Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S2)

Sylabus przedmiotu Substancje kontrolowane w chłodnictwie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Substancje kontrolowane w chłodnictwie
Specjalność Chłodnictwo i klimatyzacja w oceanotechnice
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>, Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,33zaliczenie
wykładyW3 30 1,00,34egzamin
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy termodynamiki
W-2Podstawy chłodnictwa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy i umiejętności serwisowania i projektowania instalacji chłodniczych i pomp ciepła z substancjami kontrolowanymi

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczenia wielkości napełniania substancjami kontrolowanymi instalacji chłodniczych i pomp ciepła.5
T-A-2Obliczenia stężenia substancji kontrolowanych w pomieszczeniach.4
T-A-3Obliczenia wentylacji pomieszczeń z urządzeniami napełnionymi substancjami kontrolowanymi.5
T-A-4Zaliczenie.1
15
laboratoria
T-L-1Szkolenie BHP i szkolenie stanowiskowe.1
T-L-2Badania i wykrywania nieszczelności w instalacjach chłodniczych i pomp ciepła.2
T-L-3Obsługa stacji odzysku, opróżnianie (odzysk), napełnianie, recykling (uzdatnianie) czynników chłodniczych, odczytywanie i interpretacja wskazań przyrządów.7
T-L-4Nastawy urządzeń regulacyjnych i zabezpieczających.2
T-L-5Czytanie schematów instalacji chłodniczych i pomp ciepła.1
T-L-6Dokumentowanie wykonanych czynności.1
T-L-7Zaliczenie.1
15
wykłady
T-W-1Substancje kontrolowane i ich zamienniki stosowane w chłodnictwie i klimatyzacji i ich wpływ na środowisko.4
T-W-2Przepisy prawne i normy dotyczące substancji kontrolowanych oraz metody postępowania z odpadami tych substancji oraz wyrobami i instalacjami je zawierającymi.6
T-W-3Metody, systemy i urządzenia stosowane przy napełnianiu, odzysku, recyklingu, regeneracji substancji kontrolowanych.6
T-W-4Wymagania w zakresie montażu, obsługi, konserwacji, napraw i kontroli urządzeń i instalacji wymienników chłodniczych ziębników.8
T-W-5Metody kontroli szczelności ziębiarek.3
T-W-6Obowiązki podmiotów używających substancji kontrolowanych.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie literatury9
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń1
25
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć4
A-L-3Studiowanie literatury5
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia laboratoriów1
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu5
35

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca/wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda praktyczna/ ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania i sprawozdań studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposób dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawane pytania. W razie wątpliwości, rozmowa wyjaśniająca ze studentem

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_D3-10_W01
Zna i rozumie wpływ uwarunkowań prawnych, ekonomicznych i społecznych na procesy projektowania, wytwarzania i eksploatacji urządzeń chłodniczych, pomp ciepła i klimatyzacyjnych w obiektach oceanotechnicznych. Ma wiedzę o stosowanych substancjach i zagrożeniach dla ludzi i środowiska. ma wiedzę rozszerzoną o awariach i emisji substancji kontrolowanych z urządzeń chłodniczych. Ma wiedzę o metodach wykrywania nieszczelności ziębiarek.
O_2A_W07C-1T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-5M-1S-3
O_2A_D3-10_W02
Ma uporządkowaną i podbudowaną wiedzę w zakresie projektowania urządzeń i instalacji chłodniczych i klimatyzacyjnych wykorzystywanych w obiektach oceanotechnicznych
O_2A_W17C-1T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-L-6, T-L-2, T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-A-3, T-A-1, T-A-2M-2, M-1, M-3S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_D3-10_U01
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych, przepisów, norm oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie urządzeń chłodniczych, pomp ciepła i klimatyzacji w oceanotechnice, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
O_2A_U01C-1T-L-6, T-L-2, T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-A-3, T-A-1, T-A-2M-2, M-3S-2, S-1
O_2A_D3-10_U02
Potrafi pracować indywidualnie i w zespole; potrafi ocenić pracochłonność zadania oraz zapewnić jego realizację w założonym terminie; potrafi porozumiewać się w środowisku zawodowym i innym z wykorzystaniem różnych technik
O_2A_U02C-1T-L-6, T-L-2, T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-A-3, T-A-1, T-A-2M-2, M-3S-2, S-1
O_2A_D3-10_U03
Potrafi przygotować i przedstawić prezentację na temat realizacji zadania projektowego lub badawczego oraz poprowadzić dyskusję dotyczącą przedstawionej prezentacji
O_2A_U04C-1T-L-6, T-L-2, T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-A-3, T-A-1, T-A-2M-2, M-3S-2, S-1
O_2A_D3-10_U04
Potrafi opracować szczegółową dokumentację wyników realizacji eksperymentu, zadania projektowego lub badawczego, jak również potrafi przygotować opracowanie zawierające omówienie tych wyników
O_2A_U05C-1T-L-6, T-L-2, T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-A-3, T-A-1, T-A-2M-2, M-3S-2, S-1
O_2A_D3-10_U05
Potrafi zrozumieć konieczność i określić kierunki dalszego uczenia się oraz zrealizować proces samokształcenia
O_2A_U07C-1T-L-6, T-L-2, T-L-5, T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-A-3, T-A-1, T-A-2M-2, M-3S-2, S-1
O_2A_D3-10_U06
Potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych – wykorzystywać i integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł, zarówno z zakresu chodnictwa i klimatyacji, oceanotechniki, jak i innych dziedzin nauki i techniki, uwzględniając aspekty pozatechniczne (np. prawne czy ekonomiczne)
O_2A_U11C-1T-L-6, T-L-2, T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-A-3, T-A-1, T-A-2M-2, M-3S-2, S-1
O_2A_D3-10_U07
Posiada umiejętność organizacji własnej pracy niezbędnej do podjęcia pracy w środowisku przemysłowym, jak również potrafi odpowiednio zastosować podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
O_2A_U16C-1T-L-6, T-L-2, T-L-5, T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-A-3, T-A-1, T-A-2M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_D3-10_K01
Ma świadomość konieczności uzupełniania wiedzy przez całe życie, jak również potrafi dobrać właściwe metody uczenia się dla siebie i innych osób
O_2A_K01C-1T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-L-6, T-L-2, T-L-5, T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-A-3, T-A-1, T-A-2M-2, M-1, M-3S-2, S-3, S-1
O_2A_D3-10_K02
Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska
O_2A_K02C-1T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-L-6, T-L-2, T-L-5, T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-A-3, T-A-1, T-A-2M-2, M-1, M-3S-2, S-3, S-1
O_2A_D3-10_K03
Ma świadomość ważności profesjonalnego postępowania w wykonywaniu zawodu oraz respektowania etyki zawodowej
O_2A_K06C-1T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-L-6, T-L-2, T-L-5, T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-A-3, T-A-1, T-A-2M-2, M-1, M-3S-2, S-3, S-1
O_2A_D3-10_K04
Wykazuje się przedsiębiorczością i pomysłowością w działalności zawodowej
O_2A_K07C-1T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-L-6, T-L-2, T-L-5, T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-A-3, T-A-1, T-A-2M-2, M-1, M-3S-2, S-3, S-1
O_2A_D3-10_K05
Rozumie rolę absolwenta uczelni technicznej w społeczeństwie i ma świadomość konieczności formułowania i przekazywania społeczeństwu wiarygodnych informacji i opinii dotyczących aktualnych osiągnięć techniki związanych z chodnictwem i klimatyzacj oceanotechniką, jak i innych jej aspektów związanych z działalnością inżynierską, oraz przekazywania tego typu informacji i opinii w sposób powszechnie zrozumiały, przedstawiając różne punkty widzenia
O_2A_K08C-1T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-L-6, T-L-2, T-L-5, T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-A-3, T-A-1, T-A-2M-2, M-1, M-3S-2, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_2A_D3-10_W01
Zna i rozumie wpływ uwarunkowań prawnych, ekonomicznych i społecznych na procesy projektowania, wytwarzania i eksploatacji urządzeń chłodniczych, pomp ciepła i klimatyzacyjnych w obiektach oceanotechnicznych. Ma wiedzę o stosowanych substancjach i zagrożeniach dla ludzi i środowiska. ma wiedzę rozszerzoną o awariach i emisji substancji kontrolowanych z urządzeń chłodniczych. Ma wiedzę o metodach wykrywania nieszczelności ziębiarek.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podsawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
O_2A_D3-10_W02
Ma uporządkowaną i podbudowaną wiedzę w zakresie projektowania urządzeń i instalacji chłodniczych i klimatyzacyjnych wykorzystywanych w obiektach oceanotechnicznych
2,0Student nie potrafi opisać podstawowych właściwości i cechy analizowanych systemów
3,0Student potrafi opisać większą część podstawowych własciwości cech analizowanych systemów.
3,5Student potrafi opisać podstawowe właściwości i cechy analizowanych systemów
4,0Student potrafi w miarę dokładnie opisać podstawowe właściwości i cechy analizowanych systemów.
4,5Student potrafi w miarę dokładnie opisać pierwszorzędne i drugorzędne właściwości i cechy analizowanych systemów.
5,0Student potrafi w miarę dokładnie opisać pierwszorzędne i drugorzędne właściwości i cechy analizowanych systemów z jednoczesnym uzasadnieniem dokonanego opisu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_2A_D3-10_U01
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych, przepisów, norm oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie urządzeń chłodniczych, pomp ciepła i klimatyzacji w oceanotechnice, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podsawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
O_2A_D3-10_U02
Potrafi pracować indywidualnie i w zespole; potrafi ocenić pracochłonność zadania oraz zapewnić jego realizację w założonym terminie; potrafi porozumiewać się w środowisku zawodowym i innym z wykorzystaniem różnych technik
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podsawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
O_2A_D3-10_U03
Potrafi przygotować i przedstawić prezentację na temat realizacji zadania projektowego lub badawczego oraz poprowadzić dyskusję dotyczącą przedstawionej prezentacji
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podsawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
O_2A_D3-10_U04
Potrafi opracować szczegółową dokumentację wyników realizacji eksperymentu, zadania projektowego lub badawczego, jak również potrafi przygotować opracowanie zawierające omówienie tych wyników
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podsawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
O_2A_D3-10_U05
Potrafi zrozumieć konieczność i określić kierunki dalszego uczenia się oraz zrealizować proces samokształcenia
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podsawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
O_2A_D3-10_U06
Potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych – wykorzystywać i integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł, zarówno z zakresu chodnictwa i klimatyacji, oceanotechniki, jak i innych dziedzin nauki i techniki, uwzględniając aspekty pozatechniczne (np. prawne czy ekonomiczne)
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podsawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
O_2A_D3-10_U07
Posiada umiejętność organizacji własnej pracy niezbędnej do podjęcia pracy w środowisku przemysłowym, jak również potrafi odpowiednio zastosować podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podsawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_2A_D3-10_K01
Ma świadomość konieczności uzupełniania wiedzy przez całe życie, jak również potrafi dobrać właściwe metody uczenia się dla siebie i innych osób
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli
O_2A_D3-10_K02
Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli
O_2A_D3-10_K03
Ma świadomość ważności profesjonalnego postępowania w wykonywaniu zawodu oraz respektowania etyki zawodowej
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli
O_2A_D3-10_K04
Wykazuje się przedsiębiorczością i pomysłowością w działalności zawodowej
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli
O_2A_D3-10_K05
Rozumie rolę absolwenta uczelni technicznej w społeczeństwie i ma świadomość konieczności formułowania i przekazywania społeczeństwu wiarygodnych informacji i opinii dotyczących aktualnych osiągnięć techniki związanych z chodnictwem i klimatyzacj oceanotechniką, jak i innych jej aspektów związanych z działalnością inżynierską, oraz przekazywania tego typu informacji i opinii w sposób powszechnie zrozumiały, przedstawiając różne punkty widzenia
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli

Literatura podstawowa

  1. Fodemski F.R., Poradnik: Domowe i handlowe urządzenie chłodnicze, Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2000
  2. Normy, PN-EN 378-1,2,3,4, PKN, 2011
  3. Piotrowski I., Okrętowe urządzenia chłodnicze, 2011
  4. Rozporządzenia, PEiR nr 1005/2009, 2011
  5. Studziński A., Eksploatacja chlodniowców
  6. Ustawa o substancjach zubożających warstwę ozonową wraz z aktami wykonawczymi, DZ.U. nr 121 poz. 1263, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Bonca Z., Nowe czynniki chłodnicze i nośniki ciepła. Własności cieplne, chemiczne i użytkowe, I.P.P.U Masta, 2004
  2. Clodic D., Vademecum odzysku czynników chłodniczych, I.P.P.U Masta, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczenia wielkości napełniania substancjami kontrolowanymi instalacji chłodniczych i pomp ciepła.5
T-A-2Obliczenia stężenia substancji kontrolowanych w pomieszczeniach.4
T-A-3Obliczenia wentylacji pomieszczeń z urządzeniami napełnionymi substancjami kontrolowanymi.5
T-A-4Zaliczenie.1
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Szkolenie BHP i szkolenie stanowiskowe.1
T-L-2Badania i wykrywania nieszczelności w instalacjach chłodniczych i pomp ciepła.2
T-L-3Obsługa stacji odzysku, opróżnianie (odzysk), napełnianie, recykling (uzdatnianie) czynników chłodniczych, odczytywanie i interpretacja wskazań przyrządów.7
T-L-4Nastawy urządzeń regulacyjnych i zabezpieczających.2
T-L-5Czytanie schematów instalacji chłodniczych i pomp ciepła.1
T-L-6Dokumentowanie wykonanych czynności.1
T-L-7Zaliczenie.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Substancje kontrolowane i ich zamienniki stosowane w chłodnictwie i klimatyzacji i ich wpływ na środowisko.4
T-W-2Przepisy prawne i normy dotyczące substancji kontrolowanych oraz metody postępowania z odpadami tych substancji oraz wyrobami i instalacjami je zawierającymi.6
T-W-3Metody, systemy i urządzenia stosowane przy napełnianiu, odzysku, recyklingu, regeneracji substancji kontrolowanych.6
T-W-4Wymagania w zakresie montażu, obsługi, konserwacji, napraw i kontroli urządzeń i instalacji wymienników chłodniczych ziębników.8
T-W-5Metody kontroli szczelności ziębiarek.3
T-W-6Obowiązki podmiotów używających substancji kontrolowanych.3
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie literatury9
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć4
A-L-3Studiowanie literatury5
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia laboratoriów1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu5
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_D3-10_W01Zna i rozumie wpływ uwarunkowań prawnych, ekonomicznych i społecznych na procesy projektowania, wytwarzania i eksploatacji urządzeń chłodniczych, pomp ciepła i klimatyzacyjnych w obiektach oceanotechnicznych. Ma wiedzę o stosowanych substancjach i zagrożeniach dla ludzi i środowiska. ma wiedzę rozszerzoną o awariach i emisji substancji kontrolowanych z urządzeń chłodniczych. Ma wiedzę o metodach wykrywania nieszczelności ziębiarek.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_W07zna i rozumie wpływ uwarunkowań prawnych, ekonomicznych i społecznych na procesy projektowania, wytwarzania i eksploatacji maszyn, systemów i obiektów oceanotechnicznych
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności serwisowania i projektowania instalacji chłodniczych i pomp ciepła z substancjami kontrolowanymi
Treści programoweT-W-4Wymagania w zakresie montażu, obsługi, konserwacji, napraw i kontroli urządzeń i instalacji wymienników chłodniczych ziębników.
T-W-1Substancje kontrolowane i ich zamienniki stosowane w chłodnictwie i klimatyzacji i ich wpływ na środowisko.
T-W-6Obowiązki podmiotów używających substancji kontrolowanych.
T-W-2Przepisy prawne i normy dotyczące substancji kontrolowanych oraz metody postępowania z odpadami tych substancji oraz wyrobami i instalacjami je zawierającymi.
T-W-3Metody, systemy i urządzenia stosowane przy napełnianiu, odzysku, recyklingu, regeneracji substancji kontrolowanych.
T-W-5Metody kontroli szczelności ziębiarek.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawane pytania. W razie wątpliwości, rozmowa wyjaśniająca ze studentem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podsawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_D3-10_W02Ma uporządkowaną i podbudowaną wiedzę w zakresie projektowania urządzeń i instalacji chłodniczych i klimatyzacyjnych wykorzystywanych w obiektach oceanotechnicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_W17ma uporządkowaną i podbudowaną wiedzę w zakresie projektowania urządzeń i instalacji chłodniczych i klimatyzacyjnych wykorzystywanych w obiektach oceanotechnicznych
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności serwisowania i projektowania instalacji chłodniczych i pomp ciepła z substancjami kontrolowanymi
Treści programoweT-W-4Wymagania w zakresie montażu, obsługi, konserwacji, napraw i kontroli urządzeń i instalacji wymienników chłodniczych ziębników.
T-W-1Substancje kontrolowane i ich zamienniki stosowane w chłodnictwie i klimatyzacji i ich wpływ na środowisko.
T-W-6Obowiązki podmiotów używających substancji kontrolowanych.
T-W-2Przepisy prawne i normy dotyczące substancji kontrolowanych oraz metody postępowania z odpadami tych substancji oraz wyrobami i instalacjami je zawierającymi.
T-W-3Metody, systemy i urządzenia stosowane przy napełnianiu, odzysku, recyklingu, regeneracji substancji kontrolowanych.
T-W-5Metody kontroli szczelności ziębiarek.
T-L-6Dokumentowanie wykonanych czynności.
T-L-2Badania i wykrywania nieszczelności w instalacjach chłodniczych i pomp ciepła.
T-L-5Czytanie schematów instalacji chłodniczych i pomp ciepła.
T-L-4Nastawy urządzeń regulacyjnych i zabezpieczających.
T-L-3Obsługa stacji odzysku, opróżnianie (odzysk), napełnianie, recykling (uzdatnianie) czynników chłodniczych, odczytywanie i interpretacja wskazań przyrządów.
T-A-3Obliczenia wentylacji pomieszczeń z urządzeniami napełnionymi substancjami kontrolowanymi.
T-A-1Obliczenia wielkości napełniania substancjami kontrolowanymi instalacji chłodniczych i pomp ciepła.
T-A-2Obliczenia stężenia substancji kontrolowanych w pomieszczeniach.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe
M-1Metoda podająca/wykład informacyjny
M-3Metoda praktyczna/ ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania i sprawozdań studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposób dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawane pytania. W razie wątpliwości, rozmowa wyjaśniająca ze studentem
S-1Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opisać podstawowych właściwości i cechy analizowanych systemów
3,0Student potrafi opisać większą część podstawowych własciwości cech analizowanych systemów.
3,5Student potrafi opisać podstawowe właściwości i cechy analizowanych systemów
4,0Student potrafi w miarę dokładnie opisać podstawowe właściwości i cechy analizowanych systemów.
4,5Student potrafi w miarę dokładnie opisać pierwszorzędne i drugorzędne właściwości i cechy analizowanych systemów.
5,0Student potrafi w miarę dokładnie opisać pierwszorzędne i drugorzędne właściwości i cechy analizowanych systemów z jednoczesnym uzasadnieniem dokonanego opisu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_D3-10_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych, przepisów, norm oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie urządzeń chłodniczych, pomp ciepła i klimatyzacji w oceanotechnice, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych, przepisów, norm oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie oceanotechniki potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności serwisowania i projektowania instalacji chłodniczych i pomp ciepła z substancjami kontrolowanymi
Treści programoweT-L-6Dokumentowanie wykonanych czynności.
T-L-2Badania i wykrywania nieszczelności w instalacjach chłodniczych i pomp ciepła.
T-L-5Czytanie schematów instalacji chłodniczych i pomp ciepła.
T-L-4Nastawy urządzeń regulacyjnych i zabezpieczających.
T-L-3Obsługa stacji odzysku, opróżnianie (odzysk), napełnianie, recykling (uzdatnianie) czynników chłodniczych, odczytywanie i interpretacja wskazań przyrządów.
T-A-3Obliczenia wentylacji pomieszczeń z urządzeniami napełnionymi substancjami kontrolowanymi.
T-A-1Obliczenia wielkości napełniania substancjami kontrolowanymi instalacji chłodniczych i pomp ciepła.
T-A-2Obliczenia stężenia substancji kontrolowanych w pomieszczeniach.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda praktyczna/ ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania i sprawozdań studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposób dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu.
S-1Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podsawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_D3-10_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole; potrafi ocenić pracochłonność zadania oraz zapewnić jego realizację w założonym terminie; potrafi porozumiewać się w środowisku zawodowym i innym z wykorzystaniem różnych technik
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_U02potrafi pracować indywidualnie i w zespole; potrafi ocenić pracochłonność zadania oraz zapewnić jego realizację w założonym terminie; potrafi porozumiewać się w środowisku zawodowym i innym z wykorzystaniem różnych technik
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności serwisowania i projektowania instalacji chłodniczych i pomp ciepła z substancjami kontrolowanymi
Treści programoweT-L-6Dokumentowanie wykonanych czynności.
T-L-2Badania i wykrywania nieszczelności w instalacjach chłodniczych i pomp ciepła.
T-L-5Czytanie schematów instalacji chłodniczych i pomp ciepła.
T-L-4Nastawy urządzeń regulacyjnych i zabezpieczających.
T-L-3Obsługa stacji odzysku, opróżnianie (odzysk), napełnianie, recykling (uzdatnianie) czynników chłodniczych, odczytywanie i interpretacja wskazań przyrządów.
T-A-3Obliczenia wentylacji pomieszczeń z urządzeniami napełnionymi substancjami kontrolowanymi.
T-A-1Obliczenia wielkości napełniania substancjami kontrolowanymi instalacji chłodniczych i pomp ciepła.
T-A-2Obliczenia stężenia substancji kontrolowanych w pomieszczeniach.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda praktyczna/ ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania i sprawozdań studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposób dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu.
S-1Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podsawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_D3-10_U03Potrafi przygotować i przedstawić prezentację na temat realizacji zadania projektowego lub badawczego oraz poprowadzić dyskusję dotyczącą przedstawionej prezentacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_U04potrafi przygotować i przedstawić prezentację na temat realizacji zadania projektowego lub badawczego oraz poprowadzić dyskusję dotyczącą przedstawionej prezentacji
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności serwisowania i projektowania instalacji chłodniczych i pomp ciepła z substancjami kontrolowanymi
Treści programoweT-L-6Dokumentowanie wykonanych czynności.
T-L-2Badania i wykrywania nieszczelności w instalacjach chłodniczych i pomp ciepła.
T-L-5Czytanie schematów instalacji chłodniczych i pomp ciepła.
T-L-4Nastawy urządzeń regulacyjnych i zabezpieczających.
T-L-3Obsługa stacji odzysku, opróżnianie (odzysk), napełnianie, recykling (uzdatnianie) czynników chłodniczych, odczytywanie i interpretacja wskazań przyrządów.
T-A-3Obliczenia wentylacji pomieszczeń z urządzeniami napełnionymi substancjami kontrolowanymi.
T-A-1Obliczenia wielkości napełniania substancjami kontrolowanymi instalacji chłodniczych i pomp ciepła.
T-A-2Obliczenia stężenia substancji kontrolowanych w pomieszczeniach.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda praktyczna/ ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania i sprawozdań studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposób dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu.
S-1Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podsawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_D3-10_U04Potrafi opracować szczegółową dokumentację wyników realizacji eksperymentu, zadania projektowego lub badawczego, jak również potrafi przygotować opracowanie zawierające omówienie tych wyników
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_U05potrafi opracować szczegółową dokumentację wyników realizacji eksperymentu, zadania projektowego lub badawczego, jak również potrafi przygotować opracowanie zawierające omówienie tych wyników
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności serwisowania i projektowania instalacji chłodniczych i pomp ciepła z substancjami kontrolowanymi
Treści programoweT-L-6Dokumentowanie wykonanych czynności.
T-L-2Badania i wykrywania nieszczelności w instalacjach chłodniczych i pomp ciepła.
T-L-5Czytanie schematów instalacji chłodniczych i pomp ciepła.
T-L-4Nastawy urządzeń regulacyjnych i zabezpieczających.
T-L-3Obsługa stacji odzysku, opróżnianie (odzysk), napełnianie, recykling (uzdatnianie) czynników chłodniczych, odczytywanie i interpretacja wskazań przyrządów.
T-A-3Obliczenia wentylacji pomieszczeń z urządzeniami napełnionymi substancjami kontrolowanymi.
T-A-1Obliczenia wielkości napełniania substancjami kontrolowanymi instalacji chłodniczych i pomp ciepła.
T-A-2Obliczenia stężenia substancji kontrolowanych w pomieszczeniach.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda praktyczna/ ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania i sprawozdań studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposób dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu.
S-1Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podsawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_D3-10_U05Potrafi zrozumieć konieczność i określić kierunki dalszego uczenia się oraz zrealizować proces samokształcenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_U07potrafi zrozumieć konieczność i określić kierunki dalszego uczenia się oraz zrealizować proces samokształcenia
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności serwisowania i projektowania instalacji chłodniczych i pomp ciepła z substancjami kontrolowanymi
Treści programoweT-L-6Dokumentowanie wykonanych czynności.
T-L-2Badania i wykrywania nieszczelności w instalacjach chłodniczych i pomp ciepła.
T-L-5Czytanie schematów instalacji chłodniczych i pomp ciepła.
T-L-1Szkolenie BHP i szkolenie stanowiskowe.
T-L-4Nastawy urządzeń regulacyjnych i zabezpieczających.
T-L-3Obsługa stacji odzysku, opróżnianie (odzysk), napełnianie, recykling (uzdatnianie) czynników chłodniczych, odczytywanie i interpretacja wskazań przyrządów.
T-A-3Obliczenia wentylacji pomieszczeń z urządzeniami napełnionymi substancjami kontrolowanymi.
T-A-1Obliczenia wielkości napełniania substancjami kontrolowanymi instalacji chłodniczych i pomp ciepła.
T-A-2Obliczenia stężenia substancji kontrolowanych w pomieszczeniach.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda praktyczna/ ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania i sprawozdań studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposób dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu.
S-1Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podsawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_D3-10_U06Potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych – wykorzystywać i integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł, zarówno z zakresu chodnictwa i klimatyacji, oceanotechniki, jak i innych dziedzin nauki i techniki, uwzględniając aspekty pozatechniczne (np. prawne czy ekonomiczne)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_U11potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych – wykorzystywać i integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł, zarówno z zakresu oceanotechniki, jak i innych dziedzin nauki i techniki, uwzględniając aspekty pozatechniczne (np. prawne czy ekonomiczne)
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności serwisowania i projektowania instalacji chłodniczych i pomp ciepła z substancjami kontrolowanymi
Treści programoweT-L-6Dokumentowanie wykonanych czynności.
T-L-2Badania i wykrywania nieszczelności w instalacjach chłodniczych i pomp ciepła.
T-L-5Czytanie schematów instalacji chłodniczych i pomp ciepła.
T-L-4Nastawy urządzeń regulacyjnych i zabezpieczających.
T-L-3Obsługa stacji odzysku, opróżnianie (odzysk), napełnianie, recykling (uzdatnianie) czynników chłodniczych, odczytywanie i interpretacja wskazań przyrządów.
T-A-3Obliczenia wentylacji pomieszczeń z urządzeniami napełnionymi substancjami kontrolowanymi.
T-A-1Obliczenia wielkości napełniania substancjami kontrolowanymi instalacji chłodniczych i pomp ciepła.
T-A-2Obliczenia stężenia substancji kontrolowanych w pomieszczeniach.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda praktyczna/ ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania i sprawozdań studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposób dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu.
S-1Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podsawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_D3-10_U07Posiada umiejętność organizacji własnej pracy niezbędnej do podjęcia pracy w środowisku przemysłowym, jak również potrafi odpowiednio zastosować podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_U16posiada umiejętność organizacji własnej pracy niezbędnej do podjęcia pracy w środowisku przemysłowym, jak również potrafi odpowiednio zastosować podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności serwisowania i projektowania instalacji chłodniczych i pomp ciepła z substancjami kontrolowanymi
Treści programoweT-L-6Dokumentowanie wykonanych czynności.
T-L-2Badania i wykrywania nieszczelności w instalacjach chłodniczych i pomp ciepła.
T-L-5Czytanie schematów instalacji chłodniczych i pomp ciepła.
T-L-1Szkolenie BHP i szkolenie stanowiskowe.
T-L-4Nastawy urządzeń regulacyjnych i zabezpieczających.
T-L-3Obsługa stacji odzysku, opróżnianie (odzysk), napełnianie, recykling (uzdatnianie) czynników chłodniczych, odczytywanie i interpretacja wskazań przyrządów.
T-A-3Obliczenia wentylacji pomieszczeń z urządzeniami napełnionymi substancjami kontrolowanymi.
T-A-1Obliczenia wielkości napełniania substancjami kontrolowanymi instalacji chłodniczych i pomp ciepła.
T-A-2Obliczenia stężenia substancji kontrolowanych w pomieszczeniach.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda praktyczna/ ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania i sprawozdań studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposób dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu.
S-1Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podsawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_D3-10_K01Ma świadomość konieczności uzupełniania wiedzy przez całe życie, jak również potrafi dobrać właściwe metody uczenia się dla siebie i innych osób
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_K01ma świadomość konieczności uzupełniania wiedzy przez całe życie, jak również potrafi dobrać właściwe metody uczenia się dla siebie i innych osób
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności serwisowania i projektowania instalacji chłodniczych i pomp ciepła z substancjami kontrolowanymi
Treści programoweT-W-4Wymagania w zakresie montażu, obsługi, konserwacji, napraw i kontroli urządzeń i instalacji wymienników chłodniczych ziębników.
T-W-1Substancje kontrolowane i ich zamienniki stosowane w chłodnictwie i klimatyzacji i ich wpływ na środowisko.
T-W-6Obowiązki podmiotów używających substancji kontrolowanych.
T-W-2Przepisy prawne i normy dotyczące substancji kontrolowanych oraz metody postępowania z odpadami tych substancji oraz wyrobami i instalacjami je zawierającymi.
T-W-3Metody, systemy i urządzenia stosowane przy napełnianiu, odzysku, recyklingu, regeneracji substancji kontrolowanych.
T-W-5Metody kontroli szczelności ziębiarek.
T-L-6Dokumentowanie wykonanych czynności.
T-L-2Badania i wykrywania nieszczelności w instalacjach chłodniczych i pomp ciepła.
T-L-5Czytanie schematów instalacji chłodniczych i pomp ciepła.
T-L-1Szkolenie BHP i szkolenie stanowiskowe.
T-L-4Nastawy urządzeń regulacyjnych i zabezpieczających.
T-L-3Obsługa stacji odzysku, opróżnianie (odzysk), napełnianie, recykling (uzdatnianie) czynników chłodniczych, odczytywanie i interpretacja wskazań przyrządów.
T-A-3Obliczenia wentylacji pomieszczeń z urządzeniami napełnionymi substancjami kontrolowanymi.
T-A-1Obliczenia wielkości napełniania substancjami kontrolowanymi instalacji chłodniczych i pomp ciepła.
T-A-2Obliczenia stężenia substancji kontrolowanych w pomieszczeniach.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe
M-1Metoda podająca/wykład informacyjny
M-3Metoda praktyczna/ ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania i sprawozdań studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposób dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawane pytania. W razie wątpliwości, rozmowa wyjaśniająca ze studentem
S-1Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_D3-10_K02Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_K02ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności serwisowania i projektowania instalacji chłodniczych i pomp ciepła z substancjami kontrolowanymi
Treści programoweT-W-4Wymagania w zakresie montażu, obsługi, konserwacji, napraw i kontroli urządzeń i instalacji wymienników chłodniczych ziębników.
T-W-1Substancje kontrolowane i ich zamienniki stosowane w chłodnictwie i klimatyzacji i ich wpływ na środowisko.
T-W-6Obowiązki podmiotów używających substancji kontrolowanych.
T-W-2Przepisy prawne i normy dotyczące substancji kontrolowanych oraz metody postępowania z odpadami tych substancji oraz wyrobami i instalacjami je zawierającymi.
T-W-3Metody, systemy i urządzenia stosowane przy napełnianiu, odzysku, recyklingu, regeneracji substancji kontrolowanych.
T-W-5Metody kontroli szczelności ziębiarek.
T-L-6Dokumentowanie wykonanych czynności.
T-L-2Badania i wykrywania nieszczelności w instalacjach chłodniczych i pomp ciepła.
T-L-5Czytanie schematów instalacji chłodniczych i pomp ciepła.
T-L-1Szkolenie BHP i szkolenie stanowiskowe.
T-L-4Nastawy urządzeń regulacyjnych i zabezpieczających.
T-L-3Obsługa stacji odzysku, opróżnianie (odzysk), napełnianie, recykling (uzdatnianie) czynników chłodniczych, odczytywanie i interpretacja wskazań przyrządów.
T-A-3Obliczenia wentylacji pomieszczeń z urządzeniami napełnionymi substancjami kontrolowanymi.
T-A-1Obliczenia wielkości napełniania substancjami kontrolowanymi instalacji chłodniczych i pomp ciepła.
T-A-2Obliczenia stężenia substancji kontrolowanych w pomieszczeniach.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe
M-1Metoda podająca/wykład informacyjny
M-3Metoda praktyczna/ ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania i sprawozdań studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposób dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawane pytania. W razie wątpliwości, rozmowa wyjaśniająca ze studentem
S-1Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_D3-10_K03Ma świadomość ważności profesjonalnego postępowania w wykonywaniu zawodu oraz respektowania etyki zawodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_K06ma świadomość ważności profesjonalnego postępowania w wykonywaniu zawodu oraz respektowania etyki zawodowej
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności serwisowania i projektowania instalacji chłodniczych i pomp ciepła z substancjami kontrolowanymi
Treści programoweT-W-4Wymagania w zakresie montażu, obsługi, konserwacji, napraw i kontroli urządzeń i instalacji wymienników chłodniczych ziębników.
T-W-1Substancje kontrolowane i ich zamienniki stosowane w chłodnictwie i klimatyzacji i ich wpływ na środowisko.
T-W-6Obowiązki podmiotów używających substancji kontrolowanych.
T-W-2Przepisy prawne i normy dotyczące substancji kontrolowanych oraz metody postępowania z odpadami tych substancji oraz wyrobami i instalacjami je zawierającymi.
T-W-3Metody, systemy i urządzenia stosowane przy napełnianiu, odzysku, recyklingu, regeneracji substancji kontrolowanych.
T-W-5Metody kontroli szczelności ziębiarek.
T-L-6Dokumentowanie wykonanych czynności.
T-L-2Badania i wykrywania nieszczelności w instalacjach chłodniczych i pomp ciepła.
T-L-5Czytanie schematów instalacji chłodniczych i pomp ciepła.
T-L-1Szkolenie BHP i szkolenie stanowiskowe.
T-L-4Nastawy urządzeń regulacyjnych i zabezpieczających.
T-L-3Obsługa stacji odzysku, opróżnianie (odzysk), napełnianie, recykling (uzdatnianie) czynników chłodniczych, odczytywanie i interpretacja wskazań przyrządów.
T-A-3Obliczenia wentylacji pomieszczeń z urządzeniami napełnionymi substancjami kontrolowanymi.
T-A-1Obliczenia wielkości napełniania substancjami kontrolowanymi instalacji chłodniczych i pomp ciepła.
T-A-2Obliczenia stężenia substancji kontrolowanych w pomieszczeniach.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe
M-1Metoda podająca/wykład informacyjny
M-3Metoda praktyczna/ ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania i sprawozdań studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposób dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawane pytania. W razie wątpliwości, rozmowa wyjaśniająca ze studentem
S-1Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_D3-10_K04Wykazuje się przedsiębiorczością i pomysłowością w działalności zawodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_K07wykazuje się przedsiębiorczością i pomysłowością w działalności zawodowej
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności serwisowania i projektowania instalacji chłodniczych i pomp ciepła z substancjami kontrolowanymi
Treści programoweT-W-4Wymagania w zakresie montażu, obsługi, konserwacji, napraw i kontroli urządzeń i instalacji wymienników chłodniczych ziębników.
T-W-1Substancje kontrolowane i ich zamienniki stosowane w chłodnictwie i klimatyzacji i ich wpływ na środowisko.
T-W-6Obowiązki podmiotów używających substancji kontrolowanych.
T-W-2Przepisy prawne i normy dotyczące substancji kontrolowanych oraz metody postępowania z odpadami tych substancji oraz wyrobami i instalacjami je zawierającymi.
T-W-3Metody, systemy i urządzenia stosowane przy napełnianiu, odzysku, recyklingu, regeneracji substancji kontrolowanych.
T-W-5Metody kontroli szczelności ziębiarek.
T-L-6Dokumentowanie wykonanych czynności.
T-L-2Badania i wykrywania nieszczelności w instalacjach chłodniczych i pomp ciepła.
T-L-5Czytanie schematów instalacji chłodniczych i pomp ciepła.
T-L-1Szkolenie BHP i szkolenie stanowiskowe.
T-L-4Nastawy urządzeń regulacyjnych i zabezpieczających.
T-L-3Obsługa stacji odzysku, opróżnianie (odzysk), napełnianie, recykling (uzdatnianie) czynników chłodniczych, odczytywanie i interpretacja wskazań przyrządów.
T-A-3Obliczenia wentylacji pomieszczeń z urządzeniami napełnionymi substancjami kontrolowanymi.
T-A-1Obliczenia wielkości napełniania substancjami kontrolowanymi instalacji chłodniczych i pomp ciepła.
T-A-2Obliczenia stężenia substancji kontrolowanych w pomieszczeniach.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe
M-1Metoda podająca/wykład informacyjny
M-3Metoda praktyczna/ ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania i sprawozdań studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposób dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawane pytania. W razie wątpliwości, rozmowa wyjaśniająca ze studentem
S-1Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_D3-10_K05Rozumie rolę absolwenta uczelni technicznej w społeczeństwie i ma świadomość konieczności formułowania i przekazywania społeczeństwu wiarygodnych informacji i opinii dotyczących aktualnych osiągnięć techniki związanych z chodnictwem i klimatyzacj oceanotechniką, jak i innych jej aspektów związanych z działalnością inżynierską, oraz przekazywania tego typu informacji i opinii w sposób powszechnie zrozumiały, przedstawiając różne punkty widzenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_K08rozumie rolę absolwenta uczelni technicznej w społeczeństwie i ma świadomość konieczności formułowania i przekazywania społeczeństwu wiarygodnych informacji i opinii dotyczących aktualnych osiągnięć techniki związanych z oceanotechniką, jak i innych jej aspektów związanych z działalnością inżynierską, oraz przekazywania tego typu informacji i opinii w sposób powszechnie zrozumiały, przedstawiając różne punkty widzenia
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności serwisowania i projektowania instalacji chłodniczych i pomp ciepła z substancjami kontrolowanymi
Treści programoweT-W-4Wymagania w zakresie montażu, obsługi, konserwacji, napraw i kontroli urządzeń i instalacji wymienników chłodniczych ziębników.
T-W-1Substancje kontrolowane i ich zamienniki stosowane w chłodnictwie i klimatyzacji i ich wpływ na środowisko.
T-W-6Obowiązki podmiotów używających substancji kontrolowanych.
T-W-2Przepisy prawne i normy dotyczące substancji kontrolowanych oraz metody postępowania z odpadami tych substancji oraz wyrobami i instalacjami je zawierającymi.
T-W-3Metody, systemy i urządzenia stosowane przy napełnianiu, odzysku, recyklingu, regeneracji substancji kontrolowanych.
T-W-5Metody kontroli szczelności ziębiarek.
T-L-6Dokumentowanie wykonanych czynności.
T-L-2Badania i wykrywania nieszczelności w instalacjach chłodniczych i pomp ciepła.
T-L-5Czytanie schematów instalacji chłodniczych i pomp ciepła.
T-L-1Szkolenie BHP i szkolenie stanowiskowe.
T-L-4Nastawy urządzeń regulacyjnych i zabezpieczających.
T-L-3Obsługa stacji odzysku, opróżnianie (odzysk), napełnianie, recykling (uzdatnianie) czynników chłodniczych, odczytywanie i interpretacja wskazań przyrządów.
T-A-3Obliczenia wentylacji pomieszczeń z urządzeniami napełnionymi substancjami kontrolowanymi.
T-A-1Obliczenia wielkości napełniania substancjami kontrolowanymi instalacji chłodniczych i pomp ciepła.
T-A-2Obliczenia stężenia substancji kontrolowanych w pomieszczeniach.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe
M-1Metoda podająca/wykład informacyjny
M-3Metoda praktyczna/ ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania i sprawozdań studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposób dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawane pytania. W razie wątpliwości, rozmowa wyjaśniająca ze studentem
S-1Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli