Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo pożarowe obiektów użyteczności publicznej
Sylabus przedmiotu Wprowadzenie do zagadnień bezpieczeństwa obiektów użyteczności publicznej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bezpieczeństwo pożarowe obiektów użyteczności publicznej | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wprowadzenie do zagadnień bezpieczeństwa obiektów użyteczności publicznej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agata Krystosik-Gromadzińska <agata.krystosik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agata Krystosik-Gromadzińska <agata.krystosik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak wymagań. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student potrafi zidentyfikować czynniki zagrożenia pożarowego budynków użyteczności publicznej oraz wymienić techniczne i oragnizacyjne metody zapewnienia akceptowalnego poziomu bezpieczeństwa w tych obiektach. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Budynki użyteczności publicznej jako obiekty ryzyka | 1 |
T-W-2 | Scenariusze zdarzeń niepożądanych w obiektach użyteczności publicznej | 1 |
T-W-3 | Bezpieczeństwo obiektów użyteczności publicznej | 2 |
T-W-4 | Zaliczenie wykładu | 1 |
5 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach i zaliczenie | 5 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 20 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjno-problemowy. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca pod koniec przedmiotu, sprawdzająca zdefiniowane efekty kształcenia. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BPOUP_10-_01_W01 posiada wiedzę o przyczynach powstania pożaru w różnych typach budynków użyteczności publicznej. Student posiada wiedzę na temat budowania scenariuszy zdarzeń niepożądanych w budynkach użyteczności publicznej. Student wie jakie czynniki wpływają na bezpieczeństwo pożarowe i posiada wiedzę na temat środków zabezpieczeń przeciwpożarowych w budynakch uzyteczności publicznej. | BPOUP_10-_W04, BPOUP_10-_W05, BPOUP_10-_W02, BPOUP_10-_W01, BPOUP_10-_W03 | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BPOUP_10-_01_U01 potrafi określić przyczyny powstania pożaru w obiekcie użyteczności publicznej. Student umie budować scenariusze zdarzeń niepożądanych w obiektach użyteczności publicznej. Student umie wskazać podstawowe środki i metody gwarantujące akcpetowalny poziom bezpieczństwa pożarowego w budynkach użyteczności publicznej. | BPOUP_10-_U01, BPOUP_10-_U04, BPOUP_10-_U03 | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BPOUP_10-_01_K01 posiada kompetencje do określenia bezpieczeństwa pożarowego budynku użyteczności publicznej i wskazania metod zwiększenia jego poziomu. | BPOUP_10-_K03, BPOUP_10-_K02, BPOUP_10-_K01 | — | C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BPOUP_10-_01_W01 posiada wiedzę o przyczynach powstania pożaru w różnych typach budynków użyteczności publicznej. Student posiada wiedzę na temat budowania scenariuszy zdarzeń niepożądanych w budynkach użyteczności publicznej. Student wie jakie czynniki wpływają na bezpieczeństwo pożarowe i posiada wiedzę na temat środków zabezpieczeń przeciwpożarowych w budynakch uzyteczności publicznej. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BPOUP_10-_01_U01 potrafi określić przyczyny powstania pożaru w obiekcie użyteczności publicznej. Student umie budować scenariusze zdarzeń niepożądanych w obiektach użyteczności publicznej. Student umie wskazać podstawowe środki i metody gwarantujące akcpetowalny poziom bezpieczństwa pożarowego w budynkach użyteczności publicznej. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BPOUP_10-_01_K01 posiada kompetencje do określenia bezpieczeństwa pożarowego budynku użyteczności publicznej i wskazania metod zwiększenia jego poziomu. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli |
Literatura podstawowa
- Grzegorz Ogrodnik, Marek Woliński, Wytyczne opracowywania instrukcji bezpieczeństwa pożarowego, SGSP, Grupa Medium, Warszawa, 2018, 978-83-64094-60-6
- Edward Skiepko, Instalacje przeciwpożarowe. Zeszyty dla elektryków - nr 5. Wyd. 2, Dom Wydawniczy Medium, Warszawa, 2010
- Łukasz Osikowicz Krzysztof Szczerba, Zasady bezpiecznej eksploatacji obiektów, Centrum Naukowo-Badawczego Ochrony Przeciwpożarowej im. Józefa Tuliszkowskiego Państwowego Instytutu Badawczego, Józefów, 2012, 978-83-61520-37-5
- Bogdan Mizieliński, Grzegorz Kubicki, Wentylacja pożarowa. Oddymianie, WNT, Warszawa, 2011, 9788379260577
- Artur Kiestrzyn, Bezpieczeństwo pożarowe w projektowaniu budynków i obiektów budowlanych - podstawy. Poradnik projektanta, Invest-Plus Sp. z o. o., Bydgoszcz, 2011, 978-83-930304-4-6
- Witold Frankowski Bogdan Zaleski (autor rozdziału X), Skrypt inspektora ochrony przeciwpożarowej, 2019, 978-83-936073-2-7
Literatura dodatkowa
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów, Dz.U.2010.109.719 - Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów, 2010