Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
Sylabus przedmiotu Mikrobiologia ogólna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mikrobiologia ogólna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Alicja Dłubała <Alicja.Dlubala@zut.edu.pl>, Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy technologii żywności |
W-2 | Podstawy biochemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uswiadomienie studentom specyfiki okreslonych grup mikroorganizmów i mozliwej roli jaką odgrywac moga w środowisku życia człowieka. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Bezpieczeństwo pracy w laboratorium mikrobiologicznym, wyposażenie pracowni mikrobiologicznej | 1 |
T-L-2 | Niszczenie drobnoustrojów - metody sterylizacji. Przygotowanie do pracy w laboratorium mikrobiologicznym | 3 |
T-L-3 | Pożywki mikrobiologiczne. Rodzaje, sposób przygotowania i wyjaławiania pożywek. Zasada jałowości posiewu. | 3 |
T-L-4 | Izolacja mikroorganizmów, typy wzrostu, zwiazek z cechami mikroorganizmu i rodzajem pożywki. | 3 |
T-L-5 | Wzrost mikroorganizmów. Hodowla, kolonia. | 3 |
T-L-6 | Morfologia kolonii. Kolonia powierzchniowa, wgłębna. Cechy uwzględniane przy charakterystyce kolonii. | 3 |
T-L-7 | Morfologia komórki. Metody barwienia, m. Grama; rola w diagnostyce. | 3 |
T-L-8 | Morfologia komórki -cd. Elementy morfologii komórki pomocne w różnicowaniu bakterii – endospory, otoczki, obserwacja ruchu w kropli wiszącej. | 9 |
T-L-9 | Grzyby mikroskopowe. Diagnostyka, podstawy klasyfikacji. | 6 |
T-L-10 | Wpływ wybranych czynników środowiskowych na możliwość i szybkość wzrostu mikroorganizmów. | 6 |
T-L-11 | Podstawy identyfikacji biochemicznej mikroorganizmów; prosty rząd biochemiczny, gotowe zestawy. | 5 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Kroki milowe w rozwoju mikrobiologii. Działy mikrobiologii. Grupy zaliczane do mikroorganizmów. | 2 |
T-W-2 | Mikroorganizmy pro- i eukariotyczne, bezkomórkowe czynniki infekcyjne | 2 |
T-W-3 | Morfologia bakterii, struktury wewnątrz- i zewnatrzkomórkowe, rodzaje i funkcje osłon zewnętrznych | 3 |
T-W-4 | Czynniki srodowiskowe; rodzaje, mozliwe oddziaływanie na mikroorganizmy. | 3 |
T-W-5 | Wzrost mikroorganizmów, czas 1 generacji. | 2 |
T-W-6 | Mikroorganizmy chorobotwórcze. Źródła i drogi przenoszenia, wrota wnikania. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 33 |
A-L-2 | Studiowanie źródłowej literatury | 37 |
A-L-3 | Przygotowanie opracowań wyników doświadczeń | 20 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | przygotowanie sie do egzaminu | 20 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Konwersatoria |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena podsumowująca - testy |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_C5_W01 zna grupy mikroorganizmów, ich przedstawicieli i role jaka moga odgrywac w środowisku życia czlowieka | TZZ_1A_W06 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-6 | M-1 | S-1 |
TZZ_1A_C5_W02 zna mikroorganizmy stanowiące potencjalne zagrożenie dla zdrowia człowieka | TZZ_1A_W04, TZZ_1A_W06 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-6 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_C5_U01 potrafi prawidlowo posługiwać sie nazewnictwem binominalnym mikroorganizmów i je charakteryzować. | TZZ_1A_U09 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
TZZ_1A_C5_U02 potrafi poszerzac wiedze z zakresu mikrobiologii ogolnej, umie wyjasnić skąd się biorą nowe patogeny i na czym polega zjawisko atypowości. | TZZ_1A_U01 | — | — | C-1 | T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_C5_K01 ma świadomośc roli różnych grup mikroorganizmów w środowisku zycia człowieka. | TZZ_1A_K04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-6 | M-2, M-1 | S-1 |
TZZ_1A_C5_K02 ma świadomośc wagi przestrzegania zasad etyki zawodowej | TZZ_1A_K02 | — | — | C-1 | T-W-6 | M-2, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_C5_W01 zna grupy mikroorganizmów, ich przedstawicieli i role jaka moga odgrywac w środowisku życia czlowieka | 2,0 | |
3,0 | zna cechy stanowiące podstawe do roznicowania mikroorganizmów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TZZ_1A_C5_W02 zna mikroorganizmy stanowiące potencjalne zagrożenie dla zdrowia człowieka | 2,0 | |
3,0 | potrafi wymienic główne bakterie chorobotworcze przenoszone droga pokarmową lecz nie zna ich pełnej charakterystyki, wie jaki wpływ na jakość zywności mają mikroorganizmy nie potrafi wskazać przedstawicieli mikroflory zepsucia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_C5_U01 potrafi prawidlowo posługiwać sie nazewnictwem binominalnym mikroorganizmów i je charakteryzować. | 2,0 | |
3,0 | zna nazewnictwo binominalne jedynie glownych patogenów człowieka przenoszonych droga pokarmowa | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TZZ_1A_C5_U02 potrafi poszerzac wiedze z zakresu mikrobiologii ogolnej, umie wyjasnić skąd się biorą nowe patogeny i na czym polega zjawisko atypowości. | 2,0 | |
3,0 | przy umiejetności docierania do źródeł bibliograficznych nie potrafi wybrać informacji istotnych potwierdzajacych chorobotwórczosc dla człowieku na nosniku takim jak zywność | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_C5_K01 ma świadomośc roli różnych grup mikroorganizmów w środowisku zycia człowieka. | 2,0 | |
3,0 | nie do końca rozumie związek między obecnością patogena i jego liczebnoscią lub ilością toksyny a zagrożeniem dla zdrowia w przypadku obecnosci czynnika chorobotwórczego w zywności. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TZZ_1A_C5_K02 ma świadomośc wagi przestrzegania zasad etyki zawodowej | 2,0 | |
3,0 | ma swiadomość zagrożeń i swego udziału w mozliwym przeciwdziałaniu skutkom obecnosci patogenów w żywności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Libudzisz Z., Kowal K., Żakowska Z. (red.), Mikrobiologia techniczna tom 1 Mikroorganizmy i środowiska ich występowania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009, pierwsze, Czyt. WNoŻiR
- Salyers A.A., Whitt D.D. (red.), Mikrobiologia. Różnorodność, chorobotwórczość i środowisko., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010, pierwsze, dodruk, Wyp. Ku Słońcu 140
- Szewczyk E.M. (red.), Diagnostyka bakteriologiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011, pierwsze, dodruk, Czyt. WNoŻiR
- Błażejak St., Gientka I. (red.), Wybrane zagadnienia z mikrobiologii żywności, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2010, pierwsze, czyt. WNoŻiR
- Daczkowska-Kozon E., Dąbrowski W., Mikrobiologia żywności: skrypt do ćwiczeń z mikrobiologii żywności cz 1, Wydaw. AR, Szczecin, 2003, czwarte, Czyt. WNoŻiR
- Żakowska Z., Stobińska H., Mikrobiologia i higiena żywności, Wyd. Politechniki Łódzkiej, Łódź, 2000
Literatura dodatkowa
- Nicklin J., Graeme-Cook K., Killington R., Mikrobiologia. Krótkie wykłady, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012, drugie, poprawione i unowocześnione, dodruk, Czyt. WNoŻiR
- Jałosińska M., Mikrobiologia żywności, Wydawnictwo Format AB, Warszawa, 2006, pierwsze
- Gawęcki J.,Libudzisz Z. (red.), Mikroorganizmy w żywności i żywieniu, Wydawnictwo Uniwersytety Przyrodniczego, Poznań, 2010, trzecie, Czyt. WNoŻiR
- Kunicki-Goldfinger W., Życie bakterii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008, siódme, zmienione, dodruk, Wyp. Ku Słońcu 140