Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)

Sylabus przedmiotu Higiena i toksykologia żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Higiena i toksykologia żywności
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Agata Witczak <Agata.Witczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Kamila Pokorska-Niewiada <Kamila.Pokorska@zut.edu.pl>, Monika Rajkowska-Myśliwiec <Monika.Rajkowska@zut.edu.pl>, Agata Witczak <Agata.Witczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 45 3,00,50zaliczenie
wykładyW1 30 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość treści przedmiotów: Chemia ogólna i nieorganiczna,Chemia organiczna, Ekologia i ochrona środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie czynników biologicznych, chemicznych i fizycznych wpływających na bezpieczeństwo żywności oraz zasad postępowania niezbędnych do zapobiegania zagrożeniom jakości zdrowotnej żywności

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zasady bezpieczeństwa pracy w laboratorium, organizacja ćwiczeń, wstęp do ogólnych zasad badań żywności, metod analizy chemicznej i instrumentalnej3
T-L-2Wstęp do ogólnych zasad oceny i ocena sanitarno-higieniczna surowców i produktów spożywczych. Zanieczyszczenia biologiczne produktów spożywczych - wykrywanie szkodników magazynowych6
T-L-3Analiza konserwantów i innych biologicznie aktywnych substancji obcych w żywności15
T-L-4Analiza toksycznych metali ciężkich i innych pierwiastków śladowych w surowcach i produktach spożywczych12
T-L-5Trwałe zanieczyszczenia organiczne w surowcach i produktach spożywczych6
T-L-6Wygłoszenie referatów na podstawie przygotowanych prac kontrolnych3
45
wykłady
T-W-1Rozwój, cele i zadania higieny i toksykologii żywności. Organizacja nadzoru nad bezpieczeństwem zdrowotnym żywności w Polsce i na świecie2
T-W-2Czynniki biologiczne wpływające na bezpieczeństwo zdrowotne żywności4
T-W-3Mechanizmy wchłaniania, transportu, metabolizmu i wydalania substancji szkodliwych w organizmie człowieka oraz czynniki decydujące o efekcie zatrucia4
T-W-4Zasady ustalania najwyższych dopuszczalnych pozostałości ksenobiotyków w żywności2
T-W-5Toksykologiczne aspekty stosowania dodatków do żywności2
T-W-6Metale ciężkie i inne pierwiastki śladowe w żywności4
T-W-7Skażenia radioaktywne żywności2
T-W-8Pestycydy, PCB, dioksyny i inne związki chloroorganiczne w żywności4
T-W-9Wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne w żywności2
T-W-10Naturalne substancje szkodliwe i toksyczne w żywności2
T-W-11Wpływ procesów uprawowych, hodowlanych i przetwórczych na stopień skażenia żywności1
T-W-12Metody szacowania pobrania substancji szkodliwych z dzienną racją pokarmową1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2przygotowanie teoretyczne30
A-L-3Konsultacje5
A-L-4przygotowanie pracy kontrolnej10
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury naukowej25
A-W-3Konsultacje5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-4metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: opdowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-3Ocena podsumowująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_C2_W03
Student posiada podstawową wiedzę o surowcach i produktach spożywczych, zna podstawowe pojęcia z zakresu higieny i toksykologii żywności, potrafi scharakteryzować organizmy i substancje niebezpieczne, które mogą być obecne w surowcach i żywności, jest w stanie wybrać i zastosować metody badawcze w celu oceny bezpieczeństwa higieniczno-toksykologicznego żywności oraz wskazać metody zapobiegania zagrożeniom jakości zdrowotnej żywności, potrafi opisać przebieg procesów związanych z pobieraniem, rozmieszczeniem, przemianami i wydalaniem substancji szkodliwych, które zachodzą w organizmie człowieka. Posiada wiedzę o zmianach poziomu skażeń w środowisku, ich wpływie na stężenia w surowcach oraz zmianach zachodzących w czasie procesów technologicznych.
TZZ_1A_W07C-1T-W-10, T-W-11, T-L-3M-2, M-3, M-4, M-1S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_C2_U05
Umie stosować własciwą terminologię w zakresie higieny i toksykologii żywności, zaprojektować badania, dobrać wiarygodne metody badawcze do oceny jakości zdrowotnej zywności. Umie stosować metody informatyczne w analizie zebranych danych oraz potrafi opracować wyniki i przedstawić je w formie pisemnej i ustnej. Potrafi wdrażać wyniki badań w procesie produkcji żywności. Potrafi oszacować pobranie ksenobiotyków z dietą i określić zagrożenie zdrowia człowieka, a w razie potrzeby podjąć niezbędne przeciwdziałanie. Umie korzystać z dostępnych danych do poszerzenia swojej wiedzy.
TZZ_1A_U06C-1T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-6, T-W-1, T-W-8, T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-6M-2, M-3, M-4, M-1S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_C2_K01
Wykazuje dbałość o dalszy rozwój swojej wiedzy i umiejętności w zakresie zagadnień związanych z zabezpieczeniem bezpieczeństwa żywności, ma świadomość obowiązku przestrzegania etyki zawodowej, przestrzegania zasad GHP i GMP w produkcji żywności, wykazuje aktywność w dążeniu do zapewnienia bezpieczeństwa żywności, jest zdolny do pracy zespołowej i kreatywny w rozwiązywaniu problemów i popularyzacji wiedzy w zakresie bezpieczeństwa żywności i żywienia.
TZZ_1A_K01C-1T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-6, T-W-1, T-W-8, T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-6M-2, M-3, M-4, M-1S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_C2_W03
Student posiada podstawową wiedzę o surowcach i produktach spożywczych, zna podstawowe pojęcia z zakresu higieny i toksykologii żywności, potrafi scharakteryzować organizmy i substancje niebezpieczne, które mogą być obecne w surowcach i żywności, jest w stanie wybrać i zastosować metody badawcze w celu oceny bezpieczeństwa higieniczno-toksykologicznego żywności oraz wskazać metody zapobiegania zagrożeniom jakości zdrowotnej żywności, potrafi opisać przebieg procesów związanych z pobieraniem, rozmieszczeniem, przemianami i wydalaniem substancji szkodliwych, które zachodzą w organizmie człowieka. Posiada wiedzę o zmianach poziomu skażeń w środowisku, ich wpływie na stężenia w surowcach oraz zmianach zachodzących w czasie procesów technologicznych.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy nt, bezpieczeństwa żywności
3,0Student posiada podstawową wiedzę o surowcach, produktach i metodach badawczych stosowanych w ocenie bezpieczeństwa żywności
3,5Student posiada roszerzoną wiedzę o surowcach, produktach i metodach badawczych stosowanych w ocenie bezpieczeństwa żywności
4,0Student posiada roszerzoną wiedzę o surowcach, produktach i metodach badawczych stosowanych w ocenie bezpieczeństwa żywności i poprawnie ją wykorzystuje
4,5Student posiada roszerzoną wiedzę o surowcach, produktach i metodach badawczych stosowanych w ocenie bezpieczeństwa żywności i poprawnie ją wykorzystuje. Potrafi wybrać odpowiednie metody badawcze do oceny stopienia zagrożenia bezpieczeństwa żywności
5,0Student posiada roszerzoną wiedzę o surowcach, produktach i metodach badawczych stosowanych w ocenie bezpieczeństwa żywności i poprawnie ją wykorzystuje. Potrafi wybrać odpowiednie metody badawcze do oceny stopień zagrożenia bezpieczeństwa żywności, ocenić zagrożenie i zarekomendować metody przeciwdziałania

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_C2_U05
Umie stosować własciwą terminologię w zakresie higieny i toksykologii żywności, zaprojektować badania, dobrać wiarygodne metody badawcze do oceny jakości zdrowotnej zywności. Umie stosować metody informatyczne w analizie zebranych danych oraz potrafi opracować wyniki i przedstawić je w formie pisemnej i ustnej. Potrafi wdrażać wyniki badań w procesie produkcji żywności. Potrafi oszacować pobranie ksenobiotyków z dietą i określić zagrożenie zdrowia człowieka, a w razie potrzeby podjąć niezbędne przeciwdziałanie. Umie korzystać z dostępnych danych do poszerzenia swojej wiedzy.
2,0Student nie stosuje poprawnej terminologii
3,0Student stosuje poprawną terminologię zakresie podstawowym
3,5Student stosuje poprawną terminologię i potrafi dobrać wiarygodne metody badawcze do oceny jakości zdrowotnej żywności
4,0Student stosuje poprawną terminologię, potrafi dobrać wiarygodne metody badawcze do oceny jakości zdrowotnej żywności oraz umie poddać wyniki badań podstawowej analizie statystycznej
4,5Student stosuje poprawną terminologię,potrafi dobrać wiarygodne metody badawcze do oceny jakości zdrowotnej żywności, umie poddać wyniki badań podstawowej analizie statystycznej i na tej podstawie sformułować wnioski odnośnie do oceny jakości zdrowotnej żywności
5,0Student stosuje poprawną terminologię,potrafi dobrać wiarygodne metody badawcze do oceny jakości zdrowotnej żywności, umie poddać wyniki badań podstawowej analizie statystycznej i na tej podstawie sformułować wnioski odnośnie do oceny jakości zdrowotnej żywności. Umie zaprezentować i dyskutować o osiągniętych wynikach

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_C2_K01
Wykazuje dbałość o dalszy rozwój swojej wiedzy i umiejętności w zakresie zagadnień związanych z zabezpieczeniem bezpieczeństwa żywności, ma świadomość obowiązku przestrzegania etyki zawodowej, przestrzegania zasad GHP i GMP w produkcji żywności, wykazuje aktywność w dążeniu do zapewnienia bezpieczeństwa żywności, jest zdolny do pracy zespołowej i kreatywny w rozwiązywaniu problemów i popularyzacji wiedzy w zakresie bezpieczeństwa żywności i żywienia.
2,0Student nie dba o dalszy rozwój wiedzy i umiejętności
3,0Student w ograniczonym zakresie rozwija swoją wiedzę i umiejętności
3,5Student w ograniczonym zakresie rozwija swoją wiedzę i umiejętności lecz robi to bezkrytycznie
4,0Student rozwija swoją wiedzę i umiejętności korzystając z wszelkich dostępnych źródeł informacji
4,5Student rozwija swoją wiedzę i umiejętności korzystając z wszelkich dostępnych źródeł informacji, analizuje krytycznie zdobyte wiadomości i umiejętności
5,0Student rozwija swoją wiedzę i umiejętności korzystając z wszelkich dostępnych źródeł informacji, analizuje krytycznie zdobyte wiadomości i umiejętności, przekazuje je innym i podejmuje chętnie dyskusję

Literatura podstawowa

  1. Seńczuk W. (red.), Toksykologia współczesna, PZWL, Warszawa, 2006, I
  2. Nikonorow M., B. Urbanek-Karłowska, Toksykologia żywności, PZWL, arszawa, 1987, I
  3. Gertig H., Żywność, a zdrowie. Podręcznik dla studentów, Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa, 1996, I

Literatura dodatkowa

  1. Protasowicki M., M. Kurpios, A. Chodyniecki, Higiena w przemyśle rybnym, Wyd. Akdemii Rolniczej, Szczecin, 1984, I
  2. Seńczuk W. (red.), Toksykologia. Podręcznik dla studentów farmacji, Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa, 2002, I (1990), II (1994), III (2002)
  3. Czasopisma: Bromatologia i Chemia Toksykologiczna; Przemysł Spożywczy; Roczniki Państwowego Zakładu Higieny, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasady bezpieczeństwa pracy w laboratorium, organizacja ćwiczeń, wstęp do ogólnych zasad badań żywności, metod analizy chemicznej i instrumentalnej3
T-L-2Wstęp do ogólnych zasad oceny i ocena sanitarno-higieniczna surowców i produktów spożywczych. Zanieczyszczenia biologiczne produktów spożywczych - wykrywanie szkodników magazynowych6
T-L-3Analiza konserwantów i innych biologicznie aktywnych substancji obcych w żywności15
T-L-4Analiza toksycznych metali ciężkich i innych pierwiastków śladowych w surowcach i produktach spożywczych12
T-L-5Trwałe zanieczyszczenia organiczne w surowcach i produktach spożywczych6
T-L-6Wygłoszenie referatów na podstawie przygotowanych prac kontrolnych3
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rozwój, cele i zadania higieny i toksykologii żywności. Organizacja nadzoru nad bezpieczeństwem zdrowotnym żywności w Polsce i na świecie2
T-W-2Czynniki biologiczne wpływające na bezpieczeństwo zdrowotne żywności4
T-W-3Mechanizmy wchłaniania, transportu, metabolizmu i wydalania substancji szkodliwych w organizmie człowieka oraz czynniki decydujące o efekcie zatrucia4
T-W-4Zasady ustalania najwyższych dopuszczalnych pozostałości ksenobiotyków w żywności2
T-W-5Toksykologiczne aspekty stosowania dodatków do żywności2
T-W-6Metale ciężkie i inne pierwiastki śladowe w żywności4
T-W-7Skażenia radioaktywne żywności2
T-W-8Pestycydy, PCB, dioksyny i inne związki chloroorganiczne w żywności4
T-W-9Wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne w żywności2
T-W-10Naturalne substancje szkodliwe i toksyczne w żywności2
T-W-11Wpływ procesów uprawowych, hodowlanych i przetwórczych na stopień skażenia żywności1
T-W-12Metody szacowania pobrania substancji szkodliwych z dzienną racją pokarmową1
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2przygotowanie teoretyczne30
A-L-3Konsultacje5
A-L-4przygotowanie pracy kontrolnej10
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury naukowej25
A-W-3Konsultacje5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_C2_W03Student posiada podstawową wiedzę o surowcach i produktach spożywczych, zna podstawowe pojęcia z zakresu higieny i toksykologii żywności, potrafi scharakteryzować organizmy i substancje niebezpieczne, które mogą być obecne w surowcach i żywności, jest w stanie wybrać i zastosować metody badawcze w celu oceny bezpieczeństwa higieniczno-toksykologicznego żywności oraz wskazać metody zapobiegania zagrożeniom jakości zdrowotnej żywności, potrafi opisać przebieg procesów związanych z pobieraniem, rozmieszczeniem, przemianami i wydalaniem substancji szkodliwych, które zachodzą w organizmie człowieka. Posiada wiedzę o zmianach poziomu skażeń w środowisku, ich wpływie na stężenia w surowcach oraz zmianach zachodzących w czasie procesów technologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W07Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą badań surowców i produktów spożywczych a w szczególności metod analizy i oceny jakości żywności. Posiada wiedzę na temat nowych technik analizy instrumentalnej. Posiada wiedzę na temat charakterystyki towaroznawczej surowców i produktów żywnościowych. Zna najważniejsze systemy zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie czynników biologicznych, chemicznych i fizycznych wpływających na bezpieczeństwo żywności oraz zasad postępowania niezbędnych do zapobiegania zagrożeniom jakości zdrowotnej żywności
Treści programoweT-W-10Naturalne substancje szkodliwe i toksyczne w żywności
T-W-11Wpływ procesów uprawowych, hodowlanych i przetwórczych na stopień skażenia żywności
T-L-3Analiza konserwantów i innych biologicznie aktywnych substancji obcych w żywności
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-4metoda przypadków
M-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: opdowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-3Ocena podsumowująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy nt, bezpieczeństwa żywności
3,0Student posiada podstawową wiedzę o surowcach, produktach i metodach badawczych stosowanych w ocenie bezpieczeństwa żywności
3,5Student posiada roszerzoną wiedzę o surowcach, produktach i metodach badawczych stosowanych w ocenie bezpieczeństwa żywności
4,0Student posiada roszerzoną wiedzę o surowcach, produktach i metodach badawczych stosowanych w ocenie bezpieczeństwa żywności i poprawnie ją wykorzystuje
4,5Student posiada roszerzoną wiedzę o surowcach, produktach i metodach badawczych stosowanych w ocenie bezpieczeństwa żywności i poprawnie ją wykorzystuje. Potrafi wybrać odpowiednie metody badawcze do oceny stopienia zagrożenia bezpieczeństwa żywności
5,0Student posiada roszerzoną wiedzę o surowcach, produktach i metodach badawczych stosowanych w ocenie bezpieczeństwa żywności i poprawnie ją wykorzystuje. Potrafi wybrać odpowiednie metody badawcze do oceny stopień zagrożenia bezpieczeństwa żywności, ocenić zagrożenie i zarekomendować metody przeciwdziałania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_C2_U05Umie stosować własciwą terminologię w zakresie higieny i toksykologii żywności, zaprojektować badania, dobrać wiarygodne metody badawcze do oceny jakości zdrowotnej zywności. Umie stosować metody informatyczne w analizie zebranych danych oraz potrafi opracować wyniki i przedstawić je w formie pisemnej i ustnej. Potrafi wdrażać wyniki badań w procesie produkcji żywności. Potrafi oszacować pobranie ksenobiotyków z dietą i określić zagrożenie zdrowia człowieka, a w razie potrzeby podjąć niezbędne przeciwdziałanie. Umie korzystać z dostępnych danych do poszerzenia swojej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U06Posługuje się poprawną nomenklaturą i terminologią chemiczną potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz. 1,2,8,
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie czynników biologicznych, chemicznych i fizycznych wpływających na bezpieczeństwo żywności oraz zasad postępowania niezbędnych do zapobiegania zagrożeniom jakości zdrowotnej żywności
Treści programoweT-W-2Czynniki biologiczne wpływające na bezpieczeństwo zdrowotne żywności
T-W-4Zasady ustalania najwyższych dopuszczalnych pozostałości ksenobiotyków w żywności
T-W-3Mechanizmy wchłaniania, transportu, metabolizmu i wydalania substancji szkodliwych w organizmie człowieka oraz czynniki decydujące o efekcie zatrucia
T-W-5Toksykologiczne aspekty stosowania dodatków do żywności
T-W-7Skażenia radioaktywne żywności
T-W-9Wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne w żywności
T-W-10Naturalne substancje szkodliwe i toksyczne w żywności
T-W-11Wpływ procesów uprawowych, hodowlanych i przetwórczych na stopień skażenia żywności
T-W-12Metody szacowania pobrania substancji szkodliwych z dzienną racją pokarmową
T-W-6Metale ciężkie i inne pierwiastki śladowe w żywności
T-W-1Rozwój, cele i zadania higieny i toksykologii żywności. Organizacja nadzoru nad bezpieczeństwem zdrowotnym żywności w Polsce i na świecie
T-W-8Pestycydy, PCB, dioksyny i inne związki chloroorganiczne w żywności
T-L-5Trwałe zanieczyszczenia organiczne w surowcach i produktach spożywczych
T-L-4Analiza toksycznych metali ciężkich i innych pierwiastków śladowych w surowcach i produktach spożywczych
T-L-3Analiza konserwantów i innych biologicznie aktywnych substancji obcych w żywności
T-L-2Wstęp do ogólnych zasad oceny i ocena sanitarno-higieniczna surowców i produktów spożywczych. Zanieczyszczenia biologiczne produktów spożywczych - wykrywanie szkodników magazynowych
T-L-1Zasady bezpieczeństwa pracy w laboratorium, organizacja ćwiczeń, wstęp do ogólnych zasad badań żywności, metod analizy chemicznej i instrumentalnej
T-L-6Wygłoszenie referatów na podstawie przygotowanych prac kontrolnych
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-4metoda przypadków
M-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: opdowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-3Ocena podsumowująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie stosuje poprawnej terminologii
3,0Student stosuje poprawną terminologię zakresie podstawowym
3,5Student stosuje poprawną terminologię i potrafi dobrać wiarygodne metody badawcze do oceny jakości zdrowotnej żywności
4,0Student stosuje poprawną terminologię, potrafi dobrać wiarygodne metody badawcze do oceny jakości zdrowotnej żywności oraz umie poddać wyniki badań podstawowej analizie statystycznej
4,5Student stosuje poprawną terminologię,potrafi dobrać wiarygodne metody badawcze do oceny jakości zdrowotnej żywności, umie poddać wyniki badań podstawowej analizie statystycznej i na tej podstawie sformułować wnioski odnośnie do oceny jakości zdrowotnej żywności
5,0Student stosuje poprawną terminologię,potrafi dobrać wiarygodne metody badawcze do oceny jakości zdrowotnej żywności, umie poddać wyniki badań podstawowej analizie statystycznej i na tej podstawie sformułować wnioski odnośnie do oceny jakości zdrowotnej żywności. Umie zaprezentować i dyskutować o osiągniętych wynikach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_C2_K01Wykazuje dbałość o dalszy rozwój swojej wiedzy i umiejętności w zakresie zagadnień związanych z zabezpieczeniem bezpieczeństwa żywności, ma świadomość obowiązku przestrzegania etyki zawodowej, przestrzegania zasad GHP i GMP w produkcji żywności, wykazuje aktywność w dążeniu do zapewnienia bezpieczeństwa żywności, jest zdolny do pracy zespołowej i kreatywny w rozwiązywaniu problemów i popularyzacji wiedzy w zakresie bezpieczeństwa żywności i żywienia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie czynników biologicznych, chemicznych i fizycznych wpływających na bezpieczeństwo żywności oraz zasad postępowania niezbędnych do zapobiegania zagrożeniom jakości zdrowotnej żywności
Treści programoweT-W-2Czynniki biologiczne wpływające na bezpieczeństwo zdrowotne żywności
T-W-4Zasady ustalania najwyższych dopuszczalnych pozostałości ksenobiotyków w żywności
T-W-3Mechanizmy wchłaniania, transportu, metabolizmu i wydalania substancji szkodliwych w organizmie człowieka oraz czynniki decydujące o efekcie zatrucia
T-W-5Toksykologiczne aspekty stosowania dodatków do żywności
T-W-7Skażenia radioaktywne żywności
T-W-9Wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne w żywności
T-W-10Naturalne substancje szkodliwe i toksyczne w żywności
T-W-11Wpływ procesów uprawowych, hodowlanych i przetwórczych na stopień skażenia żywności
T-W-12Metody szacowania pobrania substancji szkodliwych z dzienną racją pokarmową
T-W-6Metale ciężkie i inne pierwiastki śladowe w żywności
T-W-1Rozwój, cele i zadania higieny i toksykologii żywności. Organizacja nadzoru nad bezpieczeństwem zdrowotnym żywności w Polsce i na świecie
T-W-8Pestycydy, PCB, dioksyny i inne związki chloroorganiczne w żywności
T-L-5Trwałe zanieczyszczenia organiczne w surowcach i produktach spożywczych
T-L-4Analiza toksycznych metali ciężkich i innych pierwiastków śladowych w surowcach i produktach spożywczych
T-L-3Analiza konserwantów i innych biologicznie aktywnych substancji obcych w żywności
T-L-2Wstęp do ogólnych zasad oceny i ocena sanitarno-higieniczna surowców i produktów spożywczych. Zanieczyszczenia biologiczne produktów spożywczych - wykrywanie szkodników magazynowych
T-L-1Zasady bezpieczeństwa pracy w laboratorium, organizacja ćwiczeń, wstęp do ogólnych zasad badań żywności, metod analizy chemicznej i instrumentalnej
T-L-6Wygłoszenie referatów na podstawie przygotowanych prac kontrolnych
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-4metoda przypadków
M-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: opdowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-3Ocena podsumowująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie dba o dalszy rozwój wiedzy i umiejętności
3,0Student w ograniczonym zakresie rozwija swoją wiedzę i umiejętności
3,5Student w ograniczonym zakresie rozwija swoją wiedzę i umiejętności lecz robi to bezkrytycznie
4,0Student rozwija swoją wiedzę i umiejętności korzystając z wszelkich dostępnych źródeł informacji
4,5Student rozwija swoją wiedzę i umiejętności korzystając z wszelkich dostępnych źródeł informacji, analizuje krytycznie zdobyte wiadomości i umiejętności
5,0Student rozwija swoją wiedzę i umiejętności korzystając z wszelkich dostępnych źródeł informacji, analizuje krytycznie zdobyte wiadomości i umiejętności, przekazuje je innym i podejmuje chętnie dyskusję