Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S1)
Sylabus przedmiotu Składowanie materiałów niebezpiecznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Logistyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Składowanie materiałów niebezpiecznych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wojciech Tuchowski <Wojciech.Tuchowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu podstaw fizyki, chemii i procesów transportowych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z właściwościami ładunków niebezpiecznych. Ukształtowanie umiejętności identyfikowania procesów i etapów transportu ładunków niebezpiecznych stwarzających zagrożenie dla ludzi lub środowiska. Ukształtowanie umiejętności oceny ryzyka związanego z transportem ładunków. |
C-2 | Zapoznanie studentów z przepisami dotyczącymi transportu materiałów niebezpiecznych. |
C-3 | Zapoznanie studentów z procedurami postępowania w sytuacji awaryjnej, z obowiązkami uczestników przewozu ładunków niebezpiecznych. |
C-4 | Zapoznanie studentów z bazami i kartami charakterystyk ładunków niebezpiecznych. Ukształtowanie umiejętności wyszukiwania informacji o charakterystykach ładunków. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wprowadzenie do zajęć | 1 |
T-A-2 | Pomiar stężenia wybuchowego mieszaniny gazów, par cieczy i pyłów | 4 |
T-A-3 | Wyznaczanie temperatury zapłonu cieczy i gazów palnych. | 3 |
T-A-4 | Wyznaczanie stężenia gazów w mieszaninie | 4 |
T-A-5 | Zaliczenie formy zajęć | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zająć i przedmiotu. | 1 |
T-W-2 | Charakterystyka materiałów niebezpiecznych i ich klasyfikacja. | 6 |
T-W-3 | Przepisy dotyczące transportu i magazynowania materiałów niebezpiecznych. | 4 |
T-W-4 | Oznaczenia wg. ADR, IMDG i RID. Nalepki ostrzegawcze, wzory i objaśnienia. Oznakowanie przesyłek i środków transportu. | 4 |
T-W-5 | Środki bezpieczeństwa składowania materiałów niebezpiecznych. Elektryczność statyczna. Zakazy składowania razem. | 4 |
T-W-6 | Zasady bezpieczeństwa składowania i przeładunku. | 4 |
T-W-7 | Postępowanie w razie zagrożenia. | 4 |
T-W-8 | Bazy danych o materiałach niebezpiecznych. | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć | 15 |
A-A-3 | Opracowanie wyników z przeprowadzonych ćwiczeń | 15 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 4 |
49 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury. | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu. | 10 |
A-W-4 | Udział w egzaminie | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych |
M-2 | Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych |
M-3 | Ćwiczenia audytoryjne wykorzystujące metody eksponujące oraz metody programowane umożliwiające wykonanie określonych zadań. |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu. |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką zadań wykonanych przez studenta podczas ćwiczeń laboratoryjnych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_C40-1_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna czynniki wpływające na zagrożenie związane ze składowaniem ładunków niebezpiecznych oraz zna procedury postępowania w sytuacjach niebezpiecznych. | LO_1A_W08, LO_1A_W02, LO_1A_W03 | — | — | C-1, C-4 | T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-A-2, T-A-4, T-A-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_C40-1_U02 Potrafi zidentyfikować zagrożenia związane ze składowaniem ładunków niebezpiecznych, potrafi dobrać środki zmniejszające zagrożenie związane ze składowaniemm ładunków niebezpiecznych, potrafi przekazać informacje o występującym zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały, potrafi zaproponować sposób zapobiegania zagrożeniom | LO_1A_U01, LO_1A_U03, LO_1A_U07 | — | — | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-A-2, T-A-4, T-A-3 | M-3, M-4, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_C40-1_K01 Student w wyniku przeprowadzonych zajęć jest wrażliwy na zagrożenia związane ze składowaniem ładunków niebezpiecznych, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i zespołową. | LO_1A_K06, LO_1A_K01 | — | — | C-1, C-3 | T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-A-2, T-A-4, T-A-3 | M-1, M-3, M-4, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_C40-1_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna czynniki wpływające na zagrożenie związane ze składowaniem ładunków niebezpiecznych oraz zna procedury postępowania w sytuacjach niebezpiecznych. | 2,0 | Student nie zna podstawowych czynników wpływających na zagrożenie związane ze składowaniem ładunków niebezpiecznych. |
3,0 | Student zna podstawowe czynniki wpływające na zagrożenie związane ze składowaniem ładunków niebezpiecznych. | |
3,5 | Wiedza na poziomie pomiewdzy 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student zna czynniki wpływające na zagrożenie związane ze składowaniem ładunków niebezpiecznych oraz zna podstawowe procedury postępowania w sytuacjach niebezpiecznych. | |
4,5 | Wiedza na poziomie pomiewdzy 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student zna czynniki wpływające na zagrożenie związane ze składowaniem ładunków niebezpiecznych oraz bardzo dobrze zna procedury postępowania w sytuacjach niebezpiecznych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_C40-1_U02 Potrafi zidentyfikować zagrożenia związane ze składowaniem ładunków niebezpiecznych, potrafi dobrać środki zmniejszające zagrożenie związane ze składowaniemm ładunków niebezpiecznych, potrafi przekazać informacje o występującym zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały, potrafi zaproponować sposób zapobiegania zagrożeniom | 2,0 | Student nie potrafi zidentyfikować podstawowych czynników wpływających na zagrożenia związane ze składowaniem ładunków niebezpiecznych, nie potrafi dobrać podstawowych środków zmniejszających te zagrożenia. |
3,0 | Student potrafi zidentyfikować podstawowe czynniki wpływające na zagrożenia związane ze składowaniem ładunków niebezpiecznych. | |
3,5 | Posiada umiejetności na poziomie pomiedzy 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student potrafi zidentyfikować czynniki wpływające na zagrożenia związane ze składowaniem ładunków niebezpiecznych, potrafi dobrać podstawowe środki zmniejszające te zagrożenia. | |
4,5 | Posiada umiejetności na poziomie pomiedzy 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student potrafi zidentyfikować czynniki wpływające na zagrożenia związane ze składowaniem ładunków niebezpiecznych, potrafi dobrać środki zmniejszające te zagrożenia, potrafi przekazać informacje o zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_C40-1_K01 Student w wyniku przeprowadzonych zajęć jest wrażliwy na zagrożenia związane ze składowaniem ładunków niebezpiecznych, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i zespołową. | 2,0 | Nie rozponaje występujących zagrożeń składowania materiałów niebezpiecznych i ma świadomość związanego z nimi ryzyka. |
3,0 | Rozponaje podstawowe zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka, stosuje w stopniu podstawowym zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania. | |
3,5 | Kompetencje na pziomie pomiędzy 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Rozponaje występujące zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka, stosuje w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod i wykonania obliczeń. | |
4,5 | Kompetencje na pziomie pomiędzy 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Rozponaje występujące zagrożenia i ma wysoką świadomość związanego z nimi ryzyka, stosuje w stopniu zaawansowanym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod i wykonania obliczeń, nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, ma zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem. |
Literatura podstawowa
- Red. Bodzek D., Chemia i fizykochemia substancji toksycznych i niebezpiecznych, Śląska Akademia Medyczna, Katowice, 2003
- Carson Ph. A., Mumford C. J., Hazardous chemical handbook, Oxford Butterworth-Heinemann, 2002
- Grzegorczyk K., Buchcar R., Towary niebezpieczne ADR 2009. Transport w praktyce., Grupa Image, Warszawa, 2010
- Hanczyk B., Grzegorczyk K., Buchcar R., Transport drogowy materiałów niebezpiecznych, Grupa Image, Warszawa, 2000
- Wojciechowska H., Charakterystyki powszechnie stosowanych prostych i złożonych substancji szkodliwych i (lub) niebezpiecznych, Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Usługowe EKOS, Gdańsk, 1990
Literatura dodatkowa
- Międzynarodowa konwencja o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki, MARPOL - 1973/78 Tekst jednolity wraz z Protokołem 1978 i Protokołem 1997, PRS, 2007
- USTAWA o przewozie towarów niebezpiecznych, Dz.U. z 2011 nr 227 poz. 1367, 2011