Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S2)

Sylabus przedmiotu Badania innowacyjne i rozwój w logistyce:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Logistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Badania innowacyjne i rozwój w logistyce
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Ludmiła Filina-Dawidowicz <Ludmila.Filina@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 25 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień logistyki, funkcjonowania łańcuchów dostaw, projektowania systemów logistycznych i badań operacyjnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z tendencjami rozwojowymi i najistotniejszymi osiągnięciami w logistyce, inicjowaniem i organizacją pracy badawczej.
C-2Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy teoretycznej z zakresu badań innowacyjnych w logistyce.
C-3Uświadomienie ważności rozwijania dorobku zawodu, uwzględniając zmieniające się potrzeby społeczne.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Pojęcie innowacji i działalności innowacyjnej. Zmiany, innowacyjność i elastyczność jako nowoczesne podejście do przedsiębiorczości. Kluczowe wydarzenia w rozwoju logistyki. Fazy procesu innowacyjnego.5
T-W-2Metody i techniki badawcze. Inicjowanie, przygotowanie i prowadzenia badań naukowych. Organizacja pracy badawczej lub projektowej w logistyce. Formułowanie problemu badawczego i testowanie hipotez. Cele i rodzaje badań innowacyjnych w logistyce.6
T-W-3Kryteria i metody oceny wyników badań innowacyjnych w logistyce. Biznes-plan jako narzędzie oceny nowoczesnych technik i technologii w logistyce. Strategie innowacyjne w logistyce. Czynniki wpływające na aktywność innowacyjną przedsiębiorstw logistycznych. Bariery wdrożenia innowacji w logistyce.6
T-W-4Kierunki i trendy rozwoju logistyki. Przykłady innowacyjnych rozwiązań wykorzystywanych w wybranych obszarach logistyki.8
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział studentów w zajęciach.25
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia.1
26

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_2A_C15_W01
Student zna tendencje rozwoju i najistotniejsze osiągnięcia w logistyce, jest zapoznany z trybem inicjowania i organizacji pracy badawczej w obszarze zagadnień powiązanych z logistyką.
LO_2A_W10, LO_2A_W01, LO_2A_W11C-1T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_2A_C15_U01
Student umie samodzielnie planować własne uczenie się i potrafi ukierunkować innych do poznania innowacyjnych rozwiązać wykorzystywanych w logistyce.
LO_2A_U16, LO_2A_U10C-2T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_2A_C15_K01
Student rozumie ważność rozwijania dorobku zawodu, uwzględniając zmieniające się potrzeby społeczne, potrafi myśleć w sposób kreatywny i przedsiębiorczy.
LO_2A_K06, LO_2A_K04C-3T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_2A_C15_W01
Student zna tendencje rozwoju i najistotniejsze osiągnięcia w logistyce, jest zapoznany z trybem inicjowania i organizacji pracy badawczej w obszarze zagadnień powiązanych z logistyką.
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz wzbogaconą o wiedzę z literaturury uzupelniającej
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wzbogaconą o wiedzę z literatury uzupełniającej oraz wiedzę praktyczną

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_2A_C15_U01
Student umie samodzielnie planować własne uczenie się i potrafi ukierunkować innych do poznania innowacyjnych rozwiązać wykorzystywanych w logistyce.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności wymaganych przez efekt kształcen
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności wymagane przez efekt kształcenia
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności wymagane przez efekt kształcenia
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności wymaganych przez efekt kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_2A_C15_K01
Student rozumie ważność rozwijania dorobku zawodu, uwzględniając zmieniające się potrzeby społeczne, potrafi myśleć w sposób kreatywny i przedsiębiorczy.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swej roli

Literatura podstawowa

  1. Miler R., Mytlewski A., Pac B. (red.), Kierunki racjonalizacji systemów i procesów logistycznych. Tom 15., CeDeWu, Warszawa, 2012
  2. Bujak A., Innowacyjność i innowacyjne rozwiązania w logistyce, Logistyka nr 2, 2011, s. 85-96
  3. Szopik-Depczyńska K., Kędzierska-Szczepaniak A., Kładź-Postolska K., Innowacje w gospodarce. Sfera B+R, finansowanie innowacji, Klastry - wybrane aspekty., Wydawnictwo Naukowe Sophia, Warszawa, 2019
  4. Waliczek E., Kró l M., Dyrkacz R., Innowacje w gospodarce: zarządzanie-marketing-logistyka, Wydawnictwo Sophia, Warszawa, 2017
  5. Szopik-Depczyńska K., Koncepcja innowacji kreowanej przez użytkownika w działalności badawczo-rozwojowej przedsiębiorstw., Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 2019

Literatura dodatkowa

  1. Kordel Z., Kuriata A., Logistyka i transport w ujęciu systemowym, CeDeWu, Warszawa, 2018

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie innowacji i działalności innowacyjnej. Zmiany, innowacyjność i elastyczność jako nowoczesne podejście do przedsiębiorczości. Kluczowe wydarzenia w rozwoju logistyki. Fazy procesu innowacyjnego.5
T-W-2Metody i techniki badawcze. Inicjowanie, przygotowanie i prowadzenia badań naukowych. Organizacja pracy badawczej lub projektowej w logistyce. Formułowanie problemu badawczego i testowanie hipotez. Cele i rodzaje badań innowacyjnych w logistyce.6
T-W-3Kryteria i metody oceny wyników badań innowacyjnych w logistyce. Biznes-plan jako narzędzie oceny nowoczesnych technik i technologii w logistyce. Strategie innowacyjne w logistyce. Czynniki wpływające na aktywność innowacyjną przedsiębiorstw logistycznych. Bariery wdrożenia innowacji w logistyce.6
T-W-4Kierunki i trendy rozwoju logistyki. Przykłady innowacyjnych rozwiązań wykorzystywanych w wybranych obszarach logistyki.8
25

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studentów w zajęciach.25
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia.1
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_2A_C15_W01Student zna tendencje rozwoju i najistotniejsze osiągnięcia w logistyce, jest zapoznany z trybem inicjowania i organizacji pracy badawczej w obszarze zagadnień powiązanych z logistyką.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_2A_W10ma wiedzę z zakresu kierunków i tendencji rozwojowych w logistyce oraz głównych osiągnięć w dziedzinie nauk i dyscyplin naukowych związanych z funkcjonowaniem logistyki
LO_2A_W01ma pogłębioną wiedzę z zakresu technicznych aspektów funkjonowania łańcuchów dostaw, uwarunkowań prowadzenia działaności usługowej w logistyce o zasięgu lokalnym i globalnym
LO_2A_W11ma wiedzę niezbędną do inicjowania, przygotowania i prowadzenia badań naukowych, także zapewniającą właściwą organizację pracy badawczej lub projektowej w obszarze zagadnień powiązanych z logistyką
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z tendencjami rozwojowymi i najistotniejszymi osiągnięciami w logistyce, inicjowaniem i organizacją pracy badawczej.
Treści programoweT-W-1Pojęcie innowacji i działalności innowacyjnej. Zmiany, innowacyjność i elastyczność jako nowoczesne podejście do przedsiębiorczości. Kluczowe wydarzenia w rozwoju logistyki. Fazy procesu innowacyjnego.
T-W-4Kierunki i trendy rozwoju logistyki. Przykłady innowacyjnych rozwiązań wykorzystywanych w wybranych obszarach logistyki.
T-W-3Kryteria i metody oceny wyników badań innowacyjnych w logistyce. Biznes-plan jako narzędzie oceny nowoczesnych technik i technologii w logistyce. Strategie innowacyjne w logistyce. Czynniki wpływające na aktywność innowacyjną przedsiębiorstw logistycznych. Bariery wdrożenia innowacji w logistyce.
T-W-2Metody i techniki badawcze. Inicjowanie, przygotowanie i prowadzenia badań naukowych. Organizacja pracy badawczej lub projektowej w logistyce. Formułowanie problemu badawczego i testowanie hipotez. Cele i rodzaje badań innowacyjnych w logistyce.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz wzbogaconą o wiedzę z literaturury uzupelniającej
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wzbogaconą o wiedzę z literatury uzupełniającej oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_2A_C15_U01Student umie samodzielnie planować własne uczenie się i potrafi ukierunkować innych do poznania innowacyjnych rozwiązać wykorzystywanych w logistyce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_2A_U16umie samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie, potrafi ukierunkowywać innych do podnoszenia kompetencji zawodowych oraz poznawania innowacyjnych rozwiązań wykorzystywanych w logistyce
LO_2A_U10potrafi identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne z wykorzystaniem wiedzy z zakresu logistyki
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy teoretycznej z zakresu badań innowacyjnych w logistyce.
Treści programoweT-W-4Kierunki i trendy rozwoju logistyki. Przykłady innowacyjnych rozwiązań wykorzystywanych w wybranych obszarach logistyki.
T-W-1Pojęcie innowacji i działalności innowacyjnej. Zmiany, innowacyjność i elastyczność jako nowoczesne podejście do przedsiębiorczości. Kluczowe wydarzenia w rozwoju logistyki. Fazy procesu innowacyjnego.
T-W-3Kryteria i metody oceny wyników badań innowacyjnych w logistyce. Biznes-plan jako narzędzie oceny nowoczesnych technik i technologii w logistyce. Strategie innowacyjne w logistyce. Czynniki wpływające na aktywność innowacyjną przedsiębiorstw logistycznych. Bariery wdrożenia innowacji w logistyce.
T-W-2Metody i techniki badawcze. Inicjowanie, przygotowanie i prowadzenia badań naukowych. Organizacja pracy badawczej lub projektowej w logistyce. Formułowanie problemu badawczego i testowanie hipotez. Cele i rodzaje badań innowacyjnych w logistyce.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności wymaganych przez efekt kształcen
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności wymagane przez efekt kształcenia
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności wymagane przez efekt kształcenia
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności wymaganych przez efekt kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_2A_C15_K01Student rozumie ważność rozwijania dorobku zawodu, uwzględniając zmieniające się potrzeby społeczne, potrafi myśleć w sposób kreatywny i przedsiębiorczy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_2A_K06jest przygotowany do zachowań profesjonalnych, rozumie potrzebę znaczenia i rozwijania dorobku zawodu, a także przestrzegania zasad etyki zawodowej, podtrzymywania etosu zawodu, uwzględniając zmieniające się potrzeby społeczne
LO_2A_K04potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Uświadomienie ważności rozwijania dorobku zawodu, uwzględniając zmieniające się potrzeby społeczne.
Treści programoweT-W-1Pojęcie innowacji i działalności innowacyjnej. Zmiany, innowacyjność i elastyczność jako nowoczesne podejście do przedsiębiorczości. Kluczowe wydarzenia w rozwoju logistyki. Fazy procesu innowacyjnego.
T-W-3Kryteria i metody oceny wyników badań innowacyjnych w logistyce. Biznes-plan jako narzędzie oceny nowoczesnych technik i technologii w logistyce. Strategie innowacyjne w logistyce. Czynniki wpływające na aktywność innowacyjną przedsiębiorstw logistycznych. Bariery wdrożenia innowacji w logistyce.
T-W-2Metody i techniki badawcze. Inicjowanie, przygotowanie i prowadzenia badań naukowych. Organizacja pracy badawczej lub projektowej w logistyce. Formułowanie problemu badawczego i testowanie hipotez. Cele i rodzaje badań innowacyjnych w logistyce.
T-W-4Kierunki i trendy rozwoju logistyki. Przykłady innowacyjnych rozwiązań wykorzystywanych w wybranych obszarach logistyki.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swej roli