Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo pożarowe obiektów użyteczności publicznej

Sylabus przedmiotu Monitorowanie pożarów i instalacje wykrywcze:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bezpieczeństwo pożarowe obiektów użyteczności publicznej
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Monitorowanie pożarów i instalacje wykrywcze
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Ubowska <Agnieszka.Ubowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Renata Dobrzyńska <Renata.Dobrzynska@zut.edu.pl>, Agata Krystosik-Gromadzińska <agata.krystosik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 10 1,00,30zaliczenie
wykładyW2 10 1,00,30zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 10 1,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z metodami pomiaru podstawowych parametrów pożaru.
C-2Zapoznanie z metodami kontroli dynamiki rozwoju pożaru i rozprzestrzeniania się jego produktów.
C-3Zapoznanie z budową i działaniem instalacji wykrywczych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Powierzchnia dozorowania czujek1
T-A-2Rozmieszczenie czujek przeciwpożarowych5
T-A-3Rozmieszczenie ręcznych ostrzegaczy ROP1
T-A-4Powierzcnia czynna oddymiania klatki schodowej2
T-A-5Zaliczenie ćwiczeń1
10
laboratoria
T-L-1Badania termowizyjne przebiegu procesu spalania.2
T-L-2Pomiar zadymienia, temperatury i szybkości jej zmian przy pomocy czujek wykrywczych pożaru.3
T-L-3Badania zintegrowanych systemów wykrywczych pożaru.2
T-L-4Detekcja i pomiar gazów.2
T-L-5Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.1
10
wykłady
T-W-1Algorytm doboru i oceny skuteczności działań i środków technicznych bezpieczeństwa. Elementy kontroli dynamiki rozwoju pożaru i rozprzestrzeniania się jego produktów.2
T-W-2Metody pomiaru w warunkach rzeczywistych podstawowych parametrów pożaru: temperatury, mocy pożaru, zadymienia, zasięgu widzialności, prędkości rozprzestrzeniania się produktów pożaru, itp. Bazy danych.2
T-W-3Systemy sygnalizacyjno - wykrywcze zagrożeń pożarowych i wybuchowych jako układy kontrolno-pomiarowe.2
T-W-4Sterowanie układami czynnej ochrony przeciwpożarowej. Systemy do zdalnej automatycznej wizualnej kontroli pomieszczeń specjalnych.2
T-W-5Metody eksperckie. Wspomaganie procesów decyzyjnych. Zintegrowane systemy ochrony przeciwpożarowej obiektów technicznych1
T-W-6Zaliczenie wykładów.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach i zaliczenie10
A-A-2Studiowanie literatury przedmiotu10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia5
25
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczenie10
A-L-2Przygotowanie się do zajęć5
A-L-3Opracowanie sprawozdań5
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia5
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach i zaliczenie10
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BPOUP_10-_08_W01
zna metody pomiaru podstawowych parametrów pożaru, metody kontroli dynamiki rozwoju pożaru i rozprzestrzeniania się jego produktów, a także budowę i zasadę działania instalacji wykrywczych
BPOUP_10-_W04, BPOUP_10-_W05C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-W-2, T-L-4, T-W-3, T-L-3, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-1M-1, M-3, M-2S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BPOUP_10-_08_U01
umie dobrać środki techniczne do wykrywania i monitorowania pożarów, właściwie je rozplanować oraz krytycznie ocenić ich przydatności dla danego obiektu użyteczności publicznej
BPOUP_10-_U05C-3, C-1, C-2T-A-4, T-L-4, T-L-2, T-A-1, T-A-2, T-L-3, T-L-1, T-A-3M-2, M-3S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BPOUP_10-_08_K01
ma świadomość odpowiedzialności za własną pracę, potrafi pracować w zespole oraz organizować i kierować pracą zespołu podczas wykonywania ćwiczeń
BPOUP_10-_K02C-2, C-3, C-1T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-A-3M-3, M-1, M-2S-3, S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BPOUP_10-_08_W01
zna metody pomiaru podstawowych parametrów pożaru, metody kontroli dynamiki rozwoju pożaru i rozprzestrzeniania się jego produktów, a także budowę i zasadę działania instalacji wykrywczych
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BPOUP_10-_08_U01
umie dobrać środki techniczne do wykrywania i monitorowania pożarów, właściwie je rozplanować oraz krytycznie ocenić ich przydatności dla danego obiektu użyteczności publicznej
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BPOUP_10-_08_K01
ma świadomość odpowiedzialności za własną pracę, potrafi pracować w zespole oraz organizować i kierować pracą zespołu podczas wykonywania ćwiczeń
2,0Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, nie współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania nałożonego zadania; nie wykazuje zainteresowania efektami swojej pracy i jej skutkami oraz oddziaływaniami społecznymi.
3,0Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, ale popełnia błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań.
3,5Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, popełnia jednak sporadyczne błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić w stopniu podstawowym szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
4,0Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
4,5Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
5,0Student stosuje w stopniu wzorowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową.

Literatura podstawowa

  1. Sychta Z., Spowolnienie procesu rozkładu termicznego i spalania materiałów podstawowym warunkiem bezpieczeństwa pożarowego obiektów technicznych. Prace Naukowe Politechniki Szczecińskiej nr 570, Wyd. Uczeln. PS, Szczecin, 2001
  2. Abramowicz M., Adamski R.G., Bezpieczeństwo pożarowe budynków, cz. I, Szkoła Główna Służby Pożarniczej, Warszawa, 2002
  3. Skiepko E., Instalacje przeciwpożarowe., Medium Dom Wydawniczy, Warszawa, 2009
  4. Konecki M., Wpływ szybkości wydzielania ciepła i emisji dymu na rozwój pożaru w układzie pomieszczeń., Szkoła Główna Służby Pożarniczej, Warszawa, 2005
  5. Pofit-Szczepańska M., Piórczyński W., Obliczanie parametrów wybuchu i pożarów w czasie katastrof i awarii., Oficyna wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1998

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Powierzchnia dozorowania czujek1
T-A-2Rozmieszczenie czujek przeciwpożarowych5
T-A-3Rozmieszczenie ręcznych ostrzegaczy ROP1
T-A-4Powierzcnia czynna oddymiania klatki schodowej2
T-A-5Zaliczenie ćwiczeń1
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Badania termowizyjne przebiegu procesu spalania.2
T-L-2Pomiar zadymienia, temperatury i szybkości jej zmian przy pomocy czujek wykrywczych pożaru.3
T-L-3Badania zintegrowanych systemów wykrywczych pożaru.2
T-L-4Detekcja i pomiar gazów.2
T-L-5Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Algorytm doboru i oceny skuteczności działań i środków technicznych bezpieczeństwa. Elementy kontroli dynamiki rozwoju pożaru i rozprzestrzeniania się jego produktów.2
T-W-2Metody pomiaru w warunkach rzeczywistych podstawowych parametrów pożaru: temperatury, mocy pożaru, zadymienia, zasięgu widzialności, prędkości rozprzestrzeniania się produktów pożaru, itp. Bazy danych.2
T-W-3Systemy sygnalizacyjno - wykrywcze zagrożeń pożarowych i wybuchowych jako układy kontrolno-pomiarowe.2
T-W-4Sterowanie układami czynnej ochrony przeciwpożarowej. Systemy do zdalnej automatycznej wizualnej kontroli pomieszczeń specjalnych.2
T-W-5Metody eksperckie. Wspomaganie procesów decyzyjnych. Zintegrowane systemy ochrony przeciwpożarowej obiektów technicznych1
T-W-6Zaliczenie wykładów.1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach i zaliczenie10
A-A-2Studiowanie literatury przedmiotu10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczenie10
A-L-2Przygotowanie się do zajęć5
A-L-3Opracowanie sprawozdań5
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach i zaliczenie10
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBPOUP_10-_08_W01zna metody pomiaru podstawowych parametrów pożaru, metody kontroli dynamiki rozwoju pożaru i rozprzestrzeniania się jego produktów, a także budowę i zasadę działania instalacji wykrywczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBPOUP_10-_W04ma wiedzę z zakresu zagrożeń występujących w obiektach użyteczności publicznej, potrafi wykorzystując narzędzia techniczne i organizacyjne zminimalizować ich negatywny wpływ na człowieka i konstrukcje
BPOUP_10-_W05zna urządzenia i instalacje służące do identyfikacji zagrożenia pożarowego w obiektach użyteczności publicznej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z metodami pomiaru podstawowych parametrów pożaru.
C-2Zapoznanie z metodami kontroli dynamiki rozwoju pożaru i rozprzestrzeniania się jego produktów.
C-3Zapoznanie z budową i działaniem instalacji wykrywczych.
Treści programoweT-L-1Badania termowizyjne przebiegu procesu spalania.
T-L-2Pomiar zadymienia, temperatury i szybkości jej zmian przy pomocy czujek wykrywczych pożaru.
T-W-2Metody pomiaru w warunkach rzeczywistych podstawowych parametrów pożaru: temperatury, mocy pożaru, zadymienia, zasięgu widzialności, prędkości rozprzestrzeniania się produktów pożaru, itp. Bazy danych.
T-L-4Detekcja i pomiar gazów.
T-W-3Systemy sygnalizacyjno - wykrywcze zagrożeń pożarowych i wybuchowych jako układy kontrolno-pomiarowe.
T-L-3Badania zintegrowanych systemów wykrywczych pożaru.
T-W-5Metody eksperckie. Wspomaganie procesów decyzyjnych. Zintegrowane systemy ochrony przeciwpożarowej obiektów technicznych
T-W-1Algorytm doboru i oceny skuteczności działań i środków technicznych bezpieczeństwa. Elementy kontroli dynamiki rozwoju pożaru i rozprzestrzeniania się jego produktów.
T-W-4Sterowanie układami czynnej ochrony przeciwpożarowej. Systemy do zdalnej automatycznej wizualnej kontroli pomieszczeń specjalnych.
T-A-2Rozmieszczenie czujek przeciwpożarowych
T-A-4Powierzcnia czynna oddymiania klatki schodowej
T-A-3Rozmieszczenie ręcznych ostrzegaczy ROP
T-A-1Powierzchnia dozorowania czujek
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBPOUP_10-_08_U01umie dobrać środki techniczne do wykrywania i monitorowania pożarów, właściwie je rozplanować oraz krytycznie ocenić ich przydatności dla danego obiektu użyteczności publicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBPOUP_10-_U05potrafi krytycznie ocenić przydatność dostępnych materiałów, urządzeń i instalacji oraz dostawców usług do zapewnienia bezpieczeństwa pożarowego w obiektach użyteczności publicznej oraz wybrać i zastosować właściwe do realizacji tego celu
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z budową i działaniem instalacji wykrywczych.
C-1Zapoznanie z metodami pomiaru podstawowych parametrów pożaru.
C-2Zapoznanie z metodami kontroli dynamiki rozwoju pożaru i rozprzestrzeniania się jego produktów.
Treści programoweT-A-4Powierzcnia czynna oddymiania klatki schodowej
T-L-4Detekcja i pomiar gazów.
T-L-2Pomiar zadymienia, temperatury i szybkości jej zmian przy pomocy czujek wykrywczych pożaru.
T-A-1Powierzchnia dozorowania czujek
T-A-2Rozmieszczenie czujek przeciwpożarowych
T-L-3Badania zintegrowanych systemów wykrywczych pożaru.
T-L-1Badania termowizyjne przebiegu procesu spalania.
T-A-3Rozmieszczenie ręcznych ostrzegaczy ROP
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBPOUP_10-_08_K01ma świadomość odpowiedzialności za własną pracę, potrafi pracować w zespole oraz organizować i kierować pracą zespołu podczas wykonywania ćwiczeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBPOUP_10-_K02ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z metodami kontroli dynamiki rozwoju pożaru i rozprzestrzeniania się jego produktów.
C-3Zapoznanie z budową i działaniem instalacji wykrywczych.
C-1Zapoznanie z metodami pomiaru podstawowych parametrów pożaru.
Treści programoweT-L-1Badania termowizyjne przebiegu procesu spalania.
T-L-3Badania zintegrowanych systemów wykrywczych pożaru.
T-L-4Detekcja i pomiar gazów.
T-L-2Pomiar zadymienia, temperatury i szybkości jej zmian przy pomocy czujek wykrywczych pożaru.
T-W-2Metody pomiaru w warunkach rzeczywistych podstawowych parametrów pożaru: temperatury, mocy pożaru, zadymienia, zasięgu widzialności, prędkości rozprzestrzeniania się produktów pożaru, itp. Bazy danych.
T-W-3Systemy sygnalizacyjno - wykrywcze zagrożeń pożarowych i wybuchowych jako układy kontrolno-pomiarowe.
T-W-5Metody eksperckie. Wspomaganie procesów decyzyjnych. Zintegrowane systemy ochrony przeciwpożarowej obiektów technicznych
T-W-4Sterowanie układami czynnej ochrony przeciwpożarowej. Systemy do zdalnej automatycznej wizualnej kontroli pomieszczeń specjalnych.
T-A-4Powierzcnia czynna oddymiania klatki schodowej
T-A-1Powierzchnia dozorowania czujek
T-A-2Rozmieszczenie czujek przeciwpożarowych
T-W-1Algorytm doboru i oceny skuteczności działań i środków technicznych bezpieczeństwa. Elementy kontroli dynamiki rozwoju pożaru i rozprzestrzeniania się jego produktów.
T-A-3Rozmieszczenie ręcznych ostrzegaczy ROP
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, nie współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania nałożonego zadania; nie wykazuje zainteresowania efektami swojej pracy i jej skutkami oraz oddziaływaniami społecznymi.
3,0Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, ale popełnia błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań.
3,5Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, popełnia jednak sporadyczne błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić w stopniu podstawowym szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
4,0Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
4,5Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
5,0Student stosuje w stopniu wzorowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową.