Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)

Sylabus przedmiotu Ekstremofile w żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekstremofile w żywności
Specjalność technologia i żywienie
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Alicja Dłubała <Alicja.Dlubala@zut.edu.pl>, Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl>, Barbara Szymczak <Barbara.Szymczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 9 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL4 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy technologii żywności Podstawy mikrobiologii ogólnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z pozytywnymi i negatywnymi aspektami wystęowania bakterii ekstremofilnych w żywności

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Izolacja i identyfikacja halofili2
T-L-2Izolacja i identyfikacjia psychrofili3
T-L-3Izolacja i identyfikacja termofili2
T-L-4Podsumowanie wyników izolacji ekstremofili z róznych materiałów2
9
wykłady
T-W-1Ekstremofile podział, własności, występowanie2
T-W-2Termofile i ich enzymy - zastosowanie w przetwórstwie żywności2
T-W-3Psychrofile w żywności3
T-W-4Halofile w żywności2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach13
A-L-2Przygorowanie prezentacji5
A-L-3studiowanie pismiennictwa13
31
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Studiowanie literatury22
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO4-4tiz_W01
Student winien posiadać wiedzę pozwalająca scharakteryzować drobnoustroje ekstremofilne występujące w żywności
TZZ_1A_W06C-1T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO4-4tiz_U01
Posiada umiejętność stosowania nabytej wiedzy dotyczącej ekstremofili w rozwiązywaniu problemów związanych z technologią żywnosci
TZZ_1A_U01C-1T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO4-4tiz_K01
STudent posiada zdolność stosowania nabytej wiedzi w swojej pracy zawodowej
TZZ_1A_K01C-1T-W-1, T-W-2M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO4-4tiz_W01
Student winien posiadać wiedzę pozwalająca scharakteryzować drobnoustroje ekstremofilne występujące w żywności
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą drobnoustrojów ekstremofilnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO4-4tiz_U01
Posiada umiejętność stosowania nabytej wiedzy dotyczącej ekstremofili w rozwiązywaniu problemów związanych z technologią żywnosci
2,0student nie rozróżnia bakterii ekstremofilnych od bakterii innych bakterii
3,0studnet nie potrafi dokonać podziału bakterii ekstremofilych
3,5student potrafi rozróżnić i scharakteryzować grupy bakterii ekstremofilnych
4,0stdent potrafi scharakteryzować i podać przykłady nekatywnego wpływu ekstremofili na różne rodzaje żywności
4,5sturent potrafi podać przykłądy praktycznego wykorzystania bakterii ekstyremofinych
5,0ma pełną wiedzę i umiejętności w zakresie przerabionego materiału

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO4-4tiz_K01
STudent posiada zdolność stosowania nabytej wiedzi w swojej pracy zawodowej
2,0
3,0student ma świadomośc znaczenia nabytej wiedzy w swojej pracy zawodowej
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Zmysłowska I, Drobnoustroje w biotechnologii, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińska Mazurskiego, Olsztyn, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Izolacja i identyfikacja halofili2
T-L-2Izolacja i identyfikacjia psychrofili3
T-L-3Izolacja i identyfikacja termofili2
T-L-4Podsumowanie wyników izolacji ekstremofili z róznych materiałów2
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ekstremofile podział, własności, występowanie2
T-W-2Termofile i ich enzymy - zastosowanie w przetwórstwie żywności2
T-W-3Psychrofile w żywności3
T-W-4Halofile w żywności2
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach13
A-L-2Przygorowanie prezentacji5
A-L-3studiowanie pismiennictwa13
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Studiowanie literatury22
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO4-4tiz_W01Student winien posiadać wiedzę pozwalająca scharakteryzować drobnoustroje ekstremofilne występujące w żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W06Posiada podstawową wiedzę na temat drobnoustrojów ich roli i wpływu na jakość zdrowotną żywności oraz ich udziału w procesach technologicznych. Zna związki pomiędzy wyjściową jakością mikrobiologiczną surowca, parametrami procesów technologicznych oraz higieną i jakością mikrobiologiczną produktu. Posiada podstawową wiedzę na temat patogenów występujących w żywności.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z pozytywnymi i negatywnymi aspektami wystęowania bakterii ekstremofilnych w żywności
Treści programoweT-W-4Halofile w żywności
T-W-1Ekstremofile podział, własności, występowanie
T-W-2Termofile i ich enzymy - zastosowanie w przetwórstwie żywności
T-W-3Psychrofile w żywności
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą drobnoustrojów ekstremofilnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO4-4tiz_U01Posiada umiejętność stosowania nabytej wiedzy dotyczącej ekstremofili w rozwiązywaniu problemów związanych z technologią żywnosci
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z pozytywnymi i negatywnymi aspektami wystęowania bakterii ekstremofilnych w żywności
Treści programoweT-W-4Halofile w żywności
T-W-1Ekstremofile podział, własności, występowanie
T-W-2Termofile i ich enzymy - zastosowanie w przetwórstwie żywności
T-W-3Psychrofile w żywności
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie rozróżnia bakterii ekstremofilnych od bakterii innych bakterii
3,0studnet nie potrafi dokonać podziału bakterii ekstremofilych
3,5student potrafi rozróżnić i scharakteryzować grupy bakterii ekstremofilnych
4,0stdent potrafi scharakteryzować i podać przykłady nekatywnego wpływu ekstremofili na różne rodzaje żywności
4,5sturent potrafi podać przykłądy praktycznego wykorzystania bakterii ekstyremofinych
5,0ma pełną wiedzę i umiejętności w zakresie przerabionego materiału
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO4-4tiz_K01STudent posiada zdolność stosowania nabytej wiedzi w swojej pracy zawodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z pozytywnymi i negatywnymi aspektami wystęowania bakterii ekstremofilnych w żywności
Treści programoweT-W-1Ekstremofile podział, własności, występowanie
T-W-2Termofile i ich enzymy - zastosowanie w przetwórstwie żywności
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma świadomośc znaczenia nabytej wiedzy w swojej pracy zawodowej
3,5
4,0
4,5
5,0