Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka z uz (S2)
specjalność: ocena, analiza i zarządzanie jakością żywności

Sylabus przedmiotu Dietetyka w chorobach autoimmunologicznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka z uz
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Dietetyka w chorobach autoimmunologicznych
Specjalność ocena, analiza i zarządzanie jakością żywności
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>, Angelika Heberlej <Angelika.Heberlej@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 20 1,00,50zaliczenie
wykładyW4 10 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie treści z przedmiotów: ekonomika i zarządzanie, marketing, podstawy żywienia człowieka, ogólna technologia żywności, towaroznawstwo żywności.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie potrzeb żywieniowych człowieka i możliwości ich realizacji w erze globalizacji.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad ustalania polityki wyżywienia dla wybranej populacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Budżet państwa i gospodarstw domowych w Polsce2
T-L-2Produkcja zbóż i surowców zwierzęcych w Polsce i na świecie2
T-L-3Ceny skupu i detaliczne produktów rolnych a struktura produkcji rolniczej2
T-L-4Przemysł spożywczy w Polsce i na świecie – struktura i wielkość produkcji2
T-L-5Sytuacja demograficzna w Polsce i na świecie2
T-L-6Spożycie indywidualne w gospodarstwach domowych w Polsce2
T-L-7Struktura spożycia żywności w Polsce2
T-L-8Handel zagraniczny – wielkość obrotów żywnością2
T-L-9Żywienie zbiorowe z uwzględnieniem sektora publicznego i prywatnego2
T-L-10Stan zdrowotny i przyczyny zgonów populacji osób w Polsce i na świecie2
20
wykłady
T-W-1Pojęcie globalizacji – sektory i rynki. Zakres globalizacji, misja, cele, strategia i konkurencyjność1
T-W-2Produkty globalne, polityka cenowa, promocja, organizacja handlu żywnością1
T-W-3Produkcja roślinna i zwierzęca w Polsce i na świecie1
T-W-4Organizacje międzynarodowe funkcjonujące w obszarze żywienia i gospodarki żywnościowej1
T-W-5Rolnictwo zrównoważone a produkcja żywności1
T-W-6Specyfika i uwarunkowania produkcji żywności w Polsce1
T-W-7Podaż i popyt na rynku żywności w Polsce1
T-W-8Dochody i siła nabywcza żywności w Polsce w dobie globalizacji1
T-W-9Narodowy Program Zdrowia dla populacji w Polsce1
T-W-10Żywienie zbiorowe a realizacja potrzeb żywieniowych człowieka współczesnego1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Analiza wskazanej literatury5
A-L-3Przygotowanie do zajęć10
A-L-4Konsultacje z nauczycielem5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Analiza wskazanej literatury10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Wypełnianie konspektów
M-4Opanowanie umiejętnosci oceny stanu odżywienia, sposobu żywienia, zagrożeń żywieniowych o podłożu społecznym, gospodarczym, demograficznym, epidemiologicznym w erze globalizacji, w Polsce i na świecie.
M-5Opanowanie umiejętnosci korzystania z danych statystycznych krajowych i zagranicznych, dla celów prognozy produkcji żywności i zachowań żywieniowych w kontekście zachowania zdrowia.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZu_2A_Gr3-7oaiz_W01
Student posiada pogłębiona wiedzę na temat prawidłowości rządzących w obszarze produkcji żywności, handlu żywnością, spożycia, zachowań konsumenckich na rynku żywności, w erze globalizacji, w kontekście realizacji potrzeb żywieniowych i zachowania zdrowia.
TZiZu_2A_W12, TZiZu_2A_W10, TZiZu_2A_W16, TZiZu_2A_W08, TZiZu_2A_W06, TZiZu_2A_W07, TZiZu_2A_W11, TZiZu_2A_W09C-1, C-2T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-3, T-W-10, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-7, T-W-4, T-L-5, T-L-8, T-L-3, T-L-1, T-L-9, T-L-2, T-L-6, T-L-4, T-L-7, T-L-10M-2, M-4, M-1, M-5, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZu_2A_Gr3-7oaiz_U01
Posiada umiejetność aktualizacji założeń polityki wyżywienia w oparciu o aktualne dane statystyczne z obszarów wchodzących w jej zakres merytoryczny.
TZiZu_2A_U06, TZiZu_2A_U07, TZiZu_2A_U08, TZiZu_2A_U04, TZiZu_2A_U10, TZiZu_2A_U05, TZiZu_2A_U02, TZiZu_2A_U09, TZiZu_2A_U03, TZiZu_2A_U01C-1, C-2T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-3, T-W-10, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-7, T-W-4, T-L-5, T-L-8, T-L-3, T-L-1, T-L-9, T-L-2, T-L-6, T-L-4, T-L-7, T-L-10M-2, M-4, M-1, M-5, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZu_2A_Gr3-7oaiz_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia społecznej roli prawidłowości rządzących w obszarze produkcji żywności, handlu żywnością, spożycia, zachowań konsumenckich na rynku żywności, w erze globalizacji, w kontekście realizacji potrzeb żywieniowych i zachowania zdrowia. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania oraz myśleć i działać w sposób przyczynowo-skutkowy. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
TZiZu_2A_K01, TZiZu_2A_K02, TZiZu_2A_K03, TZiZu_2A_K04C-1, C-2T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-3, T-W-10, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-7, T-W-4, T-L-5, T-L-8, T-L-3, T-L-1, T-L-9, T-L-2, T-L-6, T-L-4, T-L-7, T-L-10M-2, M-4, M-1, M-5, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZiZu_2A_Gr3-7oaiz_W01
Student posiada pogłębiona wiedzę na temat prawidłowości rządzących w obszarze produkcji żywności, handlu żywnością, spożycia, zachowań konsumenckich na rynku żywności, w erze globalizacji, w kontekście realizacji potrzeb żywieniowych i zachowania zdrowia.
2,0Student nie opanował podstawowych zagadnień na temat prawidłowości rządzących w obszarze produkcji żywności, handlu żywnością, spożycia, zachowań konsumenckich na rynku żywności, w erze globalizacji, w kontekście realizacji potrzeb żywieniowych i zachowania zdrowia.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę na temat prawidłowości rządzących w obszarze produkcji żywności, handlu żywnością, spożycia, zachowań konsumenckich na rynku żywności, w erze globalizacji, w kontekście realizacji potrzeb żywieniowych i zachowania zdrowia.
3,5Student posiada częściową wiedzę na temat prawidłowości rządzących w obszarze produkcji żywności, handlu żywnością, spożycia, zachowań konsumenckich na rynku żywności, w erze globalizacji, w kontekście realizacji potrzeb żywieniowych i zachowania zdrowia.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę na temat prawidłowości rządzących w obszarze produkcji żywności, handlu żywnością, spożycia, zachowań konsumenckich na rynku żywności, w erze globalizacji, w kontekście realizacji potrzeb żywieniowych i zachowania zdrowia.
4,5Student opanował całą wiedzę na temat prawidłowości rządzących w obszarze produkcji żywności, handlu żywnością, spożycia, zachowań konsumenckich na rynku żywności, w erze globalizacji, w kontekście realizacji potrzeb żywieniowych i zachowania zdrowia. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę na temat prawidłowości rządzących w obszarze produkcji żywności, handlu żywnością, spożycia, zachowań konsumenckich na rynku żywności, w erze globalizacji, w kontekście realizacji potrzeb żywieniowych i zachowania zdrowia. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZiZu_2A_Gr3-7oaiz_U01
Posiada umiejetność aktualizacji założeń polityki wyżywienia w oparciu o aktualne dane statystyczne z obszarów wchodzących w jej zakres merytoryczny.
2,0Student nie posiada umiejetności aktualizacji założeń polityki wyżywienia w oparciu o aktualne dane statystyczne z obszarów wchodzących w jej zakres merytoryczny. Nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student w znacznym stopniu posiada umiejetności aktualizacji założeń polityki wyżywienia w oparciu o aktualne dane statystyczne z obszarów wchodzących w jej zakres merytoryczny. Potrafi zaprezentować wyniki swoich badań, bez analizy.
3,5Student w znacznym stopniu posiada umiejetności aktualizacji założeń polityki wyżywienia w oparciu o aktualne dane statystyczne z obszarów wchodzących w jej zakres merytoryczny. Potrafi zaprezentować wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student posiada umiejetności aktualizacji założeń polityki wyżywienia w oparciu o aktualne dane statystyczne z obszarów wchodzących w jej zakres merytoryczny. Potrafi zaprezentować wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student posiada umiejetności aktualizacji założeń polityki wyżywienia w oparciu o aktualne dane statystyczne z obszarów wchodzących w jej zakres merytoryczny. Potrafi zaprezentować wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników ora wskazać błędy.
5,0Student posiada umiejetności aktualizacji założeń polityki wyżywienia w oparciu o aktualne dane statystyczne z obszarów wchodzących w jej zakres merytoryczny. Potrafi zaprezentować wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników ora wskazać błędy. Ponadto umie zproponować korekty.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZiZu_2A_Gr3-7oaiz_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia społecznej roli prawidłowości rządzących w obszarze produkcji żywności, handlu żywnością, spożycia, zachowań konsumenckich na rynku żywności, w erze globalizacji, w kontekście realizacji potrzeb żywieniowych i zachowania zdrowia. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania oraz myśleć i działać w sposób przyczynowo-skutkowy. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Falkowski J., Ostrowicki J., Geografia rolnictwa świata., Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2001
  2. Holzer J.Z., Demografia., Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2003
  3. Firlik-Fesnak G., Szylko-Skoczny M (pod red.), Polityka społeczna., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
  4. Gutkowska K., Ozimek I., Wybrane aspekty zachowań konsumentów na rynku żywności. Kryteria zróżnicowania., Wyd. SGGW, Warszawa, 2005
  5. Siemiński M., Środowiskowe zagrożenia zdrowia., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008
  6. Wądołowska L., Żywieniowe podłoże zagrożeń zdrowia w Polsce, Wyd UWM, Olsztyn, 2010
  7. Kowalczyk S (pod red.), Bezpieczeństwo żywności w erze globalizacji., Szkoła Główna Handlowa, Warszawa, 2009
  8. Stonehause G, Hamill J., Campbell D., Purdie T., Globalizacja. Strategia i zarządzanie, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Rejman K., Halicka E., Gospodarka żywnościowa. Przewodnik do ćwiczeń, SGGW, Warszawa, 2001
  2. Gutkowska K., Ozimek I., Laskowski W., Uwarunkowania konsumpcji w polskich gospodarstwach domowych., SGGW, Warszawa, 2001
  3. Wojtyniak B., Goryński (pod red.), Sytuacja zdrowotna ludności Polski. Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego, Państwowy Zakład Higieny, Warszawa, 2008
  4. Bywalec Cz., Ekonomika i finanse gospodarstw domowych., PWN, Warszawa, 2009
  5. Roczniki statystyczne GUS., 2011
  6. Wilkina J., Nurzyńska I., Polska wieś 2012 (Raport o stanie wsi), Warszawa, 2012
  7. Stiglitz J.E., Globalizacja, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Budżet państwa i gospodarstw domowych w Polsce2
T-L-2Produkcja zbóż i surowców zwierzęcych w Polsce i na świecie2
T-L-3Ceny skupu i detaliczne produktów rolnych a struktura produkcji rolniczej2
T-L-4Przemysł spożywczy w Polsce i na świecie – struktura i wielkość produkcji2
T-L-5Sytuacja demograficzna w Polsce i na świecie2
T-L-6Spożycie indywidualne w gospodarstwach domowych w Polsce2
T-L-7Struktura spożycia żywności w Polsce2
T-L-8Handel zagraniczny – wielkość obrotów żywnością2
T-L-9Żywienie zbiorowe z uwzględnieniem sektora publicznego i prywatnego2
T-L-10Stan zdrowotny i przyczyny zgonów populacji osób w Polsce i na świecie2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie globalizacji – sektory i rynki. Zakres globalizacji, misja, cele, strategia i konkurencyjność1
T-W-2Produkty globalne, polityka cenowa, promocja, organizacja handlu żywnością1
T-W-3Produkcja roślinna i zwierzęca w Polsce i na świecie1
T-W-4Organizacje międzynarodowe funkcjonujące w obszarze żywienia i gospodarki żywnościowej1
T-W-5Rolnictwo zrównoważone a produkcja żywności1
T-W-6Specyfika i uwarunkowania produkcji żywności w Polsce1
T-W-7Podaż i popyt na rynku żywności w Polsce1
T-W-8Dochody i siła nabywcza żywności w Polsce w dobie globalizacji1
T-W-9Narodowy Program Zdrowia dla populacji w Polsce1
T-W-10Żywienie zbiorowe a realizacja potrzeb żywieniowych człowieka współczesnego1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Analiza wskazanej literatury5
A-L-3Przygotowanie do zajęć10
A-L-4Konsultacje z nauczycielem5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Analiza wskazanej literatury10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZiZu_2A_Gr3-7oaiz_W01Student posiada pogłębiona wiedzę na temat prawidłowości rządzących w obszarze produkcji żywności, handlu żywnością, spożycia, zachowań konsumenckich na rynku żywności, w erze globalizacji, w kontekście realizacji potrzeb żywieniowych i zachowania zdrowia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_W12Ma pogłębioną wiedzę w zakresie surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
TZiZu_2A_W10Zna systemy i mody żywieniowe oraz skutki ich działania.
TZiZu_2A_W16Ma zaawansowana wiedze ekonomiczną, prawną i społeczną związana z przemysłem spożywczym. Ma elementarna wiedzę w zakresie ochrony własności intelektualnej i prawa patentowego
TZiZu_2A_W08Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą współczesnych trendów w dietetyce w kontekście procesów patofizjologicznych.
TZiZu_2A_W06Posiada pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa żywności, systemu kwalifikacji towarów, zarządzania jakością, normach i normalizacji. Zna nowe lub alternatywne rozwiązania problemów analitycznych. Ma pogłębioną wiedzę w zakresie systemów zarządzania jakością.
TZiZu_2A_W07Ma poszerzoną wiedzę o potrzebach żywieniowych człowieka, roli składników diety, składu produktów oraz zasad racjonalnego żywienia osób zdrowych i chorych.
TZiZu_2A_W11Ma poszerzoną wiedzę na temat technologii żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ze szczególnym uwzględnieniem nowych metod przetwarzania.
TZiZu_2A_W09Ma poszerzoną wiedzę na temat zależności w funkcjonowaniu poszczególnych układów organizmu ludzkiego, oraz wpływu stylu życia i sposobów żywienia na stan zdrowia. Zna fizjologiczne zmiany zachodzące w organizmie w danym okresie życia, zalecenia żywieniowe dostosowane do tych zmian.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie potrzeb żywieniowych człowieka i możliwości ich realizacji w erze globalizacji.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad ustalania polityki wyżywienia dla wybranej populacji.
Treści programoweT-W-6Specyfika i uwarunkowania produkcji żywności w Polsce
T-W-8Dochody i siła nabywcza żywności w Polsce w dobie globalizacji
T-W-9Narodowy Program Zdrowia dla populacji w Polsce
T-W-3Produkcja roślinna i zwierzęca w Polsce i na świecie
T-W-10Żywienie zbiorowe a realizacja potrzeb żywieniowych człowieka współczesnego
T-W-5Rolnictwo zrównoważone a produkcja żywności
T-W-1Pojęcie globalizacji – sektory i rynki. Zakres globalizacji, misja, cele, strategia i konkurencyjność
T-W-2Produkty globalne, polityka cenowa, promocja, organizacja handlu żywnością
T-W-7Podaż i popyt na rynku żywności w Polsce
T-W-4Organizacje międzynarodowe funkcjonujące w obszarze żywienia i gospodarki żywnościowej
T-L-5Sytuacja demograficzna w Polsce i na świecie
T-L-8Handel zagraniczny – wielkość obrotów żywnością
T-L-3Ceny skupu i detaliczne produktów rolnych a struktura produkcji rolniczej
T-L-1Budżet państwa i gospodarstw domowych w Polsce
T-L-9Żywienie zbiorowe z uwzględnieniem sektora publicznego i prywatnego
T-L-2Produkcja zbóż i surowców zwierzęcych w Polsce i na świecie
T-L-6Spożycie indywidualne w gospodarstwach domowych w Polsce
T-L-4Przemysł spożywczy w Polsce i na świecie – struktura i wielkość produkcji
T-L-7Struktura spożycia żywności w Polsce
T-L-10Stan zdrowotny i przyczyny zgonów populacji osób w Polsce i na świecie
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-4Opanowanie umiejętnosci oceny stanu odżywienia, sposobu żywienia, zagrożeń żywieniowych o podłożu społecznym, gospodarczym, demograficznym, epidemiologicznym w erze globalizacji, w Polsce i na świecie.
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-5Opanowanie umiejętnosci korzystania z danych statystycznych krajowych i zagranicznych, dla celów prognozy produkcji żywności i zachowań żywieniowych w kontekście zachowania zdrowia.
M-3Wypełnianie konspektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowych zagadnień na temat prawidłowości rządzących w obszarze produkcji żywności, handlu żywnością, spożycia, zachowań konsumenckich na rynku żywności, w erze globalizacji, w kontekście realizacji potrzeb żywieniowych i zachowania zdrowia.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę na temat prawidłowości rządzących w obszarze produkcji żywności, handlu żywnością, spożycia, zachowań konsumenckich na rynku żywności, w erze globalizacji, w kontekście realizacji potrzeb żywieniowych i zachowania zdrowia.
3,5Student posiada częściową wiedzę na temat prawidłowości rządzących w obszarze produkcji żywności, handlu żywnością, spożycia, zachowań konsumenckich na rynku żywności, w erze globalizacji, w kontekście realizacji potrzeb żywieniowych i zachowania zdrowia.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę na temat prawidłowości rządzących w obszarze produkcji żywności, handlu żywnością, spożycia, zachowań konsumenckich na rynku żywności, w erze globalizacji, w kontekście realizacji potrzeb żywieniowych i zachowania zdrowia.
4,5Student opanował całą wiedzę na temat prawidłowości rządzących w obszarze produkcji żywności, handlu żywnością, spożycia, zachowań konsumenckich na rynku żywności, w erze globalizacji, w kontekście realizacji potrzeb żywieniowych i zachowania zdrowia. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę na temat prawidłowości rządzących w obszarze produkcji żywności, handlu żywnością, spożycia, zachowań konsumenckich na rynku żywności, w erze globalizacji, w kontekście realizacji potrzeb żywieniowych i zachowania zdrowia. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZiZu_2A_Gr3-7oaiz_U01Posiada umiejetność aktualizacji założeń polityki wyżywienia w oparciu o aktualne dane statystyczne z obszarów wchodzących w jej zakres merytoryczny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_U06Potrafi określić wpływ procesów mikrobiologicznych na poprawność przetwarzania surowca, potrafi zbadać związek pomiędzy warunkami produkcji a zagrożeniami mikrobiologicznymi.
TZiZu_2A_U07Posiada pogłębione umiejętności pozwalające na samodzielną analizę, ocenę jakości artykułów spożywczych. Potrafi opracować i przeprowadzić samodzielnie systemy GMP, GHP, HACCP.
TZiZu_2A_U08Potrafi samodzielnie lub w zespole zorganizować i prowadzić zaawansowane badania w zakresie zagrożeń jakości żywności i jej bezpieczeństwa.
TZiZu_2A_U04Posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumiem publikacji naukowych, dokumentacji technologicznej, instrukcji obsługi urządzeń (maszyn) oraz podobnych dokumentów.
TZiZu_2A_U10Potrafi ocenić sposób i stan odżywiania osób zdrowych lub chorych. Potrafi samodzielnie zaplanować jadłospisy lub diety dla różnych grup ludności w układzie indywidualnego i zbiorowego żywienia.
TZiZu_2A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZiZu_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
TZiZu_2A_U09Potrafi opracować samodzielnie kompleks badań związanych z oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego.
TZiZu_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
TZiZu_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie potrzeb żywieniowych człowieka i możliwości ich realizacji w erze globalizacji.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad ustalania polityki wyżywienia dla wybranej populacji.
Treści programoweT-W-6Specyfika i uwarunkowania produkcji żywności w Polsce
T-W-8Dochody i siła nabywcza żywności w Polsce w dobie globalizacji
T-W-9Narodowy Program Zdrowia dla populacji w Polsce
T-W-3Produkcja roślinna i zwierzęca w Polsce i na świecie
T-W-10Żywienie zbiorowe a realizacja potrzeb żywieniowych człowieka współczesnego
T-W-5Rolnictwo zrównoważone a produkcja żywności
T-W-1Pojęcie globalizacji – sektory i rynki. Zakres globalizacji, misja, cele, strategia i konkurencyjność
T-W-2Produkty globalne, polityka cenowa, promocja, organizacja handlu żywnością
T-W-7Podaż i popyt na rynku żywności w Polsce
T-W-4Organizacje międzynarodowe funkcjonujące w obszarze żywienia i gospodarki żywnościowej
T-L-5Sytuacja demograficzna w Polsce i na świecie
T-L-8Handel zagraniczny – wielkość obrotów żywnością
T-L-3Ceny skupu i detaliczne produktów rolnych a struktura produkcji rolniczej
T-L-1Budżet państwa i gospodarstw domowych w Polsce
T-L-9Żywienie zbiorowe z uwzględnieniem sektora publicznego i prywatnego
T-L-2Produkcja zbóż i surowców zwierzęcych w Polsce i na świecie
T-L-6Spożycie indywidualne w gospodarstwach domowych w Polsce
T-L-4Przemysł spożywczy w Polsce i na świecie – struktura i wielkość produkcji
T-L-7Struktura spożycia żywności w Polsce
T-L-10Stan zdrowotny i przyczyny zgonów populacji osób w Polsce i na świecie
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-4Opanowanie umiejętnosci oceny stanu odżywienia, sposobu żywienia, zagrożeń żywieniowych o podłożu społecznym, gospodarczym, demograficznym, epidemiologicznym w erze globalizacji, w Polsce i na świecie.
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-5Opanowanie umiejętnosci korzystania z danych statystycznych krajowych i zagranicznych, dla celów prognozy produkcji żywności i zachowań żywieniowych w kontekście zachowania zdrowia.
M-3Wypełnianie konspektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejetności aktualizacji założeń polityki wyżywienia w oparciu o aktualne dane statystyczne z obszarów wchodzących w jej zakres merytoryczny. Nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student w znacznym stopniu posiada umiejetności aktualizacji założeń polityki wyżywienia w oparciu o aktualne dane statystyczne z obszarów wchodzących w jej zakres merytoryczny. Potrafi zaprezentować wyniki swoich badań, bez analizy.
3,5Student w znacznym stopniu posiada umiejetności aktualizacji założeń polityki wyżywienia w oparciu o aktualne dane statystyczne z obszarów wchodzących w jej zakres merytoryczny. Potrafi zaprezentować wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student posiada umiejetności aktualizacji założeń polityki wyżywienia w oparciu o aktualne dane statystyczne z obszarów wchodzących w jej zakres merytoryczny. Potrafi zaprezentować wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student posiada umiejetności aktualizacji założeń polityki wyżywienia w oparciu o aktualne dane statystyczne z obszarów wchodzących w jej zakres merytoryczny. Potrafi zaprezentować wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników ora wskazać błędy.
5,0Student posiada umiejetności aktualizacji założeń polityki wyżywienia w oparciu o aktualne dane statystyczne z obszarów wchodzących w jej zakres merytoryczny. Potrafi zaprezentować wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników ora wskazać błędy. Ponadto umie zproponować korekty.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZiZu_2A_Gr3-7oaiz_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia społecznej roli prawidłowości rządzących w obszarze produkcji żywności, handlu żywnością, spożycia, zachowań konsumenckich na rynku żywności, w erze globalizacji, w kontekście realizacji potrzeb żywieniowych i zachowania zdrowia. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania oraz myśleć i działać w sposób przyczynowo-skutkowy. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZiZu_2A_K02Rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących szerokorozumianej problematyki żywieniowej i innych aspektów działalności inżyniera technologii żywności.
TZiZu_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
TZiZu_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie potrzeb żywieniowych człowieka i możliwości ich realizacji w erze globalizacji.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad ustalania polityki wyżywienia dla wybranej populacji.
Treści programoweT-W-6Specyfika i uwarunkowania produkcji żywności w Polsce
T-W-8Dochody i siła nabywcza żywności w Polsce w dobie globalizacji
T-W-9Narodowy Program Zdrowia dla populacji w Polsce
T-W-3Produkcja roślinna i zwierzęca w Polsce i na świecie
T-W-10Żywienie zbiorowe a realizacja potrzeb żywieniowych człowieka współczesnego
T-W-5Rolnictwo zrównoważone a produkcja żywności
T-W-1Pojęcie globalizacji – sektory i rynki. Zakres globalizacji, misja, cele, strategia i konkurencyjność
T-W-2Produkty globalne, polityka cenowa, promocja, organizacja handlu żywnością
T-W-7Podaż i popyt na rynku żywności w Polsce
T-W-4Organizacje międzynarodowe funkcjonujące w obszarze żywienia i gospodarki żywnościowej
T-L-5Sytuacja demograficzna w Polsce i na świecie
T-L-8Handel zagraniczny – wielkość obrotów żywnością
T-L-3Ceny skupu i detaliczne produktów rolnych a struktura produkcji rolniczej
T-L-1Budżet państwa i gospodarstw domowych w Polsce
T-L-9Żywienie zbiorowe z uwzględnieniem sektora publicznego i prywatnego
T-L-2Produkcja zbóż i surowców zwierzęcych w Polsce i na świecie
T-L-6Spożycie indywidualne w gospodarstwach domowych w Polsce
T-L-4Przemysł spożywczy w Polsce i na świecie – struktura i wielkość produkcji
T-L-7Struktura spożycia żywności w Polsce
T-L-10Stan zdrowotny i przyczyny zgonów populacji osób w Polsce i na świecie
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-4Opanowanie umiejętnosci oceny stanu odżywienia, sposobu żywienia, zagrożeń żywieniowych o podłożu społecznym, gospodarczym, demograficznym, epidemiologicznym w erze globalizacji, w Polsce i na świecie.
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-5Opanowanie umiejętnosci korzystania z danych statystycznych krajowych i zagranicznych, dla celów prognozy produkcji żywności i zachowań żywieniowych w kontekście zachowania zdrowia.
M-3Wypełnianie konspektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.