Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)
Sylabus przedmiotu Ochrona mienia i osób:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria bezpieczeństwa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ochrona mienia i osób | ||
Specjalność | Bezpieczeństwo systemów transportowych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Ubowska <Agnieszka.Ubowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza ogólna na poziomie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze specyfiką ochrony osób i mienia. Ukształtowanie umiejętności identyfikacji zagrożeń, bezpieczeństwa osób i mienia, tworzenie planów ochrony, znajomości i interpretacji prawa oraz zasad funkcjonowania służb mundurowych i cywilnych jednostek ochrony. Ukształtowanie umiejętności adaptacji ogólnych zasad ochrony osób i mienia do różnych aplikacji, w tym do ochrony osób i mienia w łańcuchu transportowym. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Na podstawie scenariuszy ochrony mienia i osób identyfikacja zagrożenia, wypracowanie planu ochrony, dobór środków i taktyki. Zastosowanie i adaptacja ogólnych zasad do ochrony osób i mienia w łańcuchach transportowych. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Identyfikacja i ocena zagrożeń osób i mienia w transporcie. Sużba ochrony. | 3 |
T-W-2 | Służba patrolowa, wartownicza, konwoje. | 2 |
T-W-3 | Identyfikowanie i wykrywanie oraz ocena zagrońeń dla bezpieczeństwa obiektów stacjonarnych (skupionych lub rozproszonych), dużych obiektów przemysłowych, obiektów użyteczności publicznej, portów lotniczych, terminali promowych, portów morskich - jako ogniw w łancuchu transportowym. | 5 |
T-W-4 | Ochrona obiektów strategicznych: 1. łańcucha transportowego - rurociągów, składów paliwowych, magazynów, ważnych węzłów transportowych itp., 2. obiektów ważnych dla funkcjonowania jednostek administracji np. urzędy, bazy służb mundurowych, ujęć i systemów zaopatrywania w wodę pitną aglomeracji miejskich, oczyszczalnie ścieków, itp.). | 2 |
T-W-5 | Ochrona obiektów mobilnych i środków transportu (kołowego, kolejowego, wodnego, powietrznego). | 1 |
T-W-6 | Wyposażenie ochrony osobistej, oprzyrządowanie, broń, systemy i urządzenia informacji przestrzennej do monitoringu (np. GPS, europejski system nawigacji satelitarnej Galileo i współpracujace z nimi np. systemy radarowe np. AIS) oraz ograniczające dostęp do chronionych osób i mienia. Akty prawne dotyczące ochrony mienia i osób. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych | 15 |
A-P-2 | Studiowanie literatury obowiązkowej i uzupełniającej. | 5 |
A-P-3 | Przygotowanie projektu do zaliczenia | 5 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach wykładowych | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury obowiązkowej i uzupełniającej. | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu i zaliczenie przedmiotu | 5 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | dyskusja dydaktyczna (związana z wykładem, okrągłego stołu, wielokrotna, burza mózgów) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena Formująca |
S-2 | Ocena formująca: Ocena Podsumowująca |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_C19-1_W01 Studen powinien posiadać wiedzę o zagrożeniach, istniejacym prawie dotyczącym ochrony mienia i osób, środkach bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, znać podstawowe plany ochrony adekwatne do wybranego scenariusza zagrozenia. | IB_1A_W35, IB_1A_W22 | — | — | C-1 | T-P-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-3 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_C19-1_U01 Studen powinien umieć identyfikować zagrożenia, umieć interpretować istniejace prawo dotyczące ochrony mienia i osób, znać środki bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, umieć stworzyć podstawowy plan ochrony adekwatny do wybranego scenariusza zagrozenia. | IB_1A_U01, IB_1A_U17 | — | — | C-1 | T-P-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-3 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_C19-1_K01 Studen powinien posiadać wiedzę o ochronie mienia i osób, umieć analizować i ocenic istniejące plany ochrony oraz wypracować podstawowy plan ochrony adekwatny do wybranego scenariusza zagrożenia. | IB_1A_K07 | — | — | C-1 | T-P-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-3 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_C19-1_W01 Studen powinien posiadać wiedzę o zagrożeniach, istniejacym prawie dotyczącym ochrony mienia i osób, środkach bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, znać podstawowe plany ochrony adekwatne do wybranego scenariusza zagrozenia. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy o zagrożeniach, istniejacym prawie dotyczącym ochrony mienia i osób, środkach bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, nie posiada wiedzy potrzebnej do stworzenia podstawowych planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrozenia. |
3,0 | Student posiada dostateczną wiedzę o zagrożeniach, istniejacym prawie dotyczącym ochrony mienia i osób, środkach bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, popełnia dużą ilosć błędów, posiada podstawową wiedzę potrzebną do stworzenia podstawowych planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrozenia. | |
3,5 | Student posiada dostateczną wiedzę o zagrożeniach, istniejacym prawie dotyczącym ochrony mienia i osób, środkach bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, popełnia sporadycznie błędy, posiada podstawową wiedzę potrzebną do stworzenia podstawowych planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrożenia. | |
4,0 | Student posiada w stopniu dobrym wiedzę o zagrożeniach, istniejacym prawie dotyczącym ochrony mienia i osób, środkach bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, popełnia jednostkowe błędy, posiada w stopniu dobrym wiedzę potrzebną do stworzenia podstawowych planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrożenia. | |
4,5 | Student posiada w stopniu dobrym wiedzę o zagrożeniach, istniejacym prawie dotyczącym ochrony mienia i osób, środkach bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, posiada w stopniu dobrym wiedzę potrzebną do stworzenia podstawowych planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrożenia lub analizowania i oceniania istniejacych planów.. | |
5,0 | Student posiada w stopniu bardzo dobrym wiedzę o zagrożeniach, istniejacym prawie dotyczącym ochrony mienia i osób, środkach bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, posiada w stopniu bardzo dobrym wiedzę potrzebną do stworzenia planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrożenia, analizowania i oceniania istniejacych planów, |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_C19-1_U01 Studen powinien umieć identyfikować zagrożenia, umieć interpretować istniejace prawo dotyczące ochrony mienia i osób, znać środki bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, umieć stworzyć podstawowy plan ochrony adekwatny do wybranego scenariusza zagrozenia. | 2,0 | Student nie potrafi identyfikowac zagrożeń, nie potrafi zinterpretowac istniejacego prawa dotyczącego ochrony mienia i osób, środków bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, nie potrafi stworzyć podstawowych planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrozenia. |
3,0 | Student potrafi w stopniu dostatecznym identyfikowac zagrożeń, popełnia wiele błędów, słabo interpretuje istniejace prawo dotyczącego ochrony mienia i osób, słabo zna środki bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, potrafi stworzyć podstawowe planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrozenia. | |
3,5 | Student potrafi w stopniu dostatecznym identyfikowac zagrożeń, popełnia sporadyczne błędy, w stopniu dostatecznym interpretuje istniejace prawo dotyczącego ochrony mienia i osób, w stopniu dostatecznym zna środki bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, potrafi stworzyć podstawowe planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrożenia. | |
4,0 | Student potrafi w stopniu dobrym identyfikowac zagrożeń, popełnia jednostkowe błędy, w stopniu dobrym interpretuje istniejace prawo dotyczącego ochrony mienia i osób, w stopniu dobrym zna środki bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, potrafi stworzyć podstawowe plany ochrony adekwatnye do wybranego scenariusza zagrożenia. | |
4,5 | Student potrafi w stopniu bardzo dobrym identyfikowac zagrożeń, w stopniu dobrym interpretuje istniejące prawo dotyczące ochrony mienia i osób, w stopniu dobrym zna środki bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, potrafi analizować i oceniac istniejące i stworzyć plany ochrony adekwatnye do wybranego scenariusza zagrożenia. | |
5,0 | Student potrafi w stopniu bardzo dobrym identyfikować zagrożenia, w stopniu bardzo dobrym interpretuje istniejące prawo dotyczące ochrony mienia i osób, w stopniu bardzo dobrym zna środki bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, potrafi analizować i oceniac istniejące i stworzyć optymalne plany ochrony adekwatnye do wybranego scenariusza zagrożenia. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_C19-1_K01 Studen powinien posiadać wiedzę o ochronie mienia i osób, umieć analizować i ocenic istniejące plany ochrony oraz wypracować podstawowy plan ochrony adekwatny do wybranego scenariusza zagrożenia. | 2,0 | Studen nie posiada wiedzy o ochronie mienia i osób, nie potrafi analizować i ocenić istniejących planów ochrony oraz nie potrafi wypracować podstawowych planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrożenia. |
3,0 | Studen w stopniu dostatecznym posiada wiedzę o ochronie mienia i osób, popełnia wiele błędów, w stopniu dostatecznym potrafi analizować i ocenić istniejące plany ochrony oraz w stopniu dostatecznym potrafi wypracować podstawowe plany ochrony adekwatne do wybranego scenariusza zagrożenia. | |
3,5 | Studen w stopniu dostatecznym posiada wiedzę o ochronie mienia i osób, popełnia błędy sporadycznie, w stopniu dostatecznym potrafi analizować i ocenić istniejące plany ochrony oraz w stopniu dostatecznym potrafi wypracować podstawowe plany ochrony adekwatne do wybranego scenariusza zagrożenia. | |
4,0 | Studen w stopniu dobrym posiada wiedzę o ochronie mienia i osób, popełnia błędy jednostkowe, w stopniu dobrym potrafi analizować i ocenić istniejące plany ochrony oraz w stopniu dobrym potrafi wypracować podstawowe plany ochrony adekwatne do wybranego scenariusza zagrożenia. | |
4,5 | Studen w stopniu bardzo dobrym posiada wiedzę o ochronie mienia i osób, w stopniu dobrym potrafi analizować i ocenić istniejące plany ochrony oraz w stopniu dobrym potrafi wypracować ochrony adekwatne do wybranego scenariusza zagrożenia. | |
5,0 | Studen w stopniu bardzo dobrym posiada wiedzę o ochronie mienia i osób, w stopniu bardzo dobrym potrafi analizować i ocenić istniejące plany ochrony oraz w stopniu bardzo dobrym potrafi wypracować plany ochrony adekwatne do wybranego scenariusza zagrożenia. Potrafi wybrac optymalne rozwiązanie. |
Literatura podstawowa
- USTAWA z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia. (Dz. U. z dnia 26 września 1997 r.), 1997, Dz.U.1997.114.740, Dz. U. z dnia 26 września 1997 r.
- Gozdór Grzegorz, Ochrona osób i mienia, Info Trade, Gdańsk, 2000
- Praca Zbiorowa, Ochrona osób i mienia, Wydawnictwo TNOiK „Dom Organizatora, Toruń, 2003
- Praca zbiorowa, Ochrona osób i mienia - vademecum, Wydawnictwo Policealnej szkoły Detektywów i Pracowników Ochrony O'Chikara, 2012