Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
Sylabus przedmiotu Żywność funkcjonalna i dietetyczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Żywność funkcjonalna i dietetyczna | ||
Specjalność | żywienie człowieka i dietetyka | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>, Angelika Heberlej <Angelika.Heberlej@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 11 | Grupa obieralna | 6 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Opanowanie treści z przedmiotów: ogólna technologia żywności, mikrobiologia żywności, podstawy żywienia człowieka, fizjologia żywienia, dietetyka. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie rodzajów żywności funkcjonalnej i dietetycznej. |
C-2 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad stosowania żywności funkcjonalnej i dietetycznej w żywieniu ludzi zdrowych i chorych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zachorowania i przyczyny zgonów w Polsce | 1 |
T-L-2 | Wartość odżywcza wybranych, naturalnych produktów funkcjonalnych | 2 |
T-L-3 | Wartość odżywcza wybranych produktów funkcjonalnych i dietetycznych projektowanych | 2 |
T-L-4 | Dieta dla cukrzyków z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych | 2 |
T-L-5 | Dieta dla chorych na miażdżycę z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych | 2 |
T-L-6 | Dieta dla otyłych z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych | 2 |
T-L-7 | Dieta dla osób z nadciśnieniem tętniczym z wykorzystaniem produkt ow funkcjonalnych | 2 |
T-L-8 | Dieta dla osób obciążonych stresem | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Sytuacja epidemiologiczna w Polsce i w Europie | 2 |
T-W-2 | Definicje, charakterystyka i podział żywności funkcjonalnej i dietetycznej | 2 |
T-W-3 | Składniki bioaktywne stosowane w produkcji żywności funkcjonalnej i dietetycznej | 2 |
T-W-4 | Opracowywanie produktów żywnościowych o działaniu prozdrowotnym | 1 |
T-W-5 | Żywność funkcjonalna w postaci tradycyjnej i modyfikowana technologicznie. | 1 |
T-W-6 | Żywność niskoenergetyczna | 1 |
T-W-7 | Żywność wysokobłonnikowa | 1 |
T-W-8 | Żywność zmniejszająca ryzyko chorób cywilizacyjnych | 1 |
T-W-9 | Żywność dla sportowców i ludzi o aktywnym trybie życia | 2 |
T-W-10 | Żywność dla osób obciążonych stresem | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 13 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 6 |
A-L-3 | Przygotowanie do okresowych kolokwiów | 6 |
A-L-4 | Godziny kontaktowe z nauczycielem | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 13 |
A-W-2 | Analiza wskazanej literatury | 5 |
A-W-3 | Godziny kontaktowe z nauczycielem | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 8 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-4 | Opanowanie umiejętności oceny stanu odżywienia, sposobu żywienia, przydatności produktów funkcjonalnych i dietetycznych w żywieniu indywidualnym i zbiorowym osób zdrowych i chorych, oraz układania jadłospisów z wykorzystaniem tych produktów |
M-5 | Opanowanie podstaw posługiwania się specjalistycznym programem komputerowym |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej |
S-2 | Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty) |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test) |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO3-5zcid_W01 Student ma ogólną wiedzę na temat przydatności stosowania żywności funkcjonalnej i dietetycznej w żywieniu człowieka zdrowego i chorego. | TZZ_1A_W12, TZZ_1A_W13, TZZ_1A_W14, TZZ_1A_W22 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO3-5zcid_U01 Posiada umiejętność projektowania diet z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych i dietetycznych i oceny ich wartości odżywczej. | TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U03, TZZ_1A_U04, TZZ_1A_U05, TZZ_1A_U06, TZZ_1A_U07, TZZ_1A_U14, TZZ_1A_U15, TZZ_1A_U16, TZZ_1A_U29 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO3-5zcid_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia społecznej roli żywienia różnych grup społecznych z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych i dietetycznych. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. | TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K05, TZZ_1A_K06 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO3-5zcid_W01 Student ma ogólną wiedzę na temat przydatności stosowania żywności funkcjonalnej i dietetycznej w żywieniu człowieka zdrowego i chorego. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy na temat przydatności stosowania żywności funkcjonalnej i dietetycznej w żywieniu człowieka zdrowego i chorego. |
3,0 | Student posiada dostateczną wiedzę na temat przydatności stosowania żywności funkcjonalnej i dietetycznej w żywieniu człowieka zdrowego i chorego. Poprawnie ją wykorzystuje. | |
3,5 | Student posiada częściową wiedzę na temat przydatności stosowania żywności funkcjonalnej i dietetycznej w żywieniu człowieka zdrowego i chorego. Poprawnie ją wykorzystuje. | |
4,0 | Student opanował prawie całą wiedzę na temat przydatności stosowania żywności funkcjonalnej i dietetycznej w żywieniu człowieka zdrowego i chorego. Praktycznie ją wykorzystuje. | |
4,5 | Student posiada całą wiedzę na temat przydatności stosowania żywności funkcjonalnej i dietetycznej w żywieniu człowieka zdrowego i chorego. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. | |
5,0 | Student posiada całą wiedzę na temat przydatności stosowania żywności funkcjonalnej i dietetycznej w żywieniu człowieka zdrowego i chorego. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO3-5zcid_U01 Posiada umiejętność projektowania diet z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych i dietetycznych i oceny ich wartości odżywczej. | 2,0 | Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych i dietetycznych. Nie potrafi ocenić wartości odżywczej diety. Nie umie w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań. |
3,0 | Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych i dietetycznych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diety. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań. | |
3,5 | Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych i dietetycznych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diety. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. | |
4,0 | Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych i dietetycznych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diety. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników. | |
4,5 | Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych i dietetycznych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diety. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. | |
5,0 | Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych i dietetycznych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diety. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto umie zaproponować korektę. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO3-5zcid_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia społecznej roli żywienia różnych grup społecznych z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych i dietetycznych. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. | 2,0 | Nie posiada potrzeby dokształcania się. |
3,0 | Posiada potrzebę dokształcania się. | |
3,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy. | |
4,0 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. | |
4,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. | |
5,0 | Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. |
Literatura podstawowa
- 1. Świderski H. (red.), Żywność wygodna i funkcjonalna., Wyd. Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2003
- 2. Grzymisławski M., Gawęcki J. (red.), Żywienie człowieka zdrowego i chorego, Wyd. PWN, Warszawa, 2011
- 3. Ciborowska H., Rudnicka A, Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka, Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa, 2010
- Jarosz M., Normy żywienia dla populacji Polski, IŻŻ, Warszawa, 2017
Literatura dodatkowa
- 1. Jeznach M. (red.), Stan i perspektywy rozwoju rynku żywności funkcjonalnej, Wyd. SGGW, Warszawa, 2003
- 2. Wieczorek-Chełmińska Z. (red.), Nowoczesna dietetyczna książka kucharska, Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa, 2000
- 3. Kunachowicz H., Tabele składu i wartości odżywczej produktów spożywczych, Wyd.. Lekarskie PZWL, Warszawa, 2005