Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy genetyki człowieka z elementami nutrigenomiki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy genetyki człowieka z elementami nutrigenomiki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Jolanta Kiełpińska <Jolanta.Kielpinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Remigiusz Panicz <rpanicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 30 3,00,50egzamin
laboratoriaL6 30 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biologii komórki, genetyki i biochemii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z terminologią stosowana w nutrigenomice, oraz wiedzą o zasadach funkcjonowania i zależnościach między sposobem żywienia i uwarunkowaniami genetycznymi.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Organizacja laboratorium, bezpieczeństwo podczas wykonywania analiz. Elementy dobrej praktyki laboratoryjnej2
T-L-2Ekstrakcja DNA z wykorzystaniem metody kolumnowej oraz z odczynnikiem DNAzol4
T-L-3Ocena jakościowa i ilościowa izolatów z wykorzystaniem rozdziału elektroforetycznego oraz pomiaru za pomocą spektrofotometru3
T-L-4Składniki mieszaniny PCR, projektowanie starterów, profil termiczny reakcji.4
T-L-5Analiza polimorfizmu rs9939609 w genie FTO z profilem lipidowym w surowicy krwi2
T-L-6Rozdział produktów PCR w żelu poliakrylamidowym i omówienie otrzymanych wyników2
T-L-7Ekstrakcja RNA i jego ocena w kierunku wykorzystania do dalszych analiz.3
T-L-8Składniki mieszanin stosowanych do real-time PCR. Zastosowanie.2
T-L-9Przygotowanie reakcji sekwencjonowania.2
T-L-10Analiza bioinformatyczna wyników. Narzędzia do analizy sekwencji. Bazy danych.2
T-L-11Wpływ mutacji punktowych na strukturę przestrzenną białka2
T-L-12Wykorzystanie metody cDNA-AFLP w analizie genomu2
30
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu genetyki ogólnej. Terminologia. Podstwowe mechanizmy funkcjonowania komórki.10
T-W-2Chromosomy. Kariotyp czlowieka.2
T-W-3Mutacje genowe, strukturalne i liczbowe. czynniki mutagenne. Genotoksyny4
T-W-4Wybrane choroby o podłożu genetycznym.2
T-W-5n DNA, mtDNA. Formy kwasów nukleinowych, struktura helisy.2
T-W-6Kwasy nukleinowe jako wewnętrzny element funkjonowania organizmu.4
T-W-7Dieta spersonalizawana (genodieta).2
T-W-8Teoria genów4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Konsultacje z prowadzącym8
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń26
A-L-4Analiza literatury26
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu30
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu30
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Seminarium, dyskusja dydaktyczna
M-4Metoda programowa z wykorzystaniem komputera
M-5Pokaz, symulacja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formująca
S-2Ocena formująca: Ocena podsumowująca

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_C9_W01
Student posiada wiedzę na temat zasad funkcjonowania wybranych układów w organizmie człowieka oraz zna zalezności i powiązania występujące między sposobem żywienia człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi. Rozumie istotę diety spersonifikowanej i powiązanie czynników srodowiskowych i czynników wewnetrznycg (genów).
TZZ_1A_W12C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-3, T-L-7M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_C9_U01
Student na podstawie zdobytej wiedzy potrafi określić i wytłumaczyć zasadę odżywiania bioaktywnego. Potrafi wykorzystać i integrować wiedzę teoretyczną z praktyką, oraz potrafi odczytać kariotyp człowieka z uwzględnieniem lokalizacji wybranych genów. Potrafi dokonać podziału na składniki naturalnie występujące i celowo dodane do żywności oraz ocenić potencjalne korzyści i zagrożenie związane z wprowadzaniem żywności modyfikowanej genetycznie.
TZZ_1A_U14C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-3, T-L-7M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_C9_K01
Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i ma świadomość znaczenia zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości. Ma także świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie rolnictwa.
TZZ_1A_K04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-3, T-L-7M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_C9_W01
Student posiada wiedzę na temat zasad funkcjonowania wybranych układów w organizmie człowieka oraz zna zalezności i powiązania występujące między sposobem żywienia człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi. Rozumie istotę diety spersonifikowanej i powiązanie czynników srodowiskowych i czynników wewnetrznycg (genów).
2,0
3,0Student posiada w zakresie podstawowym wiedzę z zakresu powiązań między sposobem żywienia a uwarunkowaniami genetycznymi.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_C9_U01
Student na podstawie zdobytej wiedzy potrafi określić i wytłumaczyć zasadę odżywiania bioaktywnego. Potrafi wykorzystać i integrować wiedzę teoretyczną z praktyką, oraz potrafi odczytać kariotyp człowieka z uwzględnieniem lokalizacji wybranych genów. Potrafi dokonać podziału na składniki naturalnie występujące i celowo dodane do żywności oraz ocenić potencjalne korzyści i zagrożenie związane z wprowadzaniem żywności modyfikowanej genetycznie.
2,0
3,0Student w zakresie ogólnym potrafi okreslić zasady odżywiania bioaktywnego oraz rolę diety spersonifikowanej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_C9_K01
Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i ma świadomość znaczenia zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości. Ma także świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie rolnictwa.
2,0
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, jednak nie wiedzi potrzeby samokształcenia się.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kaput J., Rodriguez R., Nutritional Genomics, Wiley Interscience, New Jersey, 2006
  2. Physiology and biochemistry in animal nutrition., Warszawaska Drukarnia Naukowa PAN, Warszawa, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Mine Y., Miyashita K., Shahidi F., Nutrigenomics and proteomics in health and disease. Food factors and gene interactions., Willey-Blackwell, Ames, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Organizacja laboratorium, bezpieczeństwo podczas wykonywania analiz. Elementy dobrej praktyki laboratoryjnej2
T-L-2Ekstrakcja DNA z wykorzystaniem metody kolumnowej oraz z odczynnikiem DNAzol4
T-L-3Ocena jakościowa i ilościowa izolatów z wykorzystaniem rozdziału elektroforetycznego oraz pomiaru za pomocą spektrofotometru3
T-L-4Składniki mieszaniny PCR, projektowanie starterów, profil termiczny reakcji.4
T-L-5Analiza polimorfizmu rs9939609 w genie FTO z profilem lipidowym w surowicy krwi2
T-L-6Rozdział produktów PCR w żelu poliakrylamidowym i omówienie otrzymanych wyników2
T-L-7Ekstrakcja RNA i jego ocena w kierunku wykorzystania do dalszych analiz.3
T-L-8Składniki mieszanin stosowanych do real-time PCR. Zastosowanie.2
T-L-9Przygotowanie reakcji sekwencjonowania.2
T-L-10Analiza bioinformatyczna wyników. Narzędzia do analizy sekwencji. Bazy danych.2
T-L-11Wpływ mutacji punktowych na strukturę przestrzenną białka2
T-L-12Wykorzystanie metody cDNA-AFLP w analizie genomu2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu genetyki ogólnej. Terminologia. Podstwowe mechanizmy funkcjonowania komórki.10
T-W-2Chromosomy. Kariotyp czlowieka.2
T-W-3Mutacje genowe, strukturalne i liczbowe. czynniki mutagenne. Genotoksyny4
T-W-4Wybrane choroby o podłożu genetycznym.2
T-W-5n DNA, mtDNA. Formy kwasów nukleinowych, struktura helisy.2
T-W-6Kwasy nukleinowe jako wewnętrzny element funkjonowania organizmu.4
T-W-7Dieta spersonalizawana (genodieta).2
T-W-8Teoria genów4
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Konsultacje z prowadzącym8
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń26
A-L-4Analiza literatury26
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu30
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu30
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_C9_W01Student posiada wiedzę na temat zasad funkcjonowania wybranych układów w organizmie człowieka oraz zna zalezności i powiązania występujące między sposobem żywienia człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi. Rozumie istotę diety spersonifikowanej i powiązanie czynników srodowiskowych i czynników wewnetrznycg (genów).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W12Zna terminologię stosowaną w nutrigenomice oraz zależności pomiędzy sposobem żywienia człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z terminologią stosowana w nutrigenomice, oraz wiedzą o zasadach funkcjonowania i zależnościach między sposobem żywienia i uwarunkowaniami genetycznymi.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu genetyki ogólnej. Terminologia. Podstwowe mechanizmy funkcjonowania komórki.
T-W-2Chromosomy. Kariotyp czlowieka.
T-W-3Mutacje genowe, strukturalne i liczbowe. czynniki mutagenne. Genotoksyny
T-W-4Wybrane choroby o podłożu genetycznym.
T-W-5n DNA, mtDNA. Formy kwasów nukleinowych, struktura helisy.
T-W-6Kwasy nukleinowe jako wewnętrzny element funkjonowania organizmu.
T-W-7Dieta spersonalizawana (genodieta).
T-W-8Teoria genów
T-L-1Organizacja laboratorium, bezpieczeństwo podczas wykonywania analiz. Elementy dobrej praktyki laboratoryjnej
T-L-2Ekstrakcja DNA z wykorzystaniem metody kolumnowej oraz z odczynnikiem DNAzol
T-L-4Składniki mieszaniny PCR, projektowanie starterów, profil termiczny reakcji.
T-L-5Analiza polimorfizmu rs9939609 w genie FTO z profilem lipidowym w surowicy krwi
T-L-6Rozdział produktów PCR w żelu poliakrylamidowym i omówienie otrzymanych wyników
T-L-8Składniki mieszanin stosowanych do real-time PCR. Zastosowanie.
T-L-9Przygotowanie reakcji sekwencjonowania.
T-L-10Analiza bioinformatyczna wyników. Narzędzia do analizy sekwencji. Bazy danych.
T-L-11Wpływ mutacji punktowych na strukturę przestrzenną białka
T-L-12Wykorzystanie metody cDNA-AFLP w analizie genomu
T-L-3Ocena jakościowa i ilościowa izolatów z wykorzystaniem rozdziału elektroforetycznego oraz pomiaru za pomocą spektrofotometru
T-L-7Ekstrakcja RNA i jego ocena w kierunku wykorzystania do dalszych analiz.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Seminarium, dyskusja dydaktyczna
M-4Metoda programowa z wykorzystaniem komputera
M-5Pokaz, symulacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca
S-2Ocena formująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada w zakresie podstawowym wiedzę z zakresu powiązań między sposobem żywienia a uwarunkowaniami genetycznymi.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_C9_U01Student na podstawie zdobytej wiedzy potrafi określić i wytłumaczyć zasadę odżywiania bioaktywnego. Potrafi wykorzystać i integrować wiedzę teoretyczną z praktyką, oraz potrafi odczytać kariotyp człowieka z uwzględnieniem lokalizacji wybranych genów. Potrafi dokonać podziału na składniki naturalnie występujące i celowo dodane do żywności oraz ocenić potencjalne korzyści i zagrożenie związane z wprowadzaniem żywności modyfikowanej genetycznie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U14Potrafi dobrać zbadać i wykazać zależności pomiędzy sposobem żywienia człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z terminologią stosowana w nutrigenomice, oraz wiedzą o zasadach funkcjonowania i zależnościach między sposobem żywienia i uwarunkowaniami genetycznymi.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu genetyki ogólnej. Terminologia. Podstwowe mechanizmy funkcjonowania komórki.
T-W-2Chromosomy. Kariotyp czlowieka.
T-W-3Mutacje genowe, strukturalne i liczbowe. czynniki mutagenne. Genotoksyny
T-W-4Wybrane choroby o podłożu genetycznym.
T-W-5n DNA, mtDNA. Formy kwasów nukleinowych, struktura helisy.
T-W-6Kwasy nukleinowe jako wewnętrzny element funkjonowania organizmu.
T-W-7Dieta spersonalizawana (genodieta).
T-W-8Teoria genów
T-L-1Organizacja laboratorium, bezpieczeństwo podczas wykonywania analiz. Elementy dobrej praktyki laboratoryjnej
T-L-2Ekstrakcja DNA z wykorzystaniem metody kolumnowej oraz z odczynnikiem DNAzol
T-L-4Składniki mieszaniny PCR, projektowanie starterów, profil termiczny reakcji.
T-L-5Analiza polimorfizmu rs9939609 w genie FTO z profilem lipidowym w surowicy krwi
T-L-6Rozdział produktów PCR w żelu poliakrylamidowym i omówienie otrzymanych wyników
T-L-8Składniki mieszanin stosowanych do real-time PCR. Zastosowanie.
T-L-9Przygotowanie reakcji sekwencjonowania.
T-L-10Analiza bioinformatyczna wyników. Narzędzia do analizy sekwencji. Bazy danych.
T-L-11Wpływ mutacji punktowych na strukturę przestrzenną białka
T-L-12Wykorzystanie metody cDNA-AFLP w analizie genomu
T-L-3Ocena jakościowa i ilościowa izolatów z wykorzystaniem rozdziału elektroforetycznego oraz pomiaru za pomocą spektrofotometru
T-L-7Ekstrakcja RNA i jego ocena w kierunku wykorzystania do dalszych analiz.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Seminarium, dyskusja dydaktyczna
M-4Metoda programowa z wykorzystaniem komputera
M-5Pokaz, symulacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca
S-2Ocena formująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w zakresie ogólnym potrafi okreslić zasady odżywiania bioaktywnego oraz rolę diety spersonifikowanej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_C9_K01Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i ma świadomość znaczenia zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości. Ma także świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie rolnictwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z terminologią stosowana w nutrigenomice, oraz wiedzą o zasadach funkcjonowania i zależnościach między sposobem żywienia i uwarunkowaniami genetycznymi.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu genetyki ogólnej. Terminologia. Podstwowe mechanizmy funkcjonowania komórki.
T-W-2Chromosomy. Kariotyp czlowieka.
T-W-3Mutacje genowe, strukturalne i liczbowe. czynniki mutagenne. Genotoksyny
T-W-4Wybrane choroby o podłożu genetycznym.
T-W-5n DNA, mtDNA. Formy kwasów nukleinowych, struktura helisy.
T-W-6Kwasy nukleinowe jako wewnętrzny element funkjonowania organizmu.
T-W-7Dieta spersonalizawana (genodieta).
T-W-8Teoria genów
T-L-1Organizacja laboratorium, bezpieczeństwo podczas wykonywania analiz. Elementy dobrej praktyki laboratoryjnej
T-L-2Ekstrakcja DNA z wykorzystaniem metody kolumnowej oraz z odczynnikiem DNAzol
T-L-4Składniki mieszaniny PCR, projektowanie starterów, profil termiczny reakcji.
T-L-5Analiza polimorfizmu rs9939609 w genie FTO z profilem lipidowym w surowicy krwi
T-L-6Rozdział produktów PCR w żelu poliakrylamidowym i omówienie otrzymanych wyników
T-L-8Składniki mieszanin stosowanych do real-time PCR. Zastosowanie.
T-L-9Przygotowanie reakcji sekwencjonowania.
T-L-10Analiza bioinformatyczna wyników. Narzędzia do analizy sekwencji. Bazy danych.
T-L-11Wpływ mutacji punktowych na strukturę przestrzenną białka
T-L-12Wykorzystanie metody cDNA-AFLP w analizie genomu
T-L-3Ocena jakościowa i ilościowa izolatów z wykorzystaniem rozdziału elektroforetycznego oraz pomiaru za pomocą spektrofotometru
T-L-7Ekstrakcja RNA i jego ocena w kierunku wykorzystania do dalszych analiz.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Seminarium, dyskusja dydaktyczna
M-4Metoda programowa z wykorzystaniem komputera
M-5Pokaz, symulacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, jednak nie wiedzi potrzeby samokształcenia się.
3,5
4,0
4,5
5,0