Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S2)
Sylabus przedmiotu Zarządzanie strategiczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Logistyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie strategiczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jolanta Sułek <Jolanta.Sulek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagania z zakresu podstaw zarządzania, nauki o organizacji |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zarządzaniem i planowaniem strategicznym |
C-2 | Zapoznanie studentów z kryteriami wyboru i metodami tworzenia wybranych strategii w zależności od potencjału przedsiebiorstwa i jego otoczenia |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zajęcia organizacyjne (wprowadzające) - omówienie celu, programu zajęć oraz zasad zaliczania ćwiczeń. Omówienie i praktyczne sprawdzenie znajomości formuły "burzy mózgów" oraz metodologii rozwiązywania zadań typu case study | 1 |
T-A-2 | Analiza strategiczna na przykładzie wybranego przedsiębiorstwa | 1 |
T-A-3 | Misja wybranego przedsiebiorstwa | 1 |
T-A-4 | Prezentacja otoczenia przedsiebiorstwa. Metody analizy makro i mikro otoczenia. | 4 |
T-A-5 | Analiza SWOT metoda strategicznej diagnozy firmy. Studium przypadku | 2 |
T-A-6 | Wybrane metody analizy otoczenia konkurencyjnego: analiza "5 sił Portera". | 1 |
T-A-7 | Wybrana metoda portfelowa dla wybranej firmy. | 2 |
T-A-8 | Analiza strategiczna przedsiebiorstwa na przykładzie wybranego przedsiębiorstwa w formie prezentacji zespołowej z wykorzystaniem technik multimedialnych. Dyskusja i omówienie wyników. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do zarządzania strategicznego; def. strategii, przedmiot i zakres zarządzania strategicznego | 3 |
T-W-2 | Podstawowe koncepcje zarządzania strategicznego, etapy procesu zarzadzania strategicznego, klasyfikacja strategii | 3 |
T-W-3 | Zarządzanie strategiczne a planowanie strategiczne | 2 |
T-W-4 | Misja, wizja i kultura organizacji; cele i zadania strategiczne organizacji, składniki misji, istota i funkcje kultury organizacji | 2 |
T-W-5 | Analiza strategiczna otoczenia organizacji; analiza metody scenariuszowe, model pięciu sił Portera, analiza luki strategicznej, model grupy strategicznej benchmarking strategiczny | 4 |
T-W-6 | Wybrane metody badania pozycji rynkowej przedsiębiorstwa; metody planowania strategicznego i odpowiadające im strategie, SWOT, metody portfelowe, analiza strategiczna SPACE | 4 |
T-W-7 | Wzrost i rozwój przedsiębiorstwa; klasyfikacja strategii wzrostu i rozwoju - strategie wzrostu, stabilizacji, strategie obronne, kombinowane | 4 |
T-W-8 | Wdrożenie strategii i kontrola strategiczna - proces wdrazania strategii, organizacja systemu kontroli strategicznej | 2 |
T-W-9 | Strategie internacjonalizacji przedsiębiorstw, cele strategiczne i model strategii wejścia na rynek zagraniczny | 2 |
T-W-10 | Strategia międzynarodowa, globalna, fuzje i przejęcia, alianse strategiczne | 3 |
T-W-11 | Podsumowanie i usystematyzowanie zagadnień realizowanych w ramach formy zajęć | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestniczenie w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Studiowanie zadanej literatury | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie do omawiania zadanych zagadnień. | 3 |
A-A-4 | Przygotowanie do przedstawienia prezentacji multimedialnej | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestniczenie w wykłądach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury i innych źródeł | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
M-4 | ćwiczenia przedmiotowe |
M-5 | Aktywność na zajęciach |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: Ocena na podstawie samodzielnego rozwiązania zadanego problemu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_2A_B01_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie opisać metody i techniki planowania działalności przedsiebiorstwa w sensie konstruowania strategii i analizy otoczenia | LO_2A_W09, LO_2A_W14 | — | — | C-1, C-2 | T-W-8, T-A-4, T-A-6, T-W-6, T-A-8, T-A-2, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-A-5, T-A-7 | M-4, M-3, M-5, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_2A_B01_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przeanalizować i przedstawić wpływ otoczenia na funkcjonowanie przedsiebiorstwa, student potrafi opracować strategię dla przedsiebiorstwa. | LO_2A_U03 | — | — | C-2, C-1 | T-A-4, T-A-6, T-A-5, T-A-2 | M-5, M-4, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_2A_B01_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie postawy postrzegania przedsiebiorstwa jako systemu opartego na różnych relacjach z jego otoczenia, w tym promowanie zachowań etycznych w biznesie i różnych form współprtacy. | LO_2A_K04, LO_2A_K05 | — | — | C-1, C-2 | T-A-2 | M-4, M-5 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_2A_B01_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie opisać metody i techniki planowania działalności przedsiebiorstwa w sensie konstruowania strategii i analizy otoczenia | 2,0 | Student nie wykazuje wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz samodzielnie rozwiązuje problem | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz samodzielnie rozwiązuje problem i posiada wiedzę praktyczną |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_2A_B01_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przeanalizować i przedstawić wpływ otoczenia na funkcjonowanie przedsiebiorstwa, student potrafi opracować strategię dla przedsiebiorstwa. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności wymaganych przez efekt kształcenia |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności wymagane przez efekt kształcenia | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności wymagane przez efekt kształcenia | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności wymagane przez efekt kształcenia | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia a także proponuje modyfikację rozwiązań |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_2A_B01_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie postawy postrzegania przedsiebiorstwa jako systemu opartego na różnych relacjach z jego otoczenia, w tym promowanie zachowań etycznych w biznesie i różnych form współprtacy. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnycj kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne wymagane przez efekt kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia i wykazuje kreatywność | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia, wykazuje kreatywność i ma świadomość swej roli |
Literatura podstawowa
- Urbanowska-Sojkin E., Podstawy wyborów strategicznych w przedsiębiorstwach, PWE, Warszawa, 2011
- Pierścionek Z., Zarzadzanie strategiczne w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, 2006