Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)
Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo pożarowe transportu ładunków:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria bezpieczeństwa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bezpieczeństwo pożarowe transportu ładunków | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Renata Dobrzyńska <Renata.Dobrzynska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu podstaw fizyki, chemii i procesów transportowych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z właściwościami ładunków i procesami wpływającymi na zagrożenie pożarowe ładunków. Ukształtowanie umiejętności identyfikowania procesów i etapów transportu stwarzających zagrożenie pożarowe ładunków. Ukształtowanie umiejętności oceny ryzyka pożarowego różnego rodzaju ładunków. |
C-2 | Zapoznanie studentów z metodami określania podatności ładunków na zapalenie, metodami zapobiegania pożarom ładunków oraz metodami gaszenia pożaru ładunków. Ukształtowanie umiejętności doboru środków zapobiegających zagrożeniu pożarowemu ładunków. |
C-3 | Zapoznanie studentów z procedurami postępowania w sytuacji awaryjnej z obowiązkami uczestników przewozu w zakresie bezpieczeństwa pożarowego. |
C-4 | Zapoznanie studentów z bazami i kartami charakterystyk ładunków. Ukształtowanie umiejętności wyszukiwania informacji o charakterystykach ładunków. |
C-5 | Ukształtowanie umiejętności posługiwania się Instrukcją bezpieczeństwa pożarowego w poszczególnych etapach transportu ładunków. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Bazy danych o ładunkach stwarzających zagrożenie pożarem podczas transportu. | 4 |
T-A-2 | Ocena ryzyka pożarowego różnego rodzaju ładunków. | 4 |
T-A-3 | Zakazy ładowania razem do jednego pojazdu | 4 |
T-A-4 | Dobór opakowań transportowych dla ładunków stwarzających zagrożenie pożarowe. | 2 |
T-A-5 | Identyfikacja procesów i etapów transportu stwarzających zagrożenie pożarowe ładunków. | 4 |
T-A-6 | Modelowanie zagrożenia środowiska podczas pożaru ładunku. | 4 |
T-A-7 | Dobór środków zapobiegających zagrożeniu pożarowemu ładunków. | 4 |
T-A-8 | Instrukcja bezpieczeństwa pożarowego w poszczególnych etapach transportu ładunków. | 2 |
T-A-9 | Zaliczenie pisemne | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zająć i przedmiotu. | 1 |
T-W-2 | Właściwości ładunków i procesy wpływające na zagrożenie pożarowe ładunków. | 2 |
T-W-3 | Samozapłon fizyczny, chemiczny i biologiczny. | 2 |
T-W-4 | Źródła zapłonu. Metody określania podatności ładunków na zapalenie. | 2 |
T-W-5 | Metody zapobiegania pożarom ładunków. | 2 |
T-W-6 | Metody gaszenia pożaru ładunków. | 2 |
T-W-7 | Postępowanie w sytuacji awaryjnej. | 2 |
T-W-8 | Obowiązki uczestników przewozu w zakresie bezpieczeństwa pożarowego. | 1 |
T-W-9 | Karty charakterystyk ładunków. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | Studiowanie wskazanej literatury | 15 |
A-A-3 | Przygotowanie do zajęć | 6 |
A-A-4 | Ćwiczenia indywidualne utrwalające wiedzę i umiejętności uzyskane podczas zajęć | 8 |
A-A-5 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 6 |
65 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 9 |
A-W-4 | Udział w egzaminie | 3 |
35 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych |
M-2 | Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych |
M-3 | Ćwiczenia audytoryjne wykorzystujące metody eksponujące oraz metody programowane umożliwiające wykonanie określonych zadań. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu. |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką zadań wykonanych przez studenta podczas ćwiczeń audytoryjnych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_C21-1_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna czynniki wpływające na zagrożenie pożarowe transportu ładunków. | IB_1A_W14, IB_1A_W16 | — | — | C-1, C-4 | T-A-3, T-A-5, T-A-1, T-W-2, T-W-3, T-W-9 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
IB_1A_C21-1_W02 Zna metody określania podatności ładunków na zapalenie, metody zapobiegania pożarom ładunków, metody gaszenia pożaru ładunków. | IB_1A_W34, IB_1A_W14, IB_1A_W16 | — | — | C-2 | T-A-7, T-W-5, T-W-4, T-W-6 | M-2, M-3, M-1 | S-2, S-1 |
IB_1A_C21-1_W03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna procedury postępowania w sytuacji awaryjnej, zna obowiązki uczestników przewozu w zakresie bezpieczeństwa pożarowego. | IB_1A_W24, IB_1A_W34, IB_1A_W14 | — | — | C-3, C-5 | T-A-4, T-A-8, T-W-7, T-W-8 | M-2, M-3, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_C21-1_U01 Student w wyniku przeprowadzonych zajęć potrafi wyszukać źródła informacji o zagrożeniach związanych z tansportem ładunków niebezpiecznych, o właściwościach ładunków, potrafi korzystać z baz danych o ładunkach. | IB_1A_U01 | — | — | C-1, C-4 | T-A-1, T-W-2, T-W-9 | M-2, M-3 | S-2 |
IB_1A_C21-1_U02 Potrafi zidentyfikować zagrożenie pożatem tansportu ładunków, dobrać środki zmniejszające zagrożenie pożarowe transportu ładunków, potrafi przekazać informacje o występującym zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały. | IB_1A_U03, IB_1A_U04, IB_1A_U11, IB_1A_U12, IB_1A_U13, IB_1A_U14 | — | — | C-1, C-3, C-5 | T-A-7, T-A-6 | M-2, M-3 | S-2 |
IB_1A_C21-1_U03 Potrafi zaproponować rozwiązania inżynierskie zapobiegające występowaniu zagrożenia pożarowego transportu ładunków. | IB_1A_U04, IB_1A_U11, IB_1A_U12, IB_1A_U14, IB_1A_U17 | — | — | C-1, C-2 | T-A-7, T-A-6, T-A-2 | M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_C21-1_K01 Student w wyniku przeprowadzonych zajęć jest wrażliwy na zagrożenie pożarem transportu ładunków, ma świadomość odpowiedzialności za właściwy dobór środków zapobiegających występowaniu zagrożenia pożarowego transportu ładunków. | IB_1A_K07 | — | — | C-1, C-5 | T-A-7, T-A-5, T-A-6, T-A-2 | M-3, M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_C21-1_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna czynniki wpływające na zagrożenie pożarowe transportu ładunków. | 2,0 | Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu |
3,0 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedyńczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu | |
3,5 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzaja się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu | |
4,0 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu | |
4,5 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki lecz rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienic przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru | |
5,0 | Student ma wiedzę poszerzoną wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienic przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. | |
IB_1A_C21-1_W02 Zna metody określania podatności ładunków na zapalenie, metody zapobiegania pożarom ładunków, metody gaszenia pożaru ładunków. | 2,0 | Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu |
3,0 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedyńczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu | |
3,5 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzaja się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu | |
4,0 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu | |
4,5 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki lecz rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienic przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru | |
5,0 | Student ma wiedzę poszerzoną wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienic przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. | |
IB_1A_C21-1_W03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna procedury postępowania w sytuacji awaryjnej, zna obowiązki uczestników przewozu w zakresie bezpieczeństwa pożarowego. | 2,0 | Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu |
3,0 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedyńczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu | |
3,5 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzaja się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu | |
4,0 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu | |
4,5 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki lecz rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienic przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru | |
5,0 | Student ma wiedzę poszerzoną wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienic przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_C21-1_U01 Student w wyniku przeprowadzonych zajęć potrafi wyszukać źródła informacji o zagrożeniach związanych z tansportem ładunków niebezpiecznych, o właściwościach ładunków, potrafi korzystać z baz danych o ładunkach. | 2,0 | Student nie potrafi posługiwać się źródłami literatury, bazami danych lub nie potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o właściwościach ładunków, o zagrożeniu pożarem transportu ładunków albo popełnia zasadnicze błędy w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji |
3,0 | Student potrafi posługiwać się źródłami literatury, bazami danych i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o właściwościach ładunków, o zagrożeniu pożarem transportu ładunków , ale umiejętnośc ta jest źle przyswojona, czyni to powoli i niekompletnie, pomija zasadnicze źródła itp. ale nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji | |
3,5 | Student potrafi posługiwać się źródłami literatury, bazami danych i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o właściwościach ładunków, o zagrożeniu pożarem transportu ładunków w stopniu zadowalającym, czyni to powoli lecz kompletnie, nie pomija zasadniczych źródeł i nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji | |
4,0 | Student potrafi posługiwać się źródłami literatury, bazami danych i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o właściwościach ładunków, o zagrożeniu pożarem transportu ładunków, czyni to sprawnie i kompletnie, nie pomija zasadniczych źródeł i nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji. | |
4,5 | Student potrafi posługiwać się źródłami literatury, bazami danych i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o właściwościach ładunków, o zagrożeniu pożarem transportu ładunków, czyni to w sposób biegły i kompletnie, nie pomija zasadniczych źródeł i nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji. Potrafi zinterpretować uzyskane informacje. | |
5,0 | Student potrafi posługiwać się źródłami literatury, bazami danych i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o właściwościach ładunków, o zagrożeniu pożarem transportu ładunków, czyni to w sposób biegły i kompletny, nie pomija zasadniczych źródeł i nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji. Potrafi zinterpretować uzyskane informacje, znaleźć dodatkowe źródła dostępu do informacji, także w języku obcym. Rozumie i poprawnie interpretuje wyniki poszukiwań. | |
IB_1A_C21-1_U02 Potrafi zidentyfikować zagrożenie pożatem tansportu ładunków, dobrać środki zmniejszające zagrożenie pożarowe transportu ładunków, potrafi przekazać informacje o występującym zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały. | 2,0 | Student nie potrafi zidentyfikować czynników wpływających na zagrożenie pożarowe ładunków podczas transportu, nie potrafi odpowiednio dobrać środków zmniejszających zagrożenie pożarowe ładunków, nie potrafi przekazać informacji o zagrożeniu lub informuje w sposób niezrozumiały i chaotyczny. |
3,0 | Student potrafi zidentyfikować podstawowe czynniki wpływające na zagrożenie pożarowe ładunków podczas transportu, potrafi dobrać podstawowe środki zmniejszające zagrożenie pożarowe ładunków, popełnia przy tym błędy wymagające korekty, potrafi przekazać informacje o zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały. | |
3,5 | Student potrafi zidentyfikować podstawowe czynniki wpływające na zagrożenie pożarowe ładunków podczas transportu, potrafi dobrać podstawowe środki zmniejszające zagrożenie pożarowe ładunków, popełnia przy tym nieliczne błędy wymagające korekty, potrafi przekazać informacje o zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały. | |
4,0 | Student potrafi zidentyfikować zagrożenie pożarowe podczas transportu różnorodnych ładunków, potrafi odpowiednio dobrać środki zmniejszające skutki występujących zagrożeń, potrafi określić podstawowe kryteria ich doboru, potrafi uzasadnić swój wybór, potrafi przekazać informacje o zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały. | |
4,5 | Student potrafi zidentyfikować zagrożenie pożarowe podczas transportu różnorodnych ładunków, potrafi odpowiednio dobrać środki zmniejszające skutki występujących zagrożeń, potrafi określić podstawowe i szersze kryteria ich doboru, potrafi uzasadnić swój wybór, potrafi przekazać informacje o zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały. | |
5,0 | Student potrafi zidentyfikować zagrożenie pożarowe podczas transportu różnorodnych ładunków, potrafi odpowiednio dobrać środki zmniejszające skutki występujących zagrożeń, potrafi określić podstawowe i szersze kryteria ich doboru, potrafi uzasadnić swój wybór, potrafi zaproponować rozwiązania altrnatywne, potrafi przekazać informacje o zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały. | |
IB_1A_C21-1_U03 Potrafi zaproponować rozwiązania inżynierskie zapobiegające występowaniu zagrożenia pożarowego transportu ładunków. | 2,0 | Student nie potrafi zaproponować prostych instalacji lub systemów zapobiegających występowaniu zagrożenia pożarowego transportu ładunków, nie potrafi wykonać dokumentacji lub opisu zaproponowanego rozwiązania ani dokonać wstępnej analizy ekonomicznej poroponowanych działań. |
3,0 | Student potrafi zaproponować proste instalacje lub systemy zapobiegające występowaniu zagrożenia pożarowego transportu ładunków, potrafi wykonać podstawową dokumentację lub prosty opis zaproponowanego rozwiązania, potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej poroponowanych działań, popełnia jednak błędy w tym procesie wymagające korekty. | |
3,5 | Student potrafi zaproponować proste instalacje lub systemy zapobiegające występowaniu zagrożenia pożarowego transportu ładunków, potrafi wykonać podstawową dokumentację lub prosty opis zaproponowanego rozwiązania, potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej poroponowanych działań, popełnia nieliczne błędy w tym procesie wymagające korekty. | |
4,0 | Student potrafi zaproponować instalacje lub systemy zapobiegające występowaniu zagrożenia pożarowego transportu ładunków, potrafi wykonać dokumentację lub opis zaproponowanego rozwiązania, potrafi dokonać analizy ekonomicznej poroponowanych działań. Potrafi uzasadnić swój wybór. | |
4,5 | Student potrafi zaproponować instalacje lub systemy zapobiegające występowaniu zagrożenia pożarowego transportu ładunków, potrafi wykonać dokumentację lub opis zaproponowanego rozwiązania, potrafi dokonać analizy ekonomicznej poroponowanych działań, potrafi uzasadnić swój wybór. | |
5,0 | Student potrafi zaproponować instalacje lub systemy zapobiegające występowaniu zagrożenia pożarowego transportu ładunków, potrafi wykonać dokumentację lub opis zaproponowanego rozwiązania, potrafi dokonać analizy ekonomicznej poroponowanych działań, potrafi uzasadnić swój wybór, potrafi zaproponować rozwiązanie alternatywne. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_C21-1_K01 Student w wyniku przeprowadzonych zajęć jest wrażliwy na zagrożenie pożarem transportu ładunków, ma świadomość odpowiedzialności za właściwy dobór środków zapobiegających występowaniu zagrożenia pożarowego transportu ładunków. | 2,0 | Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod i wykonania obliczeń, nie przykłada staranności do obliczeń, nie współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania nałożonego zadania; nie wykazuje zainteresowania efektami swojej pracy i jej skutkami oraz oddziaływaniami społecznymi. |
3,0 | Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod i wykonania obliczeń, ale pomimo to popełnia błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt, Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen. | |
3,5 | Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - popełnia jednak sporadyczne błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt, Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić w stopniu podstawowym szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen. | |
4,0 | Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen. | |
4,5 | Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen. | |
5,0 | Student stosuje w stopniu wzorowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową. |
Literatura podstawowa
- Red. Bodzek D., Chemia i fizykochemia substancji toksycznych i niebezpiecznych, Śląska Akademia Medyczna, Katowice, 2003
- Grzegorczyk K., Buchcar R., Towary niebezpieczne ADR 2009. Transport w praktyce., Grupa Image, Warszawa, 2010
- Hanczyk B., Grzegorczyk K., Buchcar R., Transport drogowy materiałów niebezpiecznych, Grupa Image, Warszawa, 2000
- Wykaz substancji niebezpiecznych wraz z ich klasyfikacją i oznakowaniem, Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, 2011
Literatura dodatkowa
- Przepisy RID, USTAWA z dnia 31 marca 2004 r. o przewozie koleją towarów niebezpiecznych, (Dz. U. z dnia 1 maja 2004 r.), 2011
- Międzynarodowa konwencja o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki, MARPOL - 1973/78 Tekst jednolity wraz z Protokołem 1978 i Protokołem 1997, PRS, 2007