Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
Sylabus przedmiotu Wodne organizmy użytkowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wodne organizmy użytkowe | ||
Specjalność | technologia żywności pochodzenia wodnego | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość biologii na poziomie licealnym w zakresie rozszerzonym |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z szerokimi możliwościami wykorzystania organizmów wodnych w różnych działach gospodarki człowieka |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Praktyczna identyfikacja glonów użytkowych | 1 |
T-L-2 | Gąbki, wieloszczety i pierścienice wykorzystywane w różnych kulturach przez człowieka | 2 |
T-L-3 | Rozpoznawanie skorupiaków wykorzystywanych w przemyśle spożywczym i farmaceutycznym. | 2 |
T-L-4 | Rozpoznawanie mięczaków wykorzystywanych w gospodarce człowieka | 2 |
T-L-5 | Sprawdzian pisemny | 1 |
8 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Możliwości wykorzystania glonów w rolnictwie i przemyśle spożywczym | 2 |
T-W-2 | Przemysłowa uprawa i hodowla glonów | 1 |
T-W-3 | Wodne organizmy użytkowe z gromady pierścienic | 1 |
T-W-4 | Skorupiaki - możliwości ich wykorzystania w przemyśle spożywczym i farmaceutycznym. | 1 |
T-W-5 | Mięczaki i możliwości ich wykorzystania w gospodarce człowieka | 1 |
T-W-6 | Szkarłupnie i możliwości ich wykorzystania w gospodarce człowieka | 1 |
T-W-7 | Zaliczenie pisemne | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-L-2 | Samodzielne przygotowanie do zaliczenia | 10 |
A-L-3 | samodzielne studiowanie literatury przedmiotu | 10 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 8 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie literatury | 12 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjne- metody podające, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z prezentacją filmów video oraz dyskusja dydaktyczną |
M-2 | Pokaz materiału biologicznego |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność w dyskusjach dydaktycznych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z tematyki wykładów |
S-3 | Ocena podsumowująca: Praktyczne rozpoznawanie obiektów biologicznych ujętych w programie |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO3-3tzpw_W01 Student potrafi rozpoznać i nazwać podstawowe gatunki użytkowych organizmów wodnych oraz opisuje możliwości ich zastosowań przez człowieka w różnych działach gospodarki | TZZ_1A_W10 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-3 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO3-3tzpw_U01 Student posiada umiejętność łączenia i dobierania gatunków organizmów wodnych stosowanych w różnych gałęziach gospodarki | TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U05, TZZ_1A_U12 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-3 | M-1, M-2 | S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO3-3tzpw_K01 Student jest otwarty na praktyczne wykorzystanie niektórych wodnych organizmów użytkowych, ma świadomość potrzeby ciągłego poszukiwania nowych możliwości zastosowań hydrobiontów w gospodarce | TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K06 | — | — | C-1 | T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-3 | M-1, M-2 | S-3, S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO3-3tzpw_W01 Student potrafi rozpoznać i nazwać podstawowe gatunki użytkowych organizmów wodnych oraz opisuje możliwości ich zastosowań przez człowieka w różnych działach gospodarki | 2,0 | Student nie potrafi rozpoznać i nawać żadnego z podstawowych gatunków użytkowych organizmów wodnych |
3,0 | Student potrafi rozpoznać i nazwać 60% gatunków użytkowych organizmów wodnych | |
3,5 | Student potrafi rozpoznać i nazwać 60% gatunków użytkowych organizmów wodnych ujętych w programie, zna możliwości ich wykorzystania w gospodarce człowieka | |
4,0 | Student potrafi rozpoznać, nazwać i scharakteryzować 61- 70% gatunków użytkowych organizmów wodnych ujętych w programie, zna możliwości ich wykorzystania w gospodarce człowieka | |
4,5 | Student potrafi rozpoznać, nazwać i scharakteryzować 71- 80% gatunków użytkowych organizmów wodnych, ujętych w programie, zna możliwości ich wykorzystania w gospodarce człowieka | |
5,0 | Student potrafi rozpoznać, nazwać i scharakteryzować ponad 80% gatunków użytkowych organizmów wodnych ujętych w programie, zna możliwości ich wykorzystania w gospodarce człowieka,wymienia warości odżywcze poszczególnych gatunków |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO3-3tzpw_U01 Student posiada umiejętność łączenia i dobierania gatunków organizmów wodnych stosowanych w różnych gałęziach gospodarki | 2,0 | Student nie posiada umiejętności łączenia i weryfikowania gatunków wodnych organizmów użytkowych pod kątem możliwości ich wykorzystania w różnych działach gospodarki |
3,0 | Student posiada umiejętności łączenia i weryfikowania do 60% (ujętych w programie) gatunków wodnych organizmów użytkowych pod kątem możliwości ich wykorzystania w różnych działach gospodarki | |
3,5 | Student posiada umiejętności łączenia i weryfikowania od 61-70% (ujętych w programie) gatunków wodnych organizmów użytkowych pod kątem możliwości ich wykorzystania w różnych działach gospodarki | |
4,0 | Student posiada umiejętności łączenia i weryfikowania od 71-80% (ujętych w programie) gatunków wodnych organizmów użytkowych pod kątem możliwości ich wykorzystania w różnych działach gospodarki | |
4,5 | Student posiada umiejętności łączenia i weryfikowania od 81-90% (ujętych w programie) gatunków wodnych organizmów użytkowych pod kątem możliwości ich wykorzystania w różnych działach gospodarki | |
5,0 | Student posiada umiejętności łączenia i weryfikowania ponad 90% (ujętych w programie) gatunków wodnych organizmów użytkowych pod kątem możliwości ich wykorzystania w różnych działach gospodarki |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO3-3tzpw_K01 Student jest otwarty na praktyczne wykorzystanie niektórych wodnych organizmów użytkowych, ma świadomość potrzeby ciągłego poszukiwania nowych możliwości zastosowań hydrobiontów w gospodarce | 2,0 | Student nie jest otwarty na praktyczne wykorzystanie niektórych wodnych organizmów użytkowych, nie ma świadomości potrzeby ciągłego poszukiwania nowych możliwości zastosowań hydrobiontów w gospodarce |
3,0 | Student jest otwarty na praktyczne wykorzystanie niektórych wodnych organizmów użytkowych, ma świadomość potrzeby ciągłego poszukiwania nowych możliwości zastosowań hydrobiontów w gospodarce | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Dance S.P., Muszle, Wydawnictwo Wiedza i Życie, Warszawa, 1998
Literatura dodatkowa
- Borowitzka M.A., Micro-algal biotechnology., Cambridge University Press., Cambridge, 1992