Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S2)
Sylabus przedmiotu Badania innowacyjne i rozwój w logistyce:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Logistyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Badania innowacyjne i rozwój w logistyce | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ludmiła Filina-Dawidowicz <Ludmila.Filina@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość zagadnień logistyki, funkcjonowania łańcuchów dostaw, projektowania systemów logistycznych i badań operacyjnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z tendencjami rozwojowymi i najistotniejszymi osiągnięciami w logistyce, inicjowaniem i organizacją pracy badawczej. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy teoretycznej z zakresu badań innowacyjnych w logistyce. |
C-3 | Uświadomienie ważności rozwijania dorobku zawodu, uwzględniając zmieniające się potrzeby społeczne. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie innowacji i działalności innowacyjnej. Zmiany, innowacyjność i elastyczność jako nowoczesne podejście do przedsiębiorczości. Kluczowe wydarzenia w rozwoju logistyki. Fazy procesu innowacyjnego. | 5 |
T-W-2 | Metody i techniki badawcze. Inicjowanie, przygotowanie i prowadzenia badań naukowych. Organizacja pracy badawczej lub projektowej w logistyce. Formułowanie problemu badawczego i testowanie hipotez. Cele i rodzaje badań innowacyjnych w logistyce. | 6 |
T-W-3 | Kryteria i metody oceny wyników badań innowacyjnych w logistyce. Biznes-plan jako narzędzie oceny nowoczesnych technik i technologii w logistyce. Strategie innowacyjne w logistyce. Czynniki wpływające na aktywność innowacyjną przedsiębiorstw logistycznych. Bariery wdrożenia innowacji w logistyce. | 6 |
T-W-4 | Kierunki i trendy rozwoju logistyki. Przykłady innowacyjnych rozwiązań wykorzystywanych w wybranych obszarach logistyki. | 8 |
25 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studentów w zajęciach. | 25 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia. | 1 |
26 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Wykład problemowy. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_2A_C15_W01 Student zna tendencje rozwoju i najistotniejsze osiągnięcia w logistyce, jest zapoznany z trybem inicjowania i organizacji pracy badawczej w obszarze zagadnień powiązanych z logistyką. | LO_2A_W10, LO_2A_W01, LO_2A_W11 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_2A_C15_U01 Student umie samodzielnie planować własne uczenie się i potrafi ukierunkować innych do poznania innowacyjnych rozwiązać wykorzystywanych w logistyce. | LO_2A_U16, LO_2A_U10 | — | — | C-2 | T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_2A_C15_K01 Student rozumie ważność rozwijania dorobku zawodu, uwzględniając zmieniające się potrzeby społeczne, potrafi myśleć w sposób kreatywny i przedsiębiorczy. | LO_2A_K06, LO_2A_K04 | — | — | C-3 | T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_2A_C15_W01 Student zna tendencje rozwoju i najistotniejsze osiągnięcia w logistyce, jest zapoznany z trybem inicjowania i organizacji pracy badawczej w obszarze zagadnień powiązanych z logistyką. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz wzbogaconą o wiedzę z literaturury uzupelniającej | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wzbogaconą o wiedzę z literatury uzupełniającej oraz wiedzę praktyczną |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_2A_C15_U01 Student umie samodzielnie planować własne uczenie się i potrafi ukierunkować innych do poznania innowacyjnych rozwiązać wykorzystywanych w logistyce. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności wymaganych przez efekt kształcen |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności wymagane przez efekt kształcenia | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności wymagane przez efekt kształcenia | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności wymaganych przez efekt kształcenia | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_2A_C15_K01 Student rozumie ważność rozwijania dorobku zawodu, uwzględniając zmieniające się potrzeby społeczne, potrafi myśleć w sposób kreatywny i przedsiębiorczy. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia i wykazuje przedsiębiorczość | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swej roli |
Literatura podstawowa
- Miler R., Mytlewski A., Pac B. (red.), Kierunki racjonalizacji systemów i procesów logistycznych. Tom 15., CeDeWu, Warszawa, 2012
- Bujak A., Innowacyjność i innowacyjne rozwiązania w logistyce, Logistyka nr 2, 2011, s. 85-96
- Szopik-Depczyńska K., Kędzierska-Szczepaniak A., Kładź-Postolska K., Innowacje w gospodarce. Sfera B+R, finansowanie innowacji, Klastry - wybrane aspekty., Wydawnictwo Naukowe Sophia, Warszawa, 2019
- Waliczek E., Kró l M., Dyrkacz R., Innowacje w gospodarce: zarządzanie-marketing-logistyka, Wydawnictwo Sophia, Warszawa, 2017
- Szopik-Depczyńska K., Koncepcja innowacji kreowanej przez użytkownika w działalności badawczo-rozwojowej przedsiębiorstw., Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 2019
Literatura dodatkowa
- Kordel Z., Kuriata A., Logistyka i transport w ujęciu systemowym, CeDeWu, Warszawa, 2018