Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S2)

Sylabus przedmiotu Hurtownie i bazy danych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Logistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Hurtownie i bazy danych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Krakowiak <Magdalena.Krakowiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 1,30,60zaliczenie
laboratoriaL2 15 0,70,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy algebry relacji
W-2Podstawy architektury systemów komputerowych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami projektowania i tworzenia relacyjnych baz danych.
C-2Zapoznanie studentów ze standardowym językiem dostępu do relacyjnych baz danych.
C-3Zapoznanie studentów z charakterystyką porównawczą przetwarzania OLTP (systemy transakcyjne baz danych) a OLAP (hurtownie danych).

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zajęcia organizacyjne - podział na grupy projektowe, omówienie zakresu i przydział tematów. Zapoznanie się z szablonem zadań.2
T-L-2Wykaz informacje do rejestracji w bazie danych i typowanie encji. Relacje pomiędzy encjami - określenie złożoności relacji w notacji (1;M;N) i notacji (min;max).3
T-L-3Fizyczna realizacja bazy danych w SZRBD i wprowadzanie przykładowych danych.3
T-L-4SQL-ćwiczenia instrukcji DML: opcje projekcji i opcje selekcji.2
T-L-5SQL-ćwiczenia instrukcji DML: opcje złączeń i podzapytania.2
T-L-6SQL-ćwiczenia instrukcji DDL: tworzenie perspektyw. Praca z kreatorem widoków.2
T-L-7Podsumowanie i uporządkowanie zagadnień realizowanych w ramach formy zajęć.1
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Podstawowe pojęcia : dana, baza danych, system zarządzania bazą danych, system bazy danych, użytkownicy bazy danych. Zadania systemu zarządzania bazą danych (zarządzanie danymi, współbieżność, redundancja, spójność-integralność bazy danych, ochrona baz danych). Przykłady zastosowań. Przetwarzanie plików a systemy baz danych.2
T-W-2Modelowanie danych. Charakterystyka poszczególnych faz. Model semantyczny danych a model logiczny. Wprowadzenie do relacyjnego modelu danych - pojęcie encji i relacji, definicja i klasyfikacja atrybutów, pojęcia klucza głównego i jego cechy oraz złożoność relacji (notacja 1;M;N). Modelowanie atrybutów i relacji. Tabele słownikowe - cel tworzenia i korzyści z ich stoswania.4
T-W-3Projekt koncepcyjny - budowa semantycznych modeli danych. Diagramy ERD a SERM.6
T-W-4Normalizacja bazy danych - omówienie poszczegolnych postaci normalnych. Pojęcie i zasadność denormalizacji.2
T-W-5Zasady i metody dostępu do relacyjnych baz danych. Języki zapytań w relacyjnych bazach danych – podział języków i krótka ich charakterystyka. Języki definiowania i manipulacji danymi (DDL, DML). Język SQL - rys historyczny, własności, tryby dostępu. Chrakterystyka i składnia poszczególnych instrukcji DDL-a i DML-a.5
T-W-6Perspektywy w relacyjnej bazie danych. Tworzenie perspektyw w SQL. Operacje na perspektywach. Pojęcie kursora - fazy użycia, dostępne opcje.2
T-W-7Pojęcie transakcji. Postulat ACID. Poziomy izolacji - charakterystyka i występujące anomalie przetwarzania.2
T-W-8Wprowadzenie do hurtowni i magazynów danych. Architektura i typy hurtowni. Przetwarzanie OLTP a OLAP.2
T-W-9Modele danych w hurtowniach danych. Pojęcie faktu i wymiaru. Operacje na kostce danych. Model gwiady a płatka śniegu.2
T-W-10Systemy tarnsakcyjne a hurtownia danych. Cechy wspólne i podstawowe róznice.2
T-W-11Podsumowanie i uporządkowanie zagadnień realizowanych w ramach formy zajęć.1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia3
18
wykłady
A-W-1Obecność na wykładach30
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia (przyswojenie teorii i rozwiązanie pzykładowych zadań)3
33

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład - metoda podająca (prezentacja) i metoda aktywizująca (dyskusja dydaktyczna - realizacja przykładu)
M-2Laboratorium - metoda praktyczna (projekt) i metoda programowa (z użyciem komputera)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykład - kolokwium pisemne
S-2Ocena formująca: Laboratorium - ocena poszczególnych zadań projektowych
S-3Ocena podsumowująca: Laboratorium - praktyczny test znajomości języka SQL

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_2A_C21-2_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć uporządkowaną wiedzę z zakresu projektowania relacyjnych baz danych
LO_2A_W02, LO_2A_W03C-1T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3M-1S-1
LO_2A_C21-2_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zdefiniować język dostępu do bazy danych ze szczególnym uwzględnieniem charakterystyki języka zapytań SQL
LO_2A_W02, LO_2A_W03C-2T-W-5, T-W-6M-1S-1
LO_2A_C21-2_W03
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie rozróżnić i scharakteryzować przetwarzanie transakcyjne od przetwarzania analitycznego
LO_2A_W02, LO_2A_W03C-3T-W-10, T-W-9, T-W-7, T-W-8M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_2A_C21-2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć samodzielnie zaprojektować relacyjną bazę danych dla zadanego zakresu.
LO_2A_U02C-1T-L-3, T-L-2M-2S-2
LO_2A_C21-2_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć posługiwać się językiem SQL.
LO_2A_U01, LO_2A_U02C-2T-L-5, T-L-4, T-L-6M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_2A_C21-2_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć uporządkowaną wiedzę z zakresu projektowania relacyjnych baz danych
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu projektowania relacyjnych baz danych
3,0Student zna relacyjny model danych, rozumie podstawowe definicje i potrafi wymienić fazy projektowania bazy danych..
3,5Student dobrze zna relacyjny model danych, rozumie definicje i potrafi scharakteryzować poszczególne fazy projektowania bazy danych..
4,0Student zna zasady budowy semantycznego modelu danych dla zadanego zakresu bazy danych. Zna i rozumie zasady normalizacji.
4,5Student dobrze zna zasady budowy semantycznego modelu danych dla zadanego zakresu bazy danych. Potrafi zdefiniowac diagramy ERD i SERM, a także wskazać różnice pomiędzy nimi. Rozumie proces normalizacji i zasadnośc denormalizacji.
5,0Student bardzo dobrze zna zasady budowy semantycznego modelu danych dla zadanego zakresu bazy danych. Bardzo dobrze rozumie różnice pomiędzy diagramami ERD i SERM, a także ich zastosowanie do fizycznej realizacji bazy danych.
LO_2A_C21-2_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zdefiniować język dostępu do bazy danych ze szczególnym uwzględnieniem charakterystyki języka zapytań SQL
2,0Student nie potrafi zdefiniować pojęcia języka dostępu do bazy danych. Nie jest w stanie scharakteryzować języka SQL.
3,0Student potrafi wyjaśnić pojęcie języka dostępu do bazy danych. Jest w stanie zdefiniować język SQL.
3,5Student zna tryby dostępu do baz danych i instrukcje DDl i DML.
4,0Student dobrze zna tryby dostępu do baz danych i formy SQL-a. Potrafi przestawić składnie instrukcji DDl i DML.
4,5Student dobrze zna tryby dostępu do baz danych i formy SQL. Potrafi scharakteryzować poszczególne opcje i frazy występujące w instrukcjach SQL-a.
5,0Student bardzo dobrze rozumie formy dostępu do baz danych i typy SQL-a. Potrafi scharakteryzować poszczególne opcje i frazy występujące w instrukcjach SQL-a, a także wyjaśnic ich zastosowanie.
LO_2A_C21-2_W03
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie rozróżnić i scharakteryzować przetwarzanie transakcyjne od przetwarzania analitycznego
2,0Student nie rozumie przetwarzania transakcyjnego i przetwarzania analitycznego
3,0Student wie, dla jakich systemów charakterystyczne jest przetwarzanie transakcyjnego, a dla jakich przetwarzanie analityczne. Słabo wskazuje różnice pomiędzy nimi.
3,5Student wie, dla jakich systemów typowe jest przetwarzanie transakcyjnego, a dla jakich przetwarzanie analityczne.Potrafi wskazać ich charakterystyczne cechy.
4,0Student dobrze wie, gdzie stosowane jest przetwarzanie transakcyjne, a gdzie przetwarzanie analityczne. Potrafi dobrze je zdefiniować wskazując główne różnice.
4,5Student dobrze rozumie specyfikę OLTP I OLAP. Potrafi scharakteryzować systemy transakcyjne i hurtownie danych.
5,0Student bardzo dobrze rozumie specyfikę OLTP I OLAP. Potrafi szczegółowo opisać systemy transakcyjne i hurtownie danych ze wskazaniem cech wspólnych i różnic.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_2A_C21-2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć samodzielnie zaprojektować relacyjną bazę danych dla zadanego zakresu.
2,0Student nie potrafi samodzielnie stworzyć semantycznego modelu danych dla zadanego zakresu. Nie potrafi wytypować obiektów i relacji pomiędzy nimi.
3,0Student, na podstawie analizy zakresu bazy danych, potrafi wytypować obiekty, ich cechy, a także relacje pomiędzy nimi. Ma problemy z klasyfikacją i modelowaniem atrybutów.
3,5Student rozumie zasady modelowania atrybutów i relacji, a także umie je zastosować w projektowanym zakresie bazy danych,
4,0Student dobrze rozumie zasady modelowania atrybutów i relacji, umie je odpowiednio zastosować w projektowanym zakresie bazy danych. Potrafi samodzielnie stworzyć semantyczny model danych dla małego zakresu rzeczywistości.
4,5Student potrafi zbudować semantyczny model danych dla rozbudowanego zakresu rzeczywistości z zastosowaniem obiektów słownikowych.
5,0Student potrafi przeprowadzić wnikliwą analizę atrybutów i zaprojektować rozbudowaną bazę danych. Bez problemu tworzy jej fizyczny model.
LO_2A_C21-2_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć posługiwać się językiem SQL.
2,0Student nie potrafi napisać prostego zapytania DML.
3,0Student potrafi napisać proste zapytanie DML.
3,5Student potrafi napisać proste zapytania DML i DDL.
4,0Student potrafi napisać zapytania do bazy danych. Potrafi napisać instrukcje tworzenia prostych widoków.
4,5Student umie pisać zapytania zagnieżdżone, a także tworzące rozbudowane widoki danych.
5,0Student sprawnie posługuje się językiem SQL, dzięki czemu potafi modyfikować strukturę bazy i wyszukiwać informacje w każdej dowolnej kombinacji danych.

Literatura podstawowa

  1. Beynon-Davies P., Systemy baz danych, WNT, Warszawa, 2003
  2. Ulmann J., Podstawowy wykład z systemów baz danych, WNT, Warszawa, 2000
  3. Mendrola D., Szeliga M., Praktyczny kurs SQL, Helion, Gliwice, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia organizacyjne - podział na grupy projektowe, omówienie zakresu i przydział tematów. Zapoznanie się z szablonem zadań.2
T-L-2Wykaz informacje do rejestracji w bazie danych i typowanie encji. Relacje pomiędzy encjami - określenie złożoności relacji w notacji (1;M;N) i notacji (min;max).3
T-L-3Fizyczna realizacja bazy danych w SZRBD i wprowadzanie przykładowych danych.3
T-L-4SQL-ćwiczenia instrukcji DML: opcje projekcji i opcje selekcji.2
T-L-5SQL-ćwiczenia instrukcji DML: opcje złączeń i podzapytania.2
T-L-6SQL-ćwiczenia instrukcji DDL: tworzenie perspektyw. Praca z kreatorem widoków.2
T-L-7Podsumowanie i uporządkowanie zagadnień realizowanych w ramach formy zajęć.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Podstawowe pojęcia : dana, baza danych, system zarządzania bazą danych, system bazy danych, użytkownicy bazy danych. Zadania systemu zarządzania bazą danych (zarządzanie danymi, współbieżność, redundancja, spójność-integralność bazy danych, ochrona baz danych). Przykłady zastosowań. Przetwarzanie plików a systemy baz danych.2
T-W-2Modelowanie danych. Charakterystyka poszczególnych faz. Model semantyczny danych a model logiczny. Wprowadzenie do relacyjnego modelu danych - pojęcie encji i relacji, definicja i klasyfikacja atrybutów, pojęcia klucza głównego i jego cechy oraz złożoność relacji (notacja 1;M;N). Modelowanie atrybutów i relacji. Tabele słownikowe - cel tworzenia i korzyści z ich stoswania.4
T-W-3Projekt koncepcyjny - budowa semantycznych modeli danych. Diagramy ERD a SERM.6
T-W-4Normalizacja bazy danych - omówienie poszczegolnych postaci normalnych. Pojęcie i zasadność denormalizacji.2
T-W-5Zasady i metody dostępu do relacyjnych baz danych. Języki zapytań w relacyjnych bazach danych – podział języków i krótka ich charakterystyka. Języki definiowania i manipulacji danymi (DDL, DML). Język SQL - rys historyczny, własności, tryby dostępu. Chrakterystyka i składnia poszczególnych instrukcji DDL-a i DML-a.5
T-W-6Perspektywy w relacyjnej bazie danych. Tworzenie perspektyw w SQL. Operacje na perspektywach. Pojęcie kursora - fazy użycia, dostępne opcje.2
T-W-7Pojęcie transakcji. Postulat ACID. Poziomy izolacji - charakterystyka i występujące anomalie przetwarzania.2
T-W-8Wprowadzenie do hurtowni i magazynów danych. Architektura i typy hurtowni. Przetwarzanie OLTP a OLAP.2
T-W-9Modele danych w hurtowniach danych. Pojęcie faktu i wymiaru. Operacje na kostce danych. Model gwiady a płatka śniegu.2
T-W-10Systemy tarnsakcyjne a hurtownia danych. Cechy wspólne i podstawowe róznice.2
T-W-11Podsumowanie i uporządkowanie zagadnień realizowanych w ramach formy zajęć.1
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia3
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Obecność na wykładach30
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia (przyswojenie teorii i rozwiązanie pzykładowych zadań)3
33
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_2A_C21-2_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć uporządkowaną wiedzę z zakresu projektowania relacyjnych baz danych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_2A_W02ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie informatyki oraz narzędzi wspomagających podejmowanie decyzji w logistyce, w tym złożonych systemów informatycznych usprawniających pracę przedsiębiorstw logistycznych
LO_2A_W03ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania: procesów i systemów logistycznych, obiektów, urządzeń i innych rozwiązań techniczno-technologicznych stosowanych w logistyce
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami projektowania i tworzenia relacyjnych baz danych.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Podstawowe pojęcia : dana, baza danych, system zarządzania bazą danych, system bazy danych, użytkownicy bazy danych. Zadania systemu zarządzania bazą danych (zarządzanie danymi, współbieżność, redundancja, spójność-integralność bazy danych, ochrona baz danych). Przykłady zastosowań. Przetwarzanie plików a systemy baz danych.
T-W-4Normalizacja bazy danych - omówienie poszczegolnych postaci normalnych. Pojęcie i zasadność denormalizacji.
T-W-2Modelowanie danych. Charakterystyka poszczególnych faz. Model semantyczny danych a model logiczny. Wprowadzenie do relacyjnego modelu danych - pojęcie encji i relacji, definicja i klasyfikacja atrybutów, pojęcia klucza głównego i jego cechy oraz złożoność relacji (notacja 1;M;N). Modelowanie atrybutów i relacji. Tabele słownikowe - cel tworzenia i korzyści z ich stoswania.
T-W-3Projekt koncepcyjny - budowa semantycznych modeli danych. Diagramy ERD a SERM.
Metody nauczaniaM-1Wykład - metoda podająca (prezentacja) i metoda aktywizująca (dyskusja dydaktyczna - realizacja przykładu)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład - kolokwium pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu projektowania relacyjnych baz danych
3,0Student zna relacyjny model danych, rozumie podstawowe definicje i potrafi wymienić fazy projektowania bazy danych..
3,5Student dobrze zna relacyjny model danych, rozumie definicje i potrafi scharakteryzować poszczególne fazy projektowania bazy danych..
4,0Student zna zasady budowy semantycznego modelu danych dla zadanego zakresu bazy danych. Zna i rozumie zasady normalizacji.
4,5Student dobrze zna zasady budowy semantycznego modelu danych dla zadanego zakresu bazy danych. Potrafi zdefiniowac diagramy ERD i SERM, a także wskazać różnice pomiędzy nimi. Rozumie proces normalizacji i zasadnośc denormalizacji.
5,0Student bardzo dobrze zna zasady budowy semantycznego modelu danych dla zadanego zakresu bazy danych. Bardzo dobrze rozumie różnice pomiędzy diagramami ERD i SERM, a także ich zastosowanie do fizycznej realizacji bazy danych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_2A_C21-2_W02W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zdefiniować język dostępu do bazy danych ze szczególnym uwzględnieniem charakterystyki języka zapytań SQL
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_2A_W02ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie informatyki oraz narzędzi wspomagających podejmowanie decyzji w logistyce, w tym złożonych systemów informatycznych usprawniających pracę przedsiębiorstw logistycznych
LO_2A_W03ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania: procesów i systemów logistycznych, obiektów, urządzeń i innych rozwiązań techniczno-technologicznych stosowanych w logistyce
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów ze standardowym językiem dostępu do relacyjnych baz danych.
Treści programoweT-W-5Zasady i metody dostępu do relacyjnych baz danych. Języki zapytań w relacyjnych bazach danych – podział języków i krótka ich charakterystyka. Języki definiowania i manipulacji danymi (DDL, DML). Język SQL - rys historyczny, własności, tryby dostępu. Chrakterystyka i składnia poszczególnych instrukcji DDL-a i DML-a.
T-W-6Perspektywy w relacyjnej bazie danych. Tworzenie perspektyw w SQL. Operacje na perspektywach. Pojęcie kursora - fazy użycia, dostępne opcje.
Metody nauczaniaM-1Wykład - metoda podająca (prezentacja) i metoda aktywizująca (dyskusja dydaktyczna - realizacja przykładu)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład - kolokwium pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zdefiniować pojęcia języka dostępu do bazy danych. Nie jest w stanie scharakteryzować języka SQL.
3,0Student potrafi wyjaśnić pojęcie języka dostępu do bazy danych. Jest w stanie zdefiniować język SQL.
3,5Student zna tryby dostępu do baz danych i instrukcje DDl i DML.
4,0Student dobrze zna tryby dostępu do baz danych i formy SQL-a. Potrafi przestawić składnie instrukcji DDl i DML.
4,5Student dobrze zna tryby dostępu do baz danych i formy SQL. Potrafi scharakteryzować poszczególne opcje i frazy występujące w instrukcjach SQL-a.
5,0Student bardzo dobrze rozumie formy dostępu do baz danych i typy SQL-a. Potrafi scharakteryzować poszczególne opcje i frazy występujące w instrukcjach SQL-a, a także wyjaśnic ich zastosowanie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_2A_C21-2_W03W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie rozróżnić i scharakteryzować przetwarzanie transakcyjne od przetwarzania analitycznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_2A_W02ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie informatyki oraz narzędzi wspomagających podejmowanie decyzji w logistyce, w tym złożonych systemów informatycznych usprawniających pracę przedsiębiorstw logistycznych
LO_2A_W03ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania: procesów i systemów logistycznych, obiektów, urządzeń i innych rozwiązań techniczno-technologicznych stosowanych w logistyce
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z charakterystyką porównawczą przetwarzania OLTP (systemy transakcyjne baz danych) a OLAP (hurtownie danych).
Treści programoweT-W-10Systemy tarnsakcyjne a hurtownia danych. Cechy wspólne i podstawowe róznice.
T-W-9Modele danych w hurtowniach danych. Pojęcie faktu i wymiaru. Operacje na kostce danych. Model gwiady a płatka śniegu.
T-W-7Pojęcie transakcji. Postulat ACID. Poziomy izolacji - charakterystyka i występujące anomalie przetwarzania.
T-W-8Wprowadzenie do hurtowni i magazynów danych. Architektura i typy hurtowni. Przetwarzanie OLTP a OLAP.
Metody nauczaniaM-1Wykład - metoda podająca (prezentacja) i metoda aktywizująca (dyskusja dydaktyczna - realizacja przykładu)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład - kolokwium pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie przetwarzania transakcyjnego i przetwarzania analitycznego
3,0Student wie, dla jakich systemów charakterystyczne jest przetwarzanie transakcyjnego, a dla jakich przetwarzanie analityczne. Słabo wskazuje różnice pomiędzy nimi.
3,5Student wie, dla jakich systemów typowe jest przetwarzanie transakcyjnego, a dla jakich przetwarzanie analityczne.Potrafi wskazać ich charakterystyczne cechy.
4,0Student dobrze wie, gdzie stosowane jest przetwarzanie transakcyjne, a gdzie przetwarzanie analityczne. Potrafi dobrze je zdefiniować wskazując główne różnice.
4,5Student dobrze rozumie specyfikę OLTP I OLAP. Potrafi scharakteryzować systemy transakcyjne i hurtownie danych.
5,0Student bardzo dobrze rozumie specyfikę OLTP I OLAP. Potrafi szczegółowo opisać systemy transakcyjne i hurtownie danych ze wskazaniem cech wspólnych i różnic.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_2A_C21-2_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć samodzielnie zaprojektować relacyjną bazę danych dla zadanego zakresu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_2A_U02potrafi dobrać i zastosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane technologie informacyjno-komunikacyjne, oceniać przydatność i organiczenia rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami projektowania i tworzenia relacyjnych baz danych.
Treści programoweT-L-3Fizyczna realizacja bazy danych w SZRBD i wprowadzanie przykładowych danych.
T-L-2Wykaz informacje do rejestracji w bazie danych i typowanie encji. Relacje pomiędzy encjami - określenie złożoności relacji w notacji (1;M;N) i notacji (min;max).
Metody nauczaniaM-2Laboratorium - metoda praktyczna (projekt) i metoda programowa (z użyciem komputera)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Laboratorium - ocena poszczególnych zadań projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie stworzyć semantycznego modelu danych dla zadanego zakresu. Nie potrafi wytypować obiektów i relacji pomiędzy nimi.
3,0Student, na podstawie analizy zakresu bazy danych, potrafi wytypować obiekty, ich cechy, a także relacje pomiędzy nimi. Ma problemy z klasyfikacją i modelowaniem atrybutów.
3,5Student rozumie zasady modelowania atrybutów i relacji, a także umie je zastosować w projektowanym zakresie bazy danych,
4,0Student dobrze rozumie zasady modelowania atrybutów i relacji, umie je odpowiednio zastosować w projektowanym zakresie bazy danych. Potrafi samodzielnie stworzyć semantyczny model danych dla małego zakresu rzeczywistości.
4,5Student potrafi zbudować semantyczny model danych dla rozbudowanego zakresu rzeczywistości z zastosowaniem obiektów słownikowych.
5,0Student potrafi przeprowadzić wnikliwą analizę atrybutów i zaprojektować rozbudowaną bazę danych. Bez problemu tworzy jej fizyczny model.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_2A_C21-2_U02W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć posługiwać się językiem SQL.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych właściwie dobranych źródeł oraz rozumieć i wykorzystywać potrzebne informacje; umie dokonać ich analizy i oceny, potrafi syntezować, kreatywnie interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie, dokonać prezentacji tych informacji
LO_2A_U02potrafi dobrać i zastosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane technologie informacyjno-komunikacyjne, oceniać przydatność i organiczenia rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów ze standardowym językiem dostępu do relacyjnych baz danych.
Treści programoweT-L-5SQL-ćwiczenia instrukcji DML: opcje złączeń i podzapytania.
T-L-4SQL-ćwiczenia instrukcji DML: opcje projekcji i opcje selekcji.
T-L-6SQL-ćwiczenia instrukcji DDL: tworzenie perspektyw. Praca z kreatorem widoków.
Metody nauczaniaM-2Laboratorium - metoda praktyczna (projekt) i metoda programowa (z użyciem komputera)
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Laboratorium - praktyczny test znajomości języka SQL
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi napisać prostego zapytania DML.
3,0Student potrafi napisać proste zapytanie DML.
3,5Student potrafi napisać proste zapytania DML i DDL.
4,0Student potrafi napisać zapytania do bazy danych. Potrafi napisać instrukcje tworzenia prostych widoków.
4,5Student umie pisać zapytania zagnieżdżone, a także tworzące rozbudowane widoki danych.
5,0Student sprawnie posługuje się językiem SQL, dzięki czemu potafi modyfikować strukturę bazy i wyszukiwać informacje w każdej dowolnej kombinacji danych.