Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka z uz (S2)
specjalność: technologia rybna

Sylabus przedmiotu Patofizjologia w żywieniu człowieka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka z uz
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Patofizjologia w żywieniu człowieka
Specjalność żywienie człowieka
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl>, Angelika Heberlej <Angelika.Heberlej@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,00,50egzamin
laboratoriaL2 45 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie treści przedmiotów: biochemia, chemia żywnosci, ogólna technologia żywności, mikrobiologia żywności, patofizjologia, budowa ustroju ludzkiego, fizjologia człowieka, fizjologia żywienia.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie patofizjologii wybranych chorób.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych.
C-3Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Opracowanie jadłospisów dekadowych dla osób z obturacyjną chorobą płuc i astmą oskrzelową, gruźlicą.3
T-L-2Opracowanie jadłospisów dla osób chorych na mukowiscydozę.3
T-L-3Dieta w chorobach oczu – AMD, zaćma i jaskra. Układanie jadłospisów.3
T-L-4Dieta w chorobach skóry – trądzik młodzieńczy i AZS. Układanie jadłospisów.3
T-L-5Dieta w chorobach rozrostowych krwi. Układanie jadłospisów.3
T-L-6Opracowanie jadłospisu dekadowego dla osób z chorobą Parkinsona i Alzheimera.3
T-L-7Opracowanie jadłospisu dekadowego w padaczce lekoopornej.3
T-L-8Dieta ketogenna w boreliozie.3
T-L-9Opracowanie jadłospisu dekadowego dla osób ze schizofrenią.3
T-L-10Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dziecka z autyzmem.3
T-L-11Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dziecka z ADHA.3
T-L-12Dieta w chorobie Cushinga3
T-L-13Dieta dla osób z zespołem Down'a. Układanie jadłospisów.3
T-L-14Dieta w niepłodności. Układanie jadłospisów.3
T-L-15Zaliczenie.3
45
wykłady
T-W-1Patofizjologia wybranych chorób płuc -pochp, astma oskrzelowa, gruźlica, mukowiscydoza.4
T-W-2Patofizjologia wybranych chorób oczu - AMD, zaćma, jaskra.2
T-W-3Patofizjologia wybranych chorób skóry - trądzik młodzieńczy i różowaty, AZS.2
T-W-4Choroby rozrostowe krwi.2
T-W-5Choroby neurodegradacyjne mózgu - ch. Parkinsona, Alzheimera, padaczka4
T-W-6Choroby odkleszczowe - borelioza, odkleszczowe zapalenie mózgu.2
T-W-7Zaburzenia psychiczne - schizofrenia, depresja, nerwice.2
T-W-8Patofizjologia spektrum zaburzeń autystycznych - autyzm, Asperger, ADHD.2
T-W-9Zespół Down'a2
T-W-10Patofizjologia chorób nadnerczy.2
T-W-11Patofizjologia chorób nerek (nerczyca, kamica moczowa).2
T-W-12Alkoholowy zespół płodowy.2
T-W-13Patofizjologia układu rozrodczego - niepłodność.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach40
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych20
A-L-3Przygotowanie do okresowych kolokwiów15
A-L-4Konsultacje z naucycielem15
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Analiza wskazanej literatury10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu10
A-W-4Godziny kontaktowe z nauczycielem10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Duskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne-metoda przypadków
M-4Ćwiczenia laboratoryjne- opracowanie diet dla osób w wybranych jdnostkach chorobowych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZu_2A_D3zc_W01
Student posiada wiedzę w szerokim zakresie na temat wspołczesnych trendów w dietetyce w kontekście procesów patofizjologicznych o etiologii zapalnej i niezapalnej oraz potrzeb żywieniowych osób chorych. Student ma poszerzoną wiedzę na temat patofizjologii choroby oraz potrzeb żywieniowych osób chorych, składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu. Zna zagadnienia nutrigenomiki oraz zależności pomiędzy sposobem odżywiania człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi. Ma wiedzę na temat suplementów diety stosowanych w omawianych chorobach.
TZiZu_2A_W12, TZiZu_2A_W10, TZiZu_2A_W08, TZiZu_2A_W07, TZiZu_2A_W09C-2, C-1, C-3T-W-4, T-L-5, T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-13, T-L-12, T-L-14, T-L-15, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2, M-3, M-4S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZu_2A_D3zc_U01
Posiada umiejętność projektowania diet w patofizjologiach choroby. Potrafi zaplanować, ocenić i przeprowadzić korekty wartości odżywczej całodziennej racji pokarmowej dla ludzi chorych. Potrafi ocenić stan odzywienia osób chorych w oparciu o szerokie spektrum metod. Samodzielnie planuje jadłospisy zgodnie z zaleceniami w danej jednostce chorobowej w układzie indywidualnym i zbiorowym.
TZiZu_2A_U04, TZiZu_2A_U12, TZiZu_2A_U10, TZiZu_2A_U05, TZiZu_2A_U02, TZiZu_2A_U03, TZiZu_2A_U01, TZiZu_2A_U11C-2, C-1, C-3T-W-4, T-L-5, T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-13, T-L-12, T-L-14, T-L-15, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2, M-3, M-4S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZu_2A_D3zc_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia społecznej roli żywienia ludzi chorych i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania oraz myśleć i działać w sposób przyczynowo-skutkowy. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
TZiZu_2A_K01, TZiZu_2A_K02, TZiZu_2A_K03, TZiZu_2A_K04C-2, C-1, C-3T-W-4, T-L-5, T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-13, T-L-12, T-L-14, T-L-15, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2, M-3, M-4S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZiZu_2A_D3zc_W01
Student posiada wiedzę w szerokim zakresie na temat wspołczesnych trendów w dietetyce w kontekście procesów patofizjologicznych o etiologii zapalnej i niezapalnej oraz potrzeb żywieniowych osób chorych. Student ma poszerzoną wiedzę na temat patofizjologii choroby oraz potrzeb żywieniowych osób chorych, składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu. Zna zagadnienia nutrigenomiki oraz zależności pomiędzy sposobem odżywiania człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi. Ma wiedzę na temat suplementów diety stosowanych w omawianych chorobach.
2,0Student nie opanował zagadnień z zakresu patofizjologii chorób. Nie posiada wiedzy z zakresu żywienia człowieka chorego.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu patofizjologii chorób i żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu patofizjologii chorób i żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu patofizjologii chorób i żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu patofizjologii chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwa dietę. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu patofizjologii chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwa dietę. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZiZu_2A_D3zc_U01
Posiada umiejętność projektowania diet w patofizjologiach choroby. Potrafi zaplanować, ocenić i przeprowadzić korekty wartości odżywczej całodziennej racji pokarmowej dla ludzi chorych. Potrafi ocenić stan odzywienia osób chorych w oparciu o szerokie spektrum metod. Samodzielnie planuje jadłospisy zgodnie z zaleceniami w danej jednostce chorobowej w układzie indywidualnym i zbiorowym.
2,0Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety osób chorych i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy.
3,5Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZiZu_2A_D3zc_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia społecznej roli żywienia ludzi chorych i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania oraz myśleć i działać w sposób przyczynowo-skutkowy. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Guzek J. W., Patofizjologia człowieka w zarysie, PZWL, Warszawa, 2002
  2. Sobotka L., Podstawy żywienia klinicznego, PZWL, Warszawa, 2008
  3. Maśliński W., Dyżewski J., Patofizjologia. Podręcznik dla studentów medycyny. Tom 1-2, PZWL, Warszawa, 2009
  4. Peckenpaugh N.J. (red.Gajewska D.), Podstawy żywienia i dietoterapia, Elsevier Urban&Partner, Wrocław, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Kierst W., Szostak W.B., Cybulska B., Stobnicka-Szczygłowa H., Nauka o żywieniu człowieka zdrowego i chorego, PZWL, Warszawa, 1989
  2. Jarosz M., Praktyczny podręcznik dietetyki, Wyd IŻŻ, W-wa, 2010
  3. Gumułka W.S., Rewerski W., Encyklopedia zdrowia. T 1 i 2, PWN, Warszawa, 2004

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Opracowanie jadłospisów dekadowych dla osób z obturacyjną chorobą płuc i astmą oskrzelową, gruźlicą.3
T-L-2Opracowanie jadłospisów dla osób chorych na mukowiscydozę.3
T-L-3Dieta w chorobach oczu – AMD, zaćma i jaskra. Układanie jadłospisów.3
T-L-4Dieta w chorobach skóry – trądzik młodzieńczy i AZS. Układanie jadłospisów.3
T-L-5Dieta w chorobach rozrostowych krwi. Układanie jadłospisów.3
T-L-6Opracowanie jadłospisu dekadowego dla osób z chorobą Parkinsona i Alzheimera.3
T-L-7Opracowanie jadłospisu dekadowego w padaczce lekoopornej.3
T-L-8Dieta ketogenna w boreliozie.3
T-L-9Opracowanie jadłospisu dekadowego dla osób ze schizofrenią.3
T-L-10Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dziecka z autyzmem.3
T-L-11Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dziecka z ADHA.3
T-L-12Dieta w chorobie Cushinga3
T-L-13Dieta dla osób z zespołem Down'a. Układanie jadłospisów.3
T-L-14Dieta w niepłodności. Układanie jadłospisów.3
T-L-15Zaliczenie.3
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Patofizjologia wybranych chorób płuc -pochp, astma oskrzelowa, gruźlica, mukowiscydoza.4
T-W-2Patofizjologia wybranych chorób oczu - AMD, zaćma, jaskra.2
T-W-3Patofizjologia wybranych chorób skóry - trądzik młodzieńczy i różowaty, AZS.2
T-W-4Choroby rozrostowe krwi.2
T-W-5Choroby neurodegradacyjne mózgu - ch. Parkinsona, Alzheimera, padaczka4
T-W-6Choroby odkleszczowe - borelioza, odkleszczowe zapalenie mózgu.2
T-W-7Zaburzenia psychiczne - schizofrenia, depresja, nerwice.2
T-W-8Patofizjologia spektrum zaburzeń autystycznych - autyzm, Asperger, ADHD.2
T-W-9Zespół Down'a2
T-W-10Patofizjologia chorób nadnerczy.2
T-W-11Patofizjologia chorób nerek (nerczyca, kamica moczowa).2
T-W-12Alkoholowy zespół płodowy.2
T-W-13Patofizjologia układu rozrodczego - niepłodność.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach40
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych20
A-L-3Przygotowanie do okresowych kolokwiów15
A-L-4Konsultacje z naucycielem15
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Analiza wskazanej literatury10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu10
A-W-4Godziny kontaktowe z nauczycielem10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZiZu_2A_D3zc_W01Student posiada wiedzę w szerokim zakresie na temat wspołczesnych trendów w dietetyce w kontekście procesów patofizjologicznych o etiologii zapalnej i niezapalnej oraz potrzeb żywieniowych osób chorych. Student ma poszerzoną wiedzę na temat patofizjologii choroby oraz potrzeb żywieniowych osób chorych, składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu. Zna zagadnienia nutrigenomiki oraz zależności pomiędzy sposobem odżywiania człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi. Ma wiedzę na temat suplementów diety stosowanych w omawianych chorobach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_W12Ma pogłębioną wiedzę w zakresie surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
TZiZu_2A_W10Zna systemy i mody żywieniowe oraz skutki ich działania.
TZiZu_2A_W08Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą współczesnych trendów w dietetyce w kontekście procesów patofizjologicznych.
TZiZu_2A_W07Ma poszerzoną wiedzę o potrzebach żywieniowych człowieka, roli składników diety, składu produktów oraz zasad racjonalnego żywienia osób zdrowych i chorych.
TZiZu_2A_W09Ma poszerzoną wiedzę na temat zależności w funkcjonowaniu poszczególnych układów organizmu ludzkiego, oraz wpływu stylu życia i sposobów żywienia na stan zdrowia. Zna fizjologiczne zmiany zachodzące w organizmie w danym okresie życia, zalecenia żywieniowe dostosowane do tych zmian.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych.
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie patofizjologii wybranych chorób.
C-3Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych.
Treści programoweT-W-4Choroby rozrostowe krwi.
T-L-5Dieta w chorobach rozrostowych krwi. Układanie jadłospisów.
T-L-3Dieta w chorobach oczu – AMD, zaćma i jaskra. Układanie jadłospisów.
T-L-1Opracowanie jadłospisów dekadowych dla osób z obturacyjną chorobą płuc i astmą oskrzelową, gruźlicą.
T-L-4Dieta w chorobach skóry – trądzik młodzieńczy i AZS. Układanie jadłospisów.
T-L-6Opracowanie jadłospisu dekadowego dla osób z chorobą Parkinsona i Alzheimera.
T-L-7Opracowanie jadłospisu dekadowego w padaczce lekoopornej.
T-L-8Dieta ketogenna w boreliozie.
T-L-9Opracowanie jadłospisu dekadowego dla osób ze schizofrenią.
T-L-13Dieta dla osób z zespołem Down'a. Układanie jadłospisów.
T-L-12Dieta w chorobie Cushinga
T-L-14Dieta w niepłodności. Układanie jadłospisów.
T-L-15Zaliczenie.
T-W-1Patofizjologia wybranych chorób płuc -pochp, astma oskrzelowa, gruźlica, mukowiscydoza.
T-W-2Patofizjologia wybranych chorób oczu - AMD, zaćma, jaskra.
T-W-5Choroby neurodegradacyjne mózgu - ch. Parkinsona, Alzheimera, padaczka
T-W-6Choroby odkleszczowe - borelioza, odkleszczowe zapalenie mózgu.
T-W-7Zaburzenia psychiczne - schizofrenia, depresja, nerwice.
T-W-8Patofizjologia spektrum zaburzeń autystycznych - autyzm, Asperger, ADHD.
T-W-9Zespół Down'a
T-W-10Patofizjologia chorób nadnerczy.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Duskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne-metoda przypadków
M-4Ćwiczenia laboratoryjne- opracowanie diet dla osób w wybranych jdnostkach chorobowych.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował zagadnień z zakresu patofizjologii chorób. Nie posiada wiedzy z zakresu żywienia człowieka chorego.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu patofizjologii chorób i żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu patofizjologii chorób i żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu patofizjologii chorób i żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu patofizjologii chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwa dietę. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu patofizjologii chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwa dietę. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZiZu_2A_D3zc_U01Posiada umiejętność projektowania diet w patofizjologiach choroby. Potrafi zaplanować, ocenić i przeprowadzić korekty wartości odżywczej całodziennej racji pokarmowej dla ludzi chorych. Potrafi ocenić stan odzywienia osób chorych w oparciu o szerokie spektrum metod. Samodzielnie planuje jadłospisy zgodnie z zaleceniami w danej jednostce chorobowej w układzie indywidualnym i zbiorowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_U04Posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumiem publikacji naukowych, dokumentacji technologicznej, instrukcji obsługi urządzeń (maszyn) oraz podobnych dokumentów.
TZiZu_2A_U12Potrafi zaobserwować, zrozumieć i przewidzieć wpływ różnych czynników na zależności pomiędzy funkcjonowaniem podstawowych układów organizmu. Potrafi ocenić zasadność systemów i mód żywieniowych w kontekście potrzeb organizmu.
TZiZu_2A_U10Potrafi ocenić sposób i stan odżywiania osób zdrowych lub chorych. Potrafi samodzielnie zaplanować jadłospisy lub diety dla różnych grup ludności w układzie indywidualnego i zbiorowego żywienia.
TZiZu_2A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZiZu_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
TZiZu_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
TZiZu_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZiZu_2A_U11Potrafi zaplanować, ocenić i przeprowadzić korekty wartości odżywczej całodziennej racji pokarmowej dla ludzi w rożnym stanie fizjologicznym.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych.
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie patofizjologii wybranych chorób.
C-3Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych.
Treści programoweT-W-4Choroby rozrostowe krwi.
T-L-5Dieta w chorobach rozrostowych krwi. Układanie jadłospisów.
T-L-3Dieta w chorobach oczu – AMD, zaćma i jaskra. Układanie jadłospisów.
T-L-1Opracowanie jadłospisów dekadowych dla osób z obturacyjną chorobą płuc i astmą oskrzelową, gruźlicą.
T-L-4Dieta w chorobach skóry – trądzik młodzieńczy i AZS. Układanie jadłospisów.
T-L-6Opracowanie jadłospisu dekadowego dla osób z chorobą Parkinsona i Alzheimera.
T-L-7Opracowanie jadłospisu dekadowego w padaczce lekoopornej.
T-L-8Dieta ketogenna w boreliozie.
T-L-9Opracowanie jadłospisu dekadowego dla osób ze schizofrenią.
T-L-13Dieta dla osób z zespołem Down'a. Układanie jadłospisów.
T-L-12Dieta w chorobie Cushinga
T-L-14Dieta w niepłodności. Układanie jadłospisów.
T-L-15Zaliczenie.
T-W-1Patofizjologia wybranych chorób płuc -pochp, astma oskrzelowa, gruźlica, mukowiscydoza.
T-W-2Patofizjologia wybranych chorób oczu - AMD, zaćma, jaskra.
T-W-5Choroby neurodegradacyjne mózgu - ch. Parkinsona, Alzheimera, padaczka
T-W-6Choroby odkleszczowe - borelioza, odkleszczowe zapalenie mózgu.
T-W-7Zaburzenia psychiczne - schizofrenia, depresja, nerwice.
T-W-8Patofizjologia spektrum zaburzeń autystycznych - autyzm, Asperger, ADHD.
T-W-9Zespół Down'a
T-W-10Patofizjologia chorób nadnerczy.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Duskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne-metoda przypadków
M-4Ćwiczenia laboratoryjne- opracowanie diet dla osób w wybranych jdnostkach chorobowych.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety osób chorych i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy.
3,5Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZiZu_2A_D3zc_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia społecznej roli żywienia ludzi chorych i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania oraz myśleć i działać w sposób przyczynowo-skutkowy. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZiZu_2A_K02Rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących szerokorozumianej problematyki żywieniowej i innych aspektów działalności inżyniera technologii żywności.
TZiZu_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
TZiZu_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych.
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie patofizjologii wybranych chorób.
C-3Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych.
Treści programoweT-W-4Choroby rozrostowe krwi.
T-L-5Dieta w chorobach rozrostowych krwi. Układanie jadłospisów.
T-L-3Dieta w chorobach oczu – AMD, zaćma i jaskra. Układanie jadłospisów.
T-L-1Opracowanie jadłospisów dekadowych dla osób z obturacyjną chorobą płuc i astmą oskrzelową, gruźlicą.
T-L-4Dieta w chorobach skóry – trądzik młodzieńczy i AZS. Układanie jadłospisów.
T-L-6Opracowanie jadłospisu dekadowego dla osób z chorobą Parkinsona i Alzheimera.
T-L-7Opracowanie jadłospisu dekadowego w padaczce lekoopornej.
T-L-8Dieta ketogenna w boreliozie.
T-L-9Opracowanie jadłospisu dekadowego dla osób ze schizofrenią.
T-L-13Dieta dla osób z zespołem Down'a. Układanie jadłospisów.
T-L-12Dieta w chorobie Cushinga
T-L-14Dieta w niepłodności. Układanie jadłospisów.
T-L-15Zaliczenie.
T-W-1Patofizjologia wybranych chorób płuc -pochp, astma oskrzelowa, gruźlica, mukowiscydoza.
T-W-2Patofizjologia wybranych chorób oczu - AMD, zaćma, jaskra.
T-W-5Choroby neurodegradacyjne mózgu - ch. Parkinsona, Alzheimera, padaczka
T-W-6Choroby odkleszczowe - borelioza, odkleszczowe zapalenie mózgu.
T-W-7Zaburzenia psychiczne - schizofrenia, depresja, nerwice.
T-W-8Patofizjologia spektrum zaburzeń autystycznych - autyzm, Asperger, ADHD.
T-W-9Zespół Down'a
T-W-10Patofizjologia chorób nadnerczy.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Duskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne-metoda przypadków
M-4Ćwiczenia laboratoryjne- opracowanie diet dla osób w wybranych jdnostkach chorobowych.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.