Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S2)

Sylabus przedmiotu Magazynowe systemy informatyczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Logistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Magazynowe systemy informatyczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Ludmiła Filina-Dawidowicz <Ludmila.Filina@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z konfiguracją i możliwościami magazynowych systemów informatycznych.
C-2Ukształtowanie umiejętności wykorzystywania magazynowego systemu informatycznego do rozwiązywania złożonych zadań inżynierskich.
C-3Uswiadomienie znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu złożonych problemów z zakresu gospodarki magazynowej, a także odpowiedzialności za podejmowane decyzje.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Rozwiązywanie zadań praktycznych związanych z funkcjonowaniem magazynów z wykorzystaniem systemu WMS, w tym przyjmowanie i wydanie towarów, tworzenie bazy klientów, przydzielanie zadań pracownikom, analiza stanów magazynowych – studium przypadku.30
30
wykłady
T-W-1Systemy informatyczne zarządzania pracą magazynów: rodzaje, funkcje i architektura systemów.1
T-W-2System WMS (Warehouse Management System). Podstawowe zadania i wymagania wobec systemu informatycznego.1
T-W-3Konfiguracja systemu, niezbędne bazy danych, terminale mobilne.2
T-W-4Uprawnienia dostępu i użytkownicy systemu.1
T-W-5Moduły funkcjonalne systemu. Filtrowanie i sortowanie danych.3
T-W-6Przykłady realizacji procesów magazynowych z wykorzystaniem systemu informatycznego.3
T-W-7Dobre praktyki wdrożeń informatycznych systemów magazynowych.2
T-W-8Integracja systemów magazynowych z innymi systemami informatycznymi.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach.30
A-L-2Studiowanie literatury.10
A-L-3Przygotowanie do zajęć.10
50
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach.15
A-W-2Studiowanie literatury.5
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu (wykłady).
S-2Ocena formująca: Ocena osiągniętych efektów na zajęciach (ćwiczenia laboratoryjne).

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_2A_C09_W01
Student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu funkcjonowania magazynowych systemów informatycznych.
LO_2A_W02, LO_2A_W08, LO_2A_W11C-1T-W-8, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-4, T-W-3M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_2A_C09_U01
Student potrafi wykorzystywać system informatyczny do rozwiązywania złożonych zadań inżynierskich.
LO_2A_U09, LO_2A_U02, LO_2A_U08C-2T-L-1M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_2A_C09_K01
Student uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu złożonych problemów z zakresu gospodarki magazynowej, jest świadomy odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
LO_2A_K02, LO_2A_K05C-3T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-6, T-W-3, T-W-2M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_2A_C09_W01
Student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu funkcjonowania magazynowych systemów informatycznych.
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz wzbogaconą o wiedzę z literaturury uzupelniającej
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wzbogaconą o wiedzę z literatury uzupełniającej oraz wiedzę praktyczną

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_2A_C09_U01
Student potrafi wykorzystywać system informatyczny do rozwiązywania złożonych zadań inżynierskich.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności wymaganych przez efekt kształcenia
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności wymagane przez efekt kształcenia
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności wymagane przez efekt kształcenia
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności wymaganych przez efekt kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_2A_C09_K01
Student uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu złożonych problemów z zakresu gospodarki magazynowej, jest świadomy odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swej roli

Literatura podstawowa

  1. Januszewski A., Funkcjonalność informatycznych systemów zarządzania. Tom 1., PWN, Warszawa, 2020
  2. Andrzejczyk P., Rajczakowska E., Drozda M., Fa P., Procesy magazynowe w przykładach i ćw., ILIM, Poznań, 2019
  3. Kaczmar I., Komputerowe modelowanie i symulacje procesów logistycznych w środowisku FlexSim, PWN, Warszawa, 2019
  4. Szymonik A., Systemy informatyczne w realizacji funkcji logistycznych, Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Kupieckiej, Łódź, 2006
  5. Krzyżaniak S., Zapasy i magazynowanie. Tom 1. Zapasy., Instytut Logistyki i Magazynowania, Poznań, 2012
  6. Niemczyk A., Zapasy i magazynowanie. Tom 2. Magazynowanie, Instytut Logistyki i Magazynowania, Poznań, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Bobiński A., Jacyna M., Lewczuk K., Modelowanie i symulacja 3D obiektów magazynowych, PWN, Warszawa, 2017
  2. Dudziński Z., Vademecum organizacji gospodarki magazynowej, ODDK Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, Gdańsk, 2012

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Rozwiązywanie zadań praktycznych związanych z funkcjonowaniem magazynów z wykorzystaniem systemu WMS, w tym przyjmowanie i wydanie towarów, tworzenie bazy klientów, przydzielanie zadań pracownikom, analiza stanów magazynowych – studium przypadku.30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Systemy informatyczne zarządzania pracą magazynów: rodzaje, funkcje i architektura systemów.1
T-W-2System WMS (Warehouse Management System). Podstawowe zadania i wymagania wobec systemu informatycznego.1
T-W-3Konfiguracja systemu, niezbędne bazy danych, terminale mobilne.2
T-W-4Uprawnienia dostępu i użytkownicy systemu.1
T-W-5Moduły funkcjonalne systemu. Filtrowanie i sortowanie danych.3
T-W-6Przykłady realizacji procesów magazynowych z wykorzystaniem systemu informatycznego.3
T-W-7Dobre praktyki wdrożeń informatycznych systemów magazynowych.2
T-W-8Integracja systemów magazynowych z innymi systemami informatycznymi.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach.30
A-L-2Studiowanie literatury.10
A-L-3Przygotowanie do zajęć.10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach.15
A-W-2Studiowanie literatury.5
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_2A_C09_W01Student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu funkcjonowania magazynowych systemów informatycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_2A_W02ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie informatyki oraz narzędzi wspomagających podejmowanie decyzji w logistyce, w tym złożonych systemów informatycznych usprawniających pracę przedsiębiorstw logistycznych
LO_2A_W08ma uporządkowaną wiedzę z zakresu gospodarki magazynowej i handlu elektronicznego
LO_2A_W11ma wiedzę niezbędną do inicjowania, przygotowania i prowadzenia badań naukowych, także zapewniającą właściwą organizację pracy badawczej lub projektowej w obszarze zagadnień powiązanych z logistyką
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z konfiguracją i możliwościami magazynowych systemów informatycznych.
Treści programoweT-W-8Integracja systemów magazynowych z innymi systemami informatycznymi.
T-W-1Systemy informatyczne zarządzania pracą magazynów: rodzaje, funkcje i architektura systemów.
T-W-6Przykłady realizacji procesów magazynowych z wykorzystaniem systemu informatycznego.
T-W-5Moduły funkcjonalne systemu. Filtrowanie i sortowanie danych.
T-W-2System WMS (Warehouse Management System). Podstawowe zadania i wymagania wobec systemu informatycznego.
T-W-7Dobre praktyki wdrożeń informatycznych systemów magazynowych.
T-W-4Uprawnienia dostępu i użytkownicy systemu.
T-W-3Konfiguracja systemu, niezbędne bazy danych, terminale mobilne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu (wykłady).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz wzbogaconą o wiedzę z literaturury uzupelniającej
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wzbogaconą o wiedzę z literatury uzupełniającej oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_2A_C09_U01Student potrafi wykorzystywać system informatyczny do rozwiązywania złożonych zadań inżynierskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_2A_U09potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub realizować procesy typowe dla problematyki logistyki, używając odpowiednich metod, technik, narzędzi i materiałów
LO_2A_U02potrafi dobrać i zastosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane technologie informacyjno-komunikacyjne, oceniać przydatność i organiczenia rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich
LO_2A_U08potrafi formułować i kreatywnie rozwiązywać złożone i nietypowe problemy, przystosowywać istniejące lub proponować nowe metody i narzędzia do ich rozwiązywania, innowacyjnie wykonywać zadania w zmieniających się warunkach
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności wykorzystywania magazynowego systemu informatycznego do rozwiązywania złożonych zadań inżynierskich.
Treści programoweT-L-1Rozwiązywanie zadań praktycznych związanych z funkcjonowaniem magazynów z wykorzystaniem systemu WMS, w tym przyjmowanie i wydanie towarów, tworzenie bazy klientów, przydzielanie zadań pracownikom, analiza stanów magazynowych – studium przypadku.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena osiągniętych efektów na zajęciach (ćwiczenia laboratoryjne).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności wymaganych przez efekt kształcenia
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności wymagane przez efekt kształcenia
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności wymagane przez efekt kształcenia
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności wymaganych przez efekt kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_2A_C09_K01Student uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu złożonych problemów z zakresu gospodarki magazynowej, jest świadomy odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_2A_K02uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów z zakresu logistyki, jest świadomy potrzeby ciągłego samodoskonalenia i dokształcania się, a także korzystania z możliwości zasięgania opinii ekspertów
LO_2A_K05ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i w zespole, podejmowane decyzje i wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-3Uswiadomienie znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu złożonych problemów z zakresu gospodarki magazynowej, a także odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
Treści programoweT-W-1Systemy informatyczne zarządzania pracą magazynów: rodzaje, funkcje i architektura systemów.
T-W-5Moduły funkcjonalne systemu. Filtrowanie i sortowanie danych.
T-W-4Uprawnienia dostępu i użytkownicy systemu.
T-W-7Dobre praktyki wdrożeń informatycznych systemów magazynowych.
T-W-8Integracja systemów magazynowych z innymi systemami informatycznymi.
T-W-6Przykłady realizacji procesów magazynowych z wykorzystaniem systemu informatycznego.
T-W-3Konfiguracja systemu, niezbędne bazy danych, terminale mobilne.
T-W-2System WMS (Warehouse Management System). Podstawowe zadania i wymagania wobec systemu informatycznego.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu (wykłady).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swej roli