Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka z uz (S2)
specjalność: technologia i biotechnologia żywności
Sylabus przedmiotu Żywienie w turystyce:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka z uz | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Żywienie w turystyce | ||
Specjalność | żywienie człowieka | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magda Bruszkowska <Magda.Bruszkowska@zut.edu.pl>, Izabela Dziaduch <Izabela.Daniel@zut.edu.pl>, Katarzyna Stepanowska <Katarzyna.Stepanowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość podstaw żywienia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z zasadami dostosowywania składu racji pokarmowej do różnych typów turysty i turystyki, nauka prawidłowej oceny racji pokarmowej w zakresie potrzeb organizmu związanych z turystyką, poznanie zasady organizowania żywienia w różnych formach turystyki. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wykorzystanie zasad prawidłowego żywienia w planowaniu żywienia turystów. Planowanie żywienia różnych grup turystów | 2 |
T-L-2 | Regionalne zwyczaje żywieniowe i ich wykorzystanie w turystyce. Skład i wartość odżywcza wybranych potraw charakterystycznych dla kuchni regionalnych | 3 |
T-L-3 | Skład i wartość odżywcza śniadań charakterystycznych dla różnych krajów | 2 |
T-L-4 | Planowanie żywienia na wycieczce jednodniowej i obozie sportowym | 2 |
T-L-5 | Komponowanie podstawowych diet alternatywnych | 3 |
T-L-6 | Konsumencka ocena jakości usług żywieniowych w turystyce | 2 |
T-L-7 | Zaliczenie ćwiczeń | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Formy turystyki jako kryterium różnicujące żywienie turystów. Wpływ wysiłku fizycznego i klimatu na zapotrzebowanie na składniki odżywcze | 2 |
T-W-2 | Inne czynniki warunkujące sposób żywienia turystów. Wpływ uwarunkowań kulturowych na skład diety | 2 |
T-W-3 | Kuchnie regionalne i narodowe | 2 |
T-W-4 | Żywność przeznaczona dla turystów | 2 |
T-W-5 | Żywienie różnych grup turystycznych | 2 |
T-W-6 | Organizacja żywienia w różnych formach turystyki. Żywienie w turystyce stacjonarnej (pensjonaty, hotele, agroturystyka) i wędrownej | 2 |
T-W-7 | Przepisy sanitarno-epidemiologiczne obowiązujące w żywieniu turystów | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Przygotowanie prezentacji na zadany temat |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
S-3 | Ocena podsumowująca: Oceny nie zdefiniowano w formie stopnia |
S-4 | Ocena podsumowująca: Egzamin zawierający pytania otwarte |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZu_2A_D7zc_W01 Ma wiedzę na temat wymagań pokarmowych w różnych typach turystyki. | TZiZu_2A_W07, TZiZu_2A_W09 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
TZiZu_2A_D7zc_W02 Ma wiedzę dotyczącą zasad organizowania żywienia w różnych formach turystyki. | TZiZu_2A_W03 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-7, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZu_2A_D7zc_U01 Umie wyszukiwać (także w celu samokształcenia), analizować i wykorzystywać potrzebne informacje z literatury, baz danych i innych źródeł. | TZiZu_2A_U05, TZiZu_2A_U01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZu_2A_D7zc_K01 Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia, aby zgodnie z najnowszą wiedzą organizować i realizować żywienie w różnych formach turystyki | TZiZu_2A_K02, TZiZu_2A_K04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-1, M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZu_2A_D7zc_W01 Ma wiedzę na temat wymagań pokarmowych w różnych typach turystyki. | 2,0 | Student nie opanował podstawowego materiału programowego |
3,0 | Student: - w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe | |
3,5 | Student - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów merytorycznych i językowych | |
4,0 | Student -w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne błędy merytoryczne i językowe | |
4,5 | Student - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności | |
5,0 | Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności, tezy prawidłowe i pewne | |
TZiZu_2A_D7zc_W02 Ma wiedzę dotyczącą zasad organizowania żywienia w różnych formach turystyki. | 2,0 | |
3,0 | Student: - w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZu_2A_D7zc_U01 Umie wyszukiwać (także w celu samokształcenia), analizować i wykorzystywać potrzebne informacje z literatury, baz danych i innych źródeł. | 2,0 | Student nie potrafi wyszukiwać, analizować i wykorzystywać informacji z różnych źródeł specjalistycznej literatury dotyczących składu i składników zawartych w suplementach diety i preparatach dietetycznych |
3,0 | Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje dotyczące składu i składników zawartych w suplementach diety i preparatach dietetycznych | |
3,5 | Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje z wielu źródeł specjalistycznej literatury dotyczące składu i składników zawartych w suplementach diety i preparatach dietetycznych | |
4,0 | Student nie tylko poprawnie wykorzystuje specjalistyczne piśmiennictwo w procesie uczenia się, ale również potrafi je w analityczny sposób porównać i zweryfikować | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć źródła literatury, potrafi je wykorzystać do samodzielnej oceny składu preparatu w kontekście potrzeb organizmu. Potrafi uzasadnić swoje zdanie w ograniczonym stopniu. | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć źródła literatury, potrafi je wykorzystać do samodzielnej oceny składu preparatu w kontekście potrzeb organizmu. Potrafi w pełni uzasadnić swoje zdanie. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZu_2A_D7zc_K01 Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia, aby zgodnie z najnowszą wiedzą organizować i realizować żywienie w różnych formach turystyki | 2,0 | Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia |
3,0 | Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia | |
3,5 | Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia | |
4,0 | Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia | |
4,5 | Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia | |
5,0 | Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia |
Literatura podstawowa
- AA, Ustawa o Bezpieczeństwie Żywności i Żywienia z 25 sierpnia 2006, AA, AA, 2006
- Zając A., Żywienie i suplementacja w sporcie, rekreacji i stanach chorobowych, AWF Katowice, Katowice, 2014
- Dominik P., Zasady i organizacja żywienia w turystyce, Almamer, 2011
- Tauber R., Hasik J., Skrzypczak K, Żywienie w turystyce i sporcie, Poznań, 2000
- Grzesińska W., Gajewska D, Żywienie w turystyce, WSiP, 1999
- Babicz-Zielińska E., Nazarewicz R., Rybowska A, Żywienie i usługi żywieniowe w turystyce, Gdynia, 2003
Literatura dodatkowa
- K. Drąg, M. Platte, Zasady GHP i GMP w gospodarstwach agroturystycznych, 2007
- E. Kowalski, Jak powinna wyglądać kuchnia w gospodarstwach agroturystycznych, Białystok, 2012
- Turlejska H., PelznerU., Konecka-Matyjek E., Wiśniewska K., Przewodnik do wdrażania zasad GMP/GHPi systemu HACCP w zakładach żywienia zbiorowego, FAPA, Warszawa, 2003