Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy obliczeń inżynierskich:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Logistyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy obliczeń inżynierskich | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mechaniki Konstrukcji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Arkadiusz Rzeczycki <Arkadiusz.Rzeczycki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Arkadiusz Rzeczycki <Arkadiusz.Rzeczycki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 11 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z matematyki |
W-2 | Podstawowe wiadomości z mechaniki |
W-3 | Podstawowe wiadomości z wytrzymałości materiałów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawami programów wykorzystywanych do obliczeń inżynierskich. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Przeszkolenie BHP - stanowiskowe | 1 |
T-L-2 | Zapoznanie z programem do obliczeń MES | 1 |
T-L-3 | Modelowanie i analiza płaskich konstrukcji prętowych | 2 |
T-L-4 | Modelowanie i analiza przestrzenych konstrukcji prętowych | 2 |
T-L-5 | Modelowanie i analiza płaskich układów belkowych | 2 |
T-L-6 | Modelowanie i analiza przestrzennych układów belkowych | 2 |
T-L-7 | Modelowanie i analiza przy pomocy elementów płytowych | 2 |
T-L-8 | Modelowanie i analiza przy pomocy elementów bryłowych | 2 |
T-L-9 | Zaliczenie przedmiotu | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Oprogramowanie CAD, CAM. | 2 |
T-W-2 | Inżynierskie środowiska obliczeniowe (Matlab, Math, Octave) | 3 |
T-W-3 | Środowiska obliczeniowe MES (Abaqus, ANSYS) | 3 |
T-W-4 | Podstawy metody elementów skończonych | 3 |
T-W-5 | Rodzaje elementów skończonych | 2 |
T-W-6 | Generacja siatki podziału elementów skończonych. | 2 |
T-W-7 | Analizy statyczne MES | 4 |
T-W-8 | Analizy dynamiczne MES | 4 |
T-W-9 | Nieliniowe analizy MES | 2 |
T-W-10 | Zagadnienia kontaktowe | 2 |
T-W-11 | Zniszczenie materiału, usuwanie elementów skończonych | 2 |
T-W-12 | Zaliczenie zajęć | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 15 |
A-L-3 | Analiza i opracowanie wyników | 20 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 12 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy. |
M-2 | ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena ćwiczeń i prac wykonanych samodzielnie przez studenta. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena egzaminu pisemnego z wykładów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_C41-1_W01 ma wiedzę w zakresie podstawowych obliczeń inżynierskich | LO_1A_W04, LO_1A_W07, LO_1A_W02 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-6, T-W-11 | M-1 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_C41-1_U01 Potrafi w podstawowym zakresie obsługiwać programy do obliczeń inżynierskich | LO_1A_U01, LO_1A_U04, LO_1A_U05, LO_1A_U08 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-6, T-W-11 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_C41-1_W01 ma wiedzę w zakresie podstawowych obliczeń inżynierskich | 2,0 | nie ma wiedzy w zakresie podstawowych obliczeń inżynierskich |
3,0 | ma wiedzę w zakresie podstawowych obliczeń inżynierskich niezbędną do rozwiązania problemów na podstawowym poziomie trudności | |
3,5 | ma wiedzę w zakresie podstawowych obliczeń inżynierskich niezbędną do rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności | |
4,0 | ma wiedzę w zakresie podstawowych obliczeń inżynierskich niezbędną do rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności | |
4,5 | ma wiedzę w zakresie podstawowych obliczeń inżynierskich niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności | |
5,0 | ma wiedzę w zakresie podstawowych obliczeń inżynierskich niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_C41-1_U01 Potrafi w podstawowym zakresie obsługiwać programy do obliczeń inżynierskich | 2,0 | nie potrafi dobrać narzędzi i wykonać podstawowych obliczeń inżynierskich |
3,0 | potrafi dobrać narzędzia i wykonać podstawowe obliczenia inżynierskie na podstawowym poziomie trudności | |
3,5 | potrafi dobrać narzędzia i wykonać podstawowe obliczenia inżynierskie na średnim trudności | |
4,0 | potrafi dobrać narzędzia i wykonać podstawowe obliczenia inżynierskie na zaawansowanym poziomie trudności | |
4,5 | potrafi dobrać narzędzia i wykonać podstawowe obliczenia inżynierskie na średnim poziomie trudności, potrafi dokonać analizy wyników. | |
5,0 | potrafi dobrać narzędzia i wykonać podstawowe obliczenia inżynierskie na zaawansowanym poziomie trudności, potrafi dokonać analizy wyników. |
Literatura podstawowa
- E. Gąsiorek, Podstawy projektowania inżynierskiego, AE, Wrocław, 2006
- W. Tarnowski, Podstawy projektowania technicznego, WNT, Warszawa, 1997
- E. Chlebus, Techniki komputerowe CAx, WNT, Warszawa, 2000
- Rakowski, G., Kasprzyk, Z., Metoda elementów skończonych w mechanice konstrukcji, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2005