Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Budowa jachtów (S1)
Sylabus przedmiotu Jednostki szybkie i rekreacyjne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budowa jachtów | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Jednostki szybkie i rekreacyjne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mechaniki Konstrukcji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Monika Bortnowska <Monika.Bortnowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 15 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy oceanotechniki, Podstaway konstrukcji kadłuba jachtów, Teoria projektowania i przestrzenne projektowanie jachtów, Informatyka, Podstawy hydromechaniki jachtów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opanowanie umiejętności opracowania projektu koncepcyjnego wybranego typu jednostki z grupy jednostek szybkich i rekreacyjnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Przykłady i zadania wynikające z treści przedmiotu, m.in.: Obliczenie wymiarów głównych. Obliczanie masy i współrzędnych środka masy.Obliczenia oporowo-napędowe i dobór pędnika. Opracowanie rozwiązania rozplanowania przestrzennego jednostki. Sprawdzenie pływalności, stateczności i niezatapialności. Dobór podstawowych urządzeń i materiałów dla budowy jednostki. Obliczenie kosztu budowy i eksploatacji. | 12 |
T-P-2 | Kolokwium 1 | 1 |
T-P-3 | Kolowkium 2 | 1 |
T-P-4 | Zaliczenie przedmiotu | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Identyfikacja typów jednostek rekreacyjnych i jednostek szybkich z punktu widzenia przeznaczenia i rozwiązania ogólnego. Rodzaje materiałów dla kadłuba. | 5 |
T-W-2 | Rodzaj siły podtrzymującej. Przepisy i wymagania. | 3 |
T-W-3 | Projekt kształtu kadłuba. Metodyka wyznaczania wymiarów głównych. | 3 |
T-W-4 | Obliczanie masy i współrzędnych środka masy oraz analiza stateczności. | 4 |
T-W-5 | Obliczenia oporowo-napędowe dla reżimu ślizgowego i półślizgowego. | 3 |
T-W-6 | Metody zapewnienia niezatapialności. Konstrukcja nośna, urządzenia napędowe, wyposażenie wnętrz. | 4 |
T-W-7 | Zasady współpracy z zamawiającym. Założenia organizacji i technologii wytwarzania. Organizacja prac projektowych i dostaw materiałowych. | 2 |
T-W-8 | Obliczenia kosztu budowy i eksploatacji. | 4 |
T-W-9 | Zaliczenie przedmiotu | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 14 |
A-P-2 | Studiowanie literatury | 15 |
A-P-3 | Przygotowanie się do kolokwiów | 20 |
A-P-4 | Zaliczenie przedmiotu | 1 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 28 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia/egzaminu | 12 |
A-W-4 | Zaliczenie przedmiotu | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie z wykorzystaniem typowych środków audiowizualnych ( tablica, rzutnik przeźroczy, rzutnik komputerowy) |
M-2 | Metody praktyczne: cwiczenia praktyczne |
M-3 | Metody programowane: z użyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie cwiczeń audytoryjnych - w oparciu o formę pisemną (kolokwia cząstkowe), sprawdzające poziom nabytej wiedzy z zakresu przedmiotu |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena następuje po zrealizowaniu przedmiotu, w wyniku sprawdzenia wiedzy studenta w formie pismnej i/lub ustnej. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BJ_1A_D23-2_W01 Student ma podstawową wiedzę z projektowania, właściwości, wyposażenia, napędu, konstrukcji i technologii budowy jednostek szybkich i rekreacyjnych oraz zna podstawowe przepisy, normy krajowe, UE i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych dotyczących budowy jednostek szybkich i rekreacyjnych. | BJ_1A_W10, BJ_1A_W12 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-5, T-W-1 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BJ_1A_D23-2_U01 Student potrafi, dla zadanych założeń i specyfikacji, opracować koncepcję jachtu i określić jego właściwości, potrafi opracować konstrukcję jachtu dla założonej technologii budowy. | BJ_1A_U18 | — | — | C-1 | T-P-1 | M-2, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BJ_1A_D23-2_W01 Student ma podstawową wiedzę z projektowania, właściwości, wyposażenia, napędu, konstrukcji i technologii budowy jednostek szybkich i rekreacyjnych oraz zna podstawowe przepisy, normy krajowe, UE i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych dotyczących budowy jednostek szybkich i rekreacyjnych. | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy do rozwiązania problemów w zakresie jednostek szybkich i rekreacyjnych. Nie potrafi wymienic i opisac jednostek szybkich i rekreacyjnych ani ich cech projektowo-eksploatacyjnych. |
3,0 | Student posiada bardzo powierzchowną wiedzę z istotnymi brakami w zakresie jednostek szybkich i rekreacyjnych. Potrafi wymienic i opisac jednostki szybkie i rekreacyjne oraz po części zdefiniowac ich podstawowe cechy projektowo-eksploatacyjne. | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę z niewielkimi brakami, potrafi ją wykorzystac w zakresie jednostek szybkich i rekreacyjnych. Potrafi wymienic i opisac jednostki szybkie i rekreacyjne oraz w większości zdefiniowac ich podstawowe cechy projektowo-eksploatacyjne. Umie wymienic odpowiednie normy, przepisy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych. | |
4,0 | Student posiada znaczną wiedzę, potrafi ją wykorzystac w rozwiązaniu problemów w zakresie jednostek szybkich i rekreacyjnych. Potrafi wymienic i opisac jednostki szybkie i rekreacyjne oraz zdefiniowac ich cechy projektowo-eksploatacyjne. Umie wymienic i wykorzystac odpowiednie normy, przepisy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych w celu wykonania wstępnych obliczeń projektowych dla jednostki szybkiej i/lub rekreacyjnej. | |
4,5 | Student posiada wiedzę na poziomie zaawansowanym, umie ją wykorzystac do rozwiązania zagadnień z zakresu jednostek szybkich i rekreacyjnych Potrafi wymienic i opisac jednostki szybkie i rekreacyjne oraz zdefiniowac ich cechy projektowo-eksploatacyjne. Umie wymienic i wykorzystac odpowiednie normy, przepisy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych. Potrafi samodzielnie zdefiniowac, wstępnie zaprojektowac i wykonac uproszczony rysunek planu ogólnego jednostki szybkiej i/lub rekreacyjnej, wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia. | |
5,0 | Student posiada wiedzę na najwyższym poziomie -poszerzoną o dodatkowe źródła literaturowe, umie wykorzystac szeroką wiedzę do rozwiązania zagadnień z zakresu jednostek szybkich i rekreacyjnych Potrafi wymienic i opisac jednostki szybkie i rekreacyjne oraz zdefiniowac ich cechy projektowo-eksploatacyjne. Umie wymienic i wykorzystac odpowiednie normy, przepisy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych. Potrafi samodzielnie zdefiniowac, zaprojektowac, wykonac rysunek uproszczonego planu ogólnego oraz przeprowadzic analizę ekonomiczną dowolnej jednostki szybkiej i/lub rekreacyjnej, wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BJ_1A_D23-2_U01 Student potrafi, dla zadanych założeń i specyfikacji, opracować koncepcję jachtu i określić jego właściwości, potrafi opracować konstrukcję jachtu dla założonej technologii budowy. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje umiejętności na dobrym poziomie w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje umiejętności na bardzo dobrym poziomie, właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje umiejętności na najwyższym poziomie, właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów a także proponuje modyfikację rozwiązań w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
Literatura podstawowa
- J. West, Modern Powerboats, Van Nostrand, Toronto, 1970
- A. Edmunds, Designing Power and Sail, Bristol F. Publications, 1998
- J. R. Amyot, Hovercraft Technology, Economics and Applications, Elsevier, 1989
- Polski Rejestr Statków, Przepisy klasyfikacji i budowy jachtów morskich, Gdańsk, 1996
- Spectre p., 100 Boat Design Reviewed, Wyd. Adlard Coles Nautical, ISBN: 0-7136-4935-6, Londyn, 2000