Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S2)
specjalność: Chłodnictwo i klimatyzacja w oceanotechnice
Sylabus przedmiotu Prognozowanie osiągów jednostek pływających:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Oceanotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Prognozowanie osiągów jednostek pływających | ||
Specjalność | Projektowanie i budowa obiektów oceanotechnicznych | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Projektowania Jachtów i Statków | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Banaszek <Andrzej.Banaszek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości, kompetencje i umiejetności z teorii okrętu |
W-2 | Podstawowe wiadomości, kompetencje i umiejetności z oporów, pędników i napędu |
W-3 | Podstawowe wiadomości, kompetencje i umiejetności z właściwości morskich statku |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem jest poznanie metod poprawy sprawności napędowej statku |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Treść zajęć wynika z prowadzonych wykładów | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie oporu, składniki oporu, metody wyznaczania oporu na wodzie spokojnej | 2 |
T-W-2 | Oddziaływanie wiatru, falowania i prądu morskiego na statek | 4 |
T-W-3 | Opór statklu podczas pływania na sfalowanej wodzie | 3 |
T-W-4 | Okrętowa śruba napędowa: geometria, charakterystyki hydrodynamiczne | 3 |
T-W-5 | Wpływ falowania i kołysań statku na pracę śruby napędowej | 3 |
T-W-6 | Sprawność napędu statku w rzeczywistych warunkach pogodowych | 3 |
T-W-7 | Optymalizacja sprawności napędowej statku | 3 |
T-W-8 | Prognozowanie prędkości statku | 9 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | Studiowanie literatury | 2 |
A-A-3 | Przygotowanie sprawozdań | 10 |
A-A-4 | Konsultacje | 6 |
A-A-5 | Zaliczenie sprawozdań | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 12 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 6 |
A-W-4 | Uczestnictwo w egzaminie | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny/typowe środki audiowizualne |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne/typowe środki audiowizualne, stanowisko komputerowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena ciągła |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_2A_D1-06_W01 Student ma wiedzę w zakresie niektórych działów matematyki, fizyki, eksploatacji maszyn, obiektów i systemów technicznych oraz oddziaływania środowiska morskiego na te elementy | O_2A_W01, O_2A_W02, O_2A_W04, O_2A_W10, O_2A_W13, O_2A_W14 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-1, T-W-8, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-5, T-W-3 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_2A_D1-06_U01 Student powinien posiąść wiedzę w zakresie oporu statku i napędu oraz prognozowania osiągów statku podczas eksploatacji w rzeczywistych warunkach pogodowych | O_2A_U15, O_2A_U04, O_2A_U09, O_2A_U10, O_2A_U11, O_2A_U23 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-A-1 | M-1, M-2 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_2A_D1-06_K01 Student ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, potrafi współpracować i realizować zadania w grupie, potrafi dokonać analizy zadań przydzielonych do realizacji oraz ma świadomość ważności profesjonalnego postępowania w wykonywaniu zawodu i respektowania etyki zawodowej | O_2A_K02, O_2A_K06 | — | — | C-1 | T-A-1 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_2A_D1-06_W01 Student ma wiedzę w zakresie niektórych działów matematyki, fizyki, eksploatacji maszyn, obiektów i systemów technicznych oraz oddziaływania środowiska morskiego na te elementy | 2,0 | Student nie ma wiedzy z zakresu prognozowania osiągów jednostek pływających |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą prognozowania osiągów jednostek pływających | |
3,5 | Student ma wiedzę dotyczącą poszczególnych parametrów eksploatacyjnych jednostek pływających | |
4,0 | Student ma wiedzą w zakresie możliwości wpływu parametrów statku na osiągnięcia jednostek pływających | |
4,5 | Student ma wiedzę w zakresie parametrów hydrodynamicznych, śruby napędowej i ich wpływu na parametry eksploatacyjne jednostek pływających | |
5,0 | Student ma wiedzę na temat optymalizacji i modelowania osiągów jednostek pływających |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_2A_D1-06_U01 Student powinien posiąść wiedzę w zakresie oporu statku i napędu oraz prognozowania osiągów statku podczas eksploatacji w rzeczywistych warunkach pogodowych | 2,0 | Student nie ma żadnych umijętności z zakresu osiągów jednostek pływających |
3,0 | Student potrafi zdefiniować osiągi jednostek pływających | |
3,5 | Student potrafi obliczyć poszczególne parametry eksploatacyjne jednostek pływających | |
4,0 | Student poptrafi analizować wpływ parametrów statku na jego parametry eksploatacyjne | |
4,5 | Student potrafi alalizować parametry hydrodynamiczne statku i śruby napędowej i badać ich wpływ na osiągi jednostek pływających | |
5,0 | Student potrafi modelować kształt kadłuba statku i geometrię śruby oraz optymalizować osiągi jednostek pływających |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_2A_D1-06_K01 Student ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, potrafi współpracować i realizować zadania w grupie, potrafi dokonać analizy zadań przydzielonych do realizacji oraz ma świadomość ważności profesjonalnego postępowania w wykonywaniu zawodu i respektowania etyki zawodowej | 2,0 | Student nie przygotowuje się do zajęć, nie uzupełnia braków swojej wiedzy i umiejętności |
3,0 | Student przygotowuje się do zajęć, uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, ma niewielką świadomość dotyczącą eksploatacji statków | |
3,5 | Student przygotowuje się do zajęć, uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w czasie zajęć jest umiarkowanie aktywny, ma ograniczoną świadomość w zakresie prognozowania osiągów jednostek pływających | |
4,0 | Student regularnie uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w trakcie zajęć jest umiarkowanie aktywny, reaguje na sugestie prowadzącego, ma dużą świadomość konieczności zachowania bezpieczeństwa podczas eksploatacji jednostek pływających | |
4,5 | Student regularnie uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w trakcie zajęć jest bardzo aktywny, reaguje na sugestie prowadzącego, ma dużą świadomość w zakresie oceny parametrów eksploatacyjnych statku | |
5,0 | Student regularnie uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w trakcie zajęć jest bardzo aktywny, reaguje na sugestie prowadzącego, podejmuje samodzielne próby rozwiązywania zadań związanych z optymalizacją i prognozowaniem osiągów jednostek pływających |
Literatura podstawowa
- Dudziak J., Teoria okrętu, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1988
- Szczesniak Jerzy, Stepniak Adam, Sterowanie i eksploatacja układu napędowego statku ze śrubą nastawną, Wyższa Szkoła Morska w Szczecinie, Szczecin, 2001
- Charchulski Kazimierz, Podstawy napędu okrętowego, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1988
- Charchulski Kazimierz, Energetyczne problemy eksploatacji napędów okrętowych, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1991