.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_D2-13_W01
Student ma wiedzę z zakresu budowy okrętowych siłowni turboparowych, turbogazowych i kombinowanych - gazowo-parowych, zna zasady obliczeń parametrów termodynamicznych tych siłowni oraz sposoby poprawy ich sprawności.
O_1A_W08, O_1A_W16, O_1A_W22C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_D2-13_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć obliczać i dobierać elementy siłowni turbinowych oraz wyznaczać optymalne parametry pracy tych siłowni.
O_1A_U06, O_1A_U07, O_1A_U10, O_1A_U12, O_1A_U13C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-A-1M-1, M-3, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_D2-13_K01
Student nabędzie świadomość ważności pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym zagrożeń bezpieczeństwa i występującego ryzyka związanego z budową siłowni okrętowych.
O_1A_K02, O_1A_K04, O_1A_K05, O_1A_K07C-1T-W-3, T-W-4, T-A-1M-1, M-3, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_1A_D2-13_W01
Student ma wiedzę z zakresu budowy okrętowych siłowni turboparowych, turbogazowych i kombinowanych - gazowo-parowych, zna zasady obliczeń parametrów termodynamicznych tych siłowni oraz sposoby poprawy ich sprawności.
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy z zakresu studiowanego przedmiotu.
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawową wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o uzupełniającą wiedzę literaturową.
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o krytyczną ocenę informacji literaturowej.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_1A_D2-13_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć obliczać i dobierać elementy siłowni turbinowych oraz wyznaczać optymalne parametry pracy tych siłowni.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikację rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_1A_D2-13_K01
Student nabędzie świadomość ważności pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym zagrożeń bezpieczeństwa i występującego ryzyka związanego z budową siłowni okrętowych.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu elementarnym.
3,5Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu podstawowym.
4,0Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu.
4,5Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość i pełną świadomość swojej roli.

Literatura podstawowa

  1. Chmielniak T. J., Technologie energetyczne, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2004
  2. Laudyn D. i inni, Elektrownie, WNT, Warszawa, 2000
  3. Michalski R., Okrętowe siłownie turboparowe - maszynopis powielany, WTMiT ZSiSO, Szczecin
  4. Szargut J., Analiza termodynamiczna i ekonomiczna w energetyce przemysłowej, WNT, Warszawa, 1983

Literatura dodatkowa

  1. Szargut J. i inni, Racjonalizacja użytkowania energii w zakładach przemysłowych, Biblioteka Fundacji Poszanowania Energii, Warszawa, 1994

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zadania z tematów omawianych na wykładach.28
T-A-2Zaliczanie ćwiczeń.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Obiegi cieplne siłowni turboparowych.3
T-W-2Obiegi cieplne siłowni turbogazowych. Obiegi cieplne siłowni kombinowanych.2
T-W-3Skojarzona gospodarka energetyczna: kogeneracja i trigeneracja.2
T-W-4Sposoby poprawy sprawności obiegów.3
T-W-5Układy cieplne siłowni turboparowych. Urządzenia siłowni turboparowych.2
T-W-6Układy cieplne siłowni turbogazowych. Urządzenia siłowni turbogazowych. Układy cieplne siłowni kombinowanych.2
T-W-7Zaliczenie wykladów.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach.28
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń i zaliczeń.1
A-A-3Zaliczanie ćwiczeń.2
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.14
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia zajęć.5
A-W-3Zaliczenie zajęć.1
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_1A_D2-13_W01Student ma wiedzę z zakresu budowy okrętowych siłowni turboparowych, turbogazowych i kombinowanych - gazowo-parowych, zna zasady obliczeń parametrów termodynamicznych tych siłowni oraz sposoby poprawy ich sprawności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W08ma wiedzę w zakresie termodynamiki technicznej; zna różnorodne źródła energii oraz sposoby ich wykorzystania w technice
O_1A_W16ma wiedzę w zakresie rodzajów napędów obiektów oceanotechnicznych, układów przeniesienia napędu, budowy siłowni okrętowych
O_1A_W22ma wiedzę w zakresie modelowania i optymalizacji systemów oceanotechnicznych i procesów technologicznych
Cel przedmiotuC-1Znajomość obliczania obiegów cieplnych siłowni turbinowych oraz doboru podstawowych elementów tych siłowni.
Treści programoweT-W-2Obiegi cieplne siłowni turbogazowych. Obiegi cieplne siłowni kombinowanych.
T-W-3Skojarzona gospodarka energetyczna: kogeneracja i trigeneracja.
T-W-4Sposoby poprawy sprawności obiegów.
T-W-5Układy cieplne siłowni turboparowych. Urządzenia siłowni turboparowych.
T-W-6Układy cieplne siłowni turbogazowych. Urządzenia siłowni turbogazowych. Układy cieplne siłowni kombinowanych.
T-W-1Obiegi cieplne siłowni turboparowych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Podsumowanie wiedzy z zakresu projektowania siłowni turbinowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy z zakresu studiowanego przedmiotu.
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawową wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o uzupełniającą wiedzę literaturową.
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o krytyczną ocenę informacji literaturowej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_1A_D2-13_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć obliczać i dobierać elementy siłowni turbinowych oraz wyznaczać optymalne parametry pracy tych siłowni.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U06potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
O_1A_U07potrafi dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych, urządzeń, obiektów, systemów, procesów produkcyjnych, metod eksploatacji
O_1A_U10potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich w tym koszty wytworzenia i eksploatacji obiektów technicznych; umie uwzględnić kryterium ekonomiczne w projektowaniu
O_1A_U12potrafi dobrać metody i narzędzia do rozwiązania zadań inżynierskich charakterystycznych dla oceanotechniki, w tym szczególnie wykorzystać narzędzia komputerowe w modelowaniu i obliczeniach, projektowaniu obiektów technicznych, sterowaniu procesami technologicznymi
O_1A_U13potrafi zaprojektować urządzenie, obiekt, instalację, system lub proces, typowe dla oceanotechniki, zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm, przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Znajomość obliczania obiegów cieplnych siłowni turbinowych oraz doboru podstawowych elementów tych siłowni.
Treści programoweT-W-2Obiegi cieplne siłowni turbogazowych. Obiegi cieplne siłowni kombinowanych.
T-W-3Skojarzona gospodarka energetyczna: kogeneracja i trigeneracja.
T-W-4Sposoby poprawy sprawności obiegów.
T-W-5Układy cieplne siłowni turboparowych. Urządzenia siłowni turboparowych.
T-W-6Układy cieplne siłowni turbogazowych. Urządzenia siłowni turbogazowych. Układy cieplne siłowni kombinowanych.
T-W-1Obiegi cieplne siłowni turboparowych.
T-A-1Zadania z tematów omawianych na wykładach.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Podsumowanie wiedzy z zakresu projektowania siłowni turbinowych.
S-2Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta na ćwiczeniach audytoryjnych w celu identyfikacji ewentualnych braków wiedzy i umiejętności.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikację rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_1A_D2-13_K01Student nabędzie świadomość ważności pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym zagrożeń bezpieczeństwa i występującego ryzyka związanego z budową siłowni okrętowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
O_1A_K04ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
O_1A_K05potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
O_1A_K07jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa w oceanotechnice i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa w oceanotechnice
Cel przedmiotuC-1Znajomość obliczania obiegów cieplnych siłowni turbinowych oraz doboru podstawowych elementów tych siłowni.
Treści programoweT-W-3Skojarzona gospodarka energetyczna: kogeneracja i trigeneracja.
T-W-4Sposoby poprawy sprawności obiegów.
T-A-1Zadania z tematów omawianych na wykładach.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta na ćwiczeniach audytoryjnych w celu identyfikacji ewentualnych braków wiedzy i umiejętności.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu elementarnym.
3,5Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu podstawowym.
4,0Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu.
4,5Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość i pełną świadomość swojej roli.