Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S1)
Sylabus przedmiotu Środki transportu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Logistyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Środki transportu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Sęk <joanna.sek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Wiesław Józiak <Wieslaw.Joziak@zut.edu.pl>, Wojciech Zeńczak <Wojciech.Zenczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana podstawowa wiedza za zakresu z podstaw konstrukcji maszyn |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów i usystematyzowanie podstawowej wiedzy z zakresu środków transportu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Eksploatacja środków transportu | 2 |
T-A-2 | Charakterystyki użytkowania środków transportu | 2 |
T-A-3 | Obługa i warunki techniczne utrzymania środków transportu | 2 |
T-A-4 | Organizowanie zadań transportowych | 2 |
T-A-5 | Formowanie ładunków i transportu | 2 |
T-A-6 | Koszty eksploatacyjne środków transportu | 2 |
T-A-7 | Techniki informatyczne wspomagające zarządzanie eksploatacją środków transportu | 2 |
T-A-8 | Zaliczenie | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Definicja i cechy transportu. Definicja i podział środków transportu. | 2 |
T-W-2 | Podział środków transportu wewnętrznego i kryteria klasyfikacji. | 2 |
T-W-3 | Podział dźwignic. Przykłady dźwignic. Podział przenośników i definicje grup przenośników. | 2 |
T-W-4 | Materiały transportowane przenośnikami. Przykłady przenośników. | 2 |
T-W-5 | Podział wózków jezdniowych napędzanych i nienapędzanych. Przykłady wózków i ich osprzętu. | 2 |
T-W-6 | Klasyfikacja pojazdów drogowych z określeniami jej dotyczącymi. Podział samochodów. | 2 |
T-W-7 | Zawieszenia w samochodach (podział, charakterystyka, różnice itp.). | 2 |
T-W-8 | Samochodowe układy napędowe | 2 |
T-W-9 | Podział towarowych wagonów kolejowych. Rodzaje trakcyjnych pojazdów szynowych. Zestaw kołowy konstrukcja, profile kół, współpraca koła i szyny oraz kinematyka ruchu. Elementy budowy pojazdów szynowych. | 4 |
T-W-10 | Środki transportu lotniczego. Budowa atmosfery ziemskiej, atmosfera wzorcowa. Konstrukcja statków powietrznych. Napędy lotnicze. Układy sterowania statkami powietrznymi. | 3 |
T-W-11 | Charakterystyki aerodynamiczne i osiągi statków powietrznych. Wyważenie, stateczność i sterowność samolotów i śmigłowców. | 2 |
T-W-12 | Klasyfikacja i rodzaje statków morskich. Kadłuby statków, elementy wytrzymałości oraz stateczności konstrukcji. Napędy i wyposażenie statków. Operacje ładunkowe. Charakterystyki manewrowe. | 2 |
T-W-13 | Klasyfikacja i rodzaje statków śródlądowych. Podstawowe systemy floty. | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Studiowanie literatury i innych źródeł | 15 |
A-A-3 | Udział w konsultacjach | 3 |
A-A-4 | Praca własna | 7 |
A-A-5 | Przygotowanie do zalicenia i zaliczenie | 10 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury i innych źródeł | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu i egzamin | 5 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem technik multimedialnych |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_C11_W01 Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia uwarunkowań działalności inżynierskiej w obszarze eksploatacji środków transportu | LO_1A_W08, LO_1A_W03 | — | — | C-1 | T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-1, T-A-2, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-10 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_C11_U01 Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury i innych źródeł, identyfikować i specyfikować proste zadanie inżynierskie w zakresie środków tranportu, a także oszacować czas potrzebny na ich realizację | LO_1A_U01, LO_1A_U04, LO_1A_U11 | — | — | C-1 | T-A-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-13, T-W-10 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_C11_K01 Student jest wrażliwy na występujące w transporcie zagrożenia i ma świadomość związanego z nim ryzyka i konsekwencji zagrożeń | LO_1A_K06, LO_1A_K01 | — | — | C-1 | T-A-3, T-A-1, T-A-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_C11_W01 Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia uwarunkowań działalności inżynierskiej w obszarze eksploatacji środków transportu | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_C11_U01 Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury i innych źródeł, identyfikować i specyfikować proste zadanie inżynierskie w zakresie środków tranportu, a także oszacować czas potrzebny na ich realizację | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_C11_K01 Student jest wrażliwy na występujące w transporcie zagrożenia i ma świadomość związanego z nim ryzyka i konsekwencji zagrożeń | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość. | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli. |
Literatura podstawowa
- Prochowski L., Żuchowski A, Pojazdy samochodowe - samochody ciężąrowe i autobusy, WKŁ, Warszawa, 2004
- Zalewski P., Siedlecki P., Drewnowski A, Technologia transportu kolejowego, WKŁ, Warszawa, 2004
- Rychter T., Budowa pojazdów samochodowych, WSiP, Warszawa, 1999
- Lewitowicz J., Kustoń K., Podstawy eksploatacji statków powietrznych, WITWL, Warszawa, 2003
- Kulczyk J., Winter J., Śródlądowy transport wodny, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2003
- Więckiewicz W., Zarys budowy statków morskich, Wydawnictwo Uczelniane WSM, Gdynia, 1998
- Żylicz A., Statki śródlądowe, Wydawnictwo Morskie, Gdańs, 1979
Literatura dodatkowa
- Zając P., Kołodziejczyk L.M., Silniki spalinowe, WSiP, Warszawa, 2001
- Uzdowski M., Abramek K.F., Garczyński K., Pojazdy samochodowe - Eksploatacja techniczna i naprawa, WKŁ, Warszawa, 2003