Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Budowa jachtów (S1)

Sylabus przedmiotu Architektura jachtu i projektowania wnętrz:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budowa jachtów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Architektura jachtu i projektowania wnętrz
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mechaniki Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Banaszek <Andrzej.Banaszek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 15 2,00,50zaliczenie
wykładyW6 30 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Geometria wykreślna , podstawowa wiedza z zakresu projektowania i komputerowego modelowania 3D.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętnośc modelowania przestrzennego bryły jachtu – łączenie estetyki z funkcjonalnością

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wprowadzenie do projektu, omówienie jego zakresu, założenia wstępne2
T-P-2Projektowanie architektonicznej bryły jachtu.4
T-P-3Wykonanie projektu z podziałem przestrzennym jachtu z wizualizacją jego wnętrza8
T-P-4Zaliczenie1
15
wykłady
T-W-1Architektura bryły jachtu – połączenie estetyki z funkcjonalnością.8
T-W-2Funkcjonalność pomieszczeń jachtów regatowych i rekreacyjnych.5
T-W-3Konstrukcje pomieszczeń mieszkalnych i użytkowych typu kambuz, WC, mesa itd., ergonomia, wyposażenie i kolorystyka wnętrz, oświetlenie, meble.10
T-W-4Ochrona wibroakustyczna wnętrz jachtu. Komunikacja wewnętrzna.5
T-W-5Zaliczenie2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach14
A-P-2Studiowanie literatury10
A-P-3Przygotowanie pracy projektowej25
A-P-4Zaliczenie1
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach28
A-W-2Studiowanie literatury5
A-W-3Zaliczenie2
35

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie z wykorzystaniem typowych środków audiowizualnych ( tablica, rzutnik przeźroczy, rzutnik komputerowy)
M-2Metody praktyczne: metoda projektów
M-3Metody programowe: z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęc projektowych - po zrealizowaniu zadania projektowego
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_D15-1_W01
Student zna przepisy i normy krajowe, UE, i towarzystw klasyfikacyjnych oraz innych instytucji morskich dotyczące budowy jednostek pływających oraz zna podstawowe właściwości jachtów żaglowych i małych jednostek motorowych, zna metody ich projektowania, konstruowania i technologię budowy
BJ_1A_W10, BJ_1A_W16C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4M-1S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_D15-1_U01
Student potrafi, dla zadanych założeń i specyfikacji, opracować koncepcję jachtu i określić jego właściwości, potrafi opracować konstrukcję jachtu dla założonej technologii budowy.
BJ_1A_U18C-1T-P-1, T-P-2, T-P-3M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BJ_1A_D15-1_W01
Student zna przepisy i normy krajowe, UE, i towarzystw klasyfikacyjnych oraz innych instytucji morskich dotyczące budowy jednostek pływających oraz zna podstawowe właściwości jachtów żaglowych i małych jednostek motorowych, zna metody ich projektowania, konstruowania i technologię budowy
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy do rozwiązania problemów w zakresie architektury jachtu i projektowania wnętrz. Nie potrafi stworzyc koncepcji bryłowej jachtu ani jego rozplanowania wnętrza.
3,0Student posiada bardzo powierzchowną wiedzę z istotnymi brakami w zakresie architektury jachtu i projektowania wnętrz. Potrafi z pomocą innych stworzyc uproszczoną koncepcję bryłową jachtu bez rozplanowania jego wnętrza.
3,5Student posiada podstawową wiedzęz niewielkimi brakami, potrafi ją wykorzystac w zakresie architektury jachtu i projektowania wnętrz. Potrafi samodzielnie stworzyc uproszczoną koncepcję bryłową jachtu z bardzo uproszczonym rozplanowaniem jego wnętrza - wykorzystując po części odpowiednie normy, przepisy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych.
4,0Student posiada znaczną wiedzę, potrafi ją wykorzystac w rozwiązaniu problemów w zakresie architektury jachtu i projektowania wnętrz.. Potrafi samodzielnie stworzyc koncepcję bryłową jachtu z rozplanowaniem jego wnętrza - wykorzystując do tego odpowiednie normy, przepisy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych. Umie wykonac model jachtu, wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia.
4,5Student posiada wiedzę na poziomie zaawansowanym, umie ją wykorzystac do rozwiązania zagadnień z zakresu architektury jachtu i projektowania wnętrz. Potrafi samodzielnie stworzyc koncepcję bryłową jachtu z rozplanowaniem jego wnętrza - wykorzystując do tego odpowiednie normy, przepisy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych. Potrafi samodzielnie zdefiniowac oraz wykonac model jachtu z wizualizacją jego wnętrza, wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia.
5,0Student posiada wiedzę na najwyższym poziomie -poszerzoną o dodatkowe źródła literaturowe, umie wykorzystac szeroką wiedzę do rozwiązania zagadnień w zakresie architektury jachtu i projektowania wnętrz. Potrafi samodzielnie stworzyc koncepcję bryłową jachtu z rozplanowaniem jego wnętrza - wykorzystując do tego odpowiednie normy, przepisy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych. Potrafi samodzielnie zdefiniowac oraz wykonac model jachtu z wizualizacją przestrzenną jego wnętrza, wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BJ_1A_D15-1_U01
Student potrafi, dla zadanych założeń i specyfikacji, opracować koncepcję jachtu i określić jego właściwości, potrafi opracować konstrukcję jachtu dla założonej technologii budowy.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje umiejętności na dobrym poziomie w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje umiejętności na bardzo dobrym poziomie, właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje umiejętności na najwyższym poziomie, właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów a także proponuje modyfikację rozwiązań w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.

Literatura podstawowa

  1. Cz. Marchaj, Teoria żeglowania, Oficyna Wydawnicza Alma-Press, Warszawa, 2002
  2. B. Małolepszy, Jachty żaglowe i motorowe, ISBN: 83-911359-2-2, 2002
  3. Z.J. Milewski, Projektowanie i budowa jachtów żaglowych, wyd. III, ISBN: 83-910242-0-2, Gdynia, 1999
  4. M. Czasnojc, Żaglowce świata, Wydawnictwo BOSZ, ISBN: 978-88-7576-034-7, 2008

Literatura dodatkowa

  1. P. Spectre, 100 Boat Design Reviewed, Adlard Coles Nautical, Londyn, ISBN 0-7136-4935-6, 2000
  2. J. Salecki, Polskie jachty, Zespół Wydawniczy NEPTUN, Warszawa, 1996

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wprowadzenie do projektu, omówienie jego zakresu, założenia wstępne2
T-P-2Projektowanie architektonicznej bryły jachtu.4
T-P-3Wykonanie projektu z podziałem przestrzennym jachtu z wizualizacją jego wnętrza8
T-P-4Zaliczenie1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Architektura bryły jachtu – połączenie estetyki z funkcjonalnością.8
T-W-2Funkcjonalność pomieszczeń jachtów regatowych i rekreacyjnych.5
T-W-3Konstrukcje pomieszczeń mieszkalnych i użytkowych typu kambuz, WC, mesa itd., ergonomia, wyposażenie i kolorystyka wnętrz, oświetlenie, meble.10
T-W-4Ochrona wibroakustyczna wnętrz jachtu. Komunikacja wewnętrzna.5
T-W-5Zaliczenie2
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach14
A-P-2Studiowanie literatury10
A-P-3Przygotowanie pracy projektowej25
A-P-4Zaliczenie1
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach28
A-W-2Studiowanie literatury5
A-W-3Zaliczenie2
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBJ_1A_D15-1_W01Student zna przepisy i normy krajowe, UE, i towarzystw klasyfikacyjnych oraz innych instytucji morskich dotyczące budowy jednostek pływających oraz zna podstawowe właściwości jachtów żaglowych i małych jednostek motorowych, zna metody ich projektowania, konstruowania i technologię budowy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_W10zna przepisy i normy krajowe, UE i towarzystw klasyfikacyjnych oraz innych instytucji morskich dotyczące budowy jednostek pływających
BJ_1A_W16zna podstawowe właściwości jachtów żaglowych i małych jednostek motorowych, zna metody ich projektowania, konstruowania i technologię budowy
Cel przedmiotuC-1Umiejętnośc modelowania przestrzennego bryły jachtu – łączenie estetyki z funkcjonalnością
Treści programoweT-W-1Architektura bryły jachtu – połączenie estetyki z funkcjonalnością.
T-W-2Funkcjonalność pomieszczeń jachtów regatowych i rekreacyjnych.
T-W-4Ochrona wibroakustyczna wnętrz jachtu. Komunikacja wewnętrzna.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie z wykorzystaniem typowych środków audiowizualnych ( tablica, rzutnik przeźroczy, rzutnik komputerowy)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęc projektowych - po zrealizowaniu zadania projektowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy do rozwiązania problemów w zakresie architektury jachtu i projektowania wnętrz. Nie potrafi stworzyc koncepcji bryłowej jachtu ani jego rozplanowania wnętrza.
3,0Student posiada bardzo powierzchowną wiedzę z istotnymi brakami w zakresie architektury jachtu i projektowania wnętrz. Potrafi z pomocą innych stworzyc uproszczoną koncepcję bryłową jachtu bez rozplanowania jego wnętrza.
3,5Student posiada podstawową wiedzęz niewielkimi brakami, potrafi ją wykorzystac w zakresie architektury jachtu i projektowania wnętrz. Potrafi samodzielnie stworzyc uproszczoną koncepcję bryłową jachtu z bardzo uproszczonym rozplanowaniem jego wnętrza - wykorzystując po części odpowiednie normy, przepisy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych.
4,0Student posiada znaczną wiedzę, potrafi ją wykorzystac w rozwiązaniu problemów w zakresie architektury jachtu i projektowania wnętrz.. Potrafi samodzielnie stworzyc koncepcję bryłową jachtu z rozplanowaniem jego wnętrza - wykorzystując do tego odpowiednie normy, przepisy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych. Umie wykonac model jachtu, wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia.
4,5Student posiada wiedzę na poziomie zaawansowanym, umie ją wykorzystac do rozwiązania zagadnień z zakresu architektury jachtu i projektowania wnętrz. Potrafi samodzielnie stworzyc koncepcję bryłową jachtu z rozplanowaniem jego wnętrza - wykorzystując do tego odpowiednie normy, przepisy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych. Potrafi samodzielnie zdefiniowac oraz wykonac model jachtu z wizualizacją jego wnętrza, wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia.
5,0Student posiada wiedzę na najwyższym poziomie -poszerzoną o dodatkowe źródła literaturowe, umie wykorzystac szeroką wiedzę do rozwiązania zagadnień w zakresie architektury jachtu i projektowania wnętrz. Potrafi samodzielnie stworzyc koncepcję bryłową jachtu z rozplanowaniem jego wnętrza - wykorzystując do tego odpowiednie normy, przepisy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych. Potrafi samodzielnie zdefiniowac oraz wykonac model jachtu z wizualizacją przestrzenną jego wnętrza, wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBJ_1A_D15-1_U01Student potrafi, dla zadanych założeń i specyfikacji, opracować koncepcję jachtu i określić jego właściwości, potrafi opracować konstrukcję jachtu dla założonej technologii budowy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_U18potrafi, dla zadanych założeń i specyfikacji, opracować koncepcję jachtu i określić jego właściwości, potrafi opracować konstrukcję jachtu dla założonej technologii budowy
Cel przedmiotuC-1Umiejętnośc modelowania przestrzennego bryły jachtu – łączenie estetyki z funkcjonalnością
Treści programoweT-P-1Wprowadzenie do projektu, omówienie jego zakresu, założenia wstępne
T-P-2Projektowanie architektonicznej bryły jachtu.
T-P-3Wykonanie projektu z podziałem przestrzennym jachtu z wizualizacją jego wnętrza
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: metoda projektów
M-3Metody programowe: z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęc projektowych - po zrealizowaniu zadania projektowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje umiejętności na dobrym poziomie w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje umiejętności na bardzo dobrym poziomie, właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje umiejętności na najwyższym poziomie, właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów a także proponuje modyfikację rozwiązań w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.