Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka z uz (S2)
specjalność: technologia i biotechnologia żywności

Sylabus przedmiotu Podstawy żywienia człowieka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka z uz
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy żywienia człowieka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl>, Angelika Heberlej <Angelika.Heberlej@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL1 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie treści z przedmiotów : biochemia, chemia żywnośći, mikrobiologia żywności, higiena i toksykologia żywności , ogólna technologia żywności.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy , umiejętności i kompetencji w zakresie potrzeb żywnieniowych czlowieka.
C-2Przekazanie wiedzy , umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi zdrowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zajęcia wprowadzające. Informacja żywieniowa. Oznaczenia na opakowaniach do żywnośći.1
T-L-2Metody oceny wielkości spożycia składników odżywczych.2
T-L-3Zapotrzebowanie energetyczne organizmu.1
T-L-4Normy żywienia.1
T-L-5Białka- funkcje, wartość odżywcza, źródła w żywieniu.2
T-L-6Równowaga kwasowo-zasadowa o wodno-elektrolotowa.1
T-L-7Analiza spożycia witamin w dietach studentów.2
T-L-8Charakterystyka wartości odżywczej grup produktów spożywczych. Wyliczanie wskaźnika jakośći żywieniowej INQ. Zaliczenie ćwiczeń.2
T-L-9Metody oceny sposobu żywienia i stanu odżywienia.1
T-L-10Suplementacja diety i żywność wzbogacana w żywieniu człowieka.2
15
wykłady
T-W-1Bilans energetyczny organizmu człowieka.2
T-W-2Występowanie białek w żywności.2
T-W-3Występowanie węglowodanów w żywności.2
T-W-4Występowanie tłuszczów w żywności.2
T-W-5Woda pitna, wody mineralne, woda ustrojowa, odwodnienie.2
T-W-6Witaminy rozpuszczalne w wodzie i tłuszczach, tola , nadmiari niedobory , źródła w żywności.2
T-W-7Makro i mikroelementy: rola, nadmiar, niedobory, źródła w żywności.2
T-W-8Stan odżywienia.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Przygotowanie do zajęć labolatoryjnych.10
A-L-3Godziny kontaktowe z nauczycielem.5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Analiza wskazanej literatury.20
A-W-3Godziny kontaktowe z nauczycielem.5
A-W-4Przygotowanie do egazminu.20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Opanowanie podstaw posługiwania się specjalistycznym programem komputerowym.
M-5Opanowanie umiejętności zbierania wywiadu żywieniowego, oceny stanu odżywienia, układania jadłospisów indywidualnych i zbiorowych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bierzące zliczenie ćwiczeń teoretycznie w formie pisemnej bądż ustnej.
S-2Ocena formująca: Oceba praktycznego wykonywania ćwczeń.
S-3Ocena formująca: Egazmiin końcowy z przedmiotu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZu_2A_C7_W01
Student ma ogólną wiedzę na temat potrzeb żywieniowych człowieka zdrowego, składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu. Zna w stopniu podstawowym zagadnienia nutrigenomiki oraz zależności pomiędzy sposobem odżywiania człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi. Ma wiedzę na temat podstawowych suplementów diety.
TZiZu_2A_W07C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-L-4M-1, M-2, M-3, M-5S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZu_2A_C7_U01
Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności. Posiada umiejętność projektowania i oceny wartości odżywczej jadłospisów wg zasad racjonalengo żywienia dla osób zdowych w układzie indywidualnym i zbiorowym. Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych informacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZiZu_2A_U04, TZiZu_2A_U05, TZiZu_2A_U01C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-8, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-9, T-L-10, T-L-7, T-L-2, T-L-5M-2, M-3, M-5S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZu_2A_C7_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia społecznej roli racjonalnego żywienia i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
TZiZu_2A_K01C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-8, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-9, T-L-10, T-L-7, T-L-2, T-L-5M-2, M-3, M-5S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZiZu_2A_C7_W01
Student ma ogólną wiedzę na temat potrzeb żywieniowych człowieka zdrowego, składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu. Zna w stopniu podstawowym zagadnienia nutrigenomiki oraz zależności pomiędzy sposobem odżywiania człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi. Ma wiedzę na temat podstawowych suplementów diety.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka zdrowego.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka zdrowego i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka zdrowego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka człowieka i praktycznie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka zdrowego. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka zdrowego. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZiZu_2A_C7_U01
Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności. Posiada umiejętność projektowania i oceny wartości odżywczej jadłospisów wg zasad racjonalengo żywienia dla osób zdowych w układzie indywidualnym i zbiorowym. Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych informacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań bez analizy.
3,5Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZiZu_2A_C7_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia społecznej roli racjonalnego żywienia i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Gawęcki J., HryniewieckiL., Żywienie człowieka . Podstawy nauki o żywieniu, PWN, Warszawa, 2008
  2. Peckenpaugh N., J/ tłum. Gajewsja D., Podstawy Żywienia i dietoterapii, Elsevier Urban& Partner, Wrocław, 2010
  3. Jarosz M., Bułhak-Jachymczyk B., Normy żywienia człowieka . Podstawy prewencji otyłości i chorób niezakaźnych, PZWL, Warszawa, 2008, normy nowelizacja 2012

Literatura dodatkowa

  1. Gawęcki J., Roszkowski W., Żywienie człowieka zdrowego a zdrowie publiczne. T3, PWN, Warszawa, 2009
  2. Gertig H., Przesławski J., Bromatologia: zarys nauki o żywności i żywieniu, PZWL, Warszawa, 2006
  3. Kunachowicz H., Tabele składu i wartości odżywczej żywnośći., PZWL, Warszawa, 2006
  4. Szponar L., Wolnicka K., Rychlik E., Album fotografii produktów i potraw, IŻŻ, Warszawa, 2000

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia wprowadzające. Informacja żywieniowa. Oznaczenia na opakowaniach do żywnośći.1
T-L-2Metody oceny wielkości spożycia składników odżywczych.2
T-L-3Zapotrzebowanie energetyczne organizmu.1
T-L-4Normy żywienia.1
T-L-5Białka- funkcje, wartość odżywcza, źródła w żywieniu.2
T-L-6Równowaga kwasowo-zasadowa o wodno-elektrolotowa.1
T-L-7Analiza spożycia witamin w dietach studentów.2
T-L-8Charakterystyka wartości odżywczej grup produktów spożywczych. Wyliczanie wskaźnika jakośći żywieniowej INQ. Zaliczenie ćwiczeń.2
T-L-9Metody oceny sposobu żywienia i stanu odżywienia.1
T-L-10Suplementacja diety i żywność wzbogacana w żywieniu człowieka.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Bilans energetyczny organizmu człowieka.2
T-W-2Występowanie białek w żywności.2
T-W-3Występowanie węglowodanów w żywności.2
T-W-4Występowanie tłuszczów w żywności.2
T-W-5Woda pitna, wody mineralne, woda ustrojowa, odwodnienie.2
T-W-6Witaminy rozpuszczalne w wodzie i tłuszczach, tola , nadmiari niedobory , źródła w żywności.2
T-W-7Makro i mikroelementy: rola, nadmiar, niedobory, źródła w żywności.2
T-W-8Stan odżywienia.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Przygotowanie do zajęć labolatoryjnych.10
A-L-3Godziny kontaktowe z nauczycielem.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Analiza wskazanej literatury.20
A-W-3Godziny kontaktowe z nauczycielem.5
A-W-4Przygotowanie do egazminu.20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZiZu_2A_C7_W01Student ma ogólną wiedzę na temat potrzeb żywieniowych człowieka zdrowego, składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu. Zna w stopniu podstawowym zagadnienia nutrigenomiki oraz zależności pomiędzy sposobem odżywiania człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi. Ma wiedzę na temat podstawowych suplementów diety.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_W07Ma poszerzoną wiedzę o potrzebach żywieniowych człowieka, roli składników diety, składu produktów oraz zasad racjonalnego żywienia osób zdrowych i chorych.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy , umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi zdrowych
C-1Przekazanie wiedzy , umiejętności i kompetencji w zakresie potrzeb żywnieniowych czlowieka.
Treści programoweT-W-1Bilans energetyczny organizmu człowieka.
T-W-2Występowanie białek w żywności.
T-W-3Występowanie węglowodanów w żywności.
T-W-4Występowanie tłuszczów w żywności.
T-W-5Woda pitna, wody mineralne, woda ustrojowa, odwodnienie.
T-W-8Stan odżywienia.
T-L-4Normy żywienia.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-5Opanowanie umiejętności zbierania wywiadu żywieniowego, oceny stanu odżywienia, układania jadłospisów indywidualnych i zbiorowych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bierzące zliczenie ćwiczeń teoretycznie w formie pisemnej bądż ustnej.
S-2Ocena formująca: Oceba praktycznego wykonywania ćwczeń.
S-3Ocena formująca: Egazmiin końcowy z przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka zdrowego.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka zdrowego i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka zdrowego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka człowieka i praktycznie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka zdrowego. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka zdrowego. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZiZu_2A_C7_U01Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności. Posiada umiejętność projektowania i oceny wartości odżywczej jadłospisów wg zasad racjonalengo żywienia dla osób zdowych w układzie indywidualnym i zbiorowym. Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych informacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_U04Posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumiem publikacji naukowych, dokumentacji technologicznej, instrukcji obsługi urządzeń (maszyn) oraz podobnych dokumentów.
TZiZu_2A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZiZu_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy , umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi zdrowych
C-1Przekazanie wiedzy , umiejętności i kompetencji w zakresie potrzeb żywnieniowych czlowieka.
Treści programoweT-W-1Bilans energetyczny organizmu człowieka.
T-W-2Występowanie białek w żywności.
T-W-3Występowanie węglowodanów w żywności.
T-W-4Występowanie tłuszczów w żywności.
T-W-5Woda pitna, wody mineralne, woda ustrojowa, odwodnienie.
T-W-6Witaminy rozpuszczalne w wodzie i tłuszczach, tola , nadmiari niedobory , źródła w żywności.
T-W-7Makro i mikroelementy: rola, nadmiar, niedobory, źródła w żywności.
T-W-8Stan odżywienia.
T-L-8Charakterystyka wartości odżywczej grup produktów spożywczych. Wyliczanie wskaźnika jakośći żywieniowej INQ. Zaliczenie ćwiczeń.
T-L-1Zajęcia wprowadzające. Informacja żywieniowa. Oznaczenia na opakowaniach do żywnośći.
T-L-3Zapotrzebowanie energetyczne organizmu.
T-L-4Normy żywienia.
T-L-6Równowaga kwasowo-zasadowa o wodno-elektrolotowa.
T-L-9Metody oceny sposobu żywienia i stanu odżywienia.
T-L-10Suplementacja diety i żywność wzbogacana w żywieniu człowieka.
T-L-7Analiza spożycia witamin w dietach studentów.
T-L-2Metody oceny wielkości spożycia składników odżywczych.
T-L-5Białka- funkcje, wartość odżywcza, źródła w żywieniu.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-5Opanowanie umiejętności zbierania wywiadu żywieniowego, oceny stanu odżywienia, układania jadłospisów indywidualnych i zbiorowych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bierzące zliczenie ćwiczeń teoretycznie w formie pisemnej bądż ustnej.
S-2Ocena formująca: Oceba praktycznego wykonywania ćwczeń.
S-3Ocena formująca: Egazmiin końcowy z przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań bez analizy.
3,5Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZiZu_2A_C7_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia społecznej roli racjonalnego żywienia i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy , umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi zdrowych
C-1Przekazanie wiedzy , umiejętności i kompetencji w zakresie potrzeb żywnieniowych czlowieka.
Treści programoweT-W-1Bilans energetyczny organizmu człowieka.
T-W-2Występowanie białek w żywności.
T-W-5Woda pitna, wody mineralne, woda ustrojowa, odwodnienie.
T-W-6Witaminy rozpuszczalne w wodzie i tłuszczach, tola , nadmiari niedobory , źródła w żywności.
T-W-7Makro i mikroelementy: rola, nadmiar, niedobory, źródła w żywności.
T-W-8Stan odżywienia.
T-L-8Charakterystyka wartości odżywczej grup produktów spożywczych. Wyliczanie wskaźnika jakośći żywieniowej INQ. Zaliczenie ćwiczeń.
T-L-1Zajęcia wprowadzające. Informacja żywieniowa. Oznaczenia na opakowaniach do żywnośći.
T-L-3Zapotrzebowanie energetyczne organizmu.
T-L-4Normy żywienia.
T-L-6Równowaga kwasowo-zasadowa o wodno-elektrolotowa.
T-L-9Metody oceny sposobu żywienia i stanu odżywienia.
T-L-10Suplementacja diety i żywność wzbogacana w żywieniu człowieka.
T-L-7Analiza spożycia witamin w dietach studentów.
T-L-2Metody oceny wielkości spożycia składników odżywczych.
T-L-5Białka- funkcje, wartość odżywcza, źródła w żywieniu.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-5Opanowanie umiejętności zbierania wywiadu żywieniowego, oceny stanu odżywienia, układania jadłospisów indywidualnych i zbiorowych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bierzące zliczenie ćwiczeń teoretycznie w formie pisemnej bądż ustnej.
S-2Ocena formująca: Oceba praktycznego wykonywania ćwczeń.
S-3Ocena formująca: Egazmiin końcowy z przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.