Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo pożarowe obiektów użyteczności publicznej
Sylabus przedmiotu Środki gaśnicze i instalacje przeciwpożarowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bezpieczeństwo pożarowe obiektów użyteczności publicznej | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Środki gaśnicze i instalacje przeciwpożarowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Ubowska <Agnieszka.Ubowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agata Krystosik-Gromadzińska <agata.krystosik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak wymagań |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z rodzajami środków gaśniczych i sposobem ich doboru |
C-2 | Zapoznanie z rodzajami, budową i warunkami stosowania instalacji przeciwpożarowych |
C-3 | Zdobycie umiejętności doboru i rozplanowania środków gaśniczych i instalacji przeciwpożarowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Dobór rodzaju i ilości podręcznego sprzętu gaśniczego dla analizowanych obiektów. | 3 |
T-A-2 | Dobór i rozplanowanie instalacji przeciwpożarowych w analizowanych obiektach. | 6 |
T-A-3 | Zaliczenie ćwiczeń. | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rodzaje środków gaśniczych. | 1 |
T-W-2 | Podręczny sprzęt gaśniczy | 1 |
T-W-3 | Urządzenia przeciwpożarowe (automatycznej sygnalizacji pożaru, dźwiękowe systemy ostrzegania DSO) | 1 |
T-W-4 | Instalacja sygnalizacji pożarowej | 2 |
T-W-5 | Urządzenia pomocnicze: drzwi, kurtyny i bramy pożarowe | 2 |
T-W-6 | Stałe urządzenia gaśnicze: wodne, gazowe, pianowe, aerozolowe, proszkowe | 7 |
T-W-7 | Zaliczenie wykładów. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach i zaliczenie | 10 |
A-A-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 15 |
A-A-3 | Samodzielne rozwiązywanie zadań | 15 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 10 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach i zaliczenie | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 5 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BPOUP_10-_07_W01 zna podstawowe mechanizmy działania środków gaśniczych i metody gaszenia pożarów, a także rodzaje instalacji gaśniczych, ich budowę i przeznaczenie | BPOUP_10-_W02 | — | C-2, C-1 | T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BPOUP_10-_07_U01 umie rozróżniać i dobierać środki gaśnicze i instalacje do określonego rodzaju zastosowania w obiekcie, oraz obliczać podstawowe parametry instalacji, m.in. takie jak wydajność, zapas czynnika gaśniczego | BPOUP_10-_U05 | — | C-3 | T-A-2, T-A-1 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BPOUP_10-_07_K01 rozumie znaczenie instalacji gaśniczych i ich właściwego utrzymania technicznego i eksploatacji zgodnie z zasadami - dla zapewnienia wymaganego stanu bezpieczeństwa pożarowego obiektów użyteczności publicznej | BPOUP_10-_K01, BPOUP_10-_K03 | — | C-3 | T-A-2, T-A-1 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BPOUP_10-_07_W01 zna podstawowe mechanizmy działania środków gaśniczych i metody gaszenia pożarów, a także rodzaje instalacji gaśniczych, ich budowę i przeznaczenie | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BPOUP_10-_07_U01 umie rozróżniać i dobierać środki gaśnicze i instalacje do określonego rodzaju zastosowania w obiekcie, oraz obliczać podstawowe parametry instalacji, m.in. takie jak wydajność, zapas czynnika gaśniczego | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BPOUP_10-_07_K01 rozumie znaczenie instalacji gaśniczych i ich właściwego utrzymania technicznego i eksploatacji zgodnie z zasadami - dla zapewnienia wymaganego stanu bezpieczeństwa pożarowego obiektów użyteczności publicznej | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych. |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia. | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość. | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli. |
Literatura podstawowa
- Cote, Arthur E., [ed.], Fire Protection Handbook, 2008 Edition, NFPA, Quincy MA, 2008, 20th Edition, ISBN 0877657580
- DiNenno, Philip J., [ed.], SFPE Fire Protection Engineering Handbook, NFPA - SFPE, Quincy MA; Bethesda Md, 2008, 4th Edition, ISBN 0-8776-5821-8
- Krol B., Mizerski A., Sobolewski M., Piany gaśnicze, SGSP, Warszawa, 2006
- Skiepko E., Instalacje przeciwpożarowe, Dom Wydawniczy Medium, Warszawa, 2010, Zeszyty dla Elektryków numer 5
Literatura dodatkowa
- Wilczkowski S., Środki gaśnicze, Szkoła Aspirantów Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie, Kraków, 1999
- PN-B-02852:2001, Ochrona przeciwpożarowa budynków -- Obliczanie gęstości obciążenia ogniowego oraz wyznaczanie względnego czasu trwania pożaru, PKN, Warszawa, 2001
- PN-B-02857:2017-04, Ochrona przeciwpożarowa budynków -- Przeciwpożarowe zbiorniki wodne -- Wymagania ogólne, PKN, Warszawa, 2017
- PN-B-02865:1997, Ochrona przeciwpożarowa budynków -- Przeciwpożarowe zaopatrzenie wodne -- Instalacja wodociągowa przeciwpożarowa, PKN, Warszawa, 1997
- PN-EN 12259-1:2005/A3:2010, Stałe urządzenia gaśnicze -- Podzespoły urządzeń tryskaczowych i zraszaczowych -- Część 1: Tryskacze, PKN, Warszawa, 2005
- PN-EN 12416-2+A1:2007, Stałe urządzenia gaśnicze -- Urządzenia proszkowe -- Część 2: Projektowanie, instalowanie i konserwacja, PKN, Warszawa, 2009
- PN-EN 12845:2015-10, Stałe urządzenia gaśnicze -- Automatyczne urządzenia tryskaczowe -- Projektowanie, instalowanie i konserwacja, PKN, Warszawa, 2015
- PN-EN 13565-2+AC:2019-06, Stałe urządzenia gaśnicze -- Urządzenia pianowe -- Część 2: Projektowanie, konstrukcja i konserwacja, PKN, Warszawa, 2019
- PN-EN 15004-1:2019-06, Stałe urządzenia gaśnicze -- Urządzenia gaśnicze gazowe -- Część 1: Projektowanie, montaż i konserwacja, PKN, Warszawa, 2019
- PN-EN 15276-2:2019-06, Stałe urządzenia gaśnicze -- Aerozolowe zestawy gaśnicze -- Cześć 2: Projektowanie, instalacja i konserwacja, PKN, 2019