Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)

Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo pożarowe transportu ładunków:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria bezpieczeństwa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bezpieczeństwo pożarowe transportu ładunków
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Renata Dobrzyńska <Renata.Dobrzynska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 15 1,40,59egzamin
ćwiczenia audytoryjneA7 30 2,60,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu podstaw fizyki, chemii i procesów transportowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z właściwościami ładunków i procesami wpływającymi na zagrożenie pożarowe ładunków. Ukształtowanie umiejętności identyfikowania procesów i etapów transportu stwarzających zagrożenie pożarowe ładunków. Ukształtowanie umiejętności oceny ryzyka pożarowego różnego rodzaju ładunków.
C-2Zapoznanie studentów z metodami określania podatności ładunków na zapalenie, metodami zapobiegania pożarom ładunków oraz metodami gaszenia pożaru ładunków. Ukształtowanie umiejętności doboru środków zapobiegających zagrożeniu pożarowemu ładunków.
C-3Zapoznanie studentów z procedurami postępowania w sytuacji awaryjnej z obowiązkami uczestników przewozu w zakresie bezpieczeństwa pożarowego.
C-4Zapoznanie studentów z bazami i kartami charakterystyk ładunków. Ukształtowanie umiejętności wyszukiwania informacji o charakterystykach ładunków.
C-5Ukształtowanie umiejętności posługiwania się Instrukcją bezpieczeństwa pożarowego w poszczególnych etapach transportu ładunków.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Bazy danych o ładunkach stwarzających zagrożenie pożarem podczas transportu.4
T-A-2Ocena ryzyka pożarowego różnego rodzaju ładunków.4
T-A-3Zakazy ładowania razem do jednego pojazdu4
T-A-4Dobór opakowań transportowych dla ładunków stwarzających zagrożenie pożarowe.2
T-A-5Identyfikacja procesów i etapów transportu stwarzających zagrożenie pożarowe ładunków.4
T-A-6Modelowanie zagrożenia środowiska podczas pożaru ładunku.4
T-A-7Dobór środków zapobiegających zagrożeniu pożarowemu ładunków.4
T-A-8Instrukcja bezpieczeństwa pożarowego w poszczególnych etapach transportu ładunków.2
T-A-9Zaliczenie pisemne2
30
wykłady
T-W-1Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zająć i przedmiotu.1
T-W-2Właściwości ładunków i procesy wpływające na zagrożenie pożarowe ładunków.2
T-W-3Samozapłon fizyczny, chemiczny i biologiczny.2
T-W-4Źródła zapłonu. Metody określania podatności ładunków na zapalenie.2
T-W-5Metody zapobiegania pożarom ładunków.2
T-W-6Metody gaszenia pożaru ładunków.2
T-W-7Postępowanie w sytuacji awaryjnej.2
T-W-8Obowiązki uczestników przewozu w zakresie bezpieczeństwa pożarowego.1
T-W-9Karty charakterystyk ładunków.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Studiowanie wskazanej literatury15
A-A-3Przygotowanie do zajęć6
A-A-4Ćwiczenia indywidualne utrwalające wiedzę i umiejętności uzyskane podczas zajęć8
A-A-5Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń6
65
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury8
A-W-3Przygotowanie do egzaminu9
A-W-4Udział w egzaminie3
35

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-3Ćwiczenia audytoryjne wykorzystujące metody eksponujące oraz metody programowane umożliwiające wykonanie określonych zadań.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką zadań wykonanych przez studenta podczas ćwiczeń audytoryjnych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_C21-1_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna czynniki wpływające na zagrożenie pożarowe transportu ładunków.
IB_1A_W14, IB_1A_W16C-1, C-4T-A-3, T-A-5, T-A-1, T-W-2, T-W-3, T-W-9M-2, M-1S-2, S-1
IB_1A_C21-1_W02
Zna metody określania podatności ładunków na zapalenie, metody zapobiegania pożarom ładunków, metody gaszenia pożaru ładunków.
IB_1A_W34, IB_1A_W14, IB_1A_W16C-2T-A-7, T-W-5, T-W-4, T-W-6M-2, M-3, M-1S-2, S-1
IB_1A_C21-1_W03
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna procedury postępowania w sytuacji awaryjnej, zna obowiązki uczestników przewozu w zakresie bezpieczeństwa pożarowego.
IB_1A_W24, IB_1A_W34, IB_1A_W14C-3, C-5T-A-4, T-A-8, T-W-7, T-W-8M-2, M-3, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_C21-1_U01
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć potrafi wyszukać źródła informacji o zagrożeniach związanych z tansportem ładunków niebezpiecznych, o właściwościach ładunków, potrafi korzystać z baz danych o ładunkach.
IB_1A_U01C-1, C-4T-A-1, T-W-2, T-W-9M-2, M-3S-2
IB_1A_C21-1_U02
Potrafi zidentyfikować zagrożenie pożatem tansportu ładunków, dobrać środki zmniejszające zagrożenie pożarowe transportu ładunków, potrafi przekazać informacje o występującym zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały.
IB_1A_U03, IB_1A_U04, IB_1A_U11, IB_1A_U12, IB_1A_U13, IB_1A_U14C-1, C-3, C-5T-A-7, T-A-6M-2, M-3S-2
IB_1A_C21-1_U03
Potrafi zaproponować rozwiązania inżynierskie zapobiegające występowaniu zagrożenia pożarowego transportu ładunków.
IB_1A_U04, IB_1A_U11, IB_1A_U12, IB_1A_U14, IB_1A_U17C-1, C-2T-A-7, T-A-6, T-A-2M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_C21-1_K01
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć jest wrażliwy na zagrożenie pożarem transportu ładunków, ma świadomość odpowiedzialności za właściwy dobór środków zapobiegających występowaniu zagrożenia pożarowego transportu ładunków.
IB_1A_K07C-1, C-5T-A-7, T-A-5, T-A-6, T-A-2M-3, M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IB_1A_C21-1_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna czynniki wpływające na zagrożenie pożarowe transportu ładunków.
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedyńczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzaja się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki lecz rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienic przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma wiedzę poszerzoną wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienic przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
IB_1A_C21-1_W02
Zna metody określania podatności ładunków na zapalenie, metody zapobiegania pożarom ładunków, metody gaszenia pożaru ładunków.
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedyńczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzaja się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki lecz rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienic przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma wiedzę poszerzoną wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienic przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
IB_1A_C21-1_W03
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna procedury postępowania w sytuacji awaryjnej, zna obowiązki uczestników przewozu w zakresie bezpieczeństwa pożarowego.
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedyńczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzaja się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki lecz rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienic przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma wiedzę poszerzoną wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienic przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IB_1A_C21-1_U01
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć potrafi wyszukać źródła informacji o zagrożeniach związanych z tansportem ładunków niebezpiecznych, o właściwościach ładunków, potrafi korzystać z baz danych o ładunkach.
2,0Student nie potrafi posługiwać się źródłami literatury, bazami danych lub nie potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o właściwościach ładunków, o zagrożeniu pożarem transportu ładunków albo popełnia zasadnicze błędy w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji
3,0Student potrafi posługiwać się źródłami literatury, bazami danych i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o właściwościach ładunków, o zagrożeniu pożarem transportu ładunków , ale umiejętnośc ta jest źle przyswojona, czyni to powoli i niekompletnie, pomija zasadnicze źródła itp. ale nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji
3,5Student potrafi posługiwać się źródłami literatury, bazami danych i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o właściwościach ładunków, o zagrożeniu pożarem transportu ładunków w stopniu zadowalającym, czyni to powoli lecz kompletnie, nie pomija zasadniczych źródeł i nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji
4,0Student potrafi posługiwać się źródłami literatury, bazami danych i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o właściwościach ładunków, o zagrożeniu pożarem transportu ładunków, czyni to sprawnie i kompletnie, nie pomija zasadniczych źródeł i nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji.
4,5Student potrafi posługiwać się źródłami literatury, bazami danych i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o właściwościach ładunków, o zagrożeniu pożarem transportu ładunków, czyni to w sposób biegły i kompletnie, nie pomija zasadniczych źródeł i nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji. Potrafi zinterpretować uzyskane informacje.
5,0Student potrafi posługiwać się źródłami literatury, bazami danych i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o właściwościach ładunków, o zagrożeniu pożarem transportu ładunków, czyni to w sposób biegły i kompletny, nie pomija zasadniczych źródeł i nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji. Potrafi zinterpretować uzyskane informacje, znaleźć dodatkowe źródła dostępu do informacji, także w języku obcym. Rozumie i poprawnie interpretuje wyniki poszukiwań.
IB_1A_C21-1_U02
Potrafi zidentyfikować zagrożenie pożatem tansportu ładunków, dobrać środki zmniejszające zagrożenie pożarowe transportu ładunków, potrafi przekazać informacje o występującym zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały.
2,0Student nie potrafi zidentyfikować czynników wpływających na zagrożenie pożarowe ładunków podczas transportu, nie potrafi odpowiednio dobrać środków zmniejszających zagrożenie pożarowe ładunków, nie potrafi przekazać informacji o zagrożeniu lub informuje w sposób niezrozumiały i chaotyczny.
3,0Student potrafi zidentyfikować podstawowe czynniki wpływające na zagrożenie pożarowe ładunków podczas transportu, potrafi dobrać podstawowe środki zmniejszające zagrożenie pożarowe ładunków, popełnia przy tym błędy wymagające korekty, potrafi przekazać informacje o zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały.
3,5Student potrafi zidentyfikować podstawowe czynniki wpływające na zagrożenie pożarowe ładunków podczas transportu, potrafi dobrać podstawowe środki zmniejszające zagrożenie pożarowe ładunków, popełnia przy tym nieliczne błędy wymagające korekty, potrafi przekazać informacje o zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały.
4,0Student potrafi zidentyfikować zagrożenie pożarowe podczas transportu różnorodnych ładunków, potrafi odpowiednio dobrać środki zmniejszające skutki występujących zagrożeń, potrafi określić podstawowe kryteria ich doboru, potrafi uzasadnić swój wybór, potrafi przekazać informacje o zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały.
4,5Student potrafi zidentyfikować zagrożenie pożarowe podczas transportu różnorodnych ładunków, potrafi odpowiednio dobrać środki zmniejszające skutki występujących zagrożeń, potrafi określić podstawowe i szersze kryteria ich doboru, potrafi uzasadnić swój wybór, potrafi przekazać informacje o zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały.
5,0Student potrafi zidentyfikować zagrożenie pożarowe podczas transportu różnorodnych ładunków, potrafi odpowiednio dobrać środki zmniejszające skutki występujących zagrożeń, potrafi określić podstawowe i szersze kryteria ich doboru, potrafi uzasadnić swój wybór, potrafi zaproponować rozwiązania altrnatywne, potrafi przekazać informacje o zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały.
IB_1A_C21-1_U03
Potrafi zaproponować rozwiązania inżynierskie zapobiegające występowaniu zagrożenia pożarowego transportu ładunków.
2,0Student nie potrafi zaproponować prostych instalacji lub systemów zapobiegających występowaniu zagrożenia pożarowego transportu ładunków, nie potrafi wykonać dokumentacji lub opisu zaproponowanego rozwiązania ani dokonać wstępnej analizy ekonomicznej poroponowanych działań.
3,0Student potrafi zaproponować proste instalacje lub systemy zapobiegające występowaniu zagrożenia pożarowego transportu ładunków, potrafi wykonać podstawową dokumentację lub prosty opis zaproponowanego rozwiązania, potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej poroponowanych działań, popełnia jednak błędy w tym procesie wymagające korekty.
3,5Student potrafi zaproponować proste instalacje lub systemy zapobiegające występowaniu zagrożenia pożarowego transportu ładunków, potrafi wykonać podstawową dokumentację lub prosty opis zaproponowanego rozwiązania, potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej poroponowanych działań, popełnia nieliczne błędy w tym procesie wymagające korekty.
4,0Student potrafi zaproponować instalacje lub systemy zapobiegające występowaniu zagrożenia pożarowego transportu ładunków, potrafi wykonać dokumentację lub opis zaproponowanego rozwiązania, potrafi dokonać analizy ekonomicznej poroponowanych działań. Potrafi uzasadnić swój wybór.
4,5Student potrafi zaproponować instalacje lub systemy zapobiegające występowaniu zagrożenia pożarowego transportu ładunków, potrafi wykonać dokumentację lub opis zaproponowanego rozwiązania, potrafi dokonać analizy ekonomicznej poroponowanych działań, potrafi uzasadnić swój wybór.
5,0Student potrafi zaproponować instalacje lub systemy zapobiegające występowaniu zagrożenia pożarowego transportu ładunków, potrafi wykonać dokumentację lub opis zaproponowanego rozwiązania, potrafi dokonać analizy ekonomicznej poroponowanych działań, potrafi uzasadnić swój wybór, potrafi zaproponować rozwiązanie alternatywne.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IB_1A_C21-1_K01
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć jest wrażliwy na zagrożenie pożarem transportu ładunków, ma świadomość odpowiedzialności za właściwy dobór środków zapobiegających występowaniu zagrożenia pożarowego transportu ładunków.
2,0Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod i wykonania obliczeń, nie przykłada staranności do obliczeń, nie współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania nałożonego zadania; nie wykazuje zainteresowania efektami swojej pracy i jej skutkami oraz oddziaływaniami społecznymi.
3,0Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod i wykonania obliczeń, ale pomimo to popełnia błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt, Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
3,5Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - popełnia jednak sporadyczne błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt, Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić w stopniu podstawowym szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
4,0Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
4,5Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
5,0Student stosuje w stopniu wzorowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową.

Literatura podstawowa

  1. Red. Bodzek D., Chemia i fizykochemia substancji toksycznych i niebezpiecznych, Śląska Akademia Medyczna, Katowice, 2003
  2. Grzegorczyk K., Buchcar R., Towary niebezpieczne ADR 2009. Transport w praktyce., Grupa Image, Warszawa, 2010
  3. Hanczyk B., Grzegorczyk K., Buchcar R., Transport drogowy materiałów niebezpiecznych, Grupa Image, Warszawa, 2000
  4. Wykaz substancji niebezpiecznych wraz z ich klasyfikacją i oznakowaniem, Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Przepisy RID, USTAWA z dnia 31 marca 2004 r. o przewozie koleją towarów niebezpiecznych, (Dz. U. z dnia 1 maja 2004 r.), 2011
  2. Międzynarodowa konwencja o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki, MARPOL - 1973/78 Tekst jednolity wraz z Protokołem 1978 i Protokołem 1997, PRS, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Bazy danych o ładunkach stwarzających zagrożenie pożarem podczas transportu.4
T-A-2Ocena ryzyka pożarowego różnego rodzaju ładunków.4
T-A-3Zakazy ładowania razem do jednego pojazdu4
T-A-4Dobór opakowań transportowych dla ładunków stwarzających zagrożenie pożarowe.2
T-A-5Identyfikacja procesów i etapów transportu stwarzających zagrożenie pożarowe ładunków.4
T-A-6Modelowanie zagrożenia środowiska podczas pożaru ładunku.4
T-A-7Dobór środków zapobiegających zagrożeniu pożarowemu ładunków.4
T-A-8Instrukcja bezpieczeństwa pożarowego w poszczególnych etapach transportu ładunków.2
T-A-9Zaliczenie pisemne2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zająć i przedmiotu.1
T-W-2Właściwości ładunków i procesy wpływające na zagrożenie pożarowe ładunków.2
T-W-3Samozapłon fizyczny, chemiczny i biologiczny.2
T-W-4Źródła zapłonu. Metody określania podatności ładunków na zapalenie.2
T-W-5Metody zapobiegania pożarom ładunków.2
T-W-6Metody gaszenia pożaru ładunków.2
T-W-7Postępowanie w sytuacji awaryjnej.2
T-W-8Obowiązki uczestników przewozu w zakresie bezpieczeństwa pożarowego.1
T-W-9Karty charakterystyk ładunków.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Studiowanie wskazanej literatury15
A-A-3Przygotowanie do zajęć6
A-A-4Ćwiczenia indywidualne utrwalające wiedzę i umiejętności uzyskane podczas zajęć8
A-A-5Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń6
65
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury8
A-W-3Przygotowanie do egzaminu9
A-W-4Udział w egzaminie3
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_C21-1_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna czynniki wpływające na zagrożenie pożarowe transportu ładunków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W14ma uporządkowaną wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń, metod określania i oceny skutków zagrożeń
IB_1A_W16zna techniki i narzędzia wykrywania, identyfikowania i pomiaru zagrożeń
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z właściwościami ładunków i procesami wpływającymi na zagrożenie pożarowe ładunków. Ukształtowanie umiejętności identyfikowania procesów i etapów transportu stwarzających zagrożenie pożarowe ładunków. Ukształtowanie umiejętności oceny ryzyka pożarowego różnego rodzaju ładunków.
C-4Zapoznanie studentów z bazami i kartami charakterystyk ładunków. Ukształtowanie umiejętności wyszukiwania informacji o charakterystykach ładunków.
Treści programoweT-A-3Zakazy ładowania razem do jednego pojazdu
T-A-5Identyfikacja procesów i etapów transportu stwarzających zagrożenie pożarowe ładunków.
T-A-1Bazy danych o ładunkach stwarzających zagrożenie pożarem podczas transportu.
T-W-2Właściwości ładunków i procesy wpływające na zagrożenie pożarowe ładunków.
T-W-3Samozapłon fizyczny, chemiczny i biologiczny.
T-W-9Karty charakterystyk ładunków.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką zadań wykonanych przez studenta podczas ćwiczeń audytoryjnych.
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedyńczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzaja się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki lecz rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienic przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma wiedzę poszerzoną wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienic przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_C21-1_W02Zna metody określania podatności ładunków na zapalenie, metody zapobiegania pożarom ładunków, metody gaszenia pożaru ładunków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W34zna typowe technologie inżynierskie w zakresie inżynierii bezpieczeństwa
IB_1A_W14ma uporządkowaną wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń, metod określania i oceny skutków zagrożeń
IB_1A_W16zna techniki i narzędzia wykrywania, identyfikowania i pomiaru zagrożeń
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z metodami określania podatności ładunków na zapalenie, metodami zapobiegania pożarom ładunków oraz metodami gaszenia pożaru ładunków. Ukształtowanie umiejętności doboru środków zapobiegających zagrożeniu pożarowemu ładunków.
Treści programoweT-A-7Dobór środków zapobiegających zagrożeniu pożarowemu ładunków.
T-W-5Metody zapobiegania pożarom ładunków.
T-W-4Źródła zapłonu. Metody określania podatności ładunków na zapalenie.
T-W-6Metody gaszenia pożaru ładunków.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-3Ćwiczenia audytoryjne wykorzystujące metody eksponujące oraz metody programowane umożliwiające wykonanie określonych zadań.
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką zadań wykonanych przez studenta podczas ćwiczeń audytoryjnych.
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedyńczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzaja się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki lecz rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienic przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma wiedzę poszerzoną wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienic przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_C21-1_W03W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna procedury postępowania w sytuacji awaryjnej, zna obowiązki uczestników przewozu w zakresie bezpieczeństwa pożarowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W24ma podstawową wiedzę w zakresie bezpieczeństwa informacji, wyboru środków bezpieczeństwa i ochrony informacji
IB_1A_W34zna typowe technologie inżynierskie w zakresie inżynierii bezpieczeństwa
IB_1A_W14ma uporządkowaną wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń, metod określania i oceny skutków zagrożeń
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z procedurami postępowania w sytuacji awaryjnej z obowiązkami uczestników przewozu w zakresie bezpieczeństwa pożarowego.
C-5Ukształtowanie umiejętności posługiwania się Instrukcją bezpieczeństwa pożarowego w poszczególnych etapach transportu ładunków.
Treści programoweT-A-4Dobór opakowań transportowych dla ładunków stwarzających zagrożenie pożarowe.
T-A-8Instrukcja bezpieczeństwa pożarowego w poszczególnych etapach transportu ładunków.
T-W-7Postępowanie w sytuacji awaryjnej.
T-W-8Obowiązki uczestników przewozu w zakresie bezpieczeństwa pożarowego.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-3Ćwiczenia audytoryjne wykorzystujące metody eksponujące oraz metody programowane umożliwiające wykonanie określonych zadań.
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką zadań wykonanych przez studenta podczas ćwiczeń audytoryjnych.
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedyńczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzaja się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki lecz rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienic przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma wiedzę poszerzoną wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienic przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_C21-1_U01Student w wyniku przeprowadzonych zajęć potrafi wyszukać źródła informacji o zagrożeniach związanych z tansportem ładunków niebezpiecznych, o właściwościach ładunków, potrafi korzystać z baz danych o ładunkach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł; także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie inżynierii bezpieczeństwa; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z właściwościami ładunków i procesami wpływającymi na zagrożenie pożarowe ładunków. Ukształtowanie umiejętności identyfikowania procesów i etapów transportu stwarzających zagrożenie pożarowe ładunków. Ukształtowanie umiejętności oceny ryzyka pożarowego różnego rodzaju ładunków.
C-4Zapoznanie studentów z bazami i kartami charakterystyk ładunków. Ukształtowanie umiejętności wyszukiwania informacji o charakterystykach ładunków.
Treści programoweT-A-1Bazy danych o ładunkach stwarzających zagrożenie pożarem podczas transportu.
T-W-2Właściwości ładunków i procesy wpływające na zagrożenie pożarowe ładunków.
T-W-9Karty charakterystyk ładunków.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-3Ćwiczenia audytoryjne wykorzystujące metody eksponujące oraz metody programowane umożliwiające wykonanie określonych zadań.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką zadań wykonanych przez studenta podczas ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi posługiwać się źródłami literatury, bazami danych lub nie potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o właściwościach ładunków, o zagrożeniu pożarem transportu ładunków albo popełnia zasadnicze błędy w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji
3,0Student potrafi posługiwać się źródłami literatury, bazami danych i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o właściwościach ładunków, o zagrożeniu pożarem transportu ładunków , ale umiejętnośc ta jest źle przyswojona, czyni to powoli i niekompletnie, pomija zasadnicze źródła itp. ale nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji
3,5Student potrafi posługiwać się źródłami literatury, bazami danych i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o właściwościach ładunków, o zagrożeniu pożarem transportu ładunków w stopniu zadowalającym, czyni to powoli lecz kompletnie, nie pomija zasadniczych źródeł i nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji
4,0Student potrafi posługiwać się źródłami literatury, bazami danych i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o właściwościach ładunków, o zagrożeniu pożarem transportu ładunków, czyni to sprawnie i kompletnie, nie pomija zasadniczych źródeł i nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji.
4,5Student potrafi posługiwać się źródłami literatury, bazami danych i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o właściwościach ładunków, o zagrożeniu pożarem transportu ładunków, czyni to w sposób biegły i kompletnie, nie pomija zasadniczych źródeł i nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji. Potrafi zinterpretować uzyskane informacje.
5,0Student potrafi posługiwać się źródłami literatury, bazami danych i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o właściwościach ładunków, o zagrożeniu pożarem transportu ładunków, czyni to w sposób biegły i kompletny, nie pomija zasadniczych źródeł i nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji. Potrafi zinterpretować uzyskane informacje, znaleźć dodatkowe źródła dostępu do informacji, także w języku obcym. Rozumie i poprawnie interpretuje wyniki poszukiwań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_C21-1_U02Potrafi zidentyfikować zagrożenie pożatem tansportu ładunków, dobrać środki zmniejszające zagrożenie pożarowe transportu ładunków, potrafi przekazać informacje o występującym zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U03potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, zwłaszcza w zakresie dotyczącym zagadnień technicznych właściwych dla inżynierii bezpieczeństwa; potrafi przekazać informacje techniczne o zagrożeniach i niebezpieczeństwach w sposób zrozumiały osobom z wyższego i średniego szczebla zarządzania, ale także osobom nie posiadającym kompetencji ani kwalifikacji technicznych
IB_1A_U04potrafi przygotować w języku polskim, a także w sposób skrócony w języku obcym uznawanym za podstawowy dla dziedziny nauk technicznych i dyscyplin naukowych właściwych dla inżynierii bezpieczeństwa, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu inżynierii bezpieczeństwa; potrafi opracować dokumentację i przedstawić opis oraz rozwiązanie prostego zadania inżynierskiego, opracować i przedstawić wnioski i wytyczne wynikające dla użytkownika lub adresata opracowania
IB_1A_U11potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym dotyczące różnorodnych aspektów niekorzystnych i niebezpiecznych oddziaływań obiektów technicznych i procesów technologicznych na środowisko i ich wpływ na bezpieczeństwo ludzi i środowiska
IB_1A_U12ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym, zna typowe czynniki i rodzaje zagrożeń występujące w tym środowisku oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą i ogólne zasady zmniejszenia czynników narażenia i zagrożenia w środowisku pracy
IB_1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne, urządzenia, obiekty, systemy, podstawowe procesy technologiczne i produkcyjne, zastosowane metody eksploatacji, rózne rodzaje usług - zwłaszcza w powiązaniu z kryteriami stosowanymi w inżynierii bezpieczeństwa.
IB_1A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich, metod zabezpieczeń, rozwiązań technicznych i środków zastosowanych dla zmniejszenia ryzyka
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z właściwościami ładunków i procesami wpływającymi na zagrożenie pożarowe ładunków. Ukształtowanie umiejętności identyfikowania procesów i etapów transportu stwarzających zagrożenie pożarowe ładunków. Ukształtowanie umiejętności oceny ryzyka pożarowego różnego rodzaju ładunków.
C-3Zapoznanie studentów z procedurami postępowania w sytuacji awaryjnej z obowiązkami uczestników przewozu w zakresie bezpieczeństwa pożarowego.
C-5Ukształtowanie umiejętności posługiwania się Instrukcją bezpieczeństwa pożarowego w poszczególnych etapach transportu ładunków.
Treści programoweT-A-7Dobór środków zapobiegających zagrożeniu pożarowemu ładunków.
T-A-6Modelowanie zagrożenia środowiska podczas pożaru ładunku.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-3Ćwiczenia audytoryjne wykorzystujące metody eksponujące oraz metody programowane umożliwiające wykonanie określonych zadań.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką zadań wykonanych przez studenta podczas ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zidentyfikować czynników wpływających na zagrożenie pożarowe ładunków podczas transportu, nie potrafi odpowiednio dobrać środków zmniejszających zagrożenie pożarowe ładunków, nie potrafi przekazać informacji o zagrożeniu lub informuje w sposób niezrozumiały i chaotyczny.
3,0Student potrafi zidentyfikować podstawowe czynniki wpływające na zagrożenie pożarowe ładunków podczas transportu, potrafi dobrać podstawowe środki zmniejszające zagrożenie pożarowe ładunków, popełnia przy tym błędy wymagające korekty, potrafi przekazać informacje o zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały.
3,5Student potrafi zidentyfikować podstawowe czynniki wpływające na zagrożenie pożarowe ładunków podczas transportu, potrafi dobrać podstawowe środki zmniejszające zagrożenie pożarowe ładunków, popełnia przy tym nieliczne błędy wymagające korekty, potrafi przekazać informacje o zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały.
4,0Student potrafi zidentyfikować zagrożenie pożarowe podczas transportu różnorodnych ładunków, potrafi odpowiednio dobrać środki zmniejszające skutki występujących zagrożeń, potrafi określić podstawowe kryteria ich doboru, potrafi uzasadnić swój wybór, potrafi przekazać informacje o zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały.
4,5Student potrafi zidentyfikować zagrożenie pożarowe podczas transportu różnorodnych ładunków, potrafi odpowiednio dobrać środki zmniejszające skutki występujących zagrożeń, potrafi określić podstawowe i szersze kryteria ich doboru, potrafi uzasadnić swój wybór, potrafi przekazać informacje o zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały.
5,0Student potrafi zidentyfikować zagrożenie pożarowe podczas transportu różnorodnych ładunków, potrafi odpowiednio dobrać środki zmniejszające skutki występujących zagrożeń, potrafi określić podstawowe i szersze kryteria ich doboru, potrafi uzasadnić swój wybór, potrafi zaproponować rozwiązania altrnatywne, potrafi przekazać informacje o zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_C21-1_U03Potrafi zaproponować rozwiązania inżynierskie zapobiegające występowaniu zagrożenia pożarowego transportu ładunków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U04potrafi przygotować w języku polskim, a także w sposób skrócony w języku obcym uznawanym za podstawowy dla dziedziny nauk technicznych i dyscyplin naukowych właściwych dla inżynierii bezpieczeństwa, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu inżynierii bezpieczeństwa; potrafi opracować dokumentację i przedstawić opis oraz rozwiązanie prostego zadania inżynierskiego, opracować i przedstawić wnioski i wytyczne wynikające dla użytkownika lub adresata opracowania
IB_1A_U11potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym dotyczące różnorodnych aspektów niekorzystnych i niebezpiecznych oddziaływań obiektów technicznych i procesów technologicznych na środowisko i ich wpływ na bezpieczeństwo ludzi i środowiska
IB_1A_U12ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym, zna typowe czynniki i rodzaje zagrożeń występujące w tym środowisku oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą i ogólne zasady zmniejszenia czynników narażenia i zagrożenia w środowisku pracy
IB_1A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich, metod zabezpieczeń, rozwiązań technicznych i środków zastosowanych dla zmniejszenia ryzyka
IB_1A_U17potrafi, zgodnie z zadaną specyfikacją, zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, instalację, system lub proces, typowe dla inżynierii bezpieczeństwa, używając do tego celu właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z właściwościami ładunków i procesami wpływającymi na zagrożenie pożarowe ładunków. Ukształtowanie umiejętności identyfikowania procesów i etapów transportu stwarzających zagrożenie pożarowe ładunków. Ukształtowanie umiejętności oceny ryzyka pożarowego różnego rodzaju ładunków.
C-2Zapoznanie studentów z metodami określania podatności ładunków na zapalenie, metodami zapobiegania pożarom ładunków oraz metodami gaszenia pożaru ładunków. Ukształtowanie umiejętności doboru środków zapobiegających zagrożeniu pożarowemu ładunków.
Treści programoweT-A-7Dobór środków zapobiegających zagrożeniu pożarowemu ładunków.
T-A-6Modelowanie zagrożenia środowiska podczas pożaru ładunku.
T-A-2Ocena ryzyka pożarowego różnego rodzaju ładunków.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-3Ćwiczenia audytoryjne wykorzystujące metody eksponujące oraz metody programowane umożliwiające wykonanie określonych zadań.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką zadań wykonanych przez studenta podczas ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaproponować prostych instalacji lub systemów zapobiegających występowaniu zagrożenia pożarowego transportu ładunków, nie potrafi wykonać dokumentacji lub opisu zaproponowanego rozwiązania ani dokonać wstępnej analizy ekonomicznej poroponowanych działań.
3,0Student potrafi zaproponować proste instalacje lub systemy zapobiegające występowaniu zagrożenia pożarowego transportu ładunków, potrafi wykonać podstawową dokumentację lub prosty opis zaproponowanego rozwiązania, potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej poroponowanych działań, popełnia jednak błędy w tym procesie wymagające korekty.
3,5Student potrafi zaproponować proste instalacje lub systemy zapobiegające występowaniu zagrożenia pożarowego transportu ładunków, potrafi wykonać podstawową dokumentację lub prosty opis zaproponowanego rozwiązania, potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej poroponowanych działań, popełnia nieliczne błędy w tym procesie wymagające korekty.
4,0Student potrafi zaproponować instalacje lub systemy zapobiegające występowaniu zagrożenia pożarowego transportu ładunków, potrafi wykonać dokumentację lub opis zaproponowanego rozwiązania, potrafi dokonać analizy ekonomicznej poroponowanych działań. Potrafi uzasadnić swój wybór.
4,5Student potrafi zaproponować instalacje lub systemy zapobiegające występowaniu zagrożenia pożarowego transportu ładunków, potrafi wykonać dokumentację lub opis zaproponowanego rozwiązania, potrafi dokonać analizy ekonomicznej poroponowanych działań, potrafi uzasadnić swój wybór.
5,0Student potrafi zaproponować instalacje lub systemy zapobiegające występowaniu zagrożenia pożarowego transportu ładunków, potrafi wykonać dokumentację lub opis zaproponowanego rozwiązania, potrafi dokonać analizy ekonomicznej poroponowanych działań, potrafi uzasadnić swój wybór, potrafi zaproponować rozwiązanie alternatywne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_C21-1_K01Student w wyniku przeprowadzonych zajęć jest wrażliwy na zagrożenie pożarem transportu ładunków, ma świadomość odpowiedzialności za właściwy dobór środków zapobiegających występowaniu zagrożenia pożarowego transportu ładunków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_K07jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z właściwościami ładunków i procesami wpływającymi na zagrożenie pożarowe ładunków. Ukształtowanie umiejętności identyfikowania procesów i etapów transportu stwarzających zagrożenie pożarowe ładunków. Ukształtowanie umiejętności oceny ryzyka pożarowego różnego rodzaju ładunków.
C-5Ukształtowanie umiejętności posługiwania się Instrukcją bezpieczeństwa pożarowego w poszczególnych etapach transportu ładunków.
Treści programoweT-A-7Dobór środków zapobiegających zagrożeniu pożarowemu ładunków.
T-A-5Identyfikacja procesów i etapów transportu stwarzających zagrożenie pożarowe ładunków.
T-A-6Modelowanie zagrożenia środowiska podczas pożaru ładunku.
T-A-2Ocena ryzyka pożarowego różnego rodzaju ładunków.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia audytoryjne wykorzystujące metody eksponujące oraz metody programowane umożliwiające wykonanie określonych zadań.
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką zadań wykonanych przez studenta podczas ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod i wykonania obliczeń, nie przykłada staranności do obliczeń, nie współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania nałożonego zadania; nie wykazuje zainteresowania efektami swojej pracy i jej skutkami oraz oddziaływaniami społecznymi.
3,0Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod i wykonania obliczeń, ale pomimo to popełnia błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt, Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
3,5Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - popełnia jednak sporadyczne błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt, Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić w stopniu podstawowym szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
4,0Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
4,5Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
5,0Student stosuje w stopniu wzorowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową.