Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S2)

Sylabus przedmiotu Marketing usług logistycznych i techniki negocjacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Logistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Marketing usług logistycznych i techniki negocjacji
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Kaup <Magdalena.Kaup@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,00,60zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw marketingu i problematyki zarządzania.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i narzędziami wykorzystywanymi w działalności marketingowej.
C-2Zapoznanie studentów z społecznymi uwarunkowaniami procesu negocjacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Usługi logistyczne w łańcuchu dostaw.1
T-A-2Cechy usługi logistycznej.1
T-A-3Produkt w ujęciu marketingowym i logistycznym.1
T-A-4Cena w usługach logistycznych.1
T-A-5Promocja jako instrument marketingu mix na rynku usług TSL.1
T-A-6Dystrybucja usług logistycznych.1
T-A-7Kształtowanie wizerunku i tożsamości przedsiębiorstw logistycznych.1
T-A-8Komunikacja marketingowa w usługach logistycznych.1
T-A-9Rola negocjatora oraz mediatora.1
T-A-10Jakość usług logistycznych.1
T-A-11Modele i fazy negocjacji.1
T-A-12Negocjacje i mediacje jako sposób rozwiązywania konfliktu.1
T-A-13Komunikacja niewerbalna w negocjacjach i mediacjach1
T-A-14Etyka w negocjacjach oraz w mediacjach.1
T-A-15Podsumowanie i usystematyzowanie zagadnień realizownych w ramach formy zajęć.1
15
wykłady
T-W-1Rynek usług logistycznych.1
T-W-2Cechy i funkcje rynku usług logistycznych-identyfikacja uczestników. Zachowania nabywców jako podstawa kształtowania działań marketingowych.1
T-W-3Segmentacja i pozycjonowanie usług logistycznych.1
T-W-4Strategie marketingowe przedsiębiorstw sektora TSL.1
T-W-5Badania marketingowe w usługach logistycznych.2
T-W-6Instrumenty marketingu mix.2
T-W-7Zintegrowana komunikacja marketingowa.1
T-W-8Tradycyjne i współczesne sposoby rozwiązywania konfliktów.1
T-W-9Modele i style negocjacji.2
T-W-10Komunikacja interpersonalna (werbalna i niewerbalna) w negocjacjach.1
T-W-11Wybór miejsca i czasu negocjacji oraz skład zespołu negocjacyjnego.1
T-W-12Podsumowanie i usystematyzowanie zagadnień realizownych w ramach formy zajęć.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie literatury i innych źródeł5
A-A-3Przygotowanie prezentacji5
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury i innych źródeł5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
S-3Ocena formująca: Ocena za przygotowaną i przedstawioną prezentację

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_2A_C03_W01
Student ma podstawową wiedzę dotyczącą uczestników rynku logistycznego, potrafi ocenić zachowania nabywców oraz dobrać odpowiednią strategię marketingową dla danego przedsiebiorstwa, a także zna podstawowe techniki negocjacji
LO_2A_W01C-2, C-1T-W-9, T-W-8, T-A-3, T-W-3, T-W-10, T-A-12, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-10, T-A-9, T-A-6, T-W-2, T-W-5, T-A-1, T-A-8, T-W-4, T-A-7, T-A-11, T-A-14, T-W-11, T-W-7, T-W-6, T-A-13, T-W-1M-2, M-3, M-1, M-4S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_2A_C03_U01
Student potrafi dokonać doboru odpowiednich technik i narzędzi i marketingowych, służących budowaniu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw logistycznych, a także zastosować przy rozwiązywaniu problemów właściwe techniki negocjacyjne
LO_2A_U01, LO_2A_U08C-1, C-2T-A-12, T-A-14, T-W-8, T-W-11, T-W-4, T-W-6, T-A-3, T-W-5, T-W-9, T-A-11, T-A-4, T-A-7, T-W-2, T-A-2, T-A-5, T-A-8, T-A-13, T-W-3M-2, M-3, M-4, M-1S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_2A_C03_K01
Student jest świadomy wpływu działalności logistycznej na otoczenie, ma zdolność zastosowania wiedzy marketingowej w praktyce, potrafi mysleć i działać w sposób przedsiębioczy.
LO_2A_K01, LO_2A_K04C-2, C-1T-A-5, T-A-7, T-A-4, T-A-8M-4S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_2A_C03_W01
Student ma podstawową wiedzę dotyczącą uczestników rynku logistycznego, potrafi ocenić zachowania nabywców oraz dobrać odpowiednią strategię marketingową dla danego przedsiebiorstwa, a także zna podstawowe techniki negocjacji
2,0Student nie potrafi w minimalnym zakresie zaprezentować wymaganej wiedzy zgonie z efektem kształcenia.
3,0Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemów.
5,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemów, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_2A_C03_U01
Student potrafi dokonać doboru odpowiednich technik i narzędzi i marketingowych, służących budowaniu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw logistycznych, a także zastosować przy rozwiązywaniu problemów właściwe techniki negocjacyjne
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_2A_C03_K01
Student jest świadomy wpływu działalności logistycznej na otoczenie, ma zdolność zastosowania wiedzy marketingowej w praktyce, potrafi mysleć i działać w sposób przedsiębioczy.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli

Literatura podstawowa

  1. Urszula Chrąchol-Barczyk, Mariusz Jedliński, Grażyna Rosa, Marketing usług logistycznych, C.H.Beck, 2017
  2. Joanna Dyczkowska, Marketing usług logistycznych, Difin, Warszawa, 2014
  3. Kauf S., Badania marketingowe w sferze marketingu i logistyki, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, 2004
  4. Mruk H., Pilarczyk B., Szulce H., Marketing. Uwarunkowania i instrumenty, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań, 2005
  5. Żurawik W., Marketing. Podstawy i kontrowersje, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2005
  6. Czubała A., Jonas A., Smoleń J. W., Marketing usług, Wolters Kluwer, Warszawa, 2010
  7. Gilmore A., Usługi. Marketing i zarządzanie, PWE, Warszawa, 2006
  8. Tabernacka M., Negocjacje i mediacje w sferze publicznej, Wolters Kluwer, Warszawa, 2009
  9. BARGIEL-MATUSIEWICZ K., Negocjacje i mediacje, Warszawa, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Usługi logistyczne w łańcuchu dostaw.1
T-A-2Cechy usługi logistycznej.1
T-A-3Produkt w ujęciu marketingowym i logistycznym.1
T-A-4Cena w usługach logistycznych.1
T-A-5Promocja jako instrument marketingu mix na rynku usług TSL.1
T-A-6Dystrybucja usług logistycznych.1
T-A-7Kształtowanie wizerunku i tożsamości przedsiębiorstw logistycznych.1
T-A-8Komunikacja marketingowa w usługach logistycznych.1
T-A-9Rola negocjatora oraz mediatora.1
T-A-10Jakość usług logistycznych.1
T-A-11Modele i fazy negocjacji.1
T-A-12Negocjacje i mediacje jako sposób rozwiązywania konfliktu.1
T-A-13Komunikacja niewerbalna w negocjacjach i mediacjach1
T-A-14Etyka w negocjacjach oraz w mediacjach.1
T-A-15Podsumowanie i usystematyzowanie zagadnień realizownych w ramach formy zajęć.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rynek usług logistycznych.1
T-W-2Cechy i funkcje rynku usług logistycznych-identyfikacja uczestników. Zachowania nabywców jako podstawa kształtowania działań marketingowych.1
T-W-3Segmentacja i pozycjonowanie usług logistycznych.1
T-W-4Strategie marketingowe przedsiębiorstw sektora TSL.1
T-W-5Badania marketingowe w usługach logistycznych.2
T-W-6Instrumenty marketingu mix.2
T-W-7Zintegrowana komunikacja marketingowa.1
T-W-8Tradycyjne i współczesne sposoby rozwiązywania konfliktów.1
T-W-9Modele i style negocjacji.2
T-W-10Komunikacja interpersonalna (werbalna i niewerbalna) w negocjacjach.1
T-W-11Wybór miejsca i czasu negocjacji oraz skład zespołu negocjacyjnego.1
T-W-12Podsumowanie i usystematyzowanie zagadnień realizownych w ramach formy zajęć.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie literatury i innych źródeł5
A-A-3Przygotowanie prezentacji5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury i innych źródeł5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_2A_C03_W01Student ma podstawową wiedzę dotyczącą uczestników rynku logistycznego, potrafi ocenić zachowania nabywców oraz dobrać odpowiednią strategię marketingową dla danego przedsiebiorstwa, a także zna podstawowe techniki negocjacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_2A_W01ma pogłębioną wiedzę z zakresu technicznych aspektów funkjonowania łańcuchów dostaw, uwarunkowań prowadzenia działaności usługowej w logistyce o zasięgu lokalnym i globalnym
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z społecznymi uwarunkowaniami procesu negocjacji.
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i narzędziami wykorzystywanymi w działalności marketingowej.
Treści programoweT-W-9Modele i style negocjacji.
T-W-8Tradycyjne i współczesne sposoby rozwiązywania konfliktów.
T-A-3Produkt w ujęciu marketingowym i logistycznym.
T-W-3Segmentacja i pozycjonowanie usług logistycznych.
T-W-10Komunikacja interpersonalna (werbalna i niewerbalna) w negocjacjach.
T-A-12Negocjacje i mediacje jako sposób rozwiązywania konfliktu.
T-A-4Cena w usługach logistycznych.
T-A-5Promocja jako instrument marketingu mix na rynku usług TSL.
T-A-2Cechy usługi logistycznej.
T-A-10Jakość usług logistycznych.
T-A-9Rola negocjatora oraz mediatora.
T-A-6Dystrybucja usług logistycznych.
T-W-2Cechy i funkcje rynku usług logistycznych-identyfikacja uczestników. Zachowania nabywców jako podstawa kształtowania działań marketingowych.
T-W-5Badania marketingowe w usługach logistycznych.
T-A-1Usługi logistyczne w łańcuchu dostaw.
T-A-8Komunikacja marketingowa w usługach logistycznych.
T-W-4Strategie marketingowe przedsiębiorstw sektora TSL.
T-A-7Kształtowanie wizerunku i tożsamości przedsiębiorstw logistycznych.
T-A-11Modele i fazy negocjacji.
T-A-14Etyka w negocjacjach oraz w mediacjach.
T-W-11Wybór miejsca i czasu negocjacji oraz skład zespołu negocjacyjnego.
T-W-7Zintegrowana komunikacja marketingowa.
T-W-6Instrumenty marketingu mix.
T-A-13Komunikacja niewerbalna w negocjacjach i mediacjach
T-W-1Rynek usług logistycznych.
Metody nauczaniaM-2Wykład informacyjny
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: Ocena za przygotowaną i przedstawioną prezentację
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w minimalnym zakresie zaprezentować wymaganej wiedzy zgonie z efektem kształcenia.
3,0Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemów.
5,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemów, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_2A_C03_U01Student potrafi dokonać doboru odpowiednich technik i narzędzi i marketingowych, służących budowaniu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw logistycznych, a także zastosować przy rozwiązywaniu problemów właściwe techniki negocjacyjne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych właściwie dobranych źródeł oraz rozumieć i wykorzystywać potrzebne informacje; umie dokonać ich analizy i oceny, potrafi syntezować, kreatywnie interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie, dokonać prezentacji tych informacji
LO_2A_U08potrafi formułować i kreatywnie rozwiązywać złożone i nietypowe problemy, przystosowywać istniejące lub proponować nowe metody i narzędzia do ich rozwiązywania, innowacyjnie wykonywać zadania w zmieniających się warunkach
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i narzędziami wykorzystywanymi w działalności marketingowej.
C-2Zapoznanie studentów z społecznymi uwarunkowaniami procesu negocjacji.
Treści programoweT-A-12Negocjacje i mediacje jako sposób rozwiązywania konfliktu.
T-A-14Etyka w negocjacjach oraz w mediacjach.
T-W-8Tradycyjne i współczesne sposoby rozwiązywania konfliktów.
T-W-11Wybór miejsca i czasu negocjacji oraz skład zespołu negocjacyjnego.
T-W-4Strategie marketingowe przedsiębiorstw sektora TSL.
T-W-6Instrumenty marketingu mix.
T-A-3Produkt w ujęciu marketingowym i logistycznym.
T-W-5Badania marketingowe w usługach logistycznych.
T-W-9Modele i style negocjacji.
T-A-11Modele i fazy negocjacji.
T-A-4Cena w usługach logistycznych.
T-A-7Kształtowanie wizerunku i tożsamości przedsiębiorstw logistycznych.
T-W-2Cechy i funkcje rynku usług logistycznych-identyfikacja uczestników. Zachowania nabywców jako podstawa kształtowania działań marketingowych.
T-A-2Cechy usługi logistycznej.
T-A-5Promocja jako instrument marketingu mix na rynku usług TSL.
T-A-8Komunikacja marketingowa w usługach logistycznych.
T-A-13Komunikacja niewerbalna w negocjacjach i mediacjach
T-W-3Segmentacja i pozycjonowanie usług logistycznych.
Metody nauczaniaM-2Wykład informacyjny
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena za przygotowaną i przedstawioną prezentację
S-2Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_2A_C03_K01Student jest świadomy wpływu działalności logistycznej na otoczenie, ma zdolność zastosowania wiedzy marketingowej w praktyce, potrafi mysleć i działać w sposób przedsiębioczy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_2A_K01potrafi krytycznie oceniać posiadaną wiedzę, pozyskiwane informacje oraz kierunki podejmowanych działań z zakresu logistyki
LO_2A_K04potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z społecznymi uwarunkowaniami procesu negocjacji.
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i narzędziami wykorzystywanymi w działalności marketingowej.
Treści programoweT-A-5Promocja jako instrument marketingu mix na rynku usług TSL.
T-A-7Kształtowanie wizerunku i tożsamości przedsiębiorstw logistycznych.
T-A-4Cena w usługach logistycznych.
T-A-8Komunikacja marketingowa w usługach logistycznych.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena za przygotowaną i przedstawioną prezentację
S-2Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli