Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo pożarowe obiektów użyteczności publicznej
Sylabus przedmiotu Modelowanie zagrożeń:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bezpieczeństwo pożarowe obiektów użyteczności publicznej | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Modelowanie zagrożeń | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Ubowska <Agnieszka.Ubowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agata Krystosik-Gromadzińska <agata.krystosik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak wymagań |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zna mechanizm powstawania i rozwoju oraz rozprzestrzeniania się pożaru oraz innych zagrożeń naturalnych stwarzających zagrożenie pożarowe; potrafi prawidłowo zastosować metody modelowania i obliczeń dla określania parametrów pożaru. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Obliczenia mocy pożaru | 2 |
T-A-2 | Obliczenia wysokości płomienia. | 2 |
T-A-3 | Obliczenia średnicy pool fire | 1 |
T-A-4 | Wyznaczanie natężenia promieniowania cieplnego i bezpiecznej odległości. | 2 |
T-A-5 | Wyznaczanie zasięgu obłoku palnego lub toksycznego | 2 |
T-A-6 | Zaliczenie ćwiczeń. | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Spalanie paliw stałych, ciekłych i gazowych. Rozprzestrzenianie płomienia. | 2 |
T-W-2 | Pożar w pomieszczeniu zamkniętym, fazy rozwoju pożaru. | 2 |
T-W-3 | Mdele rozprzestrzeniania się skażeń oraz obłoku palnego lub toksycznego. | 3 |
T-W-4 | Zagrożenia ze strony deformacji zapadliskowych i wstrząsów sejsmicznych. Modelowanie i prognozowanie zagrożeń powodowanych przez katastrofy budowlane. Zagrożenia powodowane przez osuwiska. | 2 |
T-W-5 | Zaliczenie wykładów. | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach i zaliczenie | 10 |
A-A-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 15 |
A-A-3 | Samodzielne rozwiązywanie zadań | 15 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 10 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach i zaliczenie | 10 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 5 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny uzypełniony w odneisieniu do niektorych tematów przez wykład problemowy z zastosowaniem metod aktywizujących, np. dyskusja dydaktyczna |
M-2 | ćwiczenia audytoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BPOUP_10-_13_W01 ma wiedzę na temat podstaw fizycznych powstawania i rozprzestrzeniania się pożaru oraz zagrożeń naturalnych stwarzających zagrożenie pożarowe w obiektach użyteczności publicznej; potrafi je zdefiniować, wyjaśnić ich charakter i sposób powstawania | BPOUP_10-_W04 | — | C-1 | T-A-2, T-W-3, T-A-4, T-W-4, T-W-1, T-A-1, T-A-5, T-A-3, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BPOUP_10-_13_U01 potrafi rozwiązać zadania inżynierskie z zakresu modelowania zagrożenia pożarowego oraz ocenić wpływ skutków tego zagrożenia pożarowego na otoczenie | BPOUP_10-_U04, BPOUP_10-_U06 | — | C-1 | T-A-1, T-A-5, T-A-4, T-A-3, T-A-2 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BPOUP_10-_13_K01 ma świadomość odpowiedzialności za własną pracę, jest wrażliwy na występujące zagrożenia i ich oddziaływanie społeczne | BPOUP_10-_K02, BPOUP_10-_K01 | — | C-1 | T-A-5, T-A-4, T-A-2, T-A-1, T-A-3 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BPOUP_10-_13_W01 ma wiedzę na temat podstaw fizycznych powstawania i rozprzestrzeniania się pożaru oraz zagrożeń naturalnych stwarzających zagrożenie pożarowe w obiektach użyteczności publicznej; potrafi je zdefiniować, wyjaśnić ich charakter i sposób powstawania | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia. |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia. | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia. | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową. | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BPOUP_10-_13_U01 potrafi rozwiązać zadania inżynierskie z zakresu modelowania zagrożenia pożarowego oraz ocenić wpływ skutków tego zagrożenia pożarowego na otoczenie | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BPOUP_10-_13_K01 ma świadomość odpowiedzialności za własną pracę, jest wrażliwy na występujące zagrożenia i ich oddziaływanie społeczne | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych. |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia. | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość. | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli. |
Literatura podstawowa
- Anderson, Ross, Inżynieria zabezpieczeń. [trans.] Piotr Carlson, WNT, Warszawa, 2005
- Assael, Marc J. and Kakosimos, Konstantinos E., Fires, Explosions, and Toxic Gas Dispersions. Effect Calculation and Risk Analysis, CRC Press, Taylor & Francis Group, Boca Raton, London, New York, 2010
- Drysdale, Dougal, An Introduction to Fire Dynamics, John Wiley & Sons, Chichester, 2008, Second Edition (1998, reprint 2008)
- Pihowicz Włodzimierz, Inżynieria bezpieczeństwa technicznego. Problematyka podstawowa, WNT, Warszawa, 2008
- Schreckenberg M., Sharma S.D., Pedestrian and Evacuation Dynamics, Springer, Berlin, Heidelberg, New York, 2002
- Szopa Tadeusz, Niezawodność i bezpieczeństwo, Ofic. Wydawn. Polit. Warszawskiej, Warszawa, 2009
- Wolanin Jerzy, Podstawy rozwoju pożarów. Warszawa : Szk. Gł. Służby Pożarniczej, Wyd. Szk. Gł. Słuzby Pożarniczej, Warszawa, 1986
Literatura dodatkowa
- Głowiak, Bohdan, Kempa, Edward and Winnicki, Tomasz, Podstawy ochrony środowiska, PWN, Warszawa, 1985
- Kwiatkowski A. i inni, Matematyczno-Komputerowy model kryminalistycznego badania przyczyn i okoliczności pożarów, Wyd. "Czasopisma Wojskowe", Warszawa, 1989
- Thomas P.H., Fire Modeling and Fire Behavior in Rooms, The Combustion Institute, Pittsburgh, 1981, s. 503-518
- Wolanin Jerzy, Inżynierskie metody obliczeniowe w analizie rozwoju pożarów, Wyd. Szk. Gł. Słuzby Pożarniczej, Warszawa, 1986