Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i Klimatyzacja (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy wentylacji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chłodnictwo i Klimatyzacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy wentylacji | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>, Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Termodynamika |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie podstaw wentylacji oraz prowadzenia typowych pomiarów systemów wentylacji |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania analizy oporów hydraulicznych systemu wentylacji i umiejętności wstępnego doboru elementów tego systemu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych: zapoznanie studentów z zasadami organizacji zajęć oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium, kryteriami zaliczenia laboratoriów. | 1 |
T-L-2 | Budowa i zasada działania instalacji wentylacji mechanicznej. Pomiar parametrów powietrza w pomieszczeniu. Badanie wentylatora. Wyznaczanie charakterystyki rurociągu. Porównanie różnych metod regulacji wydajności wentylatora. Pomiar sprawności odzysku ciepła w rekuperatorze. Pomiar zasięgu strumienia powietrza. Zaliczenie zajęć. | 14 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Obliczenia projektowe instalacji wentylacyjnej | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Historia wentylacji. Zdefniowanie podstawowych pojęć z zakresu wentylacji. Źrodła zanieczyszczeń i jakość powietrza. Systemy wentylacji niskoprężnej i wysokoprężnej | 4 |
T-W-2 | Wykres h-x powietrza wilgotnego , podstwowe procesy na wykresie Molliera. | 2 |
T-W-3 | Elementy systemów wentylacyjnych | 2 |
T-W-4 | Rozwiązania nawiewu i wywiewu powietrza z pomieszczeń. | 2 |
T-W-5 | Znaczenie bilansów cieplnych pomieszczeń dla potrzeb wentylacji | 4 |
T-W-6 | Wentylacja nawiewna, wywiewna i mieszana, czas usuwania zanieczyszczeń | 2 |
T-W-7 | Przykłady wentylacji ładowni, maszynowni, kabin pasażerskich, siłowni, kabin kierowcy aut. | 4 |
T-W-8 | Urządzenia do odzysku ciepła w wentylacji. | 2 |
T-W-9 | Postawowe typy sieci przewodów wentylacyjnych | 2 |
T-W-10 | Filtry powietrza, usuwanie zanieczyszczeń pyłowych i gazowych, źródła zanieczyszczeń i metody usuwania. | 2 |
T-W-11 | Oczyszczanie kanałów systemów wentylacyjnych : ozonowanie, promienie ultrafioletowe maszyny czyszczące | 2 |
T-W-12 | Zaliczenie | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | przygotowanie do zajęć i zaliczeń, wykonanie sprawozdania z zajęć, studiowanie literatury | 20 |
35 | ||
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | przygotowanie do zajęć i opracowanie projektu | 25 |
40 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 30 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia | 15 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podajaca/ Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | Metody praktyczne: projekt |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące efekt wiedzy uzykanej w czasie wykładu. Zaliczenie w formie pisemnej ocena odpowiedzi studenta na zadawane pytania |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. Ocena odpowiedzi na zadane pytania. Ocena sprawozdania. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena pracy indywidualnej i w grupie na zajęciach. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena wykonanego zadania projektowego. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_1A_C02_W01 Posiada wiedzę dotyczącą budowy i zastosowania systemów wentylacji, zna ich zasady projektowania oraz trendy rozwojowe | CK_1A_W11 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-11, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-7, T-W-1 | M-1 | S-1 |
CK_1A_C02_W02 Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej | CK_1A_W08 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-11, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-7, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_1A_C02_U01 Potrafi zaplanować i wykonać typowe pomiary w wentylacji, pracując indywidualnie i w zespole. Potrafi opracować i omówić sprawozdanie z wykonanych prac. | CK_1A_U03, CK_1A_U04, CK_1A_U07 | — | — | C-1 | T-L-2 | M-2 | S-2, S-3 |
CK_1A_C02_U02 Student potrafi przeprowadzić analizę oporów hydraulicznych systemu wentylacji i wstępnie dobrać elementy tego systemu. | CK_1A_U03, CK_1A_U14, CK_1A_U08 | — | — | C-2 | T-P-1 | M-3 | S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_1A_C02_K01 Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje | CK_1A_K04 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-11, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-7, T-W-1 | M-1 | S-1 |
CK_1A_C02_K02 Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Potrafi określić priorytety służące realizacji zadania. | CK_1A_K07, CK_1A_K03 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2 | M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_1A_C02_W01 Posiada wiedzę dotyczącą budowy i zastosowania systemów wentylacji, zna ich zasady projektowania oraz trendy rozwojowe | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty |
3,0 | Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć | |
3,5 | Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia. | |
4,0 | Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia. | |
4,5 | Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu. | |
5,0 | Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu. | |
CK_1A_C02_W02 Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty |
3,0 | Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć | |
3,5 | Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia. | |
4,0 | Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia. | |
4,5 | Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu. | |
5,0 | Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_1A_C02_U01 Potrafi zaplanować i wykonać typowe pomiary w wentylacji, pracując indywidualnie i w zespole. Potrafi opracować i omówić sprawozdanie z wykonanych prac. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zaplanować i wykonać podstawowe pomiary pracując indywidualnie lub w zespole oraz opracować i omówić sprawozdanie popełniając szereg błędów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
CK_1A_C02_U02 Student potrafi przeprowadzić analizę oporów hydraulicznych systemu wentylacji i wstępnie dobrać elementy tego systemu. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi przeprowadzić wymagane obliczenia na poziomie dostatecznym, popełniając szereg istotnych błędów merytorycznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_1A_C02_K01 Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli | |
CK_1A_C02_K02 Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Potrafi określić priorytety służące realizacji zadania. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Deh U., Klimatyzacja w samochodzie, Komunikacji i łączności, Warszawa, 2005
- Maczek K., Schnotale J.,Skrzyniowska D., Sikorska -Bączek R., Uzdatnianie powietrza w inżynierii środowiska dla celów wentylacji i klimatyzacji., Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2010
- Recnagel, Sprenger, Schramek, Kompendium wiedzy: Ogrzewnictwo, klimatyzacja, ciepła woda, chłodnictwo, Omni Scala, Wrocław, 2008
- Wasiluk W., Wentylacja i klimatyzacja na statku, Morskie, Gdańsk, 1977
- Zakrzewski B., Obliczenia obiegów chłodniczych i klimatyzacyjnych, Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1991